PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste teleportatie met atomen



Isaac
17-06-04, 12:18
Innsbruck (AT) - Het is natuurkundigen gelukt de kwantumtoestand van het ene atoom naar het andere atoom te teleporteren. Tot voorkort lukte dit alleen met fotonen.

Oostenrijkse wetenschappers teleporteerden de kwantumtoestand van het ene calciumatoom naar het andere calciumatoom acht microns (0,000008 meter) verder. Maar in theorie kan het over een oneindig grote afstand. De kwantumtoestand is onder andere de energieconfiguratie van het atoom en zijn elektronen. Het is de eerste keer dat kwantumteleportatie met atomen in plaats van met lichtdeeltjes plaatsvond. Deze keer is het ook gelukt de teleportatie gecontroleerd uit te voeren.

De onderzoekers vingen individuele calciumatomen en koelden die extreem af tot een paar miljoenste graden boven het absolute nulpunt. Met behulp van lasers verbonden ze de kwantumtoestanden van twee atomen. Zo ontstaat een kwantummechanische link, entanglement, tussen de deeltjes.Vervolgens verbonden de wetenschappers een derde atoom op dezelfde manier met één van de andere twee deeltjes. Dat derde atoom was de 'input' voor de teleportatie: Wanneer men de kwantumtoestand van het paar met het inputatoom veranderde, trad diezelfde verandering ook op bij het overgebleven (output)atoom.

Hoewel er niet daadwerkelijk een atoom verplaatst is, spreken natuurkundigen toch van teleportatie. Het outputatoom is na teleportatie namelijk niet meer te onderscheiden van het inputatoom. Dit komt omdat het ene deeltje alle eigenschappen van het andere heeft overgenomen. Het atoom zelf wordt dus niet verplaatst, maar alles wat hem dat atoom maakt ontstaat wel op een andere plaats. Feitelijk verschijnt dat atoom dus ergens anders, daarom spreekt men van teleportatie. Wat teleportatie ook onderscheidt van verplaatsing is dat de verandering van de kwantumtoestand van het outputatoom geen tijd kost. Het gebeurt precies tegelijk met de verandering aan het inputatoom.

"Deze resultaten zijn een grote stap in de richting van de kwantumcomputer, waarmee we vele malen sneller zullen kunnen rekenen en communiceren dan nu met de meest geavanceerde supercomputers kan", aldus projectleider Rainer Blatt.

Meer over kwantumcomputers: Kwantumbits zijn twijfelaars, Natuurwetenschap & Techniek, juni 2004.

Maarten Looijestijn

(17/06/2004

Isaac
17-06-04, 12:19
BEAM ME UP, SCOTTY!

ZbaqZbaq
17-06-04, 12:23
Geplaatst door Isaac
BEAM ME UP, SCOTTY!

no problem...trek wel ff wat warms aan...k' moet je namelijk eerst even afkoelen tot tot een paar miljoenste graden boven het absolute nulpunt.

wakkerdier
17-06-04, 12:30
D'as now HUMOR :D

2000 mijl onder zee werd ooit ook voor onmogelijk gehouden................


Geplaatst door ZbaqZbaq
no problem...trek wel ff wat warms aan...k' moet je namelijk eerst even afkoelen tot tot een paar miljoenste graden boven het absolute nulpunt.

nard
17-06-04, 12:30
Geplaatst door ZbaqZbaq
no problem...trek wel ff wat warms aan...k' moet je namelijk eerst even afkoelen tot tot een paar miljoenste graden boven het absolute nulpunt.

:D

Inderdaad.
't Schijnt ook een ideale temperatuur te zijn om iemand in goed te houden om 'm over een paar honderd jaar weer te ontdooien.

Turkish_boy
17-06-04, 12:42
Ik ben altijd al fan van Star Trek geweest. Ik hoop dat de toekomst ons nog meer gaat bieden.

David
17-06-04, 12:54
Geplaatst door Turkish_boy
Ik ben altijd al fan van Star Trek geweest. Ik hoop dat de toekomst ons nog meer gaat bieden.


En daarnet wilde je nog terug naar de middeleeuwen. Make up your mind, boy!

Turkish_boy
17-06-04, 13:29
Geplaatst door David
En daarnet wilde je nog terug naar de middeleeuwen. Make up your mind, boy!

Fantaseren is geinig en leuk ik haal graag realitijten door elkaar (moet eens weer naar psygiater) :vierkant: :zweep: :auw2: :turkije:

David
17-06-04, 13:30
Geplaatst door Turkish_boy
Fantaseren is geinig en leuk ik haal graag realitijten door elkaar (moet eens weer naar psygiater) :vierkant: :zweep: :auw2: :turkije:


Eeen cursusje spelling en grammatica zou ook geen kwaad kunnen. :student:

Simon
17-06-04, 13:39
Die kwantummechanica gaat altijd mijn voorstellingsvermogen te boven. Het idee dat je atomen kan kopiëren is voor mij acadabra ...

Bofko
17-06-04, 14:30
Geplaatst door Simon
Die kwantummechanica gaat altijd mijn voorstellingsvermogen te boven.

Dat komt mede doordat wij nog steeds een model van een atoom hebben zoals dat 80 jaar geleden is gemaakt.
Het atoom wordt daarmee gepresenteerd als als een mini-universumpje. Een kern met daarin om heen flitsende elektronen (bolletjes). Dat is dus een 'materieel' model van het atoom.

De 'werkelijkheid' m.b.t het atoom is veel 'energetischer' en veel moeilijker in een model te zetten. Het elektron is geen bolletje meer maar een golf geworden en is op een bepaald tijdstip dus niet localiseerbaar op een bepaald punt. Vanuit deze invalshoek werkt de kwantummechanica.

Turkish_boy
17-06-04, 22:44
Geplaatst door David
Eeen cursusje spelling en grammatica zou ook geen kwaad kunnen. :student:

Nou ben je opeens leraar Nederlands. wtf maakt het uit hoe ik het typ. Je snapt het toch.