PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël wil geul graven tussen Gazastrook en Egypte



euhh
17-06-04, 20:26
http://www.nieuws.nl


Israël overweegt een 25 meter diepe geul tussen Egypte en de Gazastrook te graven om de smokkel van wapens via tunnels te verhinderen. Dat is donderdag bekendgemaakt. De geul zou vier kilometer lang en bijna 120 meter breed worden. Het is volgens het Israëlische leger nog niet te zeggen of er nog meer huizen van Palestijnen gesloopt moeten worden voor de aanleg van de geul.

Israël heeft de afgelopen jaren in het aan de grens met Egypte gelegen vluchtelingenkamp Rafah honderden huizen platgewalst om tunnels bloot te leggen waardoor wapens werden gesmokkeld. Meer dan 13.000 mensen zijn hierdoor op straat komen te staan. Palestijnse extremisten hebben sinds het begin van de tweede intifada, ruim drie jaar geleden, tientallen smokkeltunnels gegraven. De geul moet voorkomen dat de wapensmokkel doorgaat nadat Israël zich volgend jaar zoals het van plan is uit de Gazastrook heeft teruggetrokken.

De geul zou miljoenen gaan kosten en het ministerie van defensie beslist over een maand of twee op basis van offertes of de aanleg ervan haalbaar is, zei een bron bij het leger. Vertegenwoordigers van het Palestijnse bestuur verwierpen het plan onmiddellijk. "Geulen en kanalen in Gaza, zo maak je van de Palestijnen gevangenen in hun eigen steden", zei minister Saeb Erekat.

Het plan zal volgende week worden voorgelegd aan het hoofd van de Egyptische inlichtingendienst, Omar Suleiman, die tussen Israël en de Palestijnen bemiddelt over het Israëlische terugtrekkingsplan. De Israëlische premier Ariel Sharon weigert direct met de Palestijnen over de terugtrekking uit de Gazastrook te praten. Het Israëlische kabinet moet het voorstel om een geul te graven nog goedkeuren.


[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]

ZbaqZbaq
17-06-04, 20:29
Geplaatst door euhh
http://www.nieuws.nl

laat ze maar graven...en dan hopen dat al die zionisten erin begraven worden !

euhh
17-06-04, 20:33
gewoon vragen of ze um door willen trekken naar zee, kunnen ze gelijk een haven landinwaarts aanleggen.

echnaton
17-06-04, 20:38
Het lijkt me een heel goed idee want dan hoeven er ook geen huizen meer platgewalst te worden.

Beëlzebub
17-06-04, 20:41
Erekat vergist zich helaas: de Palestijnse steden zijn al heel lang niets anders dan Israëlische strafkampen.
En dat Israël over de hoofden van de Palestijnen heen met andere landen deals wil sluiten over het lot van de Palestijnen is echt laag.

freya
17-06-04, 22:31
Geplaatst door echnaton
Het lijkt me een heel goed idee want dan hoeven er ook geen huizen meer platgewalst te worden.

Lezen GJ! en ook nog ff nadenken.

Voor het graven van die geul zullen ongetwijfeld nog meer huizen worden platgewalst.

En dat dan het liefst maar 24 uur of minder van te voren aangekondigd, zodat bewoners geen tijd hebben hun spullen in veiligheid te brengen.
Dan zijn er weer westerse activisten nodig om voor de bulldozers te springen om die mensen de kans te geven tenminste het belangrijkste te redden. Die acties hebben al levens gekost remember?

Ik heb btw nog nooit bewijs van het bestaan van die tunnels gezien.

observer
17-06-04, 23:35
of nog simpeler gewoon pijpen de grond in water erin

al heeft dat geulen en kanalen ook wel iets

gaza stad het venetie van het midden oosten

freya
17-06-04, 23:44
Geplaatst door observer
of nog simpeler gewoon pijpen de grond in water erin

al heeft dat geulen en kanalen ook wel iets

gaza stad het venetie van het midden oosten

:haha::haha::haha:

Je bedoelt Israel dat water naar Palestijns gebied toe pompt?!

