PDA

Bekijk Volledige Versie : Republikeinen intimideren bioscopen wegens Moore-film



Joesoef
25-06-04, 18:55
Republikeinen intimideren bioscopen wegens Moore-film
Uitgegeven: 25 juni 2004 17:32

AMSTERDAM - Documentaire- en televisiemaker Michael Moore telt in Amerika evenveel fans als vijanden. Critici hebben de discussie rond Michael Moore's films verder aangewakkerd door een boek en documentaire te lanceren waarin zijn werk wordt bekritiseerd.


David T. Hardy en Jason Clarke nemen de regiemethodes van Moore onder vuur in hun boek 'Michele Moore is a big fat stupid white man'. De auteurs beweren dat de chronologie van de verhaallijn de werkelijkheid geweld aandoet. Dit zou opgaan voor zijn film 'Roger & me', waarin de sluiting van de fabrieken van General Motors in het stadje Flint onder de loep wordt genomen.

Maar ook voor de film 'Bowling for Columbine'. Moore bekritiseert hierin de Amerikaanse geweldscultuur en gebruikt daarbij de schietpartij op Columbine highschool als voorbeeld. Twee leerlingen schoten hierbij talloze medescholieren dood. "Hij schept een verkeerd beeld, zonder dat hij onjuiste uitspraken doet", aldus Hardy, een voormalige advocaat. "Moore is een meester daarin." Het boek wordt uitgegeven door Regan Books.

Naast deze twee auteurs hoopt de filmmaker Michael Wilson deze zomer zijn documentaire 'Michael Moore hates America' uit te brengen. De filmmaker is niet geheel negatief over Moore. Hij heeft bewondering voor Roger & me, maar heeft ernstige kritiek op de Bowling for Columbine.

Moore's suggestie in deze film dat het geweldsdelict te wijten is aan het gebrek aan sociale voorzieningen in Amerika, is volgens Wilson onjuist. De moeder van één van de daders had nooit tijd voor haar zoon, vanwege haar twee banen. Met als gevolg dat de zoon vaak bij zijn oom zat. Bij zijn oom vond hij het pistool waarmee hij zijn medeleerlingen om het leven bracht. "Mijn moeder had twee banen en deed haar best ons een beter leven te geven. En ik heb niemand neergeschoten" , aldus Wilson.

De filmmaker en auteurs hebben hun kritiek in een humoristisch jasje verpakt. Dezelfde methode die Moore gebruikt in zijn films. Op de cover van het boek is een beeld van Moore te zien die bovenop U.S. Capitol staat. Een referentie naar Terry Gilliams' surrealistische animatie 'Monty Pythons' flying circus'. Op de website van Michael Moore hates America is een foto van Wilson te zien, die een microfoon vasthoudt voor een lege regisseurstoel van Moore. Een verwijzing naar de mislukte poging van Wilson om een interview met Moore te krijgen.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.