PDA

Bekijk Volledige Versie : Zie allochtone meisjes als potentiële ingenieurs



mark61
23-06-04, 01:14
"Laten we om te beginnen potentiële ingenieurs gaan zoeken onder allochtone meisjes. In Turkije is de helft van het aantal afgestudeerde ingenieurs vrouw, in Marokko dertig procent. In Nederland is dat percentage minder dan 10. Het aantal allochtone vrouwen onder de ingenieurs is nihil."

Brabants commissaris van de koningin H. Maij-Weggen denkt meer jonge meisjes te kunnen interesseren voor technische opleidingen en technische beroepen door actief te werven onder kinderen van - van oorsprong - buitenlandse ouders. Dat hield ze haar gehoor gisteren voor tijdens de officiële start van 'Technific', een project in de regio Zuidoost-Brabant om meer kinderen te interesseren voor techniek. Maij maakte gisteren bekend dat de provincie het onderwijsproject gaat ondersteunen met zeshonderdduizend euro. Technific, geinitieerd door Horizon, heeft als doel in vijf jaar tijd de instroom van studenten aan technische opleidingen met vijftien procent te vergroten. Daarvoor worden al projecten gestart in de eerste klassen van de basisschool om kinderen enthousiast te maken voor techniek. "We roepen nu al vijftien jaar dat meer jongeren techniek moeten gaan studeren. We zetten de deuren van bedrijven en universiteiten open en dat is het dan. Technific is anders. Jongeren zelf gaan ons vertellen hoe de practica en onderwijsprojecten, vanuit hun beleving, het meest aansprekend kunnen worden opgezet", aldus drs. A.Sakkers gisteren in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Stuurgroep Horizon. Als burgemeester van Eindhoven en voorzitter van de SRE (de samenwerkende gemeenten in de regio) zegde ook hij flinke financiële steun toe.

Technific wil de belangstelling voor technische opleidingen en beroepen gaan vergroten met behulp van 'ontdekkoffers' voor lagere scholen, via 'praktijklessen' in de Efteling (waar zwaartekracht wordt uitgelegd met behulp van de achtbaan) en Crazy Caravans die scholieren kunnen verbouwen, tot bijvoorbeeld een hightech ijscokar, aldus projectvoorzitter N. Meyer, directeur van het Eindhovens Dagblad. "Zo zullen we op de basisschool op een speelse manier belangstelling moeten zien te kweken voor techniek, op de middelbare school zullen we scholieren moeten begeleiden bij hun vakkenkeuze en uiteindelijk studenten verder moeten begeleiden met hun studie", aldus Meyer.

Uiteindelijk moet er zo'n 3 miljoen euro beschikbaar komen voor een project dat vooralsnog minstens vijf jaar gaat lopen.

Bron: http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,3112,12367-Economie-Nieuws!Economie!__2208504_,00.html

nard
23-06-04, 08:16
Weer zo'n betuttelend voorstel.
Mevrouw is vergeten hoe een identiek ingrijpen al een keer eerder een een bijna niet te corrigeren schuiver heeft opgeleverd.
"Kies techniek!" was het en opeens was heel Nederlands verbaasd dat er grote tekorten ontstonden in de gezondheidszorg en ook in het onderwijs.
Hals over kop moest de zaak gecorrigeerd worden door er een campagne in tegengestelde richting tegenaan te gooien dat het toch wel bijzonder mooi was om in de zorg te werken.
Maar ja, het was zo goed voor de emancipatie van de vrouw......

Ik zou zeggen:
- de markt ligt open en iedereen is vrij om te kiezen wat ie wil.
- dus laat die markt zich vervolgens lekker zelf reguleren.
- overheid; handen af!

Mark
23-06-04, 08:42
Ze moeten die arme ingenieurs gewoon meer betalen....

Ik adviseer alle allochtone meisjes om vooral GEEN techniek te studeren, het is moeilijk en betaalt klote. Je kan beter advocaat of bedrijfskundige worden, dat heeft veel meer aanzien in Nederland.

Joepie
23-06-04, 08:49
Geplaatst door Mark
Ze moeten die arme ingenieurs gewoon meer betalen....

Ik adviseer alle allochtone meisjes om vooral GEEN techniek te studeren, het is moeilijk en betaalt klote. Je kan beter advocaat of bedrijfskundige worden, dat heeft veel meer aanzien in Nederland.

Wat dacht je ervan om iets te gaan doen waar je interesses daadwerelijk liggen, waar je jezelf in thuis voelt of je ei in kwijt kan ipv. te kijken hoeveel aanzien je geniet?

Mark
23-06-04, 12:16
Geplaatst door Joepie
Wat dacht je ervan om iets te gaan doen waar je interesses daadwerelijk liggen, waar je jezelf in thuis voelt of je ei in kwijt kan ipv. te kijken hoeveel aanzien je geniet?