:duizelig: dat wil ik wel eens zien! :maf3:

Joesoef
18-06-04, 04:58
Heeft er iemand foto's gezien van die tunnels (dus geen tekeningen) en kan iemand mij vertellen hoe lang zo een tunnel is? En wat ik ook vreemd vind is dat er geen videobeelden zijn van die tunnels, zou namelijk mooi zijn voor de Israelische propaganda machine.

echnaton
18-06-04, 06:13
Geplaatst door freya
Lezen GJ! en ook nog ff nadenken.

Voor het graven van die geul zullen ongetwijfeld nog meer huizen worden platgewalst.

En dat dan het liefst maar 24 uur of minder van te voren aangekondigd, zodat bewoners geen tijd hebben hun spullen in veiligheid te brengen.
Dan zijn er weer westerse activisten nodig om voor de bulldozers te springen om die mensen de kans te geven tenminste het belangrijkste te redden. Die acties hebben al levens gekost remember?

Ik heb btw nog nooit bewijs van het bestaan van die tunnels gezien.

Het zijn niet alleen de Israeli's die de tunnels hebben ontdekt, maar ook de Egyptenaren. Wat dacht je van het volgende bericht? Het is maar een voorbeeldje. Het geeft ook aan waarom de Israeli's actie tegen die tunnels zo noodzakelijk vinden.



Egyptians Uncover Two Weapon Smuggling Tunnels

Tuesday 25/11/2003 12:29

During the past week, the Egyptians reported that they had uncovered and destroyed two weapon smuggling tunnels in their territory.

The IDF views such activity in a positive light, which show that the Egyptians recognize the inherent dangers of weapon smuggling tunnels in the region, most notably their negative impact on regional stability.

It should also be noted that the Rafah smuggling tunnels have become a central supply route for Palestinian terrorist organizations. As such, the IDF is working to increase its cooperation with the Egyptians to uncover and destroy weapon smuggling tunnels.

http://www1.idf.il/dover/site/mainpage.asp?sl=EN&id=7&docid=22159.EN

Joesoef
18-06-04, 06:48
Ik zal beslist niet ontkennen dat er geen tunnels zijn maar ik geloof niet in het aantal en de omvang. En de foto's zien ook niet echt overtuigend.

Op de site zelf kon ik geen info geven over de lengte van zo een tunnel. Dit is namelijk een belangrijk gegeven aangezien de grond/ steen die uit zo een tunnen moet worden afgevoerd niet gering is en kwa omvang zeer opvallend. Met satelliet foto's is bv heel goed tezien waar en wanneer er grond/ steen van grotere diepte verspreid wordt op land. Een eventuele F16 met de juiste camera's kan dat ook vast stellen.
Een simpele tunnel van 350m, 1 meter hoog en 80cm breed levert alleen al 270 cuub grond op. Dat zijn 10 zware vrachtwagens. En dan moet de tunnel ook nog eens onderstut worden.
Wat ook vreemd is is dat Israel een van de belangrijkste ontwikkelaars is op het gebied van trillingssensoren. Deze sensoren zijn uitermate geschikt om aktiviteiten onder de grond te detecteren.

Het komt bij mij over dat er veel meer redenen zijn dan het opheffen van een paar tunnels om die geul te graven.

nard
18-06-04, 07:31
Geplaatst door Joesoef
Ik zal beslist niet ontkennen dat er geen tunnels zijn maar ik geloof niet in het aantal en de omvang. En de foto's zien ook niet echt overtuigend.

