PDA

Bekijk Volledige Versie : Poetin: Saddam plande aanslag VS



echnaton
19-06-04, 10:36
Poetin: Saddam plande aanslag VS

ASTANA, 19 JUNI. Rusland heeft de Verenigde Staten na de aanslagen van 11 september 2001 gewaarschuwd dat het Irak van Saddam Hussein ook terroristische aanvallen op de VS voorbereidde. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin gisteren gezegd.

Poetins opmerking komt twee dagen nadat een onderzoekscommissie van het Amerikaanse Congres concludeerde dat er geen bewijzen bestaan voor samenwerking tussen terreurbeweging Al-Qaeda en het Iraakse regime van Saddam Hussein.

President Bush verklaarde daarop dat hij blijft bij zijn overtuiging dat er wel een verband bestond tussen Saddam Hussein en Al-Qaeda, en dat Irak een bedreiging vormde voor de VS. Saddam Hussein ,,was een bedreiging omdat hij terroristische connecties had, niet alleen Al-Qaeda-connecties, maar ook connecties met andere terreurorganisaties'', aldus Bush. In de aanloop naar de oorlog in Irak heeft zijn regering dat ook herhaaldelijk naar voren gebracht.

Volgens Poetin had de Russische inlichtingendienst FSB informatie ontvangen dat Irak aanvallen voorbereidde in de VS ,,en buiten de VS op militaire en civiele doelen''.

Op het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken werd gisteren verbaasd gereageerd. Plaatsvervangend woordvoerder Adam Ereli zei dat van Russische waarschuwingen over Saddam niets bekend was. ,,Iedereen krabt hier op zijn achterhoofd'', zo zei een andere woordvoerder van het State Department.

Poetin deed zijn uitspraken in Astana, de hoofdstad van Kazachstan. Hij onderstreepte dat de informatie over de Iraakse terreurplannen voor Moskou geen reden was het Russische verzet tegen de oorlog in Irak op te geven.

De informatie van de Russische geheime dienst is doorgegeven aan de Amerikaanse autoriteiten, aldus Poetin. Hij onderstreepte dat de FSB op de hoog raakte van de voorbereiding van terreuracties, maar dat de geheime dienst niet wist of het Iraakse regime betrokken was bij daadwerkelijk uitgevoerde terroristische acties. Hij zei dat president Bush een van de leiders van de Russische inlichtingendienst heeft bedankt voor de informatie.

Welke rol de Russische inlichtingen hebben gespeeld bij het Amerikaanse besluit Irak aan te vallen, zei Poetin niet te weten. Hij gaf geen details over de Iraakse plannen en zei ook niet of ze in verband stonden met Al-Qaeda. Poetin heeft een goede relatie met Bush. Vorige week veroordeelde hij mensen die kritiek op Bush hebben wegens de oorlog in Irak. (AP, Reuters)

NRC

echnaton
19-06-04, 10:38
Dit is andere koek dan het rapport van de onderzoekcommissie.

taouanza
19-06-04, 15:36
Geplaatst door echnaton
Dit is andere koek dan het rapport van de onderzoekcommissie.

Maar je zegt toch zelf dat je niet alles moet geloven.Dus.......

echnaton
19-06-04, 15:51
Geplaatst door taouanza
Maar je zegt toch zelf dat je niet alles moet geloven.Dus.......

Ik ben blij dat je toch wel eens iets opsteekt van wat ik zeg.

taouanza
19-06-04, 15:58
Geplaatst door echnaton
Ik ben blij dat je toch wel eens iets opsteekt van wat ik zeg.

Oja ook als ik zeg dat ik dus jouw gereutel niet geloof?:strik:

echnaton
19-06-04, 16:03
Geplaatst door taouanza
Oja ook als ik zeg dat ik dus jouw gereutel niet geloof?:strik:

Het woord gereutel vind ik niet leuk maar voor de rest heb je groot gelijk. Ik zeg altijd tegen iedereen dat ze mij niet moeten geloven maar alles zelf moeten opzoeken.

Joesoef
19-06-04, 17:19
Poetin kon Amerika wel zo gek krijgen om Irak aan te vallen maar niet zo gek om dat met Iran te doen. Beetje stabiliteit in de regio, positieve uitstraling op de rest.

Bovendie kan een beetje slijmen/ bruine arm halen nooit kwaad.

Evian
19-06-04, 19:37
Geplaatst door echnaton
Poetin: Saddam plande aanslag VS

Op het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken werd gisteren verbaasd gereageerd. Plaatsvervangend woordvoerder Adam Ereli zei dat van Russische waarschuwingen over Saddam niets bekend was. ,,Iedereen krabt hier op zijn achterhoofd'', zo zei een andere woordvoerder van het State Department.

NRC

Ik denk dat dit het belangrijkste stukje is van het bericht...:). En dit is inderdaad andere koek Echton...:).

Ik geloof eerder de bevindingen van een onafhankelijke onderzoekscommissie dan de woorden van Poetin, die achteraf spreekt en nog eens in termen die niemand zich kan herinneren...:).

