PDA

Bekijk Volