PDA

Bekijk Volledige Versie : Wachten op Godot of Wachten op een doelpunt



vgeld
21-06-04, 19:52
Net als ik kozen afgelopen zaterdag velen voor Beckett īs meesterwerk: Wachten op Godot i.p.v. het voetbal. Ik heb inmiddels begrepen dat het hele land op een verlosser(a.s. woensdag) zit te wachten. Als je Godot hebt gezien dan zul je begrijpen dat er geen Godot(verlosser) komt en dus gaat het NL_elftaal gewoon naar huis.

Maar nu even serieus:
Ga het zien als de gelegenheid zich voordoet.
Het stuk is wars van absurditeiten, hoop, machteloosheid, aanvaarding van het lot,...etc. Wachten op Godot is wachten op de verlosser die maar niet komt. Als toeschouwer (voor moslims des te meer) moet je elke beweging en elke zin in het christelijke denken (=geloof= filosofie) plaatsen. Het stuk is een denk-, kijk- en luisterstuk. Je kunt het stuk niet begrijpen zonder de subtiele (fysieke) bewegingen van de acteurs een plaats te geven.
Voor de moslims wil ik het volgende meegeven : Je moet de twee kernprincipes (zonde en verlossing) van het christendom wel begrijpen. Ik zeg 't omdat het christen (naar mijn weten) de enige religie is die verlossing als een van de steunpilaren (zoniet de enige steunpilaar) van het christendom. In de Islam kennen wij deze filosofie niet, je moet dus naar het stuk kijken en luisteren met de bril van een christen, anders begrijp je er geen bal van.

Wachen op Godot draait al vanaf 1953 bijna onafgebroken en over de hele wereld

Tomas
21-06-04, 21:51
Geplaatst door vgeld

Voor de moslims wil ik het volgende meegeven : Je moet de twee kernprincipes (zonde en verlossing) van het christendom wel begrijpen. Ik zeg 't omdat het christen (naar mijn weten) de enige religie is die verlossing als een van de steunpilaren (zoniet de enige steunpilaar) van het christendom. In de Islam kennen wij deze filosofie niet, je moet dus naar het stuk kijken en luisteren met de bril van een christen, anders begrijp je er geen bal van.


Troost je, het overgrote deel der christenen begrijpt er ook geen zak van.

vgeld
21-06-04, 23:45
Geplaatst door Tomas
Troost je, het overgrote deel der christenen begrijpt er ook geen zak van.

Vandaar het geroezemoes na afloop. De meeste bezoekers hebben dus er niets van begrepen !!. Nee volgens mij niet. Het publiek of het merendeel van het publiek maakte op mij een belezen indruk. Ik kon aan de leeftijd (meeste vrouwen en boven de 50), de kleding, het brilletje en de subtiele lichaamsverfraaiingen (make up & sieraden) zien dat het publieke duidelijke geen gelegenheidspubliek die de Koninklijke Schouwburg kwam vullen.