DEMOcraat
20-06-04, 00:03
Geplaatst door echnaton
Dit is andere koek dan het rapport van de onderzoekcommissie.

nee dat is hetzelfde koek als het verhaal over irak's WMD.

echnaton
20-06-04, 02:36
Geplaatst door Evian
Ik denk dat dit het belangrijkste stukje is van het bericht...:). En dit is inderdaad andere koek Echton...:).

Ik geloof eerder de bevindingen van een onafhankelijke onderzoekscommissie dan de woorden van Poetin, die achteraf spreekt en nog eens in termen die niemand zich kan herinneren...:).

Sinds wanneer geloof jij een Amerikaanse onafhankelijke onderzoekscommissie? Klaarblijkelijk wanneer het in je straatje te pas komt.

Die Amerikaanse onderzoekers zijn wel erg naïef. Ze hebben blijkbaar maar een beperkt aantal mensen ondervraagd. Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat Saddam en OBL hebben samengewerkt. Allebei waren ze doodsvijanden van Amerika. Dat Saddam een boerenslimme kerel is weten we allemaal. Hij heeft natuurlijk alles gedaan om zijn samenwerking met Osama te verbergen.

Maarten
20-06-04, 08:23
Geplaatst door echnaton
Dit is andere koek dan het rapport van de onderzoekcommissie.
Een wonderbaarlijk geloof in de ex-junta van de CCCP heb jij...

Simon
20-06-04, 08:23
Geplaatst door echnaton
Sinds wanneer geloof jij een Amerikaanse onafhankelijke onderzoekscommissie? Klaarblijkelijk wanneer het in je straatje te pas komt.

Die Amerikaanse onderzoekers zijn wel erg naïef. Ze hebben blijkbaar maar een beperkt aantal mensen ondervraagd. Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat Saddam en OBL hebben samengewerkt. Allebei waren ze doodsvijanden van Amerika. Dat Saddam een boerenslimme kerel is weten we allemaal. Hij heeft natuurlijk alles gedaan om zijn samenwerking met Osama te verbergen.

Probleem is alleen dat hypotheses geen grond mogen zijn om een land aan te vallen. En wat mij betreft kunnen deze opmerkingen van Poetin net zo goed bedoeld zijn om de verkiezingscampagne van Bush te steunen. Ik geloof ook eerder de onafhankelijke onderzoekscommissie van de VS, vooral omdat die een groot aantal bronnen geraadpleegd hebben. Van Bush is bekend dat deze het van meet af aan van belang vond dat er een verband tussen 11/9 en Irak gelegd zou worden. En binnen de amerikaanse regering is de ethiek er vooral op gericht de president te dienen.

Tinkelbel
20-06-04, 08:40
Hebben jullie het animatieflimpje van het documentaire Bowling before Columbain gezien???............Daar begint Nederland tegenwoordig bijna op te lijken. Een en al angst angst en nog eens angst. Werkelijk alles wordt klakkeloos overgenomen van onze bondgenoten zonder zelf eerst zelf kritisch te onderzoeken.

Nu is het weer Sadam die een aanslag probeert te beramen op Amerika, terwijl hij 24/7 beveiligd wordt. Als dat zo is, dan doen die Amerikanen iets heel verkeers met betrekking tot het beveiligen van hun gevangenen..uhh... maarre dat deden ze al...alleen nu hebben blijkbaar de gevangenen ook pogingen te kunnen ontsnappen.

Evian
20-06-04, 18:48
Geplaatst door echnaton
Sinds wanneer geloof jij een Amerikaanse onafhankelijke onderzoekscommissie? Klaarblijkelijk wanneer het in je straatje te pas komt.

Die Amerikaanse onderzoekers zijn wel erg naïef. Ze hebben blijkbaar maar een beperkt aantal mensen ondervraagd. Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat Saddam en OBL hebben samengewerkt. Allebei waren ze doodsvijanden van Amerika. Dat Saddam een boerenslimme kerel is weten we allemaal. Hij heeft natuurlijk alles gedaan om zijn samenwerking met Osama te verbergen.

Heb ik ooit aangegeven die niet te geloven...? Je trekt conclusies gebaseerd op lucht...:). Ik geloof de bevindingen van elke onafhankelijke onderzoekscommissie omdat ik weet hoe deze te werk gaan, welke methodes en theorieen zij gebruiken en bovenal hoe en welke bronnen zij raadplegen...:).

Tuurlijk, Echton weet natuurlijk als geen ander hoe die commissie te werk is gegaan. Hij was er voortdurend bij en hij was er ook bij toen Saddam en OBL contact met elkaar hadden...:). Hoe weet jij nou hoeveel mensen de commissie heeft geraadpleegd? 'Blijkbaar maar een beperkt...' zegt ie dan...

En als de commissie wel had aangetoond dat Saddam en OBL contact hadden dan hadden ze zeker genoeg mensen geraadpleegd...:denk:.