PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe openheid



Orakel
22-06-04, 12:14
'Iemand moet Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads gedaan had, werd hij op een ochtend gearresteerd.'

Zo vangt Franz Kafka’s ‘Der Prozess’ aan, een verhaal waarin de hoofdpersoon te weten tracht te komen waar hij van beschuldigd wordt en op een uitzichtloze wijze strijdt tegen duistere machten, belichaamd door onrechtvaardig handelende autoriteiten.

En kenmerkend karakteristiek voor de wijze waarop veel overheden in het begin en zelfs tot ver in de 20e eeuw met burgers omgingen.
In de voormalige DDR werd 32 jaar geleden het zogenaamde ‘Radicalenbesluit’ (Radikalenerlaß) van kracht, leidend tot de bekende ‘Berufsverbote’.
Dit hield in dat mensen die een te afwijkende ideologie aanhingen, niet in dienst van de overheid konden treden en het besluit zich in de praktijk met name richtte op links-radicalen en andere vermeende anti-democraten.
Begin jaren 50 van de 20e eeuw zette de commissie McCarthy de VS op de kaart door een heksenjacht te openen op nietvermoedende burgers, die linkse en communistische sympathieën werden verweten, waarbij hun rechten met voeten werden getreden.

De geschiedenis herhaalt zich weliswaar niet altijd op dezelfde wijze, maar van herhaling lijkt er wel degelijk sprake te zijn van herhaling als we de laatste anderhalf tot twee jaar in ogenschouw nemen, en we hoeven de waarheid niet eens op een subjectieve en emotionele wijze geweld aan te doen om te zien dat er parallelen waar te nemen zijn.

De integratie heet mislukt te zijn, er wordt gesproken over het failliet van de multiculturele samenleving, terreur en Islam zijn synoniem verklaard en als gevolg van het voorgaande worden in (het door incidentenpolitiek en hysterie bezeten) Den Haag de meest wanstaltige beleids- en wetsvoorstellen gedaan, welke in de bovengenoemde tijdsgewrichten niet zouden misstaan.

Voorgesteld is om allochtonen dubbel te keuren voor de wao, ouders van allochtone criminelen te korten op de kinderbijslag, het recht op partnerkeuze( van niet-westerse allochtonen),zoals vervat in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, te beknotten en hun huwbare leeftijd te verhogen naar 21 jaar, Nederlands staatsburgers met een niet-westerse achtergrond bij het plegen van een misdrijf de grens over te zetten, en zo is er nog een aantal kleurige proefballonnen opgelaten.
Het laatste wapenfeit in dit welhaast Kafkaense steekspel kwam in de uitzending van Buitenhof-tv op 20 juli aan de oppervlakte van deze xenophobe poel bovendrijven, en dit keer verwoord door VVD-lid mw. Hirshi Ali.
Daar lanceerde zij namelijk het onzalige voorstel om, mede gezien de dreiging van het ‘Islamitisch terrorisme’, in Nederland te komen tot een situatie waarbij Moslims ideologisch gescreend kunnen worden bij hun sollicitaties.
Dit voorstel poogde zij te legitimeren door onder meer te stellen dat het vanuit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk was en dat het voorkwam dat allochtonen op basis van hun geloof van de arbeidsmarkt geweerd werden. Dit uitsluiten van deze groep van de arbeidsmarkt, zo oreerde zij, maakte het lastig om een beroep te kunnen doen op de rede, burgerplicht en betrokkenheid van deze groep, daar waar het gaat om de onveiligheid in Nederland te bestrijden.

Het zal wellicht door mijn verbazing en geslagenheid komen dat ik de oorzaak-gevolg-verhouding in deze redenatie niet goed helder krijg, maar wellicht volstaat de troostende gedachte dat ik het op één punt in deze kwestie eens ben met mw. Hirsi Ali, namelijk dat dit voorstel niet is te verenigen met nationale en internationale wetgeving.

Wellicht is het goed om, bezijdens mijn ongenoegen over dit ideologisch profileren, gewoon ronduit te zeggen waar het op staat en hoe de multiculturele vlag er wat mij betreft nu bijhangt: ik ben het eigenlijk wel zat.
Ik heb er schoon genoeg van om de ondankbare speelbal te zijn van de ideologische en kinderachtige strijd te zijn, die kennelijk gestreden wordt tussen de oude en nieuwe politiek.
De oude politiek die mij doodgeknuffeld en van een sociale hangmat voorzien zou hebben, en van de nieuwe politiek die, bevrijd van het linkse en politiek-correcte juk, meent de vrijheid te hebben om mij te beschimpen, te classificeren, etnisch en religieus te profileren en als Vijfde Collone weg te kunnen zetten.

Dit alles onder het mom van de ‘nieuwe openheid’ en vrijheid van meningsuiting.
Een vrijheid van meningsuiting die accuut verdampt als zij gebezigd wordt door Hans Dijkstal, Thijs Woltgens, Marcel van Dam of Job Cohen, die dan plots gereduceerd worden tot Paarse residuen, fossielen uit een ancient links tijdperk.
Uitlatingen van deze ‘linkse fossielen’ worden door de hoeders van de nieuwe openheid als gijzeling van het open debat gezien en zetten deze hoeders in de extreemrechtse hoek. Een gevolg is volgens deze beschavers zelfs dat de pleitbezorgers van het monoculturalisme (zoals Cliteur) in de exceritie van hun hun recht op vrije meningsuiting bedreigd worden en zelfs voor lijf en leden moeten vrezen.

Frapperend is dat omgekeerd evenredig de AIVD van hen niet het causale verband mag leggen tussen hun pennestrelen en de radicalisering of uitsluiting van bepaalde Moslims.
De nieuwe openheid schijnt hiermee eendimensionaal en een kwestie van eenrichtingsverkeer te zijn.

Welnu, dit soort openheid bevalt me niks. Ik vind het aanmatigend, denigrerend en ronduit beledigend om in een democratisch gidsland op een dergelijke wijze bejegend te worden, en dan ook nog eens onder het voorwendsel dat dit alles ertoe moet leiden dat we allen volwaardige burgers van Nederland zijn.
Helemaal als ik me in mijn intelligentie (voor wat dat waard is) beledigd voel op het moment dat mw. Hirsi Ali stelt dat ik wel begrip zal hebben voor deze maatregelen, mits ze maar goed uitgelegd worden.

Ik ben beland op een punt waar ik ‘helaas’ de Hirsi Ali’s, de Verdonks, de Wilders, de Cliteurs, de Ephimenco’s en andere representanten van het huidige ‘beschavingsoffensief’ teleur moet stellen.
Het Nederland dat zij schijnen voor te staan en te vertegenwoordigen, daar wens ik geen onderdeel van uit te maken, omdat de historie mij ook het volgende geleerd heeft:
“There is no such thing as second-class citizenship”.

Tegen de tijd dat de Nederlands politiek zich hervonden heeft, weer bereid is te investeren in gemeenschapszin en de waarden uitdraagt die het zegt te koesteren, hoor ik dat graag en ben ik van harte bereid als radertje in dit grote uurwerk mee te draaien.
Ik weiger echter mee te werken aan, of onderdeel te zijn van de totstandbrenging van een klimaat dat gedomineerd wordt door onverdraagzaamheid en een gebrek aan saamhorigheid, mededogen, behulpzaamheid en barmhartigheid.
Deze waarden zijn namelijk ook krakteristiek voor de Islam en wellicht kunnen deze als parameters verwerkt worden in de voorgestelde ideologische profilering.

Salaam Aleikum.

mark61
22-06-04, 12:21
Detail, DDR = BRD. In de DDR waren Berufsverbote sowieso in het systeem ingebakken. Ach tis allemaal geschiedenis...

Goodnight
22-06-04, 12:26
Topstuk :duim:

Ik haat lange stukken, maar je kan ontzettend goed schrijven weet je dat?

Joesoef
22-06-04, 12:28
:duim:


Orakel,

Je gaat mij toch niet vertellen dat je vaker zo schrijft ???

Orakel
22-06-04, 12:40
Geplaatst door Joesoef
:duim:


Orakel,

Je gaat mij toch niet vertellen dat je vaker zo schrijft ???

:D
Ben aan het oefenen voor de Parkerlympics.

Thnx G'night.

Mark61: was de ddr oost- of west-duitsland? :nerveus:

Joesoef
22-06-04, 12:51
Geplaatst door Orakel
:D
Ben aan het oefenen voor de Parkerlympics.


Ik heb het idee dat je al een paar gouden Waterman-vulpennen hebt binnengehaald :p .

TonH
22-06-04, 12:52
Geplaatst door Orakel
:D
Ben aan het oefenen voor de Parkerlympics.

Thnx G'night.

Mark61: was de ddr oost- of west-duitsland? :nerveus:

Dat Radikalenerlaß was toch écht in de BRD en niet DDR zoals je, abusievelijk (?), schrijft:


En kenmerkend karakteristiek voor de wijze waarop veel overheden in het begin en zelfs tot ver in de 20e eeuw met burgers omgingen.
In de voormalige DDR werd 32 jaar geleden het zogenaamde ‘Radicalenbesluit’ (Radikalenerlaß) van kracht, leidend tot de bekende ‘Berufsverbote’.

mark61
22-06-04, 12:56
Geplaatst door Orakel
:D
Ben aan het oefenen voor de Parkerlympics.

Thnx G'night.

Mark61: was de ddr oost- of west-duitsland? :nerveus:

Ja sorry altijd wat te zeiken goed artikel hoor!!

Deutsche Demokratische Republik = oost.

BundesRepublik Deutschland = west

TonH
22-06-04, 12:56
Geplaatst door Orakel
Het Nederland dat zij schijnen voor te staan en te vertegenwoordigen, daar wens ik geen onderdeel van uit te maken,...

Maar met je analyse ben ik het eigenlijk wel eens. En deze conclusie is mij geheel uit het hart gegrepen. :duim:

:droef:

Wortel
22-06-04, 12:56
Inderdaad een zeer goed stuk, Orakel.
Het geeft helder het ongenoegen en de willekeur aan, waarmee islamitische medelanders vanuit de politiek worden bejegend.

Zonder ironie en bloedserieus bedoeld: probeer dit stuk eens op de podiumpagina van Trouw te krijgen. Als ze moeilijk doen contact je mij maar...

Goodnight
22-06-04, 13:08
Geplaatst door Wortel

Zonder ironie en bloedserieus bedoeld: probeer dit stuk eens op de podiumpagina van Trouw te krijgen. Als ze moeilijk doen contact je mij maar...

Orakel DOEN!!!!

David
22-06-04, 13:10
Fantastisch stuk. Moet inderdaad in krant of blad verschijnen volgens mij. Petje af.

mark61
22-06-04, 13:17
Geplaatst door Wortel
Inderdaad een zeer goed stuk, Orakel.
Het geeft helder het ongenoegen en de willekeur aan, waarmee islamitische medelanders vanuit de politiek worden bejegend.

Zonder ironie en bloedserieus bedoeld: probeer dit stuk eens op de podiumpagina van Trouw te krijgen. Als ze moeilijk doen contact je mij maar...

En stuur m naar [email protected]

Maar niet mij contacteren als ze moeilijk doen. Dan doen ze hoogstens nog moeilijker.

Isaac
22-06-04, 13:19
Ik snap niet waarom iedereen zich zo druk maakt over Hirsi Ali en de VVD.
Laatst zag ik een peiling waar de VVD op 1 zetel winst stond tov nu......1 miezerig zeteltje......

Orakel
22-06-04, 13:20
Geplaatst door Wortel
Inderdaad een zeer goed stuk, Orakel.
Het geeft helder het ongenoegen en de willekeur aan, waarmee islamitische medelanders vanuit de politiek worden bejegend.

Zonder ironie en bloedserieus bedoeld: probeer dit stuk eens op de podiumpagina van Trouw te krijgen. Als ze moeilijk doen contact je mij maar...

Thnx mate! Heb 't gister aan de Volkskrant gemaild, maar het kwam bij hen niet door de selectie.
Heb 't nu aan Trouw gemaild.

I'm out. Later peeps.

en bedankt voor de correcties mensheid.

freya
22-06-04, 15:30
:duim:

angkor
22-06-04, 15:36
Uitstekend stuk. Helder, zeer to the point en indringend.

Dank je wel!

angkor :zwaai:

taouanza
22-06-04, 18:11
Geplaatst door Isaac
Ik snap niet waarom iedereen zich zo druk maakt over Hirsi Ali en de VVD.
Laatst zag ik een peiling waar de VVD op 1 zetel winst stond tov nu......1 miezerig zeteltje......

Maar wat vind je van het stuk zelf?:duivels:

nard
22-06-04, 18:15
Me beperkend tot de mening, de vorm en de opbouw van deze column wil ik mijn respect en waardering overbrengen voor dit helderheid, indringendheid en gedrevenheid van dit stuk.

Complimenten, Orakel. Je leest prettig en redeneert mooi.

Om het algeheel gevoel van vreugde niet te verstoren, wil ik de inhoud van het stuk laten voor wat die is.

Oké, ééntje dan ...

Inhoudelijk mijn waardering dat je de link naar de joden en verder ook de racisme-typologie buiten je epistel houdt. Héél zuiver!

Isaac
22-06-04, 19:21
Geplaatst door taouanza
Maar wat vind je van het stuk zelf?:duivels:

Ik vind het goed geschreven. Alleen de inhoud...er staat niks in waar je het mee oneens kan zijn.

Verdomme! Ik wil het ergens mee oneens zijn. :D

kspeciaal
22-06-04, 19:31
Prachtig, een stuk van een "Orakel"! :duim:
Is het misschien mogelijk om je stuk elders als illustratie te gebruiken of heb je dat liever niet? (toch maar metjes vragen!)

kspeciaal
22-06-04, 19:38
Geplaatst door Orakel
Thnx mate! Heb 't gister aan de Volkskrant gemaild, maar het kwam bij hen niet door de selectie.
Heb 't nu aan Trouw gemaild.

I'm out. Later peeps.

en bedankt voor de correcties mensheid.

Heb je dat ingestuurd met de afsluiting : Salaam Aleikum. ?? Want dat verklaart een hele hoop. Remember: Scheiden van kerk en staat! Over nieuwe openheid gesproken!!!

Maar nogmaals sommigen zijn gezegend door de scherpte van hun pen en jij bent er eentje volgens mij!

Tomas
22-06-04, 20:33
Het is goed en stijlvol geschreven, orakel. Ik doe het je niet na.

Maar....

Ja, ik kan het niet laten...

Ik ben het wel met je laatste statement eens en sta denk ik ook wel ideologisch gezien dichter bij jou dan bij de mensen die jij in dit stuk aanvalt of neerzet als de nieuwe nazi's, maar...

Wat ik dus storend vind is dat jij alle meningen die jou storen neerzet als bijna opgenomen in de grondwet. Ieder proefballonnetje dat jouw steekt gemaakt door iedereen die de media bereikt zet jij neer alsof het voldongen wetgeving is geworden. En alle kritiek die geuit wordt op iemand die wel iets zinnigs zegt in jouw en mijn ogen zet jij neer alsof er werkelijk monden worden gesnoerd. Alsof geheime milities deze mensen al hebben vermoord.

Ik ben het wel met je eens dat Hans Dijkstal laatst iets verstandigs heeft gezegd, maar ook dat ie voor zijn boodschap ietwat overdreef. Dat mag van mij. Je mag van mij nog wel meer overdrijven. Maar wees dan niet verongelijkt als je slachtoffer van overdrijving dan protesteert. Doe dan niet alsof je vermoord wordt omdat iemand van zichzelf vindt dat ie geen nazi is.

Nou deed Dijkstal dat ook niet. Weet ik wel. Maar ik bedoel maar. Wat weet ik nu even niet meer.

Maar wel het punt dat ik wil maken. En dat is dat vrijheid van meningsuiting een goed en belangrijk recht is. Dat je af en toe koppijn krijgt van de achterlijkheid van vele meningen kan je alleen maar voorkomen door ze inhoudelijk te bestrijden, als dat niet lukt erom te lachen en je schouders op te halen of gewoon te negeren. Wat jij hier doet zal denk ik niet veel mensen van gedachten doen veranderen. Jij zal ook niet onder de indruk zijn als Ayaan vindt dat ze monddood wordt gemaakt door Dijkstal.

Orakel
22-06-04, 21:43
Mensheid, bedankt vor de complimenten en schei daar asjeblief me uit want ik gaat er veuls te ver van naast me boordeelsluipers lopen.

Isaac: :knipoog: kom op kerel, beetje stoken. Je kunt ut.

Kspeciaal: ga gerust je gang. Het zijn maar gedachten en alles wat we bedenken is al es eerder bedacht.



Geplaatst door nard
Me beperkend tot de mening, de vorm en de opbouw van deze column wil ik mijn respect en waardering overbrengen voor dit helderheid, indringendheid en gedrevenheid van dit stuk.

Complimenten, Orakel. Je leest prettig en redeneert mooi.

Om het algeheel gevoel van vreugde niet te verstoren, wil ik de inhoud van het stuk laten voor wat die is.

Oké, ééntje dan ...

Inhoudelijk mijn waardering dat je de link naar de joden en verder ook de racisme-typologie buiten je epistel houdt. Héél zuiver!

Dank. Maar hou je asjeblieft niet in. Iedere kritiek is een nieuwe sport van de ladder om hogerop te komen.
Ik heb eerlijk gezegd heel even overwogen om te stellen dat als het voorstel tot ideologisch profileren t.a.v. de Joodse gemeenschap werd voorgesteld Leiden in last zou zijn te gebruiken, maar heb het achterwege gelaten, omdat dat volgens mij teveel afleidt van de essentie
De situatie vind ik in zichzelf al schrijnend genoeg en dan is het niet nodig om een punt te maken over de rug van een ander.
Verders probeer ik om mensen niet voor rascist uit te maken, maar ik zal anderzijds niet schromen om bepaalde uitspraken rascistisch te noemen.
Dat is gelijk aan het principe in de omgang met anderen, dat je wel gedrag kunt afkeuren maar nooit een persoon moet afkeuren.

Kortom: laten we Voltaire eren and give it a shot.

Orakel
22-06-04, 22:00
Geplaatst door Tomas
Het is goed en stijlvol geschreven, orakel. Ik doe het je niet na.

Maar....

Ja, ik kan het niet laten...

Ik ben het wel met je laatste statement eens en sta denk ik ook wel ideologisch gezien dichter bij jou dan bij de mensen die jij in dit stuk aanvalt of neerzet als de nieuwe nazi's, maar...[/quote

Naah, niet nieuwe nazi's. Ik heb Kafka, het Berufsverbot en McCarthy slechts aangehaald omdat er daarbij ook sprake was een sociale ontwikkeling die als bedreigend werd ervaren en daar nogal panisch en excessief op gereageerd werd.

[quote]Wat ik dus storend vind is dat jij alle meningen die jou storen neerzet als bijna opgenomen in de grondwet. Ieder proefballonnetje dat jouw steekt gemaakt door iedereen die de media bereikt zet jij neer alsof het voldongen wetgeving is geworden. En alle kritiek die geuit wordt op iemand die wel iets zinnigs zegt in jouw en mijn ogen zet jij neer alsof er werkelijk monden worden gesnoerd. Alsof geheime milities deze mensen al hebben vermoord.

Nou weet je, het heeft bij mij even geduurd om te beseffen dat een hoop zaken slecht als proefballon bestaan hebben en nooit tot wet verworden zijn.
Dat relativeert aan de ene kant de zaak en geeft het vertrouwen dat niet iedereen gek is geworden, maar aan de andere kant zijn het wel zaken die een persoon raken.
Verder wekken al die proefballonnen wel de vraag op hoe bestendig die grondwet is, waarvan verwacht wordt dat nieuwe Nederlanders die onderschrijven.
De politici en opiniemakers hebben de luxe om te denken dat ze het over processen, ideeën en sociale constucties hebben, maar ze hebben het over mensen. Dat besef lijkt weg te zijn.


Ik ben het wel met je eens dat Hans Dijkstal laatst iets verstandigs heeft gezegd, maar ook dat ie voor zijn boodschap ietwat overdreef. Dat mag van mij. Je mag van mij nog wel meer overdrijven. Maar wees dan niet verongelijkt als je slachtoffer van overdrijving dan protesteert. Doe dan niet alsof je vermoord wordt omdat iemand van zichzelf vindt dat ie geen nazi is.

Nou deed Dijkstal dat ook niet. Weet ik wel. Maar ik bedoel maar. Wat weet ik nu even niet meer.
:hihi:

Dijkstal heeft wat zwaar aangezet, maar als hij dat niet had gedaan had hij waarschijnlijk niet eens de kantlijn van pagina 3 gehaald met zijn mening. Dat is het verontrustende in de huidige discussie en in de politiek.
De oude politiek heette saai te zijn, maar vandaag de dag kom je er blijkbaar ook niet met een genuanceerde en goed doorwrochte visie.



Maar wel het punt dat ik wil maken. En dat is dat vrijheid van meningsuiting een goed en belangrijk recht is. Dat je af en toe koppijn krijgt van de achterlijkheid van vele meningen kan je alleen maar voorkomen door ze inhoudelijk te bestrijden, als dat niet lukt erom te lachen en je schouders op te halen of gewoon te negeren. Wat jij hier doet zal denk ik niet veel mensen van gedachten doen veranderen. Jij zal ook niet onder de indruk zijn als Ayaan vindt dat ze monddood wordt gemaakt door Dijkstal.

I kneuw. Het schrijven van dit stuk zal meer een therapeutische werking voor mijzelf hebben dan voor anderen, maar ik heb niet het idee dat de mensen waar ik 'het op gemunt heb' zich door een inhoudelijke mening laten stuiten. Kan hen er ook niet op betrappen en ondanks de tegenargumenten die ze ontmoeten blijven ze bezig.

Isaac
22-06-04, 22:03
Geplaatst door Orakel

Verders probeer ik om mensen niet voor rascist uit te maken, maar ik zal anderzijds niet schromen om bepaalde uitspraken rascistisch te noemen.
Dat is gelijk aan het principe in de omgang met anderen, dat je wel gedrag kunt afkeuren maar nooit een persoon moet afkeuren.

Ik heb je in uitingen jegens mijn persoontje, dat principe wel eens zien schenden.

Tomas
22-06-04, 22:09
Geplaatst door Orakel
De politici en opiniemakers hebben de luxe om te denken dat ze het over processen, ideeën en sociale constucties hebben, maar ze hebben het over mensen. Dat besef lijkt weg te zijn.


Ja, ik begrijp je heus wel. Denk ik. Heb je vandaag in de VK de column van die turkse gelezen over haar bezoekje in Belgie? Ik weet nu niet meer hoe ze heet, maar het leek me turks. Die vond ik heel indrukwekken. Ik voelde opeens heel erg dat gevoel om het onderwerp te zijn van de strijd tussen de oude en nieuwe politiek.

Maargoed, het is maar tijdelijk. Deze strijd bloed ook een ker dood. Ook al lijkt het soms wel een eeuwigheid te duren.

Tomas
22-06-04, 22:10
Geplaatst door Isaac
Ik heb je in uitingen jegens mijn persoontje, dat principe wel eens zien schenden.

Moet je maar meer respect voor 0=0 hebben.

Orakel
22-06-04, 22:16
Geplaatst door Isaac
Ik heb je in uitingen jegens mijn persoontje, dat principe wel eens zien schenden.

:D "Proberen" zei ik hé. I'm only human. Maar volgens mij heb ik zelfs jou nooit voor rascist uitgemaakt, maar heb je rascisitsche uitspraken verweten.

Orakel
22-06-04, 22:18
Geplaatst door Tomas
Ja, ik begrijp je heus wel. Denk ik. Heb je vandaag in de VK de column van die turkse gelezen over haar bezoekje in Belgie? Ik weet nu niet meer hoe ze heet, maar het leek me turks. Die vond ik heel indrukwekken. Ik voelde opeens heel erg dat gevoel om het onderwerp te zijn van de strijd tussen de oude en nieuwe politiek.

Maargoed, het is maar tijdelijk. Deze strijd bloed ook een ker dood. Ook al lijkt het soms wel een eeuwigheid te duren.

Jah! Nazmiye of Nezmiye Oral heet ze dacht ik. Maar dan met puntjes op de O.
Heb es een interview gezien dat ze hield met Pim Fortuyn en de wanhoop dat ze er niet dorheen kwam.
En tis nog een enorm stuk ook. Nezmiye dan.

Tomas
22-06-04, 22:21
Geplaatst door Orakel

En tis nog een enorm stuk ook. Nezmiye dan.

Ja, dat bedoel ik. Er stond een fototje bij. En een lap tekst die ik verders niet gelezen heb.

taouanza
22-06-04, 22:48
Mijn God wat is iedereen hier klef en zoet ik ben pleite. :watte?:

mark61
22-06-04, 22:48
Tis Nazmiye Oral. Zonder puntjes. Ook en vooral in het Turks een kinky achternaam. :roker:

Maarten
23-06-04, 01:06
Geplaatst door Orakel
Nou weet je, het heeft bij mij even geduurd om te beseffen dat een hoop zaken slecht als proefballon bestaan hebben en nooit tot wet verworden zijn.
Slechts proefballonnen?

De hetzerigheid, waarbij er voortdurend veel te ver over Moslims gegaan wordt, mag dan wel een hoog proefbalon-gehalte hebben, maar opvallend is dat de regering – en dan met name Balkenende – er nauwelijks zijn mond tegen open doet.
Dit maakt de basishouding in de hele politiek er een van acceptatie van tamelijk vergaande demonisering. Weliswaar zijn er verschillen van mening en tegengeluiden, maar wat ontbreekt dat is protest bij de regering.
En mede daardoor degradeert Balkenende’s Normen en Waarden-offensief eigenlijk verder tot een provinciaals Zeeuws feestje. Ooit stond daarin een hernieuwde aandacht voor gemeenschappelijkheid centraal, maar intussen is het verworden tot een angstkreet van conservatieven, die vooral hard over moraal roepen, maar praktisch gezien nauwelijks in staat zijn een zinnig beleid er over te voeren.

De proefballonnen zijn ook geen geisoleerd verschijnsel, maar vormen samen met de wel genomen besluiten, en de voortdurende morele druk op moslims (of zij nou goed functioneren of niet), en het voortdurende onbegrip voor moslims, natuurlijk wel een politiek klimaat, dat pólariserend in de plaats van integrerend werkt. Noem het beleid van Paars voor mijn part mislukt, maar het werkte tenminste niet averechts, zoals dat van Balkenende.

Derde punt van de proefballonnen is dat ze alle kans in de media krijgen, maar dat de getroffenen nauwelijks een platform hebben voor een weerwoord. Probeer maar eens ergens een stuk geplaatst te krijgen. Zelfs dit uitstekende stuk van Orakel haalt het niet. Intussen krijgen allerlei dubieuze ideeën de kans zich als een inktvlek te verspreiden. En ook dit zaait weer woede en verdeeldheid.

Ik vind dus niet dat Orakel zou moeten inbinden, omdat het vaak slechts om proefballonnen zou gaan.
Morgen wat kranten mailen, denk ik..

PS: leuk dat het stuk therapeutisch gewerkt heeft (dat voordeel heeft iedereen die een goed stuk schrijft), maar daar zijn de (half-) allochtonen die er nog geen kunnen schrijven nog niet erg mee geholpen, wel? Feit is vooral dat ze in een situatie zitten, die inspireert om zoiets te schrijven..

Prima stukje Jihad, by the way! Kunnen de pastoors nog wat van opseken! :D

Ron Haleber
23-06-04, 08:21
Geplaatst door Maarten
Derde punt van de proefballonnen is dat ze alle kans in de media krijgen, maar dat de getroffenen nauwelijks een platform hebben voor een weerwoord. Probeer maar eens ergens een stuk geplaatst te krijgen. Zelfs dit uitstekende stuk van Orakel haalt het niet. Intussen krijgen allerlei dubieuze ideeën de kans zich als een inktvlek te verspreiden. En ook dit zaait weer woede en verdeeldheid.

D

Ben het uit eigen ervaring met Maarten eens. Wel moet me van het hart dat ik des te meer betreur dat Orakel niet inging op een uitnodiging van me om in een tijdschrift een commentaar op wat van Van Bommel te publiceren...

Ron Haleber
23-06-04, 09:10
Orakel en anderen lees even dit:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=101616

Schrijf zelf een essay! Een bundel wil het publiceren! Orakel grijp je kans!

Ik ontving de volgende uitnodiging voor het schrijven van een essay die ik na nader overleg op Maroc.nl zet - in dien verstande dat ik (na instemming daartoe) in de onderwerp-titels "Spiritualiteit" door "Islam" vervang om de bundel van ons uit meer richting te geven!

Orakel, als je er wat in ziet: Grijp deze kans!

Als er nog andere prikkers zijn die zich geroepen voelen om de pen te grijpen, laten ze Rivas en Stoop schrijven: [email protected] ! Om het onderling te coördineren zou het goed zijn je onderwerp op dit topic neer te zetten!

Succes! Ron.

vervolg op het topic...

barneveld
23-06-04, 19:39
Geplaatst door Goodnight
Topstuk :duim:

Ik haat lange stukken, maar je kan ontzettend goed schrijven weet je dat?


stelen is ook een kunst.

Evian
23-06-04, 22:28
Netjes geschreven...:).

barneveld
23-06-04, 22:47
Geplaatst door Evian
Netjes geschreven...:).

hij heeft het van iemand anders afgekeken.

Orakel
23-06-04, 22:57
Geplaatst door barneveld
hij heeft het van iemand anders afgekeken.

Ik vrees dat je dit moet uitleggen Andries. En beter kom je met hele goede argumenten.

barneveld
23-06-04, 23:11
Geplaatst door Orakel
Ik vrees dat je dit moet uitleggen Andries. En beter kom je met hele goede argumenten.


ik heb moeite met uitlegen als het buiten donker is.

Orakel
23-06-04, 23:18
Geplaatst door barneveld
ik heb moeite met uitlegen als het buiten donker is.

Niks d'r van. Maak die woorden van zo net es waar vrind.
Je beschuldigt mij van plagiaat en dat staat voor mij persoonlijk gelijk aan diefstal. En ik laat me niet voor dief uitmaken.
Dus: van wie heb ik dit volgens jou afgekeken?

barneveld
23-06-04, 23:23
Geplaatst door Orakel
Niks d'r van. Maak die woorden van zo net es waar vrind.
Je beschuldigt mij van plagiaat en dat staat voor mij persoonlijk gelijk aan diefstal. En ik laat me niet voor dief uitmaken.
Dus: van wie heb ik dit volgens jou afgekeken?

volgens mij van die persoon hier onder

Orakel
23-06-04, 23:39
Geplaatst door barneveld
volgens mij van die persoon hier onder

Erg grappig. Kom es op, hoeder van de moraal. Put it up.

echnaton
24-06-04, 09:26
Geplaatst door Orakel
Erg grappig. Kom es op, hoeder van de moraal. Put it up.

Laat hem barsten Orakel, het is gewoon een goed stuk. (Voor een goed begrip, daarmee zeg ik niets over de strekking van het verhaal).

taouanza
24-06-04, 12:42
Geplaatst door echnaton
Laat hem barsten Orakel, het is gewoon een goed stuk. (Voor een goed begrip, daarmee zeg ik niets over de strekking van het verhaal).

Man je zegt nooit iets.Je hebt helemaal niks te vertellen.

echnaton
24-06-04, 13:33
Geplaatst door taouanza
Man je zegt nooit iets.Je hebt helemaal niks te vertellen.

Moeten wij nu samen iedere topic verknallen met achterlijk gekibbel?

sjaen
24-06-04, 23:01
Het is een heel goed stuk, kost me totaal geen moeite om me in die gevoelens te verplaatsen. Verdient het zeker om gepubliciteerd te worden. Er zijn beslist kranten anders dan Trouw of VK., lukt dit niet kun je hem altijd onder de rubriek Opinie of open brieven plaatsen. Al bij een tijdschrift geprobeerd? Dit stuk verdient meer lezers :fpetaf:

Orakel
24-06-04, 23:19
Geplaatst door sjaen
Het is een heel goed stuk, kost me totaal geen moeite om me in die gevoelens te verplaatsen. Verdient het zeker om gepubliciteerd te worden. Er zijn beslist kranten anders dan Trouw of VK., lukt dit niet kun je hem altijd onder de rubriek Opinie of open brieven plaatsen. Al bij een tijdschrift geprobeerd? Dit stuk verdient meer lezers :fpetaf:

Thnx babe, maar ik tel me zegeningen. Het het nog een paar keer doorgelezen en de kritieken ter harte genomen.
Als 'zielenroersel' is het wellicht een leuk stuk, maar het is nog niet column-waardig.
De positieve reacties waardeer ik echter en zijn voor mij een stimulans om hier op te oefenen en te proberen wat meer kritisch-objectieve stukken te schrijven.
Ben bang dat ik het anders voor mezelf straks niet kan verantwoorden dat er op een dergelijke wijze over minderheden wordt gesproken en ik al die tijd langs de publieke zijlijn heb gestaan.

I'll be bak!

sjaen
24-06-04, 23:44
Go for it...

eva2
29-06-04, 08:38
ja orakel een topper!
hopelijk word het gepubliceerd

Ron Haleber
29-06-04, 09:11
Geplaatst door eva2
ja orakel een topper!
hopelijk word het gepubliceerd

Vergeet het maar. Ik heb Orakel al tweemaal een mogelijkheid tot publicatie aangeboden, maar hij weigert het doodleuk...

nieuwsgierig
29-06-04, 19:18
Ik ben blij dat het niet in artikelvorm verschijnt, het betreffende stuk bevat geen enkele samenhang, eigenlijk poneer je een stelling: je bent het niet eens met het huidige politieke klimaat met betrekking tot moslims in nederland. Je lardeert het met Kafka, vriendjes en vijanden en andere bijzaken.
Het stuk levert geen bijdrage aan welke discussie dan ook. Je poneert een stelling en wijdt vervolgens alleen maar uit.
Je stelt jezelf geen vragen en komt niet met ideeen het is in feite een klaagzang. Zo wordt je nooit een rader in het geheel slechts wat stoperig zand. Waarom ontstaat het klimaat dat jij beschrijft,wat kunnen wij er aan doen, is er causaal verband of zijn er alleen maar domme en slimme politici. Of zoals jij het stelt komt de problematiek naar analogie van Kafka uit de lucht vallen, dan vraag ik mij af wat wij aan het doen zijn.