Op de site zelf kon ik geen info geven over de lengte van zo een tunnel. Dit is namelijk een belangrijk gegeven aangezien de grond/ steen die uit zo een tunnen moet worden afgevoerd niet gering is en kwa omvang zeer opvallend. Met satelliet foto's is bv heel goed tezien waar en wanneer er grond/ steen van grotere diepte verspreid wordt op land. Een eventuele F16 met de juiste camera's kan dat ook vast stellen.
Een simpele tunnel van 350m, 1 meter hoog en 80cm breed levert alleen al 270 cuub grond op. Dat zijn 10 zware vrachtwagens. En dan moet de tunnel ook nog eens onderstut worden.
Wat ook vreemd is is dat Israel een van de belangrijkste ontwikkelaars is op het gebied van trillingssensoren. Deze sensoren zijn uitermate geschikt om aktiviteiten onder de grond te detecteren.

Het komt bij mij over dat er veel meer redenen zijn dan het opheffen van een paar tunnels om die geul te graven.

Het klinkt wel logisch wat je zegt, maar even de volgende punten ter overweging:

1. Die hoeveelheid grond is verwerkt over jaren en jaren. Het gangenstelsel is over decennia gegroeid. Dus die grondverplaatsing kon zonder enige opvallendheid plaatsvinden. Dat stel je over zo'n lange periode niet zo makkelijk meer vast.

2. Bij dit probleem komt de informatie niet of nauwelijks in het nieuws omdat het voor beide partijen nadelig werkt. Voor de Palestijnen om de weg van hun wapentransporten geheim te houden. Voor de Joden, omdat inzicht geven in hun kennis t.a.v. het gangenstelsen is inzicht geven in de stand van zaken van hun militaire operaties.

3. Dat gangenstelsel is uitgebreid, geloof mij maar. Al de explosieven en wapens, hoe moeten die in de Gazastrook terecht komen? Inmiddels zijn er maar een paar logische routes meer (Die muur begint zijn doel te dienen, zeg ik dan maar); en dat is via de Golan, over zee (moeilijk met marine patrouilles) en de Egypte-route.

echnaton
18-06-04, 07:41
Tunnels en smokkelaars

Inez Polak

Rafah, toneel van hevig geweld in de afgelopen dagen, is een smokkel-en vluchtelingenstad. Eronder ligt een netwerk aan gegraven tunnels, die smokkelaars kunnen huren.

TEL AVIV – De stad Rafah in het zuiden van de Gazastrook gaat terug tot de achtste eeuw voor Christus. Zij gold vanouds als een handelscentrum, strategisch gelegen op de route van Egypte naar Syrië en Libanon. Smokkelen hoorde er altijd al bij.

Maar het idee van de smokkeltunnels is een product van een actuelere realiteit. Het is – ironisch genoeg – zelfs het gevolg van een vredesakkoord.

130 000 inwoners telt Rafah, onder wie vluchtelingen (en hun nazaten), die in de oorlog van 1948 werden verdreven en in vluchtelingenkampen terechtkwamen. Hun wijken dragen nog altijd de namen van de dorpen van herkomst in Israël. Andere wijken kregen verweg-namen, zoals bijvoorbeeld Brazil en Canada, omdat deze landen geld hadden geschonken voor hun herhuisvesting.

In 1982 werden de vluchtelingenkampen opnieuw getroffen. Het vredesakkoord tussen Israël en Egypte voorzag in een herstel van de oude grens (in feite de grens van Egypte met het Ottomaanse rijk). Alleen liep die grens door het inmiddels uitgedijde Rafah, dwars door de vluchtelingenwijken.

In het begin dienden de tunnels ook simpelweg om contact met de familie aan de overkant van de straat te houden. Maar daarnaast nam de smokkel van sigaretten, drugs, en elektronica, maar ook goud toe. De nauwe banden aan weerszijden van de grens waren – en zijn – daarbij zeer nuttig. Net zo goed als het helpt dat Egypte er volgens het vredesakkoord geen troepen mocht stationeren. De Egyptische politiemacht die in deze verre verlaten uithoek toezicht houdt, knijpt voor een extra zakcentje maar al te graag een oogje dicht.

