PDA

Bekijk Volledige Versie : Schrijf zelf een essay! Een bundel wil het publiceren! Orakel grijp je kans!



Ron Haleber
23-06-04, 09:01
Schrijf zelf een essay! Een bundel wil het publiceren! Orakel grijp je kans!

Ik ontving de volgende uitnodiging voor het schrijven van een essay die ik na nader overleg op Maroc.nl zet - in dien verstande dat ik (na instemming daartoe) in de onderwerp-titels "Spiritualiteit" door "Islam" vervang om de bundel van ons uit meer richting te geven!

Orakel, als je er wat in ziet: Grijp deze kans!

Als er nog andere prikkers zijn die zich geroepen voelen om de pen te grijpen, laten ze Rivas en Stoop schrijven: [email protected] ! Om het onderling te coördineren zou het goed zijn je onderwerp op dit topic neer te zetten!

Succes! Ron.

p.s. lijkt me trouwens ook iets voor OliveYao!

---------------------------------------------------
Geachte Heer Haleber,

Ik ken uw naam van een aantal websites op internet. Dhr. Bert Stoop en
ikzelf zijn op dit moment bezig met het redigeren van een aantal artikelen (van diverse auteurs) en interviews over het onderwerp Spiritualiteit, vrijheid en engagement. De tolerante, linkse vormen van islam dreigen hierin onderbelicht te raken. Daarom zouden we u willen uitnodigen om hier een essay over te schrijven voor onze bundel.

Hier nog de algemene uitnodiging:


Nijmegen/Groningen, mei 2004

"Beste mensen,

Wij zijn drs. Titus Rivas (filosoof en psycholoog) en drs. Bert Stoop
(psycholoog) en we zijn momenteel o.a. bezig met de voorbereiding van een bundel over het thema spiritualiteit, vrijheid en engagement. Wij nodigen daar alle mensen voor uit die zelf een essay willen schrijven of door ons geïnterviewd willen worden.

Overigens kunnen we deelnemers geen financiële vergoeding bieden en het is ook niet zeker of een evt. essay geplaatst wordt (dat bepaalt de redactie uiteindelijk).

De overkoepelende thema's van dit boek zouden moeten zijn:

- Spiritualiteit is vaak misbruikt door heersende klassen, maar dit betekent niet dat spiritualiteit inherent te maken heeft met uitbuiting en
onderdrukking

- Spiritualiteit kan in bepaalde vrijzinnige en emanciperende varianten
juist bevorderend werken voor engagement en morele en sociale vooruitgang.

- Spiritualiteit hoeft niet te leiden tot intolerantie maar kan gepaard gaan
met verdraagzaamheid tegenover een levensbeschouwelijke pluraliteit.


We denken qua subthema's o.a. aan

- Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] en dierenbevrijding

- Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] en sociale rechtvaardigheid

- Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] en vrede

- Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] en burgerrechten (Martin Luther King)

- Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] en geweldloos verzet (Ghandi)

- Vrijzinnige stromingen binnen de wereldgodsdiensten

- Misbruik van Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] voor onderdrukking

- Spiritualiteit [voor maroc.nl dus "Islam"] en Interfaith

- Godsdienstvrijheid

- Mystiek en bevrijding

Algemene richtlijnen voor eigen essays:

- Voorlopige deadline augustus 2004 (wel even melden)

- Heldere, toegankelijke stijl

- Niet teveel vaktermen, en termen altijd even uitleggen

- 6 tot 8 pagina's A4

- Positieve geest (geen doemverhalen)


De uiteindelijke uitgeverij staat nog niet vast, dus als jullie tips hebben,
houden we ons aanbevolen. Het zou wat ons betreft een uitgeverij moeten zijn met een algemeen,
geëngageerd en/of spiritueel karakter.

Het zou een positief gestemd boek moeten worden dat een lans breekt voor een verzoening tussen spiritualiteit en een bevrijdende, geëngageerde visie op ethiek en maatschappij.

Als jullie er voor voelen een stukje te schrijven, zijn jullie van harte
welkom.

Met vriendelijke groeten,

Titus Rivas en Bert Stoop - Nederland"


Mocht u zelf niet in staat zijn om een bijdrage te schrijven, dan zouden we het op prijs stellen als u ons doorverwijst.

Met vriendelijke groeten,

Titus Rivas


Ron gaf hierop het volgende antwoord op om de serieusheid en mogelijkheden van het aanbod af te chequen:


Beste initiatiefnemers,

Bedankt voor uw uitnodiging. Er zitten nog al wat open einden aan uw project. Heeft u bij voorbeeld al eerder een dergelijk project ondernomen dat ook resultaat boekte? Tot welke andere auteurs of groepen heeft u zich gericht? En is er van die kant al wat reactie binnen van mensen die zich willen engageren of iets opgestuurd hebben - mede gezien de korte termijn waarop het project zich voltrekt?

Mijn ervaring is dat uitgevers nu eenmaal niet erg staan te springen om allerlei toch wel erg op toeval berustende bijdragen van willekeurige personen. En voor het woord "spiritualiteit" kun je nu eenmaal van alles invullen... Dat roept ook de vraag op of de door u vereiste "positiviteit" uitsluiten van (eventueel scherpe) kritiek betekent. We bevinden ons namelijk in een sterk gepolariseerde maatschappij, waarbij de oude "wollen dekens" weinig perspectief meer bieden...

Ik vraag dit niet zozeer voor mijzelf alswel om dat ik aan de website denk waar ik sinds twee jaar bijna continu in discussie ben, www.maroc.nl op het forum Nieuws van de dag (te bereiken via de link http://mark.maroc.nl/ ) - het is de site in NL waar de meeste Marokkanen komen. Ik zou daar deze oproep kunnen zetten met het woord "spiritualiteit" vervangen door "islam". Dat garandeert heus geen candidaten, maar je weet maar nooit hoe een Hollandse koe een Marokkaanse haas vangt...! Ook autochtonen moet je dan niet uitsluiten! Komt er onverwacht toch reactie en/of vinden we elders mensen, dan kunt u misschien ook uw angel eens uitwerpen bij "niet-moslims"...

Want "Spiritualiteit, vrijheid en engagement" lijkt me gezien de felle maatschappelijke tegenstellingen daarbij een wat al te vrijblijvende noemer/titel om iets interessants van de grond te krijgen. En erg weinig uitdagend...

Benieuwd naar uw antwoord!

--------------------------------
Antwoord van Titus Rivas

Beste Ron Haleber,

[citaat van Ron] "Bedankt voor uw uitnodiging. Er zitten nog al wat open einden aan uw project. Heeft u bij voorbeeld al eerder een dergelijk project ondernomen dat ook resultaat boekte?"

[antwoord van Rivas] Ikzelf heb ervaring met het schrijven van boeken, over parapsychologie, ontologie en dierenrechten. Verder heb ik veel artikelen gepubliceerd en ben ik meermalen redacteur geweest bij diverse tijdschriften. Bert Stoop is een bekende webmaster, van de site Animal Freedom. Ook hij heeft ervaringen met het schrijven van artikelen en met het redigeren van bijdragen van derden. Zijn site heeft al veel aandacht getrokken en via deze site hebben we beiden deelgenomen aan het zogeheten Passie-project van de IKON.

"Tot welke andere auteurs of groepen heeft u zich gericht?"

Allerlei auteurs, met zeer diverse achtergronden.

"En is er van die kant al wat reactie binnen van mensen die zich willen engageren of iets opgestuurd hebben - mede gezien de korte termijn waarop het project zich voltrekt?"

Ja zeker, gelukkig wel. We hebben al allerlei positieve reacties binnen, o.a. van een hindoe, enkele Franciscanen, een Bahai-aanhanger, een Osho-aanhanger, een vrouw die reizen organiseert naar Egypte, een christelijk theoloog, een organisator van spirituele lezingen aan de VU, een dichter en kunstenaar, een schrijfster over bijna-doodervaringen, etc

"Mijn ervaring is dat uitgevers nu eenmaal niet erg staan te springen om allerlei toch wel erg op toeval berustende bijdragen van willekeurige personen."

Het gaat ons erom dat de bundel zo divers mogelijk wordt, met o.a. als het even kan bijdragen van vertegenwoordigers van alle wereldgodsdiensten. De kwaliteit van de bijdragen zal de uitgever moeten overtuigen.

"En voor het woord "spiritualiteit" kun je nu eenmaal van alles invullen.."

Inderdaad, dus dat garandeert al een rijkdom aan interpretaties.

"Dat roept ook de vraag op of de door u vereiste "positiviteit" uitsluiten van (eventueel scherpe) kritiek betekent."

Zeker niet, mits er ruimte blijft voor optimisme en de kritiek niet leidt tot een deprimerend gebrek aan perspectief.

"We bevinden ons namelijk in een sterk gepolariseerde maatschappij, waarbij de oude "wollen dekens" weinig perspectief meer bieden..."

Akkoord, maar zo was ons criterium dan ook zeker niet bedoeld.

"Ik vraag dit niet zozeer voor mijzelf alswel om dat ik aan de website denk waar ik sinds twee jaar bijna continu in discussie ben, www.maroc.nl op het forum Nieuws van de dag (te bereiken via de link http://mark.maroc.nl/ ) - het is de site in NL waar de meeste Marokkanen komen.

Ik zou daar deze oproep kunnen zetten met het woord "spiritualiteit" vervangen door "islam"."

Dat zou niet gek zijn.

"Dat garandeert heus geen candidaten, maar je weet maar nooit hoe een Hollandse koe een Marokkaanse haas vangt...! Ook autochtonen moet je dan niet uitsluiten! Komt er onverwacht toch reactie en/of vinden we elders mensen, dan kunt u misschien ook uw angel eens uitwerpen bij "niet-moslims"... "

Nogmaals, het is een breed opgezet initiatief.

"Want "Spiritualiteit, vrijheid en engagement" lijkt me gezien de felle maatschappelijke tegenstellingen daarbij een wat al te vrijblijvende noemer/titel om iets interessants van de grond te krijgen. En erg weinig uitdagend..."

Tja, dat mag uw indruk zijn. Uiteraard zijn we het daar niet mee eens. Maar ons doel is dan ook zeker geen verdere polarisatie.

Met vriendelijke groeten,

Titus Rivas

Simon
23-06-04, 09:08
Hoezo geen financiële vergoeding als het essay geplaatst wordt? Er worden toch inkomsten mee gegenereerd als het project doorgaat? Of betekent spiritualiteit dat voor niks de zon opgaat?

Ron Haleber
23-06-04, 09:17
Geplaatst door Simon
Hoezo geen financiële vergoeding als het essay geplaatst wordt? Er worden toch inkomsten mee gegenereerd als het project doorgaat? Of betekent spiritualiteit dat voor niks de zon opgaat?

Publiceren van boeken en bundels heeft me nog nooit iets opgeleverd... Simon, als jij andere ervaringen hebt, doe het uit de doeken...!

Dagbladen sturen je wel een boekenbon!



p.s. wat voor een essay van jou gaan we binnenkort lezen?

Simon
23-06-04, 09:23
Geplaatst door Ron Haleber
Publiceren van boeken en bundels heeft me nog nooit iets opgeleverd... Simon, als jij andere ervaringen hebt, doe het uit de doeken...!

Dagbladen sturen je wel een boekenbon!

Ik voel mij spiritueel niet gestimuleerd door je mededelingen. Mij heeft het altijd geld opgeleverd omdat de onderzoeken die ik heb uitgevoerd en onder ISBN nummer gepubliceerd zijn (tezamen met andere onderzoeken) betaalde opdrachten waren. Voor de publicatie zelf kreeg ik geen geld (waarschijnlijk leverde dat weinig of niks op) maar wel voor het veldwerk en de rapportage.

Maarten
23-06-04, 11:41
Geplaatst door Simon
Of betekent spiritualiteit dat voor niks de zon opgaat?
Bingo! :D
Inderdaad!
Wij Maarten zijn bijzonder verheugd, dat u op eigen kracht de roots der spiritualiteit ontdekt hebt,
en de onverdeelde innerlijke drive ontwikkeld hebt, om uwe bevindingen daaromtrent belangeloos aan de menschheid mee te delen!! :D :duim: (gelijk gij uwe bevindingen op maroc.nl te boek stelt..)

O ghij half-gelovige! Wanneer hebt gij voor het laatst den zon zien opgaan?!..:D )

Ron Haleber
23-06-04, 11:41
Ik ben bang dat voor dit forum NVVD het volgende spreekwoord geldt:

VEEL GESCHREEUW - WEINIG WOL :afro:

En dat is zeker niet speciaal voor Zwarte Schaap bedoeld! :engel:

:fpetaf:

Maarten
23-06-04, 11:48
Geplaatst door Ron Haleber

En dat is zeker niet speciaal voor Zwarte Schaap bedoeld! :engel:
Zat wol aan Schaap. Dat ontploft maar, maar krult intussen gewoon zwart door. Vraag me af waar ie is..

Ron Haleber
23-06-04, 12:12
Geplaatst door Maarten
Bingo! :D
Inderdaad!
Wij Maarten zijn bijzonder verheugd, dat u op eigen kracht de roots der spiritualiteit ontdekt hebt,
en de onverdeelde innerlijke drive ontwikkeld hebt, om uwe bevindingen daaromtrent belangeloos aan de menschheid mee te delen!! :D :duim: (gelijk gij uwe bevindingen op maroc.nl te boek stelt..)

O ghij half-gelovige! Wanneer hebt gij voor het laatst den zon zien opgaan?!..:D )

Onze Simon heeft samen met zijn Marokkaanse partner het zien van het opgaan der zon op het rustiek Marokkaanse Allebeplein altijd rijkelijk vergoed gekregen...! :loog:

Dat religieus moment vind nl. elke morgen plaats tijdens beider bezorgen van De Telegraaf aldaar... :wijs:

Nimmer ging voor Simon de zon dus gratis op - want op zondagen neemt onze vrome prikker namelijk snurkend de zondagsrust in acht...! :boer:

Ron Haleber
23-06-04, 12:23
Geplaatst door Maarten
Zat er wol aan Schaap? Dat ontploft maar, maar krult intussen gewoon zwart door. Vraag me af waar ie is..

Schaap werd getrimd en is meteen daarna aan het schrijven geslagen...! Waar gaat jouw essay eigenlijk over, Maarten? :denk:

Want jij geeft je discipel Orakel altijd het goede voorbeeld. En van spiritualiteit zit je boordevol, van Gandhi en Mohamed loop je over! ;)

Simon
23-06-04, 12:46
Geplaatst door Maarten
Bingo! :D
Inderdaad!
Wij Maarten zijn bijzonder verheugd, dat u op eigen kracht de roots der spiritualiteit ontdekt hebt,
en de onverdeelde innerlijke drive ontwikkeld hebt, om uwe bevindingen daaromtrent belangeloos aan de menschheid mee te delen!! :D :duim: (gelijk gij uwe bevindingen op maroc.nl te boek stelt..)

O ghij half-gelovige! Wanneer hebt gij voor het laatst den zon zien opgaan?!..:D )

Nu die oneliner bijdrage stel ik belangeloos ter beschikking. Ze mogen de opbrengst aan war child schenken of een ander goed doel.

Maar schrijven is een ondergewaardeerd beroep. Je zal niet snel iemand vragen gratis je huis schoon te maken. Maar gratis een essay schrijven dat is heel normaal. Nu weet ik wel dat wetenschappelijk medewerkers alleen maar te handhaven zijn bij gratie van de kwantiteit aan publicaties die ze kunnen opsommen. Dus voor die beroepsgroep is er misschien sprake van een wederzijds belang. Immers, hoe groter hun lijst hoe hoger hun handhaaf-garantie.

Over spiritualiteit heb ik weer eens nagedacht naar aanleiding van een documentaire op BBC over Sai Baba. Deze hoog bejaarde geestelijk leider en profeet heeft het beste van alle religies in zich verenigd en weet ook nog wonderen te verrichten die alleen goochelaars niet versteld doen staan. In de hoogste regeringskringen in India is hij een graag geziene gast en mogen ze graag zijn voeten aanraken. Geruchten dat hij jongelingen graag over hun penis zou strelen worden in deze kringen daarom met grote woede ontvangen. Een amerikaans echtpaar waarvan de man in zijn jeugd ook deze strelingen van Sai Baba in intieme streken had ontvangen bleek zo in de ban van Sai Baba's geestelijk aura dat ze jaren lang gerust hun zoon voor een privé ontmoeting bij hem achterlieten. Toch leek hun zoon niet echt gelukkig. En toen deze uiteindelijk wanhopig opbiechte dat Sai Baba zich graag door hem liet pijpen waren ze dan ook onthutst. Eigenlijk hadden ze het al lang kunnen weten. De vader was immers zelf ook slachtoffer van deze profeet. En waarom ontvingen ze zoveel geschenken van de profeet? Maar de spiritualiteit die Sai Baba vertegenwoordigde bleek toch dominant over deze aardse beslommeringen. Later hebben ze er nog werk van gemaakt maar dat bleek niet zoveel op te leveren. De machtigen der aarde zijn immers onschendbaar. Maar zij schenden anderen graag.

Tot zover mijn bijdrage over spiritualiteit.

Mark
23-06-04, 12:49
Ik verwacht mooie inzendingen van Ansari en Ridouan :)

Maarten
23-06-04, 18:20
Geplaatst door Simon
Sai Baba.
Saai Bahbah dus.. Niet echt spiitueel: het tweede dat de man namelijk gratis kan zien opkomen, dat is zijn dinges. Als S.B daar dus constructies omheen nodig heeft, dan mankeert er wat.

En naar het oordeel van die jongen, kan de drab van B.B blijkbaar net zo min tot de spiritualien gerekend worden, als de alcoholhoudende dranken met die aanduiding.

Maar die mensen van die bundel: de combinatie van spiritualiteit en dieren, die zie ik toch niet goed.

En schrijven en betalen: sja, je mag tegenwoordig al blij zijn, als je gehoord of gelezen wordt. Zeker sinds Internet is er erg veel..

Ron Haleber
24-06-04, 04:54
Geplaatst door Maarten
Saai Bahbah dus..

Maar die mensen van die bundel: de combinatie van spiritualiteit en dieren, die zie ik toch niet goed.



Ook ik heb me nooit thuis gevoeld bij de adorerende groupies van die zg "verlichte" guru's uit het Oosten die westerlingen bedotten met gegoochel of vreemde voorliefdes hadden als voor een collectie rolls royces... Ik meed ze en hier en in India, ook al trachtte filosoof Otto Duintjer me "het licht" te doen zien... :huil:

Itt. tot het antwoord op Benzakours vraag t.a.v DAJJ: "nieuwlichter of oplichter" bleek me hier al te snel dat het antwoord "oplichter" moest wezen... :fpuh:

We zullen Simon bij de reunie van deze site in elk geval makkelijk kunnen herkennen tussen alle Afghaanse habijten met baard - aan z'n fel paarse costuum! :rolleyes:

De "combinatie van spiritualiteit en dieren" lijkt me gezien Volkert v.d. G. een nogal explosieve mix...

Titus Rivas
02-07-04, 08:32
Ron, je schreef:
De "combinatie van spiritualiteit en dieren" lijkt me gezien Volkert v.d. G. een nogal explosieve mix...

Nee hoor, kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit artikel van mij over de islam en dierethiek (http://www.animalfreedom.org/paginas/column/titusrivas4.html) ;-)

Er zijn helaas nog geen reacties binnengekomen trouwens.

Titus Rivas

Ron Haleber
02-07-04, 09:50
Geplaatst door Titus Rivas
Ron, je schreef:

Nee hoor, kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit artikel van mij over de islam en dierethiek (http://www.animalfreedom.org/paginas/column/titusrivas4.html) ;-)

Er zijn helaas nog geen reacties binnengekomen trouwens.

Titus Rivas

Titus, erg leuk dat je de moeite neemt om je in te schrijven en je bericht neer te zetten! :)

Jammer dat mijn voorspelling hierboven dus uitkwam: :stout:

VEEL GESCHREEUW - WEINIG WOL

Voortaan zal ik me dus de moeite besparen als ze weer eens aan het klagen slaan dat niemand in NL naar met name Marokkanen wil luisteren!

- zie mijn moeite om Orakel - die toch leuk kan schrijven - te activeren...

Zie zijn topic bovenaan de lijst bij voorbeeld!

:jammer: :jammer: :jammer:

Ron Haleber
02-07-04, 09:54
Uit je artikel ter inspiratie van Orakel en Rabiah::

"We waren op reis met de apostel van God, en hij verliet ons voor enige tijd. Tijdens zijn afwezigheid zagen we een vogel genaamd hummara met haar twee jongen en haalden de jongen bij haar weg. De moedervogel vloog in kringetjes boven ons hoofd, met haar vleugels klapperend van verdriet, toen de Profeet terugkeerde en zei: "Wie heeft de gevoelens van deze vogel geschaad door haar jongen bij haar weg te halen? Geef die jongen terug aan haar."

(Rahman bin Abdullah bin Mas'ud. Muslim.)

Ron Haleber
02-07-04, 17:47
vervolg:

De islamitische houding tegenover dieren

De laatste en daarmee voornaamste profeet van de Islam, Mohammed, stond bekend om zijn mededogen ten opzichte van dieren. Hij zou zelfs grotendeels vegetarisch hebben geleefd. Dit staat volledig haaks op de karikatuur die racisten van deze godsdienst geven.
Tijdens de MKZ-crisis werd er een uitzending gewijd van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) aan het contrast tussen het schaamteloze reduceren van dieren tot voorwerpen en de islamitische visie op dieren. Daarin keerde men zich uitdrukkelijk tegen de bio-industrie en het hedendaagse agrarische beleid dat leidt tot zulke gruwelen als de massale 'ruiming' van landbouwhuisdieren.

Het is opmerkelijk dat de NMO zich hier zo expliciet over uitsprak omdat dit aangeeft dat haar standpunt als het ware automatisch volgt uit de islamitische traditie. De geïnterviewde islamitische geestelijken en geleerden waren het erover eens dat dieren weliswaar gebruikt mochten worden voor menselijke consumptie, maar dan wel binnen een strikt kader van respect voor de beleving van het dier. Hun standpunt leek daarmee in veel opzichten op dat van de scharrelvlees-beweging. Dit is nou niet direct een bevestiging van het racistische beeld van moslims als meedogenloze dierenbeulen. De islam lijkt eerder een (in morele zin) tamelijk verlichte godsdienst te zijn die zich bekommert om respect voor dieren en bescherming van dieren tegen onnodige wreedheden.


door Titus Rivas

Titus Rivas
05-12-04, 15:45
Inmiddels hebben we gelukkig wel twee bijdragen binnengekregen, in de vorm van een interview met een jonge progressieve moslim en een essay van Frans Gieles over de islam, waarvan hier een voorpublicatie (http://www.humanbeing.demon.nl/humanbeingsweb/Bibliotheek/islam.htm)

Titus Rivas