Maarten
02-07-04, 13:22
Geplaatst door nieuwsgierig
Ik ben blij dat het niet in artikelvorm verschijnt, het betreffende stuk bevat geen enkele samenhang, eigenlijk poneer je een stelling: je bent het niet eens met het huidige politieke klimaat met betrekking tot moslims in nederland. Je lardeert het met Kafka, vriendjes en vijanden en andere bijzaken.
Het stuk levert geen bijdrage aan welke discussie dan ook. Je poneert een stelling en wijdt vervolgens alleen maar uit.
Je stelt jezelf geen vragen en komt niet met ideeen het is in feite een klaagzang. Zo wordt je nooit een rader in het geheel slechts wat stoperig zand. Waarom ontstaat het klimaat dat jij beschrijft,wat kunnen wij er aan doen, is er causaal verband of zijn er alleen maar domme en slimme politici. Of zoals jij het stelt komt de problematiek naar analogie van Kafka uit de lucht vallen, dan vraag ik mij af wat wij aan het doen zijn.

Elke dag is er wel nieuws over "terrorisme", "Islam", "sharia", "fundamentalisten", "Marokkanen"..
En als je ziet hoe ongefundeerd, vaag, stroperig enz dat vaak is?!..

En nou hebben we net die Volkskrant-enquete gehad waaruit bleek hoe onpopulair Islam wel niet bij autochtonen is, en hoeveel vage angsten er wel niet leven.

En nou schrijft een allochtoon, dat ie zich onderhand in een Kafka-achtige toestand verzeild geraakt voelt, en nou vind jij dat "niet concreet genoeg"??!... :hihi:

Wordt het niet eens HOOG tijd vindt je, dat de media en de politiek zich eens gaan afvragen wat dat allemaal oproept, dit gedoe????!!!!..

Die onrust onder moslims, daar heeft niemand ene fuck boodschap aan, he?! "Ons" probleem blijkbaar niet he??
En Balkenende met zijn "normen en waarden", en "hoe wij hier in Nederland met elkaar omgaan", met al zijn pietepeuterigheid, die laat het hier helemaal afweten he?? Alles kan, zodra het om "moslims" gaat he?? Zie hier het failliet van het allochtonenbeleid!!

Orakel is gewoon stom. Die zit hier terug te krabbelen, terwijl wat hij laat zien, dat is gewoon de andere kant van de medaille van die Volkskrant-enquete!! En de Volkskrant pláatst het nog niet eens, terwijl Orakel waarschijnlijk de gevoelens van velen verwoord! Niet goed genoeg?? My Ass! Wat is hier wél goed genoeg?? Benzakour??

Als het ergens tijd voor wordt, dan wel voor een Volkskrant-enquete onder moslims over dezelfde materie!

Wortel
02-07-04, 13:48
Wat mij betreft een zeer juiste analyse waar ik het geheel en al mee eens ben, Maarten.
Juist hierom moedigde ik Orakel ook aan zijn stuk te publiceren. Het wordt inderdaad hoog tijd dat de andere kant van de medaille eens goed zichtbaar wordt, maar het is steeds weer de primitieve beeldvorming die "over en weer" de blik vertroebeld op waar concrete mensen met hun concrete gedachten en gevoelens zich bevinden.

Ik zou daar nog wel eens een rap over willen schrijven, en dan mogen die luitjes van DHC het voor me uitvoeren. Hebben ze ook eens onderwerp wat werkelijk hout snijdt.

Overigens Evian, met een knipoog naar een andere topper alhier: Dit wat ik hier doe is nu werkelijk op christelijke wijze de andere wang toekeren.

Tomas
02-07-04, 18:47
Dus we *moeten* het stuk van Orakel erg goed vinden?

Ik dacht dat je zoiets zelf mocht bepalen. Dan niet. Heeeel belangrijk een welstandscommissie.

Wortel
02-07-04, 21:09
Er "moet" uiteraard helemaal niks, maar het stuk van Orakel zegt wel iets wat door velen zo wordt beleefd, maar wat maar door zeer weinigen hardop in het openbaar via de media gezegd wordt.

Maarten
03-07-04, 12:14
Geplaatst door Tomas
Dus we *moeten* het stuk van Orakel erg goed vinden?

Ik dacht dat je zoiets zelf mocht bepalen. Dan niet. Heeeel belangrijk een welstandscommissie.

Of het nou goed is of niet, punt is dat er helemaal geen spreekbuis noch een platform voor dit soort geluiden is, noch al teveel begrip, terwijl de scheiding van autochtonen en moslims juist een groot hoofdonderwerp in de politiek en de media is. Dan praat je toch over knap eenzijdig hoor, om maar te zwijgen van schrijnende eenzijdigheid in onze gemeenschappelijke cultuur. Ik noem dat problemen kweken hoor.

Punt van het stuk van Orakel is, dat het goed genoeg is, maar niettemin geen kans krijgt. Dat is een veel groter punt, dan wat je van de inhoud vind. (die ik ook prima vind.)

Nederland is in ijltempo bezig een soort cultureel moslim-proletariaat te kweken, waarin onder het mom van eenheid juist een sterke scheiding tot stand gebracht wordt.
Dit loopt in feite helemaal parallel aan de controverse inzake de rechtse "keuzevrijheid", en de linkse "solidariteit".
Je kunt ook zeggen dat rechts er een tooltje bij gekregen heeft om zijn domheid op bot te vieren, en ook nog te dom is om in te zien, dat het daarmee stimuleert waar men bang voor is.
Maar ja... had rechts wel ooit een antwoord op een sociaal-cultureel probleem?.. Ever?!..

Tomas
03-07-04, 14:03
Geplaatst door Maarten
Of het nou goed is of niet, punt is dat er helemaal geen spreekbuis noch een platform voor dit soort geluiden is, noch al teveel begrip, terwijl de scheiding van autochtonen en moslims juist een groot hoofdonderwerp in de politiek en de media is. Dan praat je toch over knap eenzijdig hoor, om maar te zwijgen van schrijnende eenzijdigheid in onze gemeenschappelijke cultuur. Ik noem dat problemen kweken hoor.

