PDA

Bekijk Volledige Versie : In vrijheid domme keuzes maken..



Maarten
26-06-04, 15:52
Deel van een stuk uit deVolkskrant 26 juni 2004
(gaat over economie, maar heel goed toepasbaar op alle persoonlijke keuzen..)

“In vrijheid domme keuzes maken..” (Ivonne Doorduyn en Sheila Sitalsing.)

….Overweldigend is de bewijsvoering uit de experimentele economie dat de homo economicus die rationeel zijn opties weegt en feilloos de beste grijpt, een fictie is. Herbert Simon, wegbereider voor het inzicht dat de mens niet kiezen kan, kreeg hier in 1978 de Nobelprijs voor. Daniel Kahnemann kreeg voor aanpalend onderzoek de Nobelprijs in 2002.
Simons opvattingen over 'beperkte rationaliteit' zijn buitengewoon relevant in de meerkeuze-maatschappij. De kern van zijn boodschap: mensen beschikken over beperkte tijd en beperkte hersencapaciteit en zoeken niet naar de beste oplossing voor problemen, maar naar iets wat 'goed genoeg' is. Meer keuze leidt dan niet noodzakelijkerwijs tot meer welzijn. Soms wel tot stress en tot verkeerde keuzes.

Talloze experimenten wijzen uit dat de mens complexe keuzes niet goed aankan. Met intelligentie heeft dit weinig van doen. Zelfs de intelligentsten onder ons neigen naar uitstel bij lastige keuzes, naar 'kiezen voor niet kiezen' (doe mij maar het basispakket in plaats van alternatieven waar ik iets van moet vinden) en naar het hanteren van vuistregels (zoals verzekeringen enkel op prijs vergelijken en niet ook op voorvaarden).

'Mensen zijn slecht in het stellen van prioriteiten. Penny wise, pound foolish', zegt Sonnemans. 'Een kwestie die speelt op de korte termijn oogt belangrijker dan een probleem op de lange termijn.'
Dat leidt niet tot het beste resultaat. De gevolgen voor een maatschappij waarin kiezen vaker moet, kunnen daardoor groot zijn.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. De zogeheten maximizers, een kleine minderheid, zijn dagelijks op zoek naar de beste regeling, zij pluizen de xxx uit in hun queeste naar de beste deal. Maximizers zijn, ook als ze hebben gekozen, zelden echt tevreden. Want ze weten dat het beter kan.

Het gros van de consumenten (M: or whatever..) is echter satisficer: die zijn al lang blij als ze iiberhaupt hebben gekozen, Liberalisatie vloeit zo bezien voort uit een ideologie die zich amper bezig houdt met hoe de economic feitelijk werkt.
Kiezen begint bij het bepalen of een vraagstuk wel belangrijk is en derhalve een keuze waard is. Dat vreet tijd en aandacht. Misschien maakt het niets uit welke energie-aanbieder iemand deze donderdag kiest. Maar om dat vast te stellen moet erover nagedacht worden.
Kiezen kan geweldig zijn. Kiezen kun je namelijk leren, vooral bij beslissingen die geregeld terugkomen en waar een vergissing geen catastrofe is. Na drie keer uitproberen weet je wel welk brood je lekker vindt.

Maar een beleggingsvorm voor je pensioen kiezen (M: of welke belangrijke keuze dan ook..), moet vaak in een keer goed gebeuren, terwijl juist pensioenkeuzes (enz) zo lang mogelijk worden uitgesteld. Het betreft hier immers een kwestie voor de 'onbelangrijke' lange termijn.

.. De oorzaak voor dat extreme uitstelgedrag ligt mede in de toegenomen keuzevrijheid zelf, stelt Siegwart Lindenberg, socioloog en hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Mensen hanteren bij het maken van keuzes drie verschillende doelen, zegt Lindenberg.
Er is het streven naar onmiddellijke bevrediging.
Er is het streven naar het verbeteren van de status en levensstandaard
op lange termijn.
En er is het streven naar 'moreel het juiste doen', mede om waardering van anderen te verkrijgen.

Als, zegt Lindenberg, mensen meer keuzevrijheden krijgen, zonder dat er verder iets verandert, dan krijgt het streven naar instant-bevrediging, naar een goed gevoel
(onder sociologen en psychologen het hedonische frame genoemd) de overhand, ten koste van de morele drijfveer en zelfs ten koste van de op winst-op-langere-termijn gerichte drijfveer.
'Het hedonisme is in Nederland dan ook mee-geexplodeerd met de exploderende keuzevrijheid', zegt Lindenberg. Mensen baseren hun keuzes op de vraag: voelt dit wel lekker - liefst meteen?
…..Veelvoorkomend is bijvoorbeeld “kiezen voor niet kiezen”. Als er alternatieven voorhanden zijn, neemt het gros blind het standaardpakket…

Maarten
26-06-04, 15:54
Noot: Standaard Pakket? Blond, blauwe ogen, 90-60-90, en dacht iemand dan het ideaal in huis te hebben??..

Ik plaats dit omdat ik een notoir niet-kiezer ben. Ik beschouw dat als afwijking, maar voel me nou gesteund door wetenschappelijke visies, die eigenlijk stellen dat het leven te veeleisend geworden is m.b.t. het maken van keuzes. Het liefst was ik de genoemde holbewoner..

Maar wat het artikel eigenlijk doet is waarschuwen voor de blijkbaar menselijke eigenschap om echt belangrijke dingen maar te laten liggen.
Ik denk dat ik mijn geest na mijn overlijden maar ter beschikking van de wetenschap stel, om het fenomeen te helpen bestrijden. Waar is mijn knots? Waar het wijfje? Waar het paradijs ook weer?

Bofko
26-06-04, 16:30
Geplaatst door Maarten
Maar wat het artikel eigenlijk doet is waarschuwen voor de blijkbaar menselijke eigenschap om echt belangrijke dingen maar te laten liggen.

Snap je nu waarom je jezelf af en toe een roepende in de woestijn voelt ? Degenen tegen wie je roept zijn nl. menselijk. :D

Orakel
27-06-04, 01:03
Geplaatst door Maarten
Waar is mijn knots? Waar het wijfje? Waar het paradijs ook weer?

Welke wil je eerst?

freya
27-06-04, 10:02
Geplaatst door Maarten
De kern van zijn boodschap: mensen beschikken over beperkte tijd en beperkte hersencapaciteit en zoeken niet naar de beste oplossing voor problemen, maar naar iets wat 'goed genoeg' is.

Dat was mij zonder wetenschappelijk onderzoek ook al opgevallen.

Toch fijn, dat iemand de moeite heeft genomen dit op een verantwoorde manier vast te stellen :D


Mijn stelling is: mensen beschikken over beperkte tijd en beperkte hersencapaciteit en zijn daarom zo makkelijk te beinvloeden door opiniemakers.

Racisme, islamfobie, steun voor Israel komen niet voor omdat mensen van nature slecht zijn, maar omdat mensen niet de moeite (kunnen) nemen om zelf even verder na te denken. De mening die het vaakst wordt verkondigd, wordt dus automatisch algemeen overgenomen.

:regie: Daarom moeten mensen met gezonde meningen, niet verongelijkt in een hoekje kruipen, maar juist vaker hun bek opentrekken en er voor zorgen dat ze gehoord worden!

Maarten
27-06-04, 10:58
Geplaatst door Bofko
Snap je nu waarom je jezelf af en toe een roepende in de woestijn voelt ? Degenen tegen wie je roept zijn nl. menselijk. :D
Dit is de afgrijselijke waarheid ja... :hihi:
Mensen hebben in hun reacties natuurlijk ook korte termijndoelen, lange termijndoelen en moraal..

Zie hier de voorbereiding van een menselijke onmoeting:

Maarten
27-06-04, 11:00
Geplaatst door Orakel
Welke wil je eerst?
Eérst Paradijs! Dan Knots! Dan pas kijken wie aantrekkelijk genoeg is om gegeten te worden! :D

Beëlzebub
27-06-04, 11:18
Citaat uit de Tocqueville's 'De la démocratie en Amérique' (1840):

"... Ik geloof niet dat het zo gemakkelijk is de vooroordelen van een democratisch volk uit te roeien als men zich wel voorstelt, of de opvattingen ervan te wijzigen, of eenmaal gevestigde godsdienstige, wijsgerige, politieke en zedelijke principes door nieuwe te vervangen; kortom om vaak grote revoluties op geestelijk gebied tot stand te brengen. Dit komt niet omdat de menselijke geest er werkloos zou zijn; hij is voortdurend in beweging, maar hij houdt zich eerder bezig met het tot in het oneindige variëren van de consequenties van de bekende principes en het ontdekken van nieuwe, dan met het zoeken naar andere uitgangspunten ".

Maarten
27-06-04, 12:54
Citaat: “De kern van zijn boodschap: mensen beschikken over beperkte tijd en beperkte hersencapaciteit en zoeken niet naar de beste oplossing voor problemen, maar naar iets wat 'goed genoeg' is. “


]Geplaatst door freya
Dat was mij zonder wetenschappelijk onderzoek ook al opgevallen.
Toch fijn, dat iemand de moeite heeft genomen dit op een verantwoorde manier vast te stellen :D
Ja ! Maar naast de conclusie dat je eigen manier van kiezen blijkbaar deugt, moet je dus vaststellen, dat andere mensen helaas ook deugen..


[B] Mijn stelling is: mensen beschikken over beperkte tijd en beperkte hersencapaciteit en zijn daarom zo makkelijk te beinvloeden door opiniemakers.

Racisme, islamfobie, steun voor Israel komen niet voor omdat mensen van nature slecht zijn, maar omdat mensen niet de moeite (kunnen) nemen om zelf even verder na te denken. De mening die het vaakst wordt verkondigd, wordt dus automatisch algemeen overgenomen.

Yep..
Als menselijke keuzes vooral afhangen van korte termijndoelen, lange termijndoelen, moraal, en beperkte tijd en capaciteiten, dan lijken concrete belangen een veel grotere rol te spelen dan waarheid, in de meningsvorming.

Ik denk vooral ook aan jongeren, en hoe ontzettend die bezig zijn om de dingen een plaats te geven, om zodoende te overleven, en voor elkaar te krijgen wat ze willen. En alles is zo complex, dat je nauwelijks anders kunt dan aannemen wat goed verkocht wordt. Meningen van tieners, aiai..


[B] :regie: Daarom moeten mensen met gezonde meningen, niet verongelijkt in een hoekje kruipen, maar juist vaker hun bek opentrekken en er voor zorgen dat ze gehoord worden!

YEP !!
(ik zeg niet dat m’n mening beter is, dan die van een ander, maar wel dat veel duidelijker moet worden welke menselijke belangen er op het spel staan..)

BiL@L
27-06-04, 13:25
In vrijheid domme keuzes maken voor Dummies.

1. Scheer je kaal.

2. Laat je snor groeien.

3. Zoek rijke vrienden.

4. Zoek dubbelgangers.

5. Bouw een kogelvrije verblijfplaats.

6. Kom veel op tv.

7. Sticht een democratie.

8. Kies je favoriete schaap uit.

9. Bedenk wat keuzes.

10. Maak mensen tolerant tegenover jouw domme keuzes.

11. Zeg dat er geen tolerantere volk bestaat.

12. Doe je ding.

13. Koop een eiland.

14. Zeg dat het de schuld is van BiL@L.

15. Verdwijn in het niets.