PDA

Bekijk Volledige Versie : Als een topmanager dirigeerde Bin Laden '11/9'



echnaton
18-06-04, 07:14
Als een topmanager dirigeerde Bin Laden '11/9'
Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

NEW YORK - Bin Laden was onmiskenbaar het brein van '11 september'. Het crisismanagement in Washington faalde. De onderzoekscommissie trekt harde conclusies. De dankbare glimlach op het gezicht van Osama bin Laden toen hij hoorde van de ingestorte torens in New York overtuigde niet iedereen van zijn schuld. Voor de twijfelaars is er nu de reconstructie van Bin Ladens leiderschap. De terroristenleider en niemand anders zat aan de knoppen voorafgaand aan en óp 11 september 2001, zo concludeert de onafhankelijke commissie die de aanslagen onderzoekt. Als een ware topmanager bepaalde Bin Laden waar, hoe en door wie de aanslagen gepleegd zouden worden.

Het was een bewogen week in het Congres. Tijdens de laatste openbare hoorzitting luisterden nabestaanden en volksvertegenwoordigers naar bandopnamen van de laatste minuten dat de vier vliegtuigen nog in de lucht waren. Ze hoorden van de chaos in regeringskringen en op militaire bases die bewuste ochtend; het crisis-management was onvoldoende. En ze werden geconfronteerd met de meest gedetailleerde schets van de leider van Al Qa'ida tot nog toe. De commissie had toegang tot topgeheime informatie.
Maar vooral de ondervragingen van twee naaste medewerkers van Bin Laden hebben het scherpe beeld van de terroristenleider opgeleverd. Het plan voor een aanval met passagiersvliegtuigen ontstond in 1999 in Kandahar, de stad in Afghanistan waar het Taliban-regime onderdak bood aan Al Qa'ida. Bin Laden sprak toen met Khalid Sheik Mohammed, een van de twee opgepakte adjudanten die later de details prijsgaven. De ander was Ramzi bin al-Shibh.

De plannen veranderden vaak. Mohammed wilde eerst een grootschalige aanval met tien vliegtuigen. Hij zou zelf het laatste kapen, alle passagiers vermoorden en eenmaal op de grond een anti-Amerikaanse tirade houden. Later was het idee om tegelijk doelen in Amerika en Zuidoost-Azië te treffen. Een laatste plan, pas geschrapt in de zomer van 2001, was gericht op wolkenkrabbers aan de westkust, meteen na de aanslagen aan de oostkust.
Steeds was het Bin Laden die de plannen bijstelde en beslissingen nam. Terwijl een wisselende groep kapers werd klaargestoomd in de Afghaanse trainingskampen, toonde de top van de terreurgroep creativiteit. 'Uiteindelijk was het plan flexibel genoeg om te worden aangepast wanneer de omstandigheden daarom zouden vragen', staat in het tussentijdse rapport. De trainingskampen waren 'erg goed' en 'schiepen een klimaat waar deelnemers de vrijheid hadden om mee te denken over manieren om massamoord te plegen'.
De structuur van Al Qa'ida had veel weg van effectief bedrijfsmanagement, zei terreurexpert Brian Jenkins in The Washington Post. Over Bin Laden als topman: 'Hij is weloverwogen, ambitieus, koelbloedig, bereid om enorme risico's te nemen, maar tegelijkertijd ook bereid gas terug te nemen om zeker te stellen dat hij slaagt.'
Toen naaste adviseurs en Taliban-leider Mullah Omar aanraadden om de aanslagen voorlopig af te blazen, hakte Bin Laden zelf de knoop door: toch doen. Een aanval op de VS zou een grote oogst van nieuwe fondsen en leerlingterroristen opleveren, hoopte hij.

