PDA

Bekijk Volledige Versie : Zielig: Gebedsruimtes HvA gaat misschien dicht...



BiL@L
22-06-04, 08:36
gewist

Eelke
22-06-04, 09:52
Zielig : Gebedsruimtes HvA gaat misschien dicht...

Waarom is dat zielig? Er zijn gewoon regels over het gebruik van de stilteruimte. Als men zich dat niet aan kan houden dan moet er een oplossing voor gezocht worden. Een oplossing is dan gewoon de boel sluiten. Het is namelijk ook niet een kerntaak van de Hogeschool om voor een stilteruimte te zorgen.

Groet, groet Eelke

Füreya
22-06-04, 10:08
Het is helemaal geen taak van de HvA.

Robbedoes
22-06-04, 10:11
Hier was al een topic over.

Een stiltecentrum OK, maar dan toegankelijk voor alle studenten ongeacht welk geloof. Een school hoeft niet voor ieder geloof een aparte gebedsruimte beschikbaar te stellen.

BniMakaada
22-06-04, 10:53
Quote:

"Als een ruimte wordt gedomineerd door één geloof, is er een grens overschreden, aldus Verlaan."

MAW als er veel moslims praktiseren en minder praktiserende personen zijn van andere geloven dan houdt het op? Zo benadeel je 2 groepen: zowel de moslims die de ruimte bezoeken als de anders-gelovigen die de ruimte bezoken.

Ik denk dat "dominantie van 1 geloof" beter geschrapt zou moeten worden als het gaat om redenen van sluiting.

Verder is het zaak van het bestuur om niet zomaar te gaan gillen dat alles en iedereen extremistisch is. Zich een beetje verdiepen in de islaam (is toch niet veel gevraagd als er vele leerlingen moslim zijn??) zou ze genoeg zeggen over oa Al Albani (ra7imoe Allah).

barfly
22-06-04, 11:12
Geplaatst door Füreya
Het is helemaal geen taak van de HvA.

Wat is geen zaak van de HVA? Religie?

mark61
22-06-04, 11:36
Geplaatst door barfly
Wat is geen zaak van de HVA? Religie?

Voor iemand met roots in Turkije is het organiseren van gebedsruimtes in een seculier land als NL (?) een exotisch verschijnsel.

Tell me, moeslims, hoeveel mensen bidden er 5 keer per dag? 5%? 10%? Is dat niet ook leeftijdsgebonden?

Julien
22-06-04, 11:38
ik vind het ook raar een gebedsruimte in een universiteit/ hogeschool...

maar als je het doet, dan moet je ook niet zeiken.. dus ik vind dat die gebedsruimte voor iedereen open moet blijven.

maar nogmaals, ik vind dit inderdaad niet de taak van een onderwijsinstelling. erg vreemd.

Füreya
22-06-04, 12:23
Geplaatst door barfly
Wat is geen zaak van de HVA? Religie?
Niet religie op zichzelf, het kan voor veel verschillende dingen gelden.

Hoge Scholen moeten enkel goed onderwijs bieden. Als mensen prive dingen willen doen, doen ze dat maar thuis of ergens anders.
Het onderwijs heeft al een enorm budget tekort (en in mijn tijd ook een enorm tekort aan ruimtes), dus is het zaak de weinige middelen uitsluitend en alleen aan onderwijskundige taken te besteden.

Füreya
22-06-04, 12:26
offtopic
Waarom staat er onder elk bericht een grote lege balk met een lelijke foto (daar waar de menus voor PB aanmelden berichten e.d. staan)

Füreya
22-06-04, 12:29
Geplaatst door mark61
[B]Voor iemand met roots in Turkije is het organiseren van gebedsruimtes in een seculier land als NL (?) een exotisch verschijnsel.

Ja, omdat vanaf het vroegste begin van de republiek onderwijs als het ultieme seculiere en waardenvrije instituut werd en wordt gezien.

barfly
22-06-04, 12:32
Geplaatst door Füreya
Niet religie op zichzelf, het kan voor veel verschillende dingen gelden.

Hoge Scholen moeten enkel goed onderwijs bieden. Als mensen prive dingen willen doen, doen ze dat maar thuis of ergens anders.
Het onderwijs heeft al een enorm budget tekort (en in mijn tijd ook een enorm tekort aan ruimtes), dus is het zaak de weinige middelen uitsluitend en alleen aan onderwijskundige taken te besteden.

Ok duidelijk, ik ben het met je eens. Een school is voor educatie.

mark61
22-06-04, 12:53
Geplaatst door Füreya
offtopic
Waarom staat er onder elk bericht een grote lege balk met een lelijke foto (daar waar de menus voor PB aanmelden berichten e.d. staan)

Dat heet 'signature' en is door elke gebruiker zelf in te stellen. Dat jij Bilal's Saoedische vlag niet mooi vindt....:hihi:

Robbedoes
22-06-04, 14:00
Niet religie op zichzelf, het kan voor veel verschillende dingen gelden.

Hoge Scholen moeten enkel goed onderwijs bieden. Als mensen prive dingen willen doen, doen ze dat maar thuis of ergens anders.
Het onderwijs heeft al een enorm budget tekort (en in mijn tijd ook een enorm tekort aan ruimtes), dus is het zaak de weinige middelen uitsluitend en alleen aan onderwijskundige taken te besteden.

