PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone kinderen vaak te dik



Pytaghoras
19-06-04, 12:42
Steeds vaker hebben met name allochtone kinderen te kampen met (ernstig) overgewicht, zo blijkt uit cijfers van de Vierde Landelijke Groeistudie. Daarom wordt een grootscheepse voorlichtingscampagne tegen overgewicht speciaal gericht op Turkse en Marokkaanse kinderen. Uit de studie blijkt dat zij veel vaker dan andere kinderen last hebben van overgewicht en obesitas (vetzucht).

De Vierde Landelijke Groeistudie toont aan dat ruim dertig procent van de Turkse meisjes te zwaar is. Zeven procent kampt met een ernstig overgewicht. Van de Marokkaanse meisjes is dat 25 en vijf procent. Professor Remi Ashok Hira Sing, hoogleraar jeugdgezondheidszorg aan de VU.Hira Sing, noemt het een ernstige ontwikkeling: "Een dik kind heeft later meer kans op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en de welvaartsziekte diabetes type 2. Vooral allochtone ouders zijn zich niet bewust van de gevaren."

"Voor allochtonen is dik zijn vaak een teken van welvaart. Daarom moeten we juist die mensen voorlichten", zo laat een woordvoerster van het Voedingscentrum weten. "Het is vaak ‘zo moeder, zo dochter. De meeste allochtone vrouwen zijn te dik. Zij hebben ongezonde leef- en eetgewoonten en brengen die over op hun kinderen. Ze moeten eerst weten hoe slecht overgewicht is en dan kunnen ze de gewoonten in het gezin aanpassen."

De voorlichtingscampagne, een initiatief van de Vrije Universiteit in Amsterdam in samenwerking met de jeugdzorg, zal zich met name richten op achterstandswijken. Prof. Hira Sing: "We moeten er voor zorgen dat de leefgewoonten van allochtonen veranderen. Ze moeten minder tv kijken, meer buitenspelen en gezonder eten. Daarnaast gaan we ook supermarkten benaderen of ze gezonde producten in de aanbieding willen doen."

Joesoef
19-06-04, 12:45
Dom. Komt meer door het overnemen van westerse eetgewoonten, iestje te veel aan het intergreren dus. Dan wel een eetpatroon wat aangeleerd is op school alhier.

De oosterse eetcultuur bestaat voornamelijk uit snacken met fruit en komkommertjes en een flinke salade bij het eten.

Tomas
19-06-04, 12:50
Geplaatst door Pytaghoras
"...Daarnaast gaan we ook supermarkten benaderen of ze gezonde producten in de aanbieding willen doen."

Ze gaan door tot de laatste allochtoon doodgeknuffeld is.

En trouwens Joesoef, de integratie is wel opvallend op de VS gericht.

850
19-06-04, 13:13
Geplaatst door Pytaghoras
Steeds vaker hebben met name allochtone kinderen te kampen met (ernstig) overgewicht, zo blijkt uit cijfers van de Vierde Landelijke Groeistudie. Daarom wordt een grootscheepse voorlichtingscampagne tegen overgewicht speciaal gericht op Turkse en Marokkaanse kinderen. Uit de studie blijkt dat zij veel vaker dan andere kinderen last hebben van overgewicht en obesitas (vetzucht).


Dat verbaast me niks als je ook ziet wat daar in die gezinnen allemaal aan schranswerk naar binnen wordt geschrokt.

Bofko
19-06-04, 14:01
Geplaatst door 850
Dat verbaast me niks als je ook ziet wat daar in die gezinnen allemaal aan schranswerk naar binnen wordt geschrokt.

Ben jij een autochtoon die midden tussen allochtonen woont en vaak met hen mee-eet ?

Dutchguy
19-06-04, 14:04
Geplaatst door Joesoef
Dom. Komt meer door het overnemen van westerse eetgewoonten, iestje te veel aan het intergreren dus. Dan wel een eetpatroon wat aangeleerd is op school alhier.

De oosterse eetcultuur bestaat voornamelijk uit snacken met fruit en komkommertjes en een flinke salade bij het eten.

Lijkt mij dat de ouders toch degenen zijn die hier even flink aan de rem moeten trekken.

taouanza
19-06-04, 14:33
Geplaatst door taouanza
Wat een domheid a3iebadellah!
De markt(waar je verse groente,fruit en vis kan kopen) is bomvol allochtonen die alles per krat kopen ipv per ons.
Slechte eetpatroon komt door 'integratie' kinderen eten geen Marokkaans das zo ouderwets. Dus wordt er Marokkaans gekookt voor de vader en patat en hamburgers gebakken voor de kinderen.Chips cola en snoep voor tussendoor.
Want je moet volgens de Nederlanders met je kinderen onderhandelen en zijn er termen als 'eten wat de pot schaft' notdone.(dat denken allochtonen dan he)
Het is ook nooit goed.

