PDA

Bekijk Volledige Versie : Alleen in Nederland (Ketchupincident)



barfly
23-06-04, 10:33
AMSTERDAM (ANP) - De twee actievoersters die vorige week minister
Verdonk van Vreemdelingenzaken met tomatenketchup besmeurden,
moeten weer de cel in. Dat liet de rechtbank in Amsterdam woensdag
weten. De twee actievoersters werden na het incident door de
rechter-commissaris vrijgelaten. Dit gebeurde tegen de zin van het
Openbaar Ministerie, die in beroep ging tegen de beslissing van de
rechter-commissaris.
Het OM zal de actievoersters nu proberen op te sporen en opnieuw
vast te zetten, maar dat kan enigzins problematisch zijn aangezien
de identiteit van de twee vrouwen onbekend is gebleven. Zij
weigerden hun naam, adres en woonplaats te geven nadat ze waren
opgepakt. Woensdagmiddag moeten zij zich bij de politierechter in
Amsterdam voor hun daad verantwoorden.
Het OM wil niet zeggen hoe groot de kans is dat de vrouwen nog
voor de rechtszaak worden opgepakt. ,,We doen onze uiterste best en
zetten daarbij alle middelen in'', aldus een woordvoerder. Voor een
berechting en eventuele veroordeling is de aanwezigheid van de
ketchupgooiers niet vereist. De politierechter kan het tweetal bij
verstek veroordelen.
De rechtbank hield bij de beslissing rekening met de ophef in
Nederland die ontstond na het ketchupincident. ,,Het heeft bij de
betrokken bewindsvrouw angst teweeg gebracht en daarnaast in de
samenleving onrust en gevoelens van onveiligheid veroorzaakt.
Daarbij speelt de herinnering aan eerdere soortgelijke incidenten
rond Nederlandse politici en de impact die deze in de samenleving
hebben gehad, uiteraard een rol.''
Mat Herben, fractievoorzitter van de LPF in de Tweede Kamer,
noemde de vrijlating van de vrouwen vorige week ,,onacceptabel''.
De ketchupactie tegen Verdonk riep bij hem herinneringen op aan het
taartincident rond de later doodgeschoten Pim Fortuyn. Ook minister
Remkes van Binnenlandse Zaken liet blijken ongelukkig te zijn met
de vrijlating van het duo.

Ze wilden hun namen niet noemen... Dat moet je als gewone burger eens proberen vol te houden dan zit je gewoon vast tot je een ons weegt. Maar nee deze "dames" worden vrijgelaten en daarna verwacht "justitie" dat ze gewoon terug komen om zich te verantwoorden....

nl-x
23-06-04, 11:50
Ik geloof dat als ik mijn naam niet wil opgeven ik op zsm op een vliegtuig word gezet. En dan mag ik nog wel hopen dat ze uit mn uiterlijk kunnen gokken dat mn ouders Marokkaan zijn, anders beland ik nog ergens in Turkije of Pakistan.

MokroMike
23-06-04, 12:06
Ik vind het ook maar vreemd hoor. De wet bied de mogelijkheid om iemand te gijzelen totdat de identiteit van de persoon bekend is.

nl-x
23-06-04, 20:29
Ik snap er nu eventjes helemaal geen bal meer van. In bovenstaand bericht zouden ze toch zijn vrijgelaten ?!

Zie hier nieuw stuk op nu.nl


Zaak tegen ketchupgooisters aangehouden

Uitgegeven: 23 juni 2004 20:02
Laatst gewijzigd: 23 juni 2004 20:41

AMSTERDAM - De politierechter in Amsterdam heeft de zaak tegen twee actievoersters die vorige week minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) met tomatenketchup te lijf gingen, woensdagavond aangehouden tot 23 juli.

De rechter wees het verzoek af om de voorlopige hechtenis van de twee vrouwen op te heffen. Hij verwierp echter ook de vordering tot gevangenhouding van de officier van justitie. Dat betekent dat de verdachten over tien dagen op vrije voeten komen.

Norm

Officier van justitie H. Biemond stelde dat de strafzaak een norm moet stellen: "Blijf met je handen van politici af." De officier wilde gevangenhouding van de twee vrouwen tot de voortzetting van de zaak over een maand. Toch meende rechter J. Knol dat de duur van zo'n hechtenis niet in verhouding zou staan tot de uiteindelijke straf voor het incident.

De advocaten van de ketchupgooisters pleitten voor onmiddellijke vrijlating. Ze gaven in hun pleidooi aan dat het gevaar dat de verdachten op de vlucht slaan klein is, aangezien zij zich dinsdag vrijwillig bij de raadkamer hebben gemeld en woensdag ook uit zichzelf naar de zitting van de politierechter kwamen. Ook de rechter vond dat het OM het vluchtgevaar onvoldoende had hard gemaakt.

Staatsgevaarlijk

De raadslieden vinden het bovendien onbegrijpelijk dat iemand die met ketchup gooit, iets dat geen gevaar oplevert voor de gezondheid, vervolgens wordt aangemerkt als staatsgevaarlijk.

Daarnaast kaartten zij aan dat voor vergelijkbare incidenten verdachten altijd een boete krijgen opgelegd. De taartgooier van Pim Fortuyn kreeg bijvoorbeeld een boete van 500 euro.

Cel

Eerder op de dag besliste de raadkamer van rechtbank in Amsterdam dat de verdachten weer de cel in moeten, nadat het Openbaar Ministerie beroep aantekende tegen een oordeel van de rechter-commissaris. Die liet de vrouwen na het ketchupincident vrij.

De raadkamer oordeelde echter dat de vrouwen met hun actie hebben gezorgd voor een gevoel van angst bij de minister en voor onrust en gevoelens van onveiligheid in de samenleving. De politierechter voegde daar woensdagavond aan toe dat er kans op herhaling bestaat en dat nog nader onderzoek moet worden gedaan naar de identiteit van de verdachten.

Gejuich

De verdachten bleven woensdag bij hun besluit hun naam, adres en woonplaats niet op te geven. De vrouwen woonden de zitting woensdag bij en kwamen de rechtszaal binnen onder luid gejuich vanaf de publieke tribune.

~Panthera~
23-06-04, 21:51
Uberhaupt bezopen dat je voor het gooien van ketchup de cel in moet. :watte?:

Voor het doodrijden van iemand krijg je een taakstraf. :aftel:

BiL@L
23-06-04, 22:05
Geplaatst door ~Panthera~
Uberhaupt bezopen dat je voor het gooien van ketchup de cel in moet. :watte?:

Voor het doodrijden van iemand krijg je een taakstraf. :aftel:

Met eten speel je niet...
:o

TonH
23-06-04, 22:06
Geplaatst door nl-x
Ik snap er nu eventjes helemaal geen bal meer van. In bovenstaand bericht zouden ze toch zijn vrijgelaten ?!

Zie hier nieuw stuk op nu.nl

Ze waren ook vrijgelaten, maar vanochtend hebben ze zich vrijwillig gemeld bij de rechtbank.