PDA

Bekijk Volledige Versie : Agent die Arbib neerschoot vervolgd



freya
23-06-04, 12:42
Agent die Arbib neerschoot vervolgd

PAUL VUGTS

AMSTERDAM - Justitie moet alsnog de agent vervolgen die op 6 augustus vorig jaar de 33-jarige Driss Arbib heeft doodgeschoten in eethuis Warung Swietie aan het Amsterdamse Mercatorplein. Dat heeft het gerechtshof vandaag bepaald.

De familie was in beroep gegaan tegen de beslissing van hoofdofficier van justitie Leo de Wit de agent niet te vervolgen. Volgens De Wit was uit het onderzoek van de rijksrecherche voldoende gebleken dat de agent uit noodweer had geschoten.

Arbib was immers met grote messen op de agent afgestormd en die kon niet anders dan op hem schieten, zo was komen vast te staan. Hoofdadvocaat-generaal Egbert Myjer herhaalde die stelling vorige maand tegenover het hof.

Maar het gerechtshof oordeelt nu dat 'de mogelijkheden niet zijn uitgeput' te toetsen of de agent inderdaad geen andere keus had dan te schieten. Het hof gelast justitie een gerechtelijk vooronderzoek in te stellen, om te bepalen of de agent alsnog voor doodslag moet worden vervolgd. In dat vooronderzoek moet de rechter-commissaris, 'een onafhankelijke functionaris bij uitstek', een reconstructie leiden. De agent en alle getuigen zullen daaraan moeten meewerken.

Het hof heeft stevige kritiek op het onderzoek dat politie en rijksrecherche tot nu toe hebben gedaan. Dat de schietende agent pas een week na het incident voor het eerst is gehoord, is 'ongewenst'.

Dat niet de rijksrecherche maar agenten van de Amsterdamse politie na het incident de dertien getuigen hoorden, 'is het hof opgevallen'.

''Ook al zouden die verhoren op zichzelf met integere intenties en op objectieve wijze hebben plaatsgehad, louter het gegeven dat de verhorende ambtenaren directe collega's zijn van de agent die het fatale schot heeft gelost, maakt al dat de getuigen kunnen zijn beïnvloed,'' schrijft het hof in haar beschikking. ''Deze gang van zaken acht het hof niet naar behoren.''


Parool

nl-x
23-06-04, 12:53
Ik zie weer een publieke verontwaardiging en spoeddebat over Donner aankomen :moe:

Bofko
23-06-04, 12:58
Geplaatst door nl-x
Ik zie weer een publieke verontwaardiging en spoeddebat over Donner aankomen :moe:

Gelukkig dat het Nederlandse justitiele apparaat boven publieke verontwaardiging staat.

nl-x
23-06-04, 13:01
Geplaatst door Bofko
Gelukkig dat het Nederlandse justitiele apparaat boven publieke verontwaardiging staat.
Daar begin ik de laatste tijd echt mn twijfels bij te krijgen. Zolang Erik O. maar voor de rechter komt, houd ik mijn vertrouwen er wel in.

freya
23-06-04, 13:10
Geplaatst door Bofko
Gelukkig dat het Nederlandse justitiele apparaat boven publieke verontwaardiging staat.

Gelukkig luistert het justitiele apparaat soms wel naar publieke verontwaardiging bedoel je!

Zonder die verontwaardiging was dit onderzoek er niet gekomen :moe:


Ik ben blij dat ik heb staan demonstreren op het Mercatorplein toen.

observer
23-06-04, 14:14
wat een onzin er is geen sprake van vervolging er is sprake van verder onderzoek

BiL@L
23-06-04, 14:17
Ja, een reconstructie. Kan wel verhelderend werken. Afwachten dus.

observer
23-06-04, 14:40
Geplaatst door BiL@L
Ja, een reconstructie. Kan wel verhelderend werken. Afwachten dus. dacht dat dat algedaan was

feiten zijn denk ik toch duidelijk
-mes van 20 cm
-dodelijk schot van afstand van 2 meter
-de mannen die hij wilde pakken stonden achter de agent
-hij stond tussen de agent en de enige uitgang

als het een blanke agent die een blanke dader doodschoot was geweest met zulke feiten zou er nog geen kip gedemonstreerd

BiL@L
23-06-04, 14:43
Geplaatst door observer
dacht dat dat algedaan was

feiten zijn denk ik toch duidelijk
-mes van 20 cm
-dodelijk schot van afstand van 2 meter
-de mannen die hij wilde pakken stonden achter de agent
-hij stond tussen de agent en de enige uitgang

als het een blanke agent die een blanke dader doodschoot was geweest met zulke feiten zou er nog geen kip gedemonstreerd

Tjah, ik ben zowiezo geen voorstander voor het houden van demonstraties.

freya
23-06-04, 14:44
Geplaatst door observer
dacht dat dat algedaan was

feiten zijn denk ik toch duidelijk
-mes van 20 cm
-dodelijk schot van afstand van 2 meter
-de mannen die hij wilde pakken stonden achter de agent
-hij stond tussen de agent en de enige uitgang

als het een blanke agent die een blanke dader doodschoot was geweest met zulke feiten zou er nog geen kip gedemonstreerd

Heb jij bovenstaand artikel wel gelezen?

Als het allemaal zo duidelijk is waarom stelt justitie dan alsnog een onderzoek in?

observer
23-06-04, 15:08
Geplaatst door freya
Heb jij bovenstaand artikel wel gelezen?

Als het allemaal zo duidelijk is waarom stelt justitie dan alsnog een onderzoek in? omdat de rechter vond dat een onafhankelijk (niet door politie) onderzoek in deze zaak waar een agent bij betrokken beter is

de rechtbank wil graag zien dat er een reconstructie wordt gehouden zodat zeker is dat de agent geen alternatieven had

de rechtbank zegt nergens dat zij twijfel heeft bij het eerder onderzoek alleen dat ze twijfelt of poltie die polite onderzoekt slim is

freya
23-06-04, 15:17
Geplaatst door observer
omdat de rechter vond dat een onafhankelijk (niet door politie) onderzoek in deze zaak waar een agent bij betrokken beter is

de rechtbank wil graag zien dat er een reconstructie wordt gehouden zodat zeker is dat de agent geen alternatieven had

de rechtbank zegt nergens dat zij twijfel heeft bij het eerder onderzoek alleen dat ze twijfelt of poltie die polite onderzoekt slim is

Goh ik lees hier toch iets heel anders in:

Maar het gerechtshof oordeelt nu dat 'de mogelijkheden niet zijn uitgeput' te toetsen of de agent inderdaad geen andere keus had dan te schieten. Het hof gelast justitie een gerechtelijk vooronderzoek in te stellen, om te bepalen of de agent alsnog voor doodslag moet worden vervolgd.

Mark
23-06-04, 15:24
Er is nog hoop voor mesdragend nederland.

BiL@L
23-06-04, 15:25
Geplaatst door Mark
Er is nog hoop voor mesdragend nederland.

Lang leve de broodmes! Waren we maar allemaal zo tolerant van geest...

:lole:

ZbaqZbaq
23-06-04, 15:51
Geplaatst door observer
omdat de rechter vond dat een onafhankelijk (niet door politie) onderzoek in deze zaak waar een agent bij betrokken beter is

de rechtbank wil graag zien dat er een reconstructie wordt gehouden zodat zeker is dat de agent geen alternatieven had

de rechtbank zegt nergens dat zij twijfel heeft bij het eerder onderzoek alleen dat ze twijfelt of poltie die polite onderzoekt slim is

Ben blij dat de rechtbank dit doet.

De eis van de betogers destijds was ook precies dit....een onafhankelijk onderzoek.

Mark
23-06-04, 16:04
Geplaatst door BiL@L
Lang leve de broodmes! Waren we maar allemaal zo tolerant van geest...

:lole:

Ik tolereer dat jij HET broodmes als zijnde "de" broodmes schrijft :knipoog:

BiL@L
23-06-04, 16:09
Geplaatst door Mark
Ik tolereer dat jij HET broodmes als zijnde "de" broodmes schrijft :knipoog:

Hmmm, je gunt me niet eens een kaasschaaf, grrrrrrrrr
:jumping:

Mark
23-06-04, 16:11
Geplaatst door BiL@L
Hmmm, je gunt me niet eens een kaasschaaf, grrrrrrrrr
:jumping:

Je mag zelfs de kaas hebben want die lust ik niet :gechoquee

BiL@L
23-06-04, 16:17
Geplaatst door Mark
Je mag zelfs de kaas hebben want die lust ik niet :gechoquee

Wajow! Hoe kun je nou geen komeinenkaas lusten!
:confused:

Iedereen lust komeinenkaas. Jumjum...

Mark
23-06-04, 16:18
Geplaatst door BiL@L
Wajow! Hoe kun je nou geen komeinenkaas lusten!
:confused:

Iedereen lust komeinenkaas. Jumjum...

Nee ik eet geen kaas en ik lust ook geen melk :wohaa:

BiL@L
23-06-04, 16:22
Geplaatst door Mark
Nee ik eet geen kaas en ik lust ook geen melk :wohaa:

Ik eet alles behalve varkensvlees, en ik drink voor de rest ook alles behalve alcoholische drankjes...

Volgens mij ben jij gewoon teveel verwend in jouw jonge jaren...
:usa:

Mark
23-06-04, 16:25
Geplaatst door BiL@L
Ik eet alles behalve varkensvlees, en ik drink voor de rest ook alles behalve alcoholische drankjes...

Volgens mij ben jij gewoon teveel verwend in jouw jonge jaren...
:usa:

Nee hoor, vroeger moest ik melk drinken, nu niet meer :)

Verder eet en drink ik vrijwel alles........

S@deeQ.
23-06-04, 17:21
Geplaatst door Mark
Nee hoor, vroeger moest ik melk drinken, nu niet meer :)

Verder eet en drink ik vrijwel alles........

Idioot




:hihi: voor een beetje melk uit een CUP DD doe ik alles
:cola:


http://www.buestenhalter.com/Services/Links/li_bigbra.jpg

mark61
23-06-04, 18:20
Geplaatst door Mark
Nee ik eet geen kaas en ik lust ook geen melk :wohaa:

Gek. Zou zo iets met de naam komen? Same for me.

Rabi'ah.
23-06-04, 20:54
Geplaatst door S@deeQ.
Idioot




:hihi: voor een beetje melk uit een CUP DD doe ik alles
:cola:


http://www.buestenhalter.com/Services/Links/li_bigbra.jpg

:haha:


Whahhahahahahaha

:haha:

Eiwa Sadeeq, is dat je nieuwe verloofde? :stout:
Die is toch drie keer niks vergeleken met mij? :ego:


























O nee sorry.........ik bedoelde twee keer niks. :hihi:

S@deeQ.
23-06-04, 23:09
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:


Whahhahahahahaha

:haha:

Eiwa Sadeeq, is dat je nieuwe verloofde? :stout:
Die is toch drie keer niks vergeleken met mij? :ego:


























O nee sorry.........ik bedoelde twee keer niks. :hihi:





:schrik: :schrik:


ik ben je foto kwijt geraakt, kun jij hem ff opnieuw opsturen, dan kan ik ze ff vergelijken :stomp:






SadeeQ :romance: Rabi'ah.