PDA

Bekijk Volledige Versie : multiculti Trix



freya
21-06-04, 21:25
Iemand het koninginnedag concert gekeken? :)


Televisieregistratie van het (in verband met het overlijden van prinses Juliana uitgestelde) Koninginnedagconcert 2004 in Paleis Noordeinde in Den Haag op woensdag 9 juni in Den Haag. Dit jaar werd het jaarlijkse concert verzorgd door twee muziekgezelschappen, afkomstig zijn uit verschillende landen. Zij staan model voor de verrijking die het Nederlandse muziekleven heeft ondergaan door de komst van de 'buiten-landers'. Op het programma staan de uit Irak afkomstige zangeres Farida en haar ensemble en de multiculturele groep Weshm onder leiding van zanger Najib Cherradi uit Marokko.

Farida Mohammed Ali en het Iraqi Maqam Ensemble behoren tot de weinige overgebleven musici die het technisch veeleisende specifiek Irakese genre van de "maqam" beheersen; een traditionele suite van gezongen en instrumentale stukken, op teksten uit de klassieke of volkse poëzie uit de regio, meestal in het Arabisch. Farida is bovendien op dit moment de enige vrouw die het genre professioneel uitvoert. Zij komt uit Kerbala, in Zuid-Irak, de Shiitische bedevaartplaats. Haar vader is Irakees, haar moeder is Perzisch. De Irakese maqamtraditie ligt dicht tegen de Perzische muziektraditie aan. Haar eerste, verpletterend indrukwekkende optreden was tijdens het Festival Oude Muziek van 1996. Door onfortuinlijke gebeurtenissen tijdens een tournee in 1997 zag het ensemble zich genoodzaakt in Nederland te blijven. Van hieruit treedt het inmiddels wereldwijd op. Binnenkort gaan ze voor het eerst naar Irak. De leden van het ensemble van Farida: Farida Mohammad Ali, zang, Mohammad Husein Gomar Al Bawi, djose, Jamil Al Asadi, qanoun, Abdulatif Saad Al-Obaidi, ud en darbuka, Adnan Shanan Abdullamir, ney.

Het ensemble Weshm werd in 1987 opgericht en draait om de van oorsprong Marokkaanse zanger en componist Najib Cherradi. Voor dit concert zijn musici uit Nederland, Irak en India verenigd. Weshm voert nieuwe muziek uit, die deels is gebaseerd op de Arabische muziektraditie, maar ook andere muziekvormen omvat, met name de West-Europese en de Indiase. De teksten komen uit de Arabische klassieke literatuur, zoals poëzie van de tiende- eeuwse Irakese dichter Al Hallaj, Andalusische en Marokkaanse dichters, de Libanees-Amerikaanse Kahlil Gibran, de (hedendaagse) Syrische dichter Adunis, en uit het Perzisch vertaald Omar Kayyam en Rumi. Zang en compositie: Najib Cherradi, Floris Derksen, cello, Osama Abderasol, qanoun en Sandip Bhattacharya, Indiase tabla.

freya
21-06-04, 21:26
Tof van Trix dat ze deze musici een kans geeft :duim:

Orakel
21-06-04, 22:17
Hah! Ik weet niet wat me bezielde maar 'kheb die ellende gister opgenomen, dus dat gaat ik straks fijn ff kijkuh.
Wassut wat?

freya
21-06-04, 22:20
Geplaatst door Orakel
Hah! Ik weet niet wat me bezielde maar 'kheb die ellende gister opgenomen, dus dat gaat ik straks fijn ff kijkuh.
Wassut wat?

weenie wat het gister was, heb alleen vanavond gekeken.

Ik vind Farida altijd :duim: maar ben dan ook een beetje bevooroordeeld :strik:

Orakel
21-06-04, 22:23
Geplaatst door freya
weenie wat het gister was, heb alleen vanavond gekeken.

Ik vind Farida altijd :duim: maar ben dan ook een beetje bevooroordeeld :strik:

Volgens mij was vanavond dan een herhaling van gistermiddag. Zag dezelfde vooraankondiging van wat jouw stuk beschrijft en dat kwam in de plaats van het gebruikelijke klassieke matinee-gejengel op zondag.

freya
21-06-04, 22:28
Geplaatst door Orakel
Volgens mij was vanavond dan een herhaling van gistermiddag. Zag dezelfde vooraankondiging van wat jouw stuk beschrijft en dat kwam in de plaats van het gebruikelijke klassieke matinee-gejengel op zondag.

OK, had begrepen dat het inteviews zouden zijn.

Maar ik had iets anders te doen gister en ben vergeten het op te nemen :)

vlegeltje
21-06-04, 22:50
Gister was de docu over de artiesten.

Vanavond was de uitvoering.

Heb allebei gezien.

Indrukwekkend mooi :)

freya
21-06-04, 22:59
Geplaatst door vlegeltje
Gister was de docu over de artiesten.

Vanavond was de uitvoering.

Heb allebei gezien.

Indrukwekkend mooi :)

:)

Dit was voor het eerst dat Farida gezongen heeft op de Nederlandse TV, terwijl ze al jaren in Nederland woont en over bijna de hele wereld concerten geeft.

Orakel
22-06-04, 01:47
Ge-wel-dig!!
Kan nu alleen niet slapen. :duivels:

Die Najib Cherrabi doet me heel erg denken aan ouwe elpees van pa van Farid el Atrache.
'k versta d'r geen ruk van, maar tis enorm melancholisch.

Julien
22-06-04, 02:32
Trix schijnt ook heel populair te zijn bij de allochtonen, met name de Surinamers en Antilanen. Maar volgens mij wordt Bea ook steeds populairder bij de Marokkanen en Turken.

by the way, het koningshuis van dit land is voor 99% allochtoon.. maar goed :D

freya
22-06-04, 08:34
Geplaatst door Orakel
Die Najib Cherrabi doet me heel erg denken aan ouwe elpees van pa van Farid el Atrache.


:zweep: In z'n dromen, hij komt niet eens in de buurt van dat sexy timbre en dat slepende ritmegevoel.

Alleen Abdel Halim Hafez zingt nog sexier :love:

freya
22-06-04, 08:35
pardon, zong :(