Deze week werd ook duidelijk dat het vierde vliegtuig honderd procent zeker voor het Capitool of het Witte Huis bedoeld was. De passagiers die de kapers aanvielen, zodat vlucht 93 neerstortte, hebben de hoofdstad behoed voor een nog grotere ramp. Gezien de warrige en tegenstrijdige reacties door ministers en topmilitairen is het waarschijnlijk dat het toestel zijn doel zou hebben bereikt, stelt de commissie. Dat opdracht was gegeven dit vierde vliegtuig tijdig neer te halen, zoals de regering heeft beweerd, betwijfelt de commissie.
Die tegenspraak geeft aan dat de commissie zijn werk onafhankelijk doet - en de regering voor een probleem stelt. Al sinds de oprichting in 2002 trekt de tienkoppige groep vaak andere conclusies dan het Witte Huis. Banden tussen Irak en Al Qa'ida zijn door de commissie '9/11' niet gevonden. De inlichtingendiensten werkten, volgens het tussenrapport, nog slechter samen dan al bekend was. De regering zal pas na de publicatie van het eindrapport reageren.
De commissie benadrukt dat ze geen directe toegang had tot de twee cruciale informanten. Ze was afhankelijk van transcripties en beschijvingen. Dat brengt een probleem met zich mee, gelieerd aan een actueel debat in de VS: zijn de bekentenissen betrouwbaar gezien de omstreden ondervragingsmethoden? Mohammed en Al Shibh werden soms behandeld op een wijze die niet strookt met de Geneefse Conventies. In The New York Times maakten politici zich gisteren niet zozeer zorgen over mogelijke marteling - daar lijkt het niet op - maar wel over de verklaringen, die onder grote fysieke en mentale druk zijn afgelegd.
Over het waarheidsgehalte zijn de meeste experts het eens: die is groot. Bovendien is de informatie door andere bronnen bevestigd. Maar commissielid Fred Fielding zei woensdag wel: 'Onze zorg is dat veel wel kan worden geverifieerd, maar dat er ook gebieden zijn waar het absoluut een bron van misinformatie kan zijn.' De aanslagen waren een koopje voor Bin Laden, stelt de commissie. De kosten van vlucht-cursussen, de reizen naar de VS en levensonderhoud beliepen niet meer dan 500 duizend dollar.

De Volkskrant

echnaton
18-06-04, 08:07
Alle complottheorieën zomaar ontzenuwd in een doordeweeks artikel in De Volkskrant. In zekere zin wel jammer. Lennart waar ben je?

Mark
18-06-04, 09:03
Geplaatst door echnaton
[ .De structuur van Al Qa'ida had veel weg van effectief bedrijfsmanagement, zei terreurexpert Brian Jenkins in The Washington Post. Over Bin Laden als topman: 'Hij is weloverwogen, ambitieus, koelbloedig, bereid om enorme risico's te nemen, maar tegelijkertijd ook bereid gas terug te nemen om zeker te stellen dat hij slaagt.'

Dit soort analyses doen me altijd denken aan "walking with dinosaurs" waarin de meest gedetailleerde dagelijkse bezigheden van dino's werden afgebeeld op basis van een botje wat ergens ooit was gevonden :) Hoop details, hoop pure speculatie.

Dat Bin Laden erachter zat lijkt me wel duidelijk, maar dit soort verhalen door een terreurexpert uit de VS moeten we met een korreltje zout nemen.

Ron Haleber
18-06-04, 10:19
Wat een goedgelovige sukkels zijn jullie!

Het bericht op zich al spreekt zich al tegen:




Dat brengt een probleem met zich mee, gelieerd aan een actueel debat in de VS: zijn de bekentenissen betrouwbaar gezien de omstreden ondervragingsmethoden? Mohammed en Al Shibh werden soms behandeld op een wijze die niet strookt met de Geneefse Conventies. In The New York Times maakten politici zich gisteren niet zozeer zorgen over mogelijke marteling - daar lijkt het niet op - maar wel over de verklaringen, die onder grote fysieke en mentale druk zijn afgelegd .

Met meteen daarna:



Over het waarheidsgehalte zijn de meeste experts het eens: die is groot.

En dat op een hearing waar Bush zit te liegen dat hij barst om zijn eigen huid te redden... "Ja Sadam werkte toch samen met al Kaida!".

Wie trapt nou in zulke onzin? Ja onze GJ...! :stomp: :lol:

:fpetaf:

Joesoef
18-06-04, 10:25
Hij kan het verkopen als basis voor een script van een spectakelfilm.

mark61
18-06-04, 10:28
Geplaatst door echnaton
...De commissie had toegang tot topgeheime informatie.
Maar vooral de ondervragingen van twee naaste medewerkers van Bin Laden hebben het scherpe beeld van de terroristenleider opgeleverd.

We hebben de laatste jaren wel vaker uiterst betrouwbare 'topgeheime informatie' uit Amerika zien komen die eigenlijk meteen al, maar zeker achteraf op niets gebaseerde onzin bleek te zijn.

Verklaringen verkregen door marteling zijn ook niet bijster betrouwbaar. Van dat warrige stukje uit het artikel begrijp ik dan ook niet veel. Er werd wel gemarteld, nou nee, 'fysieke en mentale druk uitgeoefend', afijn, wat doet het er ook toe?

Tis allemaal kletspraat.

By the way, een transcriptie is bij mijn weten een overzetting van een tekst van het ene schrift in het andere.

Wie zijn die zelfbenoemde experts wel niet?

echnaton
18-06-04, 13:45
Geplaatst door Ron Haleber
Wat een goedgelovige sukkels zijn jullie!

Het bericht op zich al spreekt zich al tegen:





Met meteen daarna:



En dat op een hearing waar Bush zit te liegen dat hij barst om zijn eigen huid te redden... "Ja Sadam werkte toch samen met al Kaida!".

Wie trapt nou in zulke onzin? Ja onze GJ...! :stomp: :lol:

:fpetaf:

Jij denkt toch niet dat het waarheidsgehalte van verklaringen die onder druk zijn verkregen niet groot kan zijn. Ik zou juist zeggen, hoe heviger de druk hoe meer kans dat de waarheid wordt gesproken. Of het ethisch verantwoord is om op deze manier verklaringen te verkrijgen is een andere zaak.
Er wordt overigens expliciet gesteld in het artikel dat, hoewel het niet allemaal in overstemming is met de conventie van Geneve, het niet om martelingen gaat.

Mark
18-06-04, 13:49
Geplaatst door echnaton
Jij denkt toch niet dat het waarheidsgehalte van verklaringen die onder druk zijn verkregen niet groot kan zijn. Ik zou juist zeggen, hoe heviger de druk hoe meer kans dat de waarheid wordt gesproken. Of het ethisch verantwoord is om op deze manier verklaringen te verkrijgen is een andere zaak.
Er wordt overigens expliciet gesteld in het artikel dat, hoewel het niet allemaal in overstemming is met de conventie van Geneve, het niet om martelingen gaat.

Onder genoeg "druk" vertel je alles wat de ondervrager "wil horen" om maar onder die druk vandaan te komen.

Verbazingwekkend hoeveel satanisten er tijdens de inquisitie in Spanje zaten.....

taouanza
18-06-04, 13:52
Geplaatst door Mark
Dit soort analyses doen me altijd denken aan "walking with dinosaurs" waarin de meest gedetailleerde dagelijkse bezigheden van dino's werden afgebeeld op basis van een botje wat ergens ooit was gevonden :) Hoop details, hoop pure speculatie.

Dat Bin Laden erachter zat lijkt me wel duidelijk, maar dit soort verhalen door een terreurexpert uit de VS moeten we met een korreltje zout nemen.

Dat vind ik ook altijd opmerkelijk.
Ik ben niet geinteresseerd in dino's maar als je ziet hoe historici praten over Nero, Napeleon, Alexander de Grote of Cleopatra alsof ze met hun aan tafel hebben gezeten, vind ik echt geweldig.:hihi:

taouanza
18-06-04, 13:53
Geplaatst door echnaton
Jij denkt toch niet dat het waarheidsgehalte van verklaringen die onder druk zijn verkregen niet groot kan zijn. Ik zou juist zeggen, hoe heviger de druk hoe meer kans dat de waarheid wordt gesproken. Of het ethisch verantwoord is om op deze manier verklaringen te verkrijgen is een andere zaak.
Er wordt overigens expliciet gesteld in het artikel dat, hoewel het niet allemaal in overstemming is met de conventie van Geneve, het niet om martelingen gaat.

Your so funny :kotsen:

freya
18-06-04, 17:18
Geplaatst door echnaton
Jij denkt toch niet dat het waarheidsgehalte van verklaringen die onder druk zijn verkregen niet groot kan zijn. Ik zou juist zeggen, hoe heviger de druk hoe meer kans dat de waarheid wordt gesproken. Of het ethisch verantwoord is om op deze manier verklaringen te verkrijgen is een andere zaak.
Er wordt overigens expliciet gesteld in het artikel dat, hoewel het niet allemaal in overstemming is met de conventie van Geneve, het niet om martelingen gaat.

Hier spreekt duidelijk een voorstander van marteling :moe;

Heb je de fantasieverhaaltjes van 'heksen' wel eens gelezen die vanaf de pijnbank werden verteld?

Kom je ook op de volgende meeting, dan neem ik duimschroeven mee. Zullen we eens zien hoelang het duurt voordat je een verklaard anti-zionist bent geworden :hihi:

echnaton
18-06-04, 17:27
Geplaatst door freya
Hier spreekt duidelijk een voorstander van marteling :moe;

Heb je de fantasieverhaaltjes van 'heksen' wel eens gelezen die vanaf de pijnbank werden verteld?

Kom je ook op de volgende meeting, dan neem ik duimschroeven mee. Zullen we eens zien hoelang het duurt voordat je een verklaard anti-zionist bent geworden :hihi:

Onder druk zetten is nog geen martelen.

freya
18-06-04, 17:29
Geplaatst door echnaton
Onder druk zetten is nog geen martelen.

Nee joh tuurlijk niet. :knife_hea


Beschaafde westerlingen martelen niet, hoe kom ik daar nu bij :staart:

echnaton
18-06-04, 17:53
Geplaatst door freya
Nee joh tuurlijk niet. :knife_hea


Beschaafde westerlingen martelen niet, hoe kom ik daar nu bij :staart:

Ik vind dit zo moeilijk discussiëren. Heb je wel eens de moeite genomen het artikel te lezen?

echnaton
18-06-04, 18:33
Geplaatst door Veerapen
Echnaton! je bent echt het levend bewijs van hoe huichelachtig
en leugenachtig een Zionist kan zijn.

