PDA

Bekijk Volledige Versie : Spellingscontrole Microsoft Office in Fries



Is@@c
18-06-04, 13:05
Gepubliceerd op vrijdag 18 juni 2004

(P7) In navolging van Friese versies van zoekmachine Google en encyclopedie Wikipedia is er nu ook een Friese spellingscontrole voor Microsoft Office.

De provincie Friesland gaf opdracht voor de ontwikkeling van een Friese spellingscontrole. Aanstaande maandag wordt de werking van de software getoond op scholengemeenschap Pieter Jelles 'junior' in Leeuwarden. Het geautomatiseerde taalhulpje werd ontwikkeld door de Fryske Akademy en automatiseerder Polderland Language & Speech Technology.

De plug-in voor de Friese taal is vanaf volgende week gratis te downloaden op de site van de Fryske Akademy.

Polderland liet vanochtend schriftelijk weten: "De nieuwe speller is te gebruiken bij de nieuwste releases van Microsoft® Office: vanaf Office 2000 tot en met Office 2003. Bovendien is de woordenlijst uitgebreid met 72.000 woordvormen. Het gaat hierbij vaak om moderne woorden. Ook zijn kenmerken aan de woorden toegevoegd waardoor meer nieuwe samenstellingen herkend kunnen worden."

Het Fries is een officieel erkende minderheidstaal in Nederland en Duitsland. Als zodanig geniet het vanuit Europese regels bescherming en worden subsidies gegeven om de taal in stand te houden.

Bron: Fryske Akademy-bericht

Simon
18-06-04, 13:30
Als ik op spellingscontrôle F7 in Word 2000 druk dan crasht het programma (onder XP). Gelukkig werkt automatisch controleren op spelling wel.

TonH
18-06-04, 17:36
Geplaatst door Simon
Als ik op spellingscontrôle F7 in Word 2000 druk dan crasht het programma (onder XP). Gelukkig werkt automatisch controleren op spelling wel.

Yes! Eindelijk nóg iemand! :wohaa: Daarna heb ik Word 2002 geïnstalleerd en daar crashte het programma zodra ik woorden als zo'n of m'n in de tekst had staan. :duivels:

Inmiddels heb ik echter een legale Word 2003 en is dat probleem verholpen. :D

euhh
18-06-04, 17:47
fryslan boppe

Dutchguy
18-06-04, 19:09
Als je 'n Fries kwaad wil krijgen moet je zeggen dat je het een lelijk dialect vindt. :D

Simon
18-06-04, 20:03
Geplaatst door TonH
Yes! Eindelijk nóg iemand! :wohaa: Daarna heb ik Word 2002 geïnstalleerd en daar crashte het programma zodra ik woorden als zo'n of m'n in de tekst had staan. :duivels:

Inmiddels heb ik echter een legale Word 2003 en is dat probleem verholpen. :D

Software fabrikanten blijven beulen: zojuist heb ik een upgrade van een video-editing programma geïnstalleerd: van Pinnacle Studio 8 naar versie 9 en nu doet mijn nieuws-programma om nieuwsgroepen te bekijken in IE 6 het niet meer. Als je support belt (u heeft recht om één keer gratis te bellen!) zetten ze je een half uur in de wacht totdat je boos ophangt.

euhh
18-06-04, 20:06
Geplaatst door Dutchguy
Als je 'n Fries kwaad wil krijgen moet je zeggen dat je het een lelijk dialect vindt. :D

een fries is gewoon een groninger met een hazelip