Ik moet denken aan die missionarissen die de jungle in gaan en dan tegen de lokale bevolking zeggen dat hun medicijnmannen kwakzalvers zijn en dat ze hun produkten niet moeten gebruiken maar westerse wetenschappelijke onderzochte medicijnen.
Nou dat doen die mensen dan en worden juist ziek door verkeerd gebruik en verkeerde dosissen.
Whatta ya know een paar decenias later komen er weer blanke betweters zeggen dat ze beter hun eigen medicijnen kunnen gebruiken want die zijn natuurlijk en lokaal verkrijgbaar.


Maar doe maar gezonde voeding in de aanbieding bij de supermarkt en vergeet het smulbos niet.:rolleyes:

850
19-06-04, 18:54
Geplaatst door Bofko
Ben jij een autochtoon die midden tussen allochtonen woont en vaak met hen mee-eet ?

Best wel ja........

Mn stiefvader is Turks en wat die allemaal aan vreetwerk meesleepte.....

Ik heb 2 jaar met een groepje Turken samengewerkt in een fabriek en die aten erg uitgebreid tijdens de lunch. Ik zat met mn broodtrommeltje terwijl zij complete warme maaltijden zaten weg te werken.

ik heb 2 Marokkaanse vriendinnetjes gehad en heb dus best wel vaak bij Marokkanen thuis gegeten.

Tevens zie ik elke dag met mn eigen ogen hoe dik vele Marokkaanse en Turkse vrouwen zijn hier in Amsterdam.

:p Turken en Marokkanen weten wel hoe ze hun buikje rond moeten eten.

euhh
19-06-04, 19:18
Het zal wel een complot zijn van het joods-zionistische MacDonald's Consortium zijn.

taouanza
19-06-04, 21:15
Geplaatst door 850
Best wel ja........

Mn stiefvader is Turks en wat die allemaal aan vreetwerk meesleepte.....

Ik heb 2 jaar met een groepje Turken samengewerkt in een fabriek en die aten erg uitgebreid tijdens de lunch. Ik zat met mn broodtrommeltje terwijl zij complete warme maaltijden zaten weg te werken.

ik heb 2 Marokkaanse vriendinnetjes gehad en heb dus best wel vaak bij Marokkanen thuis gegeten.

Tevens zie ik elke dag met mn eigen ogen hoe dik vele Marokkaanse en Turkse vrouwen zijn hier in Amsterdam.

:p Turken en Marokkanen weten wel hoe ze hun buikje rond moeten eten.

Dus als je tussen de middag warm eet dan wordt je dik?:rolleyes:
En Turken eten veel rauwkost daar wordt je ook errug dik van.

Timoesh
19-06-04, 23:31
Geplaatst door Pytaghoras
Steeds vaker hebben met name allochtone kinderen te kampen met (ernstig) overgewicht, zo blijkt uit cijfers van de Vierde Landelijke Groeistudie. Daarom wordt een grootscheepse voorlichtingscampagne tegen overgewicht speciaal gericht op Turkse en Marokkaanse kinderen. Uit de studie blijkt dat zij veel vaker dan andere kinderen last hebben van overgewicht en obesitas (vetzucht).

De Vierde Landelijke Groeistudie toont aan dat ruim dertig procent van de Turkse meisjes te zwaar is. Zeven procent kampt met een ernstig overgewicht. Van de Marokkaanse meisjes is dat 25 en vijf procent. Professor Remi Ashok Hira Sing, hoogleraar jeugdgezondheidszorg aan de VU.Hira Sing, noemt het een ernstige ontwikkeling: "Een dik kind heeft later meer kans op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en de welvaartsziekte diabetes type 2. Vooral allochtone ouders zijn zich niet bewust van de gevaren."

"Voor allochtonen is dik zijn vaak een teken van welvaart. Daarom moeten we juist die mensen voorlichten", zo laat een woordvoerster van het Voedingscentrum weten. "Het is vaak ‘zo moeder, zo dochter. De meeste allochtone vrouwen zijn te dik. Zij hebben ongezonde leef- en eetgewoonten en brengen die over op hun kinderen. Ze moeten eerst weten hoe slecht overgewicht is en dan kunnen ze de gewoonten in het gezin aanpassen."

De voorlichtingscampagne, een initiatief van de Vrije Universiteit in Amsterdam in samenwerking met de jeugdzorg, zal zich met name richten op achterstandswijken. Prof. Hira Sing: "We moeten er voor zorgen dat de leefgewoonten van allochtonen veranderen. Ze moeten minder tv kijken, meer buitenspelen en gezonder eten. Daarnaast gaan we ook supermarkten benaderen of ze gezonde producten in de aanbieding willen doen."

:rolleyes:

Gezonder eten?!...PARDON! wat is nou gezonder dan onze Marmita?!!!!

Oh jah...dus ze willen dat de kids buiten gaan spelen...misschien geen verstandig idee!...ik zie de berichten in de media al voor me "Allochtonen voeden hun kinderen niet op, ze spelen buiten", "Aantal hang jongeren van allochtoonse afkomst is toegenomen" etc.

Bofko
19-06-04, 23:43
Allochtone jongeren hebben van de opvoeding alleen de voeding genoten. :wink:

850
19-06-04, 23:45
Geplaatst door Bofko
Allochtone jongeren hebben van de opvoeding alleen de voeding genoten. :wink:

:D

mark61
20-06-04, 01:15
Geplaatst door taouanza
Whatta ya know een paar decennia later komen er weer blanke betweters zeggen dat ze beter hun eigen medicijnen kunnen gebruiken want die zijn natuurlijk en lokaal verkrijgbaar.


Dat is nu al zo. Westerse farmaceutische bedrijven stropen de wereld af op zoek naar locale medicijnen. Zo probeerden ze een paar jaar geleden een paar Nigeriaanse traditionele genezers het recept van hun staarbehandeling te ontfutselen. Die keken wel linker uit. Maar de jacht op 'inheemse' geneeskrachtige planten is geopend. Waar de winst heen gaat kan je wel raden.

euhh
20-06-04, 08:29
Geplaatst door mark61
Dat is nu al zo. Westerse farmaceutische bedrijven stropen de wereld af op zoek naar locale medicijnen. Zo probeerden ze een paar jaar geleden een paar Nigeriaanse traditionele genezers het recept van hun staarbehandeling te ontfutselen. Die keken wel linker uit. Maar de jacht op 'inheemse' geneeskrachtige planten is geopend. Waar de winst heen gaat kan je wel raden.

Ja natuurlijk gaat de winst naar die bedrijven, heb je enig idee wat het kost om een medicijn op de markt te brengen door al die regeltjes waar het aan moet voldoen.
Die landen kunnen dat nooit betalen.

barfly
20-06-04, 09:49
Laten we wel wezen, als je iedere avond die Hollandsche kost voor je neus krijgt dan kan je daar natuurlijk niet meer dik van worden als je 't namelijk niet meer door je strot krijgt.

@Taouanza: Van vegetarisch wordt je wel degelijk dik, kijk maar naar Olifanten, Nijlpaarden en bijvoorbeeld Koeien :D

iSrAeLgIrLy
20-06-04, 11:26
Vind je het heel gek dat allochtoonse kinderen te dik zijn? Zij krijgen tenminste lekker en voedzaam (en veel;)) eten van hun ouders. :lekpuh: Als ik een klein autochtoon kind zou zijn en ik zou elke avond hollandse pot voorgeschoteld krijgen :auw2: dan zou ik ook dun zijn.

barneveld
20-06-04, 11:42
Geplaatst door iSrAeLgIrLy
Vind je het heel gek dat allochtoonse kinderen te dik zijn? Zij krijgen tenminste lekker en voedzaam (en veel;)) eten van hun ouders. :lekpuh: Als ik een klein autochtoon kind zou zijn en ik zou elke avond hollandse pot voorgeschoteld krijgen :auw2: dan zou ik ook dun zijn.


ik vind dikke mensen minder fijn

julliewij
20-06-04, 16:29
Ik denk dat het er ook te maken heeft dat er te weinig wordt gesport.

Vooral moeisje mogen volgens mij niet bij een sportvereniging omdat er dan wel eens 'slechte dingen' kunnen gebeuren, en al helemaal niet als het gemengde sportverenigingen zijn.

Bofko
21-06-04, 08:02
Geplaatst door barfly
@Taouanza: Van vegetarisch wordt je wel degelijk dik, kijk maar naar Olifanten, Nijlpaarden en bijvoorbeeld Koeien :D

Precies. Een jachtluipaard bijv. eet alleen maar vlees. Heb je dat prachtig slanke lijntje van die beesten wel eens bekeken ? :D

taouanza
21-06-04, 08:52
Geplaatst door barfly
Laten we wel wezen, als je iedere avond die Hollandsche kost voor je neus krijgt dan kan je daar natuurlijk niet meer dik van worden als je 't namelijk niet meer door je strot krijgt.