Helemaal mee eens

observer
22-06-04, 14:37
Geplaatst door Julien
ik vind het ook raar een gebedsruimte in een universiteit/ hogeschool...

maar als je het doet, dan moet je ook niet zeiken.. dus ik vind dat die gebedsruimte voor iedereen open moet blijven.

maar nogmaals, ik vind dit inderdaad niet de taak van een onderwijsinstelling. erg vreemd. het is ook geen gebedsruimte maar een stilteruimte

de naam zeg het al

Julien
22-06-04, 17:27
Geplaatst door observer
het is ook geen gebedsruimte maar een stilteruimte

de naam zeg het al

maar wel bedoeld voor gelovigen. waarom moet een onderwijsinstelling de functie van een kerk/ moskee/ synagoge overnemen?

Joesoef
22-06-04, 20:51
Dat zielig zijn slaat nergens op, men heeft immers een keuze. Spullen weghalen en men kan bidden, spullen laten liggen en ook anderen kunnen geen gebruik meer maken van de stilte/ gebedsruimte. Niet iedereen is gedient van bepaalde lectuur en daar dien je rekening mee te houden. Veel Moslims schermen met vrijheid van Godsdienst maar dat laten ze niet altijd blijken.

observer
23-06-04, 14:12
maar wel bedoeld voor gelovigen niet specifiek

ze zijn bedoeld v9oor iedereen die een moment rust wil van de drukke universiteit

of dat is door (stil ) te bidden of gewoon even te zitten

Joesoef
23-06-04, 14:55
Geplaatst door BiL@L
Welke spullen?



In de gebedsruimte van de HvA is lectuur gevonden van onder meer de World Assembly of Muslim Youth (WAMY). Deze organisatie wordt ervan verdacht al-Qaida, Hamas en de jihad financieel te steunen in onder meer Bosnië en Kashmir. Er is verder lectuur gevonden van Nederlandse wahabitische (Saoedisch-islamitische) stichtingen als Al Waqf Al Islami. Ook zijn er cassettes gevonden van de radicale Saoedische geestelijke Al Albaani. Van liberale stromingen is in de gebedsruimtes geen spoor gevonden.

Igouran
22-07-04, 13:37
Geplaatst door Julien
ik vind het ook raar een gebedsruimte in een universiteit/ hogeschool...


Wat is er raar aan??


Trouwens als ze willen dat iedereen er gebruik van gaat maken, waarom doen ze het dan helemaal in -3 of zelfs in de kelder?? Daar is het leeg en komt niemand. Alleen jah de moslims die dan gaan bidden.


Willen ze dat iedereen er gebruik van gaat maken... moeten ze het op een verdieping zetten waar iedereen komt. Nu zeuren ze alleen.


Ik kom zelf ook weleens in zo een ruimte. Je komt geen mens tegen ( niet moslim). En het zal ze toch niet lukken om zo een ruimte weg te halen. Aangezien er toch zoveel islamtische studenten zijn :stout:

Eelke
22-07-04, 13:53
Geplaatst door Igouran
Wat is er raar aan??

Het is even raar als een gebedsruimte in een winkel. Een winkel is er om spullen te verkopen, een school om mensen wat te leren. Religie heeft in beide gevallen niets te maken met het hoofddoel.


Trouwens als ze willen dat iedereen er gebruik van gaat maken, waarom doen ze het dan helemaal in -3 of zelfs in de kelder?? Daar is het leeg en komt niemand. Alleen jah de moslims die dan gaan bidden.

Ze willen helemaal niet dat iedereen er gebruik van gaat maken. Ze willen het liefst dat niemand er gebruik van maakt. Maar aangezien er mensen zijn de graag even zich terug willen trekken is de ruimte in de kelder beschikbaar gesteld.


Willen ze dat iedereen er gebruik van gaat maken... moeten ze het op een verdieping zetten waar iedereen komt. Nu zeuren ze alleen.

Ze willen dat de ruimte door iedereen gebruikt kan worden om zich even terug te trekken.


Ik kom zelf ook weleens in zo een ruimte. Je komt geen mens tegen ( niet moslim). En het zal ze toch niet lukken om zo een ruimte weg te halen. Aangezien er toch zoveel islamtische studenten zijn :stout:

De ruimte mag ook gewoon blijven maar hij moet voor iedereen toegankelijk blijven. En dan bedoel ik niet alleen dat de deur open moet zijn maar ook dat je dan niet geconfronteerd wordt met een religie. Het moet dus een neutrale ruimte blijven en mag niet ingericht worden als moskee (om het maar eens te overdrijven)

Iedereen heeft dezelfde rechten om zich even terug te trekken en dat moet ook zo blijven.

Groet, groet Eelke

nl-x
22-07-04, 18:32
Is die Ankie Verlaan *alweer* bezig?!

Vorige keer kreeg ze toch geen gehoor van de HvA met haar gekut?! En daarvoor zat ze te kutten bij het ROC.


Lees hier over ankie's poging om de hoofddoek te verbieden op de ROC's en haar ANGST voor anderstaligen.
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=747730#post747730

Lees hier over haar obsessie om continu schoolkinderen met Osama te associeren.
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=750490#post75049
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=773819#post773819

Ankie's mening dat de Chador door HEEL Nederland heen verboden moet worden... binnen en buiten scholen.
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=993337#post993337

Ankie in actie tegen de toename hoofddoeken op de HvA
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1084272#post1084272

Ankie die door de HvA eerder al eens werd gescot over de sluiting van gebedsruimte.
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1095934#post1095934
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1167282#post1167282

Dat haatzaaiende mens zou eens van dr plek moeten worden geschopt door de HvA