Maar jij zelf weigert op de topic "Israelische Al Queda lid " in te gaan.
maar verwacht wel van anderen om op jou eeuwige Zionistische
leugens te discusieren.

Ik wil best met jou discussiëren hoor maar je moet als topic-opener wel de moeite nemen om iets goed neer te zetten. Zorg voor een duidelijk artikel met een Nederlandse vertaling of in elk geval een samenvatting en een stellingname die voor iedereen helder is en waarop mensen kunnen ingaan. Anders neem ik echt niet de moeite om te reageren.

Wat anderen betreft, van sommigen heb ik juist liever niet dat ze op mijn topics ingaan. Met smilies en persoonlijke aanvallen en gescheld slaan ze binnen de kortste keren de boel plat. Ik baal daarvan, bijvoorbeeld Taou met haar eeuwige gescheld ben ik nou wel eens een keer zat.

freya
18-06-04, 18:36
Geplaatst door echnaton
Ik vind dit zo moeilijk discussiëren. Heb je wel eens de moeite genomen het artikel te lezen?

Ja hoor :strik:


maar ik geloof niet zomaar alles wat in de krant staat en al helemaal niet als het over verklaringen gaat van de bewezen leugenachtige Bush-regering.

Ik weet wat voor info er naar buiten is gekomen over de gang van zaken in Quantamo bay, weinig fantasie nodig om te kunnen voorstellen wat daar nog meer gebeurt, zeker na het zien van bepaalde foto's uit Irak :moe:

Maar ja om je hersens te kunnen gebruiken, moet je die wel hebben :hihi:

freya
18-06-04, 18:38
Geplaatst door echnaton
Zorg voor een duidelijk artikel met een Nederlandse vertaling of in elk geval een samenvatting en een stellingname die voor iedereen helder is en waarop mensen kunnen ingaan.

Je hebt echt moeite met Engels nietwaar GJ :haha:


Leraar geschiedenis :hihi::haha:


:moe:

echnaton
18-06-04, 18:42
Geplaatst door freya
Ja hoor :strik:


maar ik geloof niet zomaar alles wat in de krant staat en al helemaal niet als het over verklaringen gaat van de bewezen leugenachtige Bush-regering.

Ik weet wat voor info er naar buiten is gekomen over de gang van zaken in Quantamo bay, weinig fantasie nodig om te kunnen voorstellen wat daar nog meer gebeurt, zeker na het zien van bepaalde foto's uit Irak :moe:

Maar ja om je hersens te kunnen gebruiken, moet je die wel hebben :hihi:

Wat is het voor sommigen (niet alleen vrouwen hoor) toch moeilijk om bij de feiten te blijven. Nou moet ik zeker weer op allerlei speculaties ingaan.

Weet je wat Freya, ik zal onze beste Taouanza, maar eens citeren:
:moe:

echnaton
18-06-04, 18:52
Geplaatst door freya
Je hebt echt moeite met Engels nietwaar GJ :haha:


Leraar geschiedenis :hihi::haha:


:moe:

Beste Freya, daar zal ik niet op ingaan want als dat zo was dan was dat echt geen schande hoor. Ik geloof dat ze tegenwoordig op de lerarenopleiding alles in het Nederlands doen. Twintig jaar geleden (ruim) waren er nog geen Nederlandse handboeken, alleen Engelse, Duitse en Franse. Maar goed, daar gaat het niet om. Ik heb geen zin om op onduidelijke manier over de hoofden van iedereen heen te discussiëren met iemand die waarschijnlijk zijn eigen geplaatste tekst niet eens begrijpen kan.

taouanza
18-06-04, 19:05
Geplaatst door echnaton
Ik wil best met jou discussiëren hoor maar je moet als topic-opener wel de moeite nemen om iets goed neer te zetten. Zorg voor een duidelijk artikel met een Nederlandse vertaling of in elk geval een samenvatting en een stellingname die voor iedereen helder is en waarop mensen kunnen ingaan. Anders neem ik echt niet de moeite om te reageren.

Wat anderen betreft, van sommigen heb ik juist liever niet dat ze op mijn topics ingaan. Met smilies en persoonlijke aanvallen en gescheld slaan ze binnen de kortste keren de boel plat. Ik baal daarvan, bijvoorbeeld Taou met haar eeuwige gescheld ben ik nou wel eens een keer zat.

we aime to please:fpetaf:

En ik luister nu naar Living In A Box. :tik:

850
18-06-04, 19:05
Geplaatst door echnaton
Lennart waar ben je?

:vreemd: Maak alsjeblieft geen slapende ratten wakker.