De afgelopen tijd ligt het accent op wapens, munitie, documenten en door Israël gezochte personen. Volgens Israël is Rafah de wapenschuur van Gaza geworden.

Het beheer van de tunnels is in handen van enkele familieclans. De aanleg duurt doorgaans een paar weken, maar zou de laatste jaren met het uitbreiden van de Israëlische bufferzone al zo'n twee tot drie maanden duren. De kosten voor de aanleg van een beetje tunnel op niveau wordt geschat op rond de 10 000 dollar.

Het bouwen van de tunnels in Rafah is een ingewikkeld en kostbaar proces. Eerst moet de familie die in een huis in het grensgebied woont, worden afgekocht. Meer dan eens, zo vertellen de Palestijnen in Rafah zelf, worden ze voor het blok gezet. Vanuit de kelder, of de bijkeuken, of waar ook, wordt de diepte in gegraven. Na twee, drie meter puur zand begint de kalklaag die geleidelijk harder wordt. De zandgrond heeft het voordeel dat het gemengd met een beetje water snel hard wordt.

In het begin was een diepte van vijf meter genoeg, tot de Israëliërs greppels begonnen te graven. Maar ook in lengte werden de tunnels telkens aangepast als de Israëliërs de grenszone weer eens verbreedden en daartoe huizen neerhaalden – 'gebied scheren' heet dat in het Israëlische legerjargon.

Geleidelijk kwam er steeds meer bij kijken om het zand af te voeren, ervoor te zorgen dat de tunnels niet instortten en er genoeg zuurstof was. Het wegscheppen gebeurde aanvankelijk met emmertjes aan touwen. De laatste jaren reden er al wagonnetjes op rails.

Zoals gezegd ging het vroeger nog voornamelijk om de smokkel van sigaretten, drugs, elektronica, en goud, maar de laatste tijd vooral om wapens, munitie, documenten en door Israël gezochte personen. De afnemers van deze kostbare zaken – de radicale bewegingen, maar volgens Israël ook het Palestijnse Gezag – zijn bereid fors voor de leveranties te betalen. Tot voor kort was de prijs voor het huren van een tunnel voor één smokkelpartij, naar verluidt zo'n 1500 dollar. De afgelopenmaanden zou dat bedrag opgelopen zijn tot enkele tienduizenden.

Israël zegt de afgelopen drie jaren al zo'n zeventig tunnels te hebben opgeblazen. De huidige actie zou mede noodzakelijk zijn omdat de Palestijnen aan de Egyptische kant van de grens een voorraad hadden aangelegd van zwaardere wapens, waaronder raketten, klaar voor het ondergrondse transport naar Gaza.

De Palestijnen menen dat het om veel minder tunnels gaat en beschouwen de Israëlische versie als een excuus, een leugen, om hun huizen en hun levens te verwoesten en uiteindelijk nog meer land in te pikken. Het zou Israëls bedoeling zijn de bufferstrook uit te breiden om ook na een eventuele terugtrekking Gaza in de houdgreep te houden.

woensdag 19 mei 2004
Copyright: Trouw

Mark
18-06-04, 08:54
Dat is een aardige geul.... ongeveer 20 mln m3 grond die je droog moet verzetten?

Dat gaat je nooit lukken voor een paar miljoen euro.

nard
18-06-04, 09:37
Geplaatst door Mark
Dat is een aardige geul.... ongeveer 20 mln m3 grond die je droog moet verzetten?

Dat gaat je nooit lukken voor een paar miljoen euro.

Hangt af van de prijs van arbeid en de hoeveelheid beschikbare goedkope arbeidskrachten.

Joesoef
18-06-04, 09:42
Geplaatst door nard
Het klinkt wel logisch wat je zegt, maar even de volgende punten ter overweging:

1.

2.

3.


Ik geloof geen flikker van die hele tunnel hype. En zeker niet over die geul die ze willen graven. Dat enkele tunneltje wat er is veroorzaakt echt niet de problemen in die regio en het ontmantelen van dat enkele tunneltje stop ook niet het probleem.

echnaton
18-06-04, 09:45
Geplaatst door Joesoef
Ik geloof geen flikker van die hele tunnel hype. En zeker niet over die geul die ze willen graven. Dat enkele tunneltje wat er is veroorzaakt echt niet de problemen in die regio en het ontmantelen van dat enkele tunneltje stop ook niet het probleem.

Heb je het artikel in Trouw (zie hierboven) gelezen? Hoe kun je dan blijven ontkennen?

Mark
18-06-04, 09:46
Geplaatst door nard
Hangt af van de prijs van arbeid en de hoeveelheid beschikbare goedkope arbeidskrachten.

Als je het binnen een normaal tijdsbestek wilt doen dan ben je wel gebonden aan zwaar materieel.

Trouwens, doet het Israelische leger dit soort dingen niet gewoon zelf?

nard
18-06-04, 09:49
Geplaatst door Mark
Als je het binnen een normaal tijdsbestek wilt doen dan ben je wel gebonden aan zwaar materieel.

Trouwens, doet het Israelische leger dit soort dingen niet gewoon zelf?

Ik kan me voorstellen dat het wel onder regie van het leger gebeurd, maar of de arbeid volledig wordt verricht door het leger weet ik niet.

freya
18-06-04, 10:03
Geplaatst door echnaton
Heb je het artikel in Trouw (zie hierboven) gelezen? Hoe kun je dan blijven ontkennen?

AH, nee, als het in Trouw staat dan moet het wel allemaal waar zijn!

:maf2:

Joesoef
18-06-04, 10:06
Geplaatst door echnaton
Heb je het artikel in Trouw (zie hierboven) gelezen? Hoe kun je dan blijven ontkennen?


Omdat het gewoon een vertaald persbericht is. Genoeg foto journalisten bij Trouw, echter, nog steeds geen fatsoenlijke rapportage er over gezien. En de fotoredactie bij Trouw is erg goed, dus wat let ze.

echnaton
18-06-04, 10:09
Geplaatst door freya
AH, nee, als het in Trouw staat dan moet het wel allemaal waar zijn!

:maf2:

Dat zeg ik niet maar het verhaal is niet overgenomen van één of ander persbureau maar geschreven door een eigen journalist die, dat kun je opmaken uit het artikel, ter plekke onderzoek heeft gedaan, zich in de geschiedenis heeft verdiept en ook met Palestijnen heeft gesproken. Trouw is altijd een betrouwbare krant geweest. Als ze op zo'n manier een artikel uit de duim zouden zuigen, dan zouden ze zich onsterfelijk belachelijk maken en voorgoed diskwalificeren.
Maar als jij andere bronnen (andere dan "ik geloof het niet") kunt aangeven die het bestaan van de tunnels in twijfel trekken dan hou ik me aanbevolen.

Joesoef
18-06-04, 10:15
Geplaatst door echnaton
Dat zeg ik niet maar het verhaal is niet overgenomen van één of ander persbureau maar geschreven door een eigen journalist

Hooguit een correspondent die het artikeltje aan meerdere kranten heeft verkocht, en dan nog eentje zonder camera ook.

Nee serieus artikel :moe:

freya
18-06-04, 10:16
Geplaatst door echnaton
Dat zeg ik niet maar het verhaal is niet overgenomen van één of ander persbureau maar geschreven door een eigen journalist die, dat kun je opmaken uit het artikel, ter plekke onderzoek heeft gedaan, zich in de geschiedenis heeft verdiept en ook met Palestijnen heeft gesproken. Trouw is altijd een betrouwbare krant geweest. Als ze op zo'n manier een artikel uit de duim zouden zuigen, dan zouden ze zich onsterfelijk belachelijk maken en voorgoed diskwalificeren.
Maar als jij andere bronnen (andere dan "ik geloof het niet") kunt aangeven die het bestaan van de tunnels in twijfel trekken dan hou ik me aanbevolen.

De laatste keer dat Israel in Rafah heeft huisgehouden (hoeveel huizen gingen er toen ook alweer neer?) is er 1 tunnel ontdekt. Geen netwerk dus, maar 1 tunnel, waarvan zover ik weet geen beelden zijn gepubliceerd.

Waar is de IDF video waarin duidelijk te zien is waar de tunnel begint en waar hij naar toe gaat? Zelfs geen foto reportage gezien!

Verder hebben anderen al de vraag gesteld waar al die afgegraven grond van die enorme tunnels gebleven is en hoe deze is afgevoerd.

Faithless
18-06-04, 15:08
Fotoreportage:

Searching for Gaza's tunnels (http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/middle_east/04/gazas_tunnels/html/1.stm)

Joesoef
18-06-04, 18:31
Geplaatst door Faithless
Fotoreportage:

Searching for Gaza's tunnels (http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/middle_east/04/gazas_tunnels/html/1.stm)

Een tunnel. Geen netwerk aan tunnels.


Die strook niemandsland is alleen maar psychologisch bedoelt. En die Israeliers kunnen zo makkelijker raak schieten.

Joesoef
18-06-04, 21:11
Geplaatst door sjeng
De pa erkent het bestaan van die tunnels trouwens ook in de oslo akkoorden hebben zij beloofd iets aan die tunnels te doen, zij hebben het bestaan en de functie van die tunnels dus erkend. je loopt achter de feiten aan zo te zien.

Ik heb tot nu toe een enkele foto rapportage gezien terwijl ik er al weken om vraag. Ik zal niet ontkennen dat er tunnels zijn maar ik denk dat het aantal schromelijk is overdreven.

nl-x
18-06-04, 21:28
Geplaatst door Faithless
Fotoreportage:

Searching for Gaza's tunnels (http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/middle_east/04/gazas_tunnels/html/1.stm)
Dus als ik het goed begrijp, een tunnel van max. 250 meter, 15 meter diep.

250 meter is zonder enig probleem gewoon in gezichtsveld! Daar bouw je geen tunnel voor als je 'waar' wilt transporteren. Dat is gewoon een ontsnappingsroute voor als er terroristen (lees Israelische militairen) een gat in je muur slaan omdat ze niet de voordeur willen gebruiken om daarna een hele dorp plat te bombarderen.

Iwan
19-06-04, 09:50
Ik begrijp deze discussie over tunnels niet. Het is een zaak tussen palastijnen en Egypte?
Israel mag hier niet mee bemoeien of zie ik het verkeerd?

echnaton
19-06-04, 09:52
Geplaatst door Iwan
Ik begrijp deze discussie over tunnels niet. Het is een zaak tussen palastijnen en Egypte?
Israel mag hier niet mee bemoeien of zie ik het verkeerd?

Door de tunnels worden wapens gesmokkeld om Israel aan te vallen en terroristische aanslagen te plegen.

Beëlzebub
19-06-04, 10:11
Geplaatst door Iwan
Ik begrijp deze discussie over tunnels niet. Het is een zaak tussen palastijnen en Egypte?
Israel mag hier niet mee bemoeien of zie ik het verkeerd?

Wat mij betreft heb je het bij het goede eind! Israël wil infrastructurele veranderingen aanbrengen in een gebied dat niet van haar is, maar van Palestina en Egypte. De discussie hier is dan ook een oneigenlijke.

S@deeQ.
19-06-04, 10:17
Geplaatst door echnaton
Door de tunnels worden wapens gesmokkeld om Israel aan te vallen en terroristische aanslagen te plegen.


dan kan die zionistische Nazi-joden ook een geul graven om tel-aviv heen .

