PDA

Bekijk Volledige Versie : Sylvain Ephimenco / Eva Braun



Isaac
19-06-04, 12:13
Eva Braun
door Sylvain Ephimenco
2004-06-19

'Nederland heeft zijn lesje nog altijd niet geleerd. Verdonk kan hetzelfde gebeuren als Fortuyn.' Je kunt over deze uitspraak je schouders ophalen en hem afdoen als machopraat van een getourmenteerde adolescent. In de links extremistische kweekbouillons dat mistige organisaties als De Fabel van de Illegaal of Eurodusnie zijn, marineren genoeg van dit soort pubertjes van twintig of dertig jaar die maar niet volwassen willen worden.

Maar de anonieme beller die zijn dreigement eergisteren neerkwakte bij Radio Noord-Holland, legt wel een link met een politieke moord die twee jaar geleden plaatsvond. Vorige week schreef ik dat sommige politici als Hans Dijkstal niets van de geschiedenis hebben geleerd en dat het politieke klimaat weer begint te lijken op dat van vóór de moord op Fortuyn. Sommige lezers vonden dat ik niet mocht schrijven dat Dijkstal met zijn onbezonnen uitspraken vandaag een moreel alibi verschafte aan de sluipmoordenaars van morgen. Nog geen week later voel ik me in mijn opinie gesterkt. Want amper enkele dagen nadat Dijkstal het beleid van Rita Verdonk met dat van de nazi's had geassocieerd, werd de minister, net als de 'getaarte' Fortuyn toen, door extremisten aangevallen en besmeurd. Het hierboven geciteerde dreigement is explicieter en minder onschuldig dan een portie ketchup. Conform de duistere tijden die Dijkstal met zijn woorden opriep, wordt minister Verdonk in discussiefora op links-radicale internetsites als een nieuwe 'Eva Braun' neergezet. Wellicht dat de roekeloze Dijkstal, hiermee geconfronteerd, niets anders wenst te doen dan zijn schouders ophalen. Toch hoort een politicus met enig verantwoordelijkheidsgevoel de portee van zijn woorden beter te analyseren. Als Dijkstal dit verantwoordelijkheidsgevoel had bezeten, had hij allang zijn woorden ingetrokken. Maar hij weigerde. Misschien dat in het licht van de laatste ontwikkelingen deze verbaalhooligan nu wel geneigd zal zijn om zijn woorden publiekelijk in te trekken. Anderen die ook niets, maar dan helemaal niets van de moord op de beginnende politicus hebben geleerd, vindt men bij politie en justitie. Zo werden de twee actievoersters die Verdonk met ketchup hebben besmeurd al na een dag naar huis gestuurd. Welk huis is onbekend omdat de twee weigerden hun identiteit prijs te geven. Soms lijkt Nederland op een gesticht voor zwakzinnigen.

Orakel
19-06-04, 16:41
Geplaatst door Isaac
Eva Braun
door Sylvain Ephimenco
2004-06-19

Sommige lezers vonden dat ik niet mocht schrijven dat Dijkstal met zijn onbezonnen uitspraken vandaag een moreel alibi verschafte aan de sluipmoordenaars van morgen. Nog geen week later voel ik me in mijn opinie gesterkt.

Toch hoort een politicus met enig verantwoordelijkheidsgevoel de portee van zijn woorden beter te analyseren.

Wat hebben columnisten tegenswoordigs een plaat voor de harses zeg.
Sylvain, zat jij een tijdje terug niet bij B&W te krijsen dat de AIVD niet mocht stellen dat 'slands scribenten er medeverantwoordelijk voor zijn dat sommige Moslim-jongeren radicaliseren?
En dat daarmee de vrijheid van meningsuiting gekneveld werd?

Joesoef
19-06-04, 16:47
Trouwens, die enquete die angkor een tijdje terug heeft gehouden over Sylvain, Sylvain zou toch zelf hier gaan prikken? Of ging het alleen om stukjes van Sylvain.

Krijgen we zo een weerwoord van de colmnist zelf?