PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtonen woedend over Nederlandse taallessen



mark61
24-06-04, 00:46
Het Register Amsterdam en stadsdeel Zuideramstel hebben zich de woede op de hals gehaald van honderden inwoners van allochtone komaf. Hun werd onlangs verzocht gratis Nederlandse taallessen te gaan volgen. De meesten wonen echter al vele jaren in Nederland.

Inmiddels hebben tientallen mensen bij de instanties een klacht ingediend. Zuideramstel en het Register spreken van 'een ongelukkige actie', waarvoor excuses op zijn plaats zijn.

Het idee van het stadsdeel was de zogeheten oudkomers in kaart te brengen. Dat zijn personen van achttien jaar of ouder, die voor 30 september 1998 in Nederland woonachtig waren, de Nederlandse nationaliteit bezitten of een geldige verblijfsvergunning hebben en geboren zijn in Turkije, Marokko, Suriname, de Nederlandse Antillen, Aruba, Oost-Europa, Zuid-Europa, Latijns-Amerika, Azië of Afrika.

Zuideramstel verwachtte hiermee de drie- à vierhonderd allochtonen op te sporen die de Nederlandse taal nog nauwelijks machtig zijn. Vooral nu minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken het belang van het inburgeren zo benadrukt en de lessen Nederlands dit jaar nog gratis zijn. Het was een kwestie van iedereen ter wille zijn.

Dat pakte even anders uit. Er gingen geen paar honderd, maar vierduizend brieven de deur uit, ook naar mensen die vrijwel hun hele leven al in Nederland wonen. Zoals Melanie Graves (31), die naar Amsterdam kwam toen ze zes maanden oud was. Zij voelt zich beledigd. ''Ik vind het schandalig dat ze verschil in etniciteit maken. Het gaat niet om oudkomers uit westerse landen, die net zo goed slecht Nederlands kunnen spreken. Bovendien, Amsterdammers zijn ook niet altijd goed te verstaan.''

Graves, die inmiddels een klacht heeft ingediend, is verbijsterd over de brutaliteit van de brief. ''Omdat ik in Suriname ben geboren, gaat men ervan uit dat ik geen Nederlands spreek. Het personeel van die instanties heeft gratis geschiedenisles nodig!''

Dat er vierduizend in plaats van vierhonderd brieven werden verstuurd, wijt het Register aan de ruim opgezette, landelijke richtlijnen. Woordvoerder Harry Stork: ''Op basis daarvan hebben wij een selectie gemaakt.''

Zuideramstel en het Register gaan nog in conclaaf over een eventuele excuusbrief. Niet dat het veel zal helpen, verwacht Zuideramstel. ''Het kwaad is al geschied.''

Bron: http://www2.parool.nl/nieuws/2004/JUN/23/ams1.html

Hmmm het begint al...

freya
24-06-04, 08:26
Geplaatst door mark61
Hmmm het begint al...

wat?

Mark
24-06-04, 08:30
Als het gratis is dan pik ik ook wel zo'n lesje mee, je blijft Hollander immers :fpetaf:

taouanza
24-06-04, 09:20
Het personeel van die instanties heeft gratis geschiedenisles nodig!''


:fuckit:

vlegeltje
24-06-04, 09:21
Als je in Nijmegen Nederlandse taalles wilt volgen, moet je een formulier opvragen bij het kantoor van het roc. Dit formulier moet je invullen en opsturen.

Als er 15 of meer formulieren zijn ontvangen uit één wijk, gaat het roc een cursus opstarten.

Ik heb 100 formulieren opgehaald bij het roc, en samen met de opbouwwerker hebben we bij de schoolpoort, de markt en huis aan huis, mensen gevraagd of er belangstelling was voor Nederlandse taalles.

In twee maanden tijd hadden we 45 formulieren bij elkaar. Ingevuld en wel.

Bij het roc schrokken ze zich rot.

Er zijn nu drie cusussen in onze wijk.

Die bureaucraten zijn blijkbaar niet in staat om de behoefte aan taalles te peilen. Of om mensen op een normale manier te benaderen.

Sturen ze een brief naar een analfabeet...
'Wij willen u helpen leren lezen en schrijven'.

En als ze daar geen respons op krijgen, schrijven ze alle allochtonen aan. Dan is de kans op respons groter...

sienia
24-06-04, 09:29
Geplaatst door vlegeltje
Als je in Nijmegen Nederlandse taalles wilt volgen, moet je een formulier opvragen bij het kantoor van het roc. Dit formulier moet je invullen en opsturen.

Als er 15 of meer formulieren zijn ontvangen uit één wijk, gaat het roc een cursus opstarten.

Ik heb 100 formulieren opgehaald bij het roc, en samen met de opbouwwerker hebben we bij de schoolpoort, de markt en huis aan huis, mensen gevraagd of er belangstelling was voor Nederlandse taalles.

In twee maanden tijd hadden we 45 formulieren bij elkaar. Ingevuld en wel.

Bij het roc schrokken ze zich rot.

Er zijn nu drie cusussen in onze wijk.

Die bureaucraten zijn blijkbaar niet in staat om de behoefte aan taalles te peilen. Of om mensen op een normale manier te benaderen.

Sturen ze een brief naar een analfabeet...
'Wij willen u helpen leren lezen en schrijven'.

En als ze daar geen respons op krijgen, schrijven ze alle allochtonen aan. Dan is de kans op respons groter...

En dan wordt er door een extern advies bureau een hele nota opgesteld met de conclusie dat de vraag moet worden opgehaald bij de doelgroep.

taouanza
24-06-04, 09:37
Geplaatst door sienia
En dan wordt er door een extern advies bureau een hele nota opgesteld met de conclusie dat de vraag moet worden opgehaald bij de doelgroep.

De belastingcenten moeten toch ergens aan uitgegeven worden.:rolleyes:

barfly
24-06-04, 10:43
Ik hoop dat ik ook zo'n brief ontvang dan krijg ik eindelijk de kans om dat @#$%$# d en dt gedoe onder de knie te krijgen :duim:

SalmayaSale
24-06-04, 10:48
Pfffffffffff het is echt een heksenjacht aan het worden.

Ik vraag me af of Maxima ook zn brief zou ontvangen?

Of:
Amerikanen
Duitsers
Fransen
...............
Kortom westers..........................................: aanwal:

freya
24-06-04, 10:51
Geplaatst door vlegeltje
Sturen ze een brief naar een analfabeet...
'Wij willen u helpen leren lezen en schrijven'.


:hihi:

mark61
24-06-04, 11:06
Geplaatst door freya
wat?

De onzin.

freya
24-06-04, 11:10
Geplaatst door mark61
De onzin.

O dat.

vlegeltje
24-06-04, 21:06
Geplaatst door mark61


Hmmm het begint al...

Houdt het ooit nog op?