Punt van het stuk van Orakel is, dat het goed genoeg is, maar niettemin geen kans krijgt. Dat is een veel groter punt, dan wat je van de inhoud vind. (die ik ook prima vind.)

Nederland is in ijltempo bezig een soort cultureel moslim-proletariaat te kweken, waarin onder het mom van eenheid juist een sterke scheiding tot stand gebracht wordt.
Dit loopt in feite helemaal parallel aan de controverse inzake de rechtse "keuzevrijheid", en de linkse "solidariteit".
Je kunt ook zeggen dat rechts er een tooltje bij gekregen heeft om zijn domheid op bot te vieren, en ook nog te dom is om in te zien, dat het daarmee stimuleert waar men bang voor is.
Maar ja... had rechts wel ooit een antwoord op een sociaal-cultureel probleem?.. Ever?!..

Als je de moeite nam, had je kunnen lezen dat ik het wel met Orakel eens ben, maar dat ik de verpakking niet erg efficient vind. Het is namelijk een typische verpakking waarmee je voor eigen parrochie preekt. Maak je opponenten belachelijk of schilder ze af als fascisten. Als er echt sprake is van een probleem, zoals Orakel probeert te schetsen kan je je beter richten op de "tegenstander" dan op je eigen parrochie, dat laatste polariseert slechts. En dacht ik nou even dat polarisering een van de oorzaken van het kafkaeske gevoel was. Oh ja, en richten op je tegenstander, betekent niet uitschelden of neerzetten als fascisten.

Maarten
03-07-04, 17:36
Geplaatst door Tomas
Als je de moeite nam, had je kunnen lezen dat ik het wel met Orakel eens ben, maar dat ik de verpakking niet erg efficient vind. Het is namelijk een typische verpakking waarmee je voor eigen parrochie preekt.

Dat is wat heel Nederland momenteel doet, tot aan de politiek toe. En dat is wel zo duidelijk. Dan laat je zien waar je staat. Dat is in Orakels stuk heel duidelijk. Daarom is het goed genoeg. Alleen is het begin ervan als intro niet zo goed voor een krant. Dat had pakkender mogen zijn, en meteen to-the-point, vind ik..

Tomas
03-07-04, 18:02
Geplaatst door Maarten
Dat is wat heel Nederland momenteel doet, tot aan de politiek toe. En dat is wel zo duidelijk. Dan laat je zien waar je staat. Dat is in Orakels stuk heel duidelijk. Daarom is het goed genoeg. Alleen is het begin ervan als intro niet zo goed voor een krant. Dat had pakkender mogen zijn, en meteen to-the-point, vind ik..

Fijn voor je, dat je dat daar zo van houd. Geniet ervan. Je wordt echt op je wenken bediend.

Alleen denk ik dat Orakel daar juist stelling tegen wilde nemen. Maar vind ik, dan moet je niet dezelfde methode hanteren. Ik ben het inhoudelijk met Orakel eens, alleen ben ik niet erg gecharmeerd van de vorm. En jij bent het inhoudelijk dus oneens maar vind de vorm dus wel lekker pakkend. Het vreemde is dus dat je hier eerder deed alsof het je ging om het principe en niet om de vorm.

barneveld
03-07-04, 21:01
openheid heeft grenzen.

je kan een deur niet openen dan die open kan.

sylk
03-07-04, 22:32
ik neem voor het gemak maar aan dat je bedoelt dat je een deur niet verder kunt openen, dan dat die open kan. En de deur staat wijd open, bedoel je dat?

nieuwsgierig
04-07-04, 17:32
Geplaatst door Maarten
Elke dag is er wel nieuws over "terrorisme", "Islam", "sharia", "fundamentalisten", "Marokkanen"..
En als je ziet hoe ongefundeerd, vaag, stroperig enz dat vaak is?!..

Als je elke dag bommen plaatst kom je wel in het nieuws

En nou hebben we net die Volkskrant-enquete gehad waaruit bleek hoe onpopulair Islam wel niet bij autochtonen is, en hoeveel vage angsten er wel niet leven.

Als je elke dag bommen plaatst kom je wel in het nieuws

En nou schrijft een allochtoon, dat ie zich onderhand in een Kafka-achtige toestand verzeild geraakt voelt, en nou vind jij dat "niet concreet genoeg"??!... :hihi:

en die allochtoon begrijpt niet waar het vandaan komt, bizar ?

Wordt het niet eens HOOG tijd vindt je, dat de media en de politiek zich eens gaan afvragen wat dat allemaal oproept, dit gedoe????!!!!..

Welk gedoe, spreek je uit

Die onrust onder moslims, daar heeft niemand ene fuck boodschap aan, he?! "Ons" probleem blijkbaar niet he??
En Balkenende met zijn "normen en waarden", en "hoe wij hier in Nederland met elkaar omgaan", met al zijn pietepeuterigheid, die laat het hier helemaal afweten he?? Alles kan, zodra het om "moslims" gaat he?? Zie hier het failliet van het allochtonenbeleid!!

Ik heb geen enkele affiniteit met misdadigers, of ze geloofsgenoot zijn of medelander. of moet ik het zo niet zien ????


Orakel is gewoon stom. Die zit hier terug te krabbelen, terwijl wat hij laat zien, dat is gewoon de andere kant van de medaille van die Volkskrant-enquete!! En de Volkskrant pláatst het nog niet eens, terwijl Orakel waarschijnlijk de gevoelens van velen verwoord! Niet goed genoeg?? My Ass! Wat is hier wél goed genoeg?? Benzakour??


Nee het artikel is 1 thema 20 keer herhaald, het lijkt wel op strafwerk van de lagere school.
Je bedoelt Mr Plagiaat, weggestuurd bij de Volkskrant

Als het ergens tijd voor wordt, dan wel voor een Volkskrant-enquete onder moslims over dezelfde materie! helemaal voor