:maf3: of moetsen ze daarvoor eerst de muur afbreken, of komt de geul voor of achter de muur :lol:

Iwan
19-06-04, 13:43
Israel smokkelt ook wapen om terroristich aanslagen op onschuldig burgers te plegen.
Wat mee betreft hebben de palestijnen net zoveel recht zich te bewapenen als Israel incl. kernwapen om zich te verdedigen net als Israel. of zo zie ik het fout?

Beëlzebub
19-06-04, 13:51
Geplaatst door Iwan
Israel smokkelt ook wapen om terroristich aanslagen op onschuldig burgers te plegen.
Wat mee betreft hebben de palestijnen net zoveel recht zich te bewapenen als Israel incl. kernwapen om zich te verdedigen net als Israel. of zo zie ik het fout?

Ik weet niet of Israël wapens smokkelt. In elk geval krijgt het een heleboel cadeau van de VS.
Natuurlijk hebben de Palestijnen evenveel recht zich te bewapenen (inclusief kernwapens, al hoop ik niet dat iemand ze gebruikt) en te verdedigen. Maar ze kunnen niet goed aan wapens komen, omdat ze door Israël bijna volledig geïsoleerd worden van de buitenwereld.

echnaton
19-06-04, 14:04
Geplaatst door Iwan
Israel smokkelt ook wapen om terroristich aanslagen op onschuldig burgers te plegen.
Wat mee betreft hebben de palestijnen net zoveel recht zich te bewapenen als Israel incl. kernwapen om zich te verdedigen net als Israel. of zo zie ik het fout?

Israel pleegt geen terroristische aanslagen op onschuldige burgers.

Joesoef
19-06-04, 14:10
Geplaatst door echnaton
Israel pleegt geen terroristische aanslagen op onschuldige burgers.

Het is maar hoe je het brengt dan trappen ze er allemaal in....

Iwan
19-06-04, 14:28
Als Israel geen terroristich aanslagen op Palastijnen pleegt. Waarom zijn er meer palastijnen burgers slachtoffers dan Israel's?
Ik begrijp het niet.

echnaton
19-06-04, 15:11
Geplaatst door Iwan
Als Israel geen terroristich aanslagen op Palastijnen pleegt. Waarom zijn er meer palastijnen burgers slachtoffers dan Israel's?
Ik begrijp het niet.

Wat begrijp jij veel niet!

Beëlzebub
19-06-04, 15:42
Geplaatst door echnaton
Wat begrijp jij veel niet!

Dat is omdat Iwan waarschijnlijk nog jong is. Maar jij begrijpt dingen vaak niet terwijl je al wat ouder bent. :knipoog:

Iwan
19-06-04, 16:23
Inderdaad, ik begrijp veel dingen niet maar ik ben wel bereid om te leren.
Er wordt veel gepraat over de veiligheid van Israel's en weinig of nauwelijkse over veiligheid van Palastijnen terwijl de dat er meer slachtoffers aan de palastijnen kant vallen.
Israel mag van de hele wereld zich tot haar tanden bewapen en palastijnen mogen niet bewapenen.
Wie zorg voor dat de palastijnen ook veilig in hun bed krijpen zoals de israel's?

Beëlzebub
19-06-04, 22:02
Geplaatst door Iwan
Inderdaad, ik begrijp veel dingen niet maar ik ben wel bereid om te leren.

Dat is een goede instelling! :blij:

barneveld
20-06-04, 11:27
Geplaatst door Beëlzebub
Dat is een goede instelling! :blij:


wie geul graaft voor ander valt zelf er in

iSrAeLgIrLy
20-06-04, 11:29
Geplaatst door barneveld
wie geul graaft voor ander valt zelf er in

Misschien mogen ze jouw trekker lenen?

barneveld
20-06-04, 11:37
Geplaatst door iSrAeLgIrLy
Misschien mogen ze jouw trekker lenen?

altijd