Dat argument wordt al te lang gebruikt om mensen te weinig te betalen.

Sterker nog, als jij je baan zo leuk vindt kan je het ook best vrijwillig doen :)

Iglo
23-06-04, 12:35
Geplaatst door nard
Ik zou zeggen:
- de markt ligt open en iedereen is vrij om te kiezen wat ie wil.
- dus laat die markt zich vervolgens lekker zelf reguleren.
- overheid; handen af! Het probleem is dat de arbeidsmarkt niet hetzelfde werkt als bv de landbouw of auto-sector. Het verband tussen vraag en aanbod is veel minder sterk. En de markt reageert traag (je leeft immers een behoorlijke tijd ;)).
Toen ik moest beslissen waren de arbeidskansen echt geen belangrijk onderdeel bij de keuze. En ik neem aan dat dat voor een heleboel mensen geldt, anders zouden er wel meer mensen exacte studies doen. En op deze manier kunnen er dus behoorlijke verschillen ontstaan tussen vraag en aanbod. Het lijkt me dan wel noodzakelijk dat de overheid dan ingrijpt.

nard
23-06-04, 12:44
Geplaatst door Iglo
Het probleem is dat de arbeidsmarkt niet hetzelfde werkt als bv de landbouw of auto-sector. Het verband tussen vraag en aanbod is veel minder sterk. En de markt reageert traag (je leeft immers een behoorlijke tijd ;)).
Toen ik moest beslissen waren de arbeidskansen echt geen belangrijk onderdeel bij de keuze. En ik neem aan dat dat voor een heleboel mensen geldt, anders zouden er wel meer mensen exacte studies doen. En op deze manier kunnen er dus behoorlijke verschillen ontstaan tussen vraag en aanbod. Het lijkt me dan wel noodzakelijk dat de overheid dan ingrijpt.

Oké, lichtjes bijsturen in de marge kan een oplossing zijn. Bijv. door een beperkte opleidingsstop, of juist een positief stimulerende prikkeltje (!) bij een ondergewaardeerde studie.
Maar de praktijk leert echter dat als je macro-bewegingen hun gang laat gaan, dat het op hoofdlijn prima voor elkaar komt. Overschotten aan afgestudeerden binnen een bepaalde richting zijn nooit langdurig en extreem uitslaand, maar corrigeren zich door inflatie vanzelf weer.
Daarentegen als je bij dit soort golven (die zich over 10 a 15 jaar uitstrekken) fors ingrijpt, door middel van een campagne zoals die van de overheid van een jaar of 10 a 12 geleden, dat je de golfbeweging voor lange tijd ernstig kunt verstoren.
Zeker als je als overheid zijnde op basis van ideologie nadrukkelijk bepaalde mechanismen gaat gebruiken om je ideen door te drukken.
Dat was zichtbaar bij de "Meiden; kies techniek!"-campagne. De tekorten in de zorg zijn pas sinds vorig jaar redelijk hersteld.

Bovendien: de betutteling......
"Allochtone meiden! Wij bepalen wel wat goed voor jullie is!"

Laat ze lekker zelf kiezen.

taouanza
23-06-04, 12:57
Geplaatst door nard
Bovendien: de betutteling......
"Allochtone meiden! Wij bepalen wel wat goed voor jullie is!"

Laat ze lekker zelf kiezen.

En mogen ze ook zelf kiezen of ze een hoofddoek dragen of wordt dat weer bepaald door de avondlandmeerderheid?

nard
23-06-04, 13:04
Geplaatst door taouanza
En mogen ze ook zelf kiezen of ze een hoofddoek dragen of wordt dat weer bepaald door de avondlandmeerderheid?

Mijn mening?

Laat ze lekker een hoofddoek dragen als dat gemoedsrust geeft.
Gewetensvrijheid, kan ik prima mee leven.

Zolang het gelaat maar zichtbaar blijft.

taouanza
23-06-04, 13:05
Geplaatst door nard
Mijn mening?

Laat ze lekker een hoofddoek dragen als dat gemoedsrust geeft.
Gewetensvrijheid, kan ik prima mee leven.

Zolang het gelaat maar zichtbaar blijft.

oke.;)

Mark
23-06-04, 13:33
Geplaatst door nard


Zolang het gelaat maar zichtbaar blijft.

Sommige dames mogen hun gelaat ook bedekken, maar dat is mijn mening :D

Joepie
23-06-04, 13:47
Geplaatst door Mark
Dat argument wordt al te lang gebruikt om mensen te weinig te betalen.

Sterker nog, als jij je baan zo leuk vindt kan je het ook best vrijwillig doen :)

Flauwekul natuurlijk

In Nederland is er nog altijd minimumloon ingesteld dus onderbetaald krijgen zul je maar via een CAO of via je werkgever of middels OR moeten regelen als je vindt dat er te weinig beoordeling is tegenover je functieomschrijving en daadwerkelijke invlulling ervan. (of wellicht een opleiding volgen?)

Maar het gaat zich erom dat bepaalde mensen hun eigenwaarde uit hun functie herleiden en dat zegt wederom meer over de eigenwaarde van die persoon zelf. (al eens gehoord van de behoefthierarchie van maslow?)...

persoolijk: ik ben een IT project manager en daar heb ik zelf voor gekozen middels mijn opleiding in deze sector omdat o.a. daar mijn intersses liggen) en onderbetaald wordt ik echt niet hoor !

Vrijwilligerswerk: Goed voor de gemeenschap, maar op je werk heerst deze stelling: ik ben goed maar niet gek!

Mark
23-06-04, 13:52
Geplaatst door Joepie
Flauwekul natuurlijk

In Nederland is er nog altijd minimumloon ingesteld dus onderbetaald krijgen zul je maar via een CAO of via je werkgever of middels OR moeten regelen als je vindt dat er te weinig beoordeling is tegenover je functieomschrijving en daadwerkelijke invlulling ervan. (of wellicht een opleiding volgen?)

Maar het gaat zich erom dat bepaalde mensen hun eigenwaarde uit hun functie herleiden en dat zegt wederom meer over de eigenwaarde van die persoon zelf. (al eens gehoord van de behoefthierarchie van maslow?)...

persoolijk: ik ben een IT project manager en daar heb ik zelf voor gekozen middels mijn opleiding in deze sector omdat o.a. daar mijn intersses liggen) en onderbetaald wordt ik echt niet hoor !

Vrijwilligerswerk: Goed voor de gemeenschap, maar op je werk heerst deze stelling: ik ben goed maar niet gek!

Ok jij bent manager dus dat zit vast wel goed. Ik zie ook al aan je blabla verhaal over eigenwaarde dat jij dit jaar niet gul zal zijn met de salarisronde.

Verder zeg ik nog steeds: als je een carriere wilt maken met je universitaire opleiding wordt dan alstjeblieft bedrijfskundige.

Joepie
23-06-04, 14:36
Geplaatst door Mark
Ok jij bent manager dus dat zit vast wel goed. Ik zie ook al aan je blabla verhaal over eigenwaarde dat jij dit jaar niet gul zal zijn met de salarisronde.

Verder zeg ik nog steeds: als je een carriere wilt maken met je universitaire opleiding wordt dan alstjeblieft bedrijfskundige.

Als ik mensen zou kunnen motiveren middels salraris kan daar altijd over gepraat worden mits op gegronde redenen voor salarisverhoging. m.b.t. humanrecourse management (de mens als middel van besturing) kan gesteld worden dat acceptatie en motivatie niet alleen aan functie vasthangt maar ook verbonden is met allerlei andere zaken die wellicht de motivatie op lange termijn ten goede zal komen.

Als je een functieopleiding hebt genoten maar totaal geen affiniteit met het werkgebied hebt, zul je moeilijk te motiveren zijn dus volkomen nutteloos voor bedrijf en demotiverend voor werknemer zelf, dat is hetgene wat ik je de hele tijd probeer duidelijk te maken. En jij meent even 30 jaar een bepaalde functie vol te kunnen houden met als enige reden acceptatie en aanzien? Nou succes ermee, desondanks hoop ik toch dat mensen een functie vinden die aansluit bij interesses... of het nu advocatuur, arts, putjesschepper of astronaut betreft... als je je werk maar leuk vindt aangezien je het 30 jaar moet uitvoeren.

Mark
23-06-04, 14:39
Geplaatst door Joepie
Als ik mensen zou kunnen motiveren middels salraris kan daar altijd over gepraat worden mits op gegronde redenen voor salarisverhoging. m.b.t. humanrecourse management (de mens als middel van besturing) kan gesteld worden dat acceptatie en motivatie niet alleen aan functie vasthangt maar ook verbonden is met allerlei andere zaken die wellicht de motivatie op lange termijn ten goede zal komen.

Als je een functieopleiding hebt genoten maar totaal geen affiniteit met het werkgebied hebt, zul je moeilijk te motiveren zijn dus volkomen nutteloos voor bedrijf en demotiverend voor werknemer zelf, dat is hetgene wat ik je de hele tijd probeer duidelijk te maken. En jij meent even 30 jaar een bepaalde functie vol te kunnen houden met als enige reden acceptatie en aanzien? Nou succes ermee, desondanks hoop ik toch dat mensen een functie vinden die aansluit bij interesses... of het nu advocatuur, arts, putjesschepper of astronaut betreft... als je je werk maar leuk vindt aangezien je het 30 jaar moet uitvoeren.

Deze standaard theorieen heb ik ook in mijn management cursus mogen leren :)

Heb jij enig idee hoeveel mensen op de werkvloer kotsen op mensen die dit soort dingen verkondigen en vervolgens in hun bmw 5 serie naar huis rijden?

Mark
23-06-04, 14:43
Uiteraard gaat het niet puur om de financiele vergoeding. Volgens de human recource literatuur streven wij immers allemaal naar persoonlijke vervulling en uitdaging. Het geld maakt maar kortstondig gelukkig en op langere termijn leidt dat niet tot tevredenheid.

Er wordt echter even over het hoofd gezien dat carriere en geld vaak met elkaar samenhangt. En dat een structurele lagere betaling voor even hoog opgeleide mensen tot scheve gezichten leidt en tot een gevoel dat je niet terecht wordt behandeld.

Even terugkomend op de techniek. De meeste techniek studenten zijn niet gek, die zorgen er wel voor dat ze binnen een paar jaar een management functie hebben en zo weinig mogelijk rekenen. Herkenbaar beeld?

nard
23-06-04, 14:46
Geplaatst door Mark
Deze standaard theorieen heb ik ook in mijn management cursus mogen leren :)

Heb jij enig idee hoeveel mensen op de werkvloer kotsen op mensen die dit soort dingen verkondigen en vervolgens in hun bmw 5 serie naar huis rijden?

:hihi:

Isaac
23-06-04, 14:49
Geplaatst door Mark
Even terugkomend op de techniek. De meeste techniek studenten zijn niet gek, die zorgen er wel voor dat ze binnen een paar jaar een management functie hebben en zo weinig mogelijk rekenen. Herkenbaar beeld?

Als natuurkundige kijk ik wel uit dat ik in het management kom te zitten. Tegen de tijd dat ik gepromoveerd ben, ga ik lekker de wetenschap in. Daar moet je ook nog wel management taken vervullen, maar dat is nog te overzien.

Goodnight
23-06-04, 14:50
Geplaatst door nard
Mijn mening?

Laat ze lekker een hoofddoek dragen als dat gemoedsrust geeft.
Gewetensvrijheid, kan ik prima mee leven.

Zolang het gelaat maar zichtbaar blijft.

Nardje toch...je bent ten prooi gevallen aan de maroc.nl machine.
je scherpe kantjes zijn er zowaar vanaf.....

Mark
23-06-04, 14:54
Geplaatst door Isaac
Als natuurkundige kijk ik wel uit dat ik in het management kom te zitten. Tegen de tijd dat ik gepromoveerd ben, ga ik lekker de wetenschap in. Daar moet je ook nog wel management taken vervullen, maar dat is nog te overzien.

Tja ieder zijn keuze. Ik kon er niet tegen dat een pas afgestudeerde econoom afdelingshoofd werd... en dat hij als manager zijnde wel meer MOEST verdienen volgens company policy dan de rest met meer werkervaring en ook nog eens verstand van zaken.

Management dacht er anders over en inmiddels kon management de helft van de ingenieurs zien vertrekken naar banen waar ze wel op prijs werden gesteld zoals ondergetekende.

Dat vervolgens die vestiging werd opgeheven wegens mismanagement en dat al onze human resource mensen eruit werden geschopt wegens wanbeleid was extra grappig.

Joepie
23-06-04, 15:20
Geplaatst door Mark
Uiteraard gaat het niet puur om de financiele vergoeding. Volgens de human recource literatuur streven wij immers allemaal naar persoonlijke vervulling en uitdaging. Het geld maakt maar kortstondig gelukkig en op langere termijn leidt dat niet tot tevredenheid.

Er wordt echter even over het hoofd gezien dat carriere en geld vaak met elkaar samenhangt. En dat een structurele lagere betaling voor even hoog opgeleide mensen tot scheve gezichten leidt en tot een gevoel dat je niet terecht wordt behandeld.

Even terugkomend op de techniek. De meeste techniek studenten zijn niet gek, die zorgen er wel voor dat ze binnen een paar jaar een management functie hebben en zo weinig mogelijk rekenen. Herkenbaar beeld?

Daar ben ik het zeker wel mee eens.

terugkomend op de vorige post nl. die bmw 5 serie. Als materialisme het doel is dan idd. zoeken naar de baan die het meeste oplevert, maar dan is geld je motivatie niet de functie zelf. De bmw is bij mij een gevolg van de geleverde prestaties en is dus op zich geen doel.

Maar dat managers onterecht hun zakken vullen is natuurlijk demotiverend voor de mensen die het werk daadwerkelijk uitvoeren met als resultaat verzuim en verloop. (en dus gerekend kan worden als indirect mismanagement?).