Er is niks mis met Hollandse pot als je het lekker kookt. Je kan ook vies Marokkaans, Surinaams, Turks en Indisch koken. Ik kook altijd heerlijk Hollands pot, een beetje van mezelf en beetje van de kruidenmix van Silvo, maar ik zou geen enkele pot elke dag kunnen eten.


@Taouanza: Van vegetarisch wordt je wel degelijk dik, kijk maar naar Olifanten, Nijlpaarden en bijvoorbeeld Koeien :D

Ze moeten meer fietsen.:moe:

Julien
21-06-04, 11:14
Geplaatst door 850
Best wel ja........

Mn stiefvader is Turks en wat die allemaal aan vreetwerk meesleepte.....

Ik heb 2 jaar met een groepje Turken samengewerkt in een fabriek en die aten erg uitgebreid tijdens de lunch. Ik zat met mn broodtrommeltje terwijl zij complete warme maaltijden zaten weg te werken.

ik heb 2 Marokkaanse vriendinnetjes gehad en heb dus best wel vaak bij Marokkanen thuis gegeten.

Tevens zie ik elke dag met mn eigen ogen hoe dik vele Marokkaanse en Turkse vrouwen zijn hier in Amsterdam.

:p Turken en Marokkanen weten wel hoe ze hun buikje rond moeten eten.

sinds wanneer wordt je van 's middags warm eten dik? volgens mij is het zelfs beter dan al die boterhammen met pindakaas, margarine (! bah), jam en hagelslag die Nederlanders vreten.

(met warm eten bedoel ik natuurlijk niet een bezoekje aan de Amerikaanse MacDo)

mark61
21-06-04, 11:25
Geplaatst door Julien
sinds wanneer wordt je van 's middags warm eten dik? volgens mij is het zelfs beter dan al die boterhammen met pindakaas, margarine (! bah), jam en hagelslag die Nederlanders vreten.

(met warm eten bedoel ik natuurlijk niet een bezoekje aan de Amerikaanse MacDo)

Misschien bedoelt hij twee keer warm eten per dag. Naar mijn eigen waarneming worden vooral Turkse jongetjes zo verwend dat ze op hun tiende al niet meer kunnen lopen. Bij vrouwen zet het overgewicht zo te zien pas in een paar jaar na hun huwelijk. Psycho?

Bofko
21-06-04, 11:31
Geplaatst door Julien
sinds wanneer wordt je van 's middags warm eten dik?

Op zich heb je gelijk ,ware het niet dat Fransen , en ook vele andere nationaliteiten, 2 keer per dag warm eten !! (edit : ik zie nu dat Mark61 me voor was)
Ik heb ooit de volgende stelregel gehoord om slank te blijven : ontbijten als een keizer, lunchen als burger en dineren als een bedelaar.



Geplaatst door Julien
volgens mij is het zelfs beter dan al die boterhammen met pindakaas, margarine (! bah), jam en hagelslag die Nederlanders vreten.


Beetje erg stereotypisch niet ?
Jij loopt zeker vaak rond met alpinopet op, met een stokbrood onder je arm en een camembert in je achterzak.

Julien
21-06-04, 11:53
Geplaatst door Bofko
Op zich heb je gelijk ,ware het niet dat Fransen , en ook vele andere nationaliteiten, 2 keer per dag warm eten !! (edit : ik zie nu dat Mark61 me voor was)
Ik heb ooit de volgende stelregel gehoord om slank te blijven : ontbijten als een keizer, lunchen als burger en dineren als een bedelaar.




Beetje erg stereotypisch niet ?
Jij loopt zeker vaak rond met alpinopet op, met een stokbrood onder je arm en een camembert in je achterzak.

ja, ligt er aan hoe je 2x per dag warm eet. vroeger kreeg ik van mn ouders ook van alles te eten, maar het eetpatroon was wel goed. 's ochtends weinig, 's middags rijst met kip en 's avonds gebakken aardappeltjes met veel sla,olijven, fetakaas etc..

de laatste tijd eet ik vaker brood 's middags, want dat is toch makkelijker dan 'savonds gezond warm te eten ;) en sinds ik dat doe ben ik een paar kilo aangekomen :kwaad:

ow.. is dat verhaal over boterhammen met margarine en pindakaas een stereotype? sorry, maar dat zie ik dus maar al te vaak, dat er hier magarine op brood gedaan wordt.. echt te vies voor woorden!

ennuh.. ik heb geen baret, maar loop soms wel met een stokbrood onder mn armen :D

David
21-06-04, 12:00
Geplaatst door mark61
Misschien bedoelt hij twee keer warm eten per dag. Naar mijn eigen waarneming worden vooral Turkse jongetjes zo verwend dat ze op hun tiende al niet meer kunnen lopen. Bij vrouwen zet het overgewicht zo te zien pas in een paar jaar na hun huwelijk. Psycho?


Mijn man - Portugees - werd als enige kleinzoon in de familie inderdaad door massa's tantes en oma's vetgemest als een gans op een fois gras boerderij. Verwennen noemen ze dat. Op z'n twaalfde al last van z'n knieën en moet nu nog steeds oppassen, want groeit snel dicht.

Verwennen? Ik vind het kindermishandeling.

mark61
21-06-04, 12:03
Geplaatst door David
Verwennen? Ik vind het kindermishandeling.

Héhé, das die mensen hun cultuur. In aanmerking genomen dat daar vroeger in Portugal en elsewhere een leven van noeste arbeid op het land op volgde was het niet zo gek als beginnetje. Maar nu loopt het een beetje uit de hand.

David
21-06-04, 12:05
Geplaatst door mark61
Héhé, das die mensen hun cultuur. In aanmerking genomen dat daar vroeger in Portugal en elsewhere een leven van noeste arbeid op het land op volgde was het niet zo gek als beginnetje. Maar nu loopt het een beetje uit de hand.


Hij groeide op in Rotterdam, daar viel niet op het land te werken. De dokter, schoolarts e.d. waarschuwde al vanaf z'n vierde dat het jochie te zwaar was. Toch zijn ze doorgegaan - en proberen het soms nog. Elke cultuur heeft zo z'n klotekanten.

mark61
21-06-04, 12:07
Geplaatst door David
Hij groeide op in Rotterdam, daar viel niet op het land te werken. De dokter, schoolarts e.d. waarschuwde al vanaf z'n vierde dat het jochie te zwaar was. Toch zijn ze doorgegaan - en proberen het soms nog. Elke cultuur heeft zo z'n klotekanten.

Leefgewoontes veranderen, bijv. door migratie, overnight. Eetgewoontes daarentegen veranderen per generatie.

David
21-06-04, 12:36
Geplaatst door mark61
Leefgewoontes veranderen, bijv. door migratie, overnight. Eetgewoontes daarentegen veranderen per generatie.


'K weet 't. Maar 't blijft lullig voor 'm. En dat terwijl moeders altijd aan het lijnen is.

mark61
21-06-04, 12:38
Geplaatst door David
'K weet 't. Maar 't blijft lullig voor 'm. En dat terwijl moeders altijd aan het lijnen is.

Zeg die man van jou is toch niet zo willoos dat hij nog steeds braaf zijn mond open doet als tante dat zegt?

Julien
21-06-04, 12:39
Geplaatst door David
Hij groeide op in Rotterdam, daar viel niet op het land te werken. De dokter, schoolarts e.d. waarschuwde al vanaf z'n vierde dat het jochie te zwaar was. Toch zijn ze doorgegaan - en proberen het soms nog. Elke cultuur heeft zo z'n klotekanten.

de zoon is gewoon de koning in huis :tik: en zo hoort het ook ;)

David
21-06-04, 12:41
Geplaatst door mark61
Zeg die man van jou is toch niet zo willoos dat hij nog steeds braaf zijn mond open doet als tante dat zegt?


Hahahaha. Nee, nu niet meer, maar als ukkie van 4, 5, 6 was hij dat wel. Weet zo'n kind veel.

Nu geven de tantes uiteraard mij de schuld als hij na het achtse garnalenkoekje "nee" zegt. "Vroeger kon je zo lekker eten".

Bofko
21-06-04, 12:41
Geplaatst door mark61
Zeg die man van jou is toch niet zo willoos dat hij nog steeds braaf zijn mond open doet als tante dat zegt?

Er komt inderdaad een beeld naar voren .....En toch :koppel: .
Dat moet echte liefde zijn.

David
21-06-04, 12:46
Geplaatst door Bofko
Er komt inderdaad een beeld naar voren .....En toch :koppel: .
Dat moet echte liefde zijn.


Dat beeld is volkomen onterecht, en uitsluitend toe te schrijven aan mijn totale gebrek aan schrijftalent. :knipoog:

taouanza
21-06-04, 12:49
Geplaatst door David


Nu geven de tantes uiteraard mij de schuld als hij na het achtse garnalenkoekje "nee" zegt. "Vroeger kon je zo lekker eten".

:haha:

David
21-06-04, 12:52
Geplaatst door taouanza
:haha:


Ja, lach maar. Acht schreeuwende Portugese dames met volle schalen om je heen. Dat kan tamelijk intimiderend zijn. :eek: