PDA

Bekijk Volledige Versie : Srebrenica was uitvalsbasis



Isaac
25-06-04, 15:10
DEN HAAG - Klachten van het Bosnisch-Servische leger dat het aangevallen werd door moslimtroepen die de VN-enclave Srebrenica als uitvalsbasis gebruikten, waren 'terecht'. Dat heeft Ton Karremans, oud-bevelhebber van de Nederlandse VN-troepen in Srebrenica, gisteren gezegd voor het Joegoslavië-tribunaal.

Karremans zei niet te weten of de Serviërs ook dachten dat de Nederlanders de moslimeenheden hielpen. Dat was 'misschien' het geval, zei hij.

Karremans trad op als getuige op in de zaak-Blagojevic. Blagojevic was commandant van een Servische brigade die opereerde in de regio van Srebrenica. Hij zou de hand hebben gehad in de moord op 7000 moslims in juli 1995. Hem wordt massamoord en genocide ten laste gelegd.

Karremans erkende dat moslimtroepen Srebrenica als uitvalsbasis gebruikten voor acties tegen de Serviërs. Hij zei niet te hebben geweten wat die aanvallen inhielden . De acties werden 's nachts uitgevoerd. ''En wij gingen niet mee.'' Op vragen of de moslims ook gruweldaden tegen Serviërs begingen, ging Karremans niet in. Hij zei daar geen weet van te hebben.

Wel erkende hij dat de moslims mede op de Serviërs schoten in de hoop dat de Nederlandse VN-troepen daarvan de schuld zouden krijgen, zodat de Serviërs het vuur zouden openen op de Nederlandse militairen.

Nabestaanden van de massamoord van Srebrenica gaan de Nederlandse staat aanklagen. Een vereniging van nabestaanden vindt dat de Nederlanders, als beschermers van de moslimenclave, te weinig maatregelen hebben getroffen om het bloedbad te verhinderen.

Een lid van de vereniging kondigde gisteren op de Bosnische televisie stappen per 1 juli aan. De klacht zal bij een rechtbank in Den Haag worden ingediend. (ANP)


© Het Parool, 25-06-2004

echnaton
25-06-04, 15:14
Dat weten we sinds het Srebrenica-rapport al lang. De moslimstrijders van Srebrenica gebuikten de Nederlandse militairen door vanachter hun rug de Serviërs aan te vallen. Als die hen achterna kwamen vluchtten ze weer in de veilige enclave.

akram
25-06-04, 15:30
Geplaatst door echnaton
Dat weten we sinds het Srebrenica-rapport al lang. De moslimstrijders van Srebrenica gebuikten de Nederlandse militairen door vanachter hun rug de Serviërs aan te vallen. Als die hen achterna kwamen vluchtten ze weer in de veilige enclave.

Oh ja, hoe kom je daarbij
of geloof je meneer knorremans blindelings op zijn woord

zo'n reactie had ik wel verwacht van een zionist zoals jij

echnaton
25-06-04, 16:21
Geplaatst door akram
Oh ja, hoe kom je daarbij
of geloof je meneer knorremans blindelings op zijn woord

zo'n reactie had ik wel verwacht van een zionist zoals jij

Dat heeft helemaal niets met mijn politieke overtuiging of zoiets te maken. Je kunt het gewoon nalezen in het Srebrenicarapport dat een paar jaar gleden door het NIOD in opdracht van de Nederlandse regering is uitgebracht.

akram
25-06-04, 16:48
Geplaatst door echnaton
Dat heeft helemaal niets met mijn politieke overtuiging of zoiets te maken. Je kunt het gewoon nalezen in het Srebrenicarapport dat een paar jaar gleden door het NIOD in opdracht van de Nederlandse regering is uitgebracht.

Noem mij een passage uit dat rapport waaruit blijkt dat dat zo is?
en bovendien ookal zou dat erin staan, wat zget dat ons? helemaal
niks. want die conclusies zijn gebaseerd op verklaringen van
mensen zoals die knorremans

echnaton
25-06-04, 17:03
Geplaatst door akram
Noem mij een passage uit dat rapport waaruit blijkt dat dat zo is?
en bovendien ookal zou dat erin staan, wat zget dat ons? helemaal
niks. want die conclusies zijn gebaseerd op verklaringen van
mensen zoals die knorremans

Hallo, ik ben je knechtje niet. Zoek het zelf op, als je het wilt weten.

taouanza
25-06-04, 18:57
Geplaatst door echnaton
Hallo, ik ben je knechtje niet. Zoek het zelf op, als je het wilt weten.

Wat een arrogantie!
Wie denk je wel dat je bent?!
Je eist het wel van anderen maar zijne majeschijt voelt zich te goed voor.

euhh
25-06-04, 19:21
Geplaatst door akram
Noem mij een passage uit dat rapport waaruit blijkt dat dat zo is?
en bovendien ookal zou dat erin staan, wat zget dat ons? helemaal
niks. want die conclusies zijn gebaseerd op verklaringen van
mensen zoals die knorremans

sorry maar meneer knorremans heeft wel gelijk, waarom denk je dat de voormalige commandant van srebrenica na Karadizic en Mladic de meest gezochte oorlogsmisdadiger van Bosnie is.
Toen ik daar in die tijd zat kwam het ene na het andere rapport binnen van "srebrinica-strijders" die dorpen in de regio aanviellen.
Ik wil de daden van de serven niet goed praten maar die hadden op een gegeven ogenblik ook geen keus meer onder de druk van lokale overheden aldaar, nu kwam dit ook wel als een gemakkelijk excuus moet ik toeggeven.
Ook de VN wist wel van de "Srebrenica strijder" daden maar was ook niet bij machte er een eind aan temaken.

Het is bijvoorbeeld ook een bekend gegeven dat sommige partijen hun eigen bevolking beschoot om de (westerse opinie) aan hun zijde te krijgen.

lennart
25-06-04, 20:53
Dit is alang bekend... die moslimtroepen werden bovendien aangevuld met zogenaamde Shock-troops uit Afghanistan (nu bekendstaande als Al-Qa'ida) die werden ingevlogen door Iran met medeweten van de VS en zoals nu ook blijkt wist Karremans heel goed wat deze mensen deden, namelijk onschuldige Servische burgers afslachten.

echnaton
26-06-04, 09:50
Geplaatst door taouanza
Wat een arrogantie!
Wie denk je wel dat je bent?!
Je eist het wel van anderen maar zijne majeschijt voelt zich te goed voor.

Je dringt me weer in de verdediging. Maar lees nu eens na wat deze jongeman zelf schrijft. Zelfs als ik hem de passage voorschotel dan gelooft hij het nog niet, zegt hij. Zou jij daar dan nog moeite voor doen?

assassijn
26-06-04, 12:23
Geplaatst door lennart
Dit is alang bekend... die moslimtroepen werden bovendien aangevuld met zogenaamde Shock-troops uit Afghanistan (nu bekendstaande als Al-Qa'ida) die werden ingevlogen door Iran met medeweten van de VS en zoals nu ook blijkt wist Karremans heel goed wat deze mensen deden, namelijk onschuldige Servische burgers afslachten.

Je vergeet te vermelden dat dit allemaal werd gefinancieerd door Saddam Hoessein en Jaser Arafat.


Karremans zegt nog steeds wir haben es nicht gewust

Max Stirner
26-06-04, 13:29
Ik denk dat Knorremans wel eens gelijk zou kunnen hebben. Het was een oorlog.....die Serviers zouden precies hetzelfde hebben gedaan als zij de kans hadden gekregen.
Wel suf dat die Nederlandse blauwhelmen hier nooit eerder hun bek over hebben opgedaan, het gebruik van een enclave als uitvalsbasis voor aanvallen tegen een oppermachtige vijand brengt natuurlijk de veiligheid van de bewoners van die enclave in gevaar.

lennart
26-06-04, 13:30
Geplaatst door assassijn
Je vergeet te vermelden dat dit allemaal werd gefinancieerd door Saddam Hoessein en Jaser Arafat.

Karremans zegt nog steeds wir haben es nicht gewust

De transport van Jihadis werd gefinancieerd door de VS. Ik ben ook benieuwd naar de rol die Mabel Wisse Smit heeft gespeeld, aangezien zij indertijd actief was voor de Bosnische moslims en ook actieff aan het lobbyen was voor wapens.

Ron Haleber
26-06-04, 14:15
Geplaatst door lennart
De transport van Jihadis werd gefinancieerd door de VS. Ik ben ook benieuwd naar de rol die Mabel Wisse Smit heeft gespeeld, aangezien zij indertijd actief was voor de Bosnische moslims en ook actieff aan het lobbyen was voor wapens.

Eindelijk onze man weer terug die het over - overigens in dit geval allang bekende - feiten heeft...! Voor wat Mabel betreft moeten we natuurlijk bij Peter R. de Vries zijn!


850 zal zeker wat roffels met zijn stealband weggeven bij dit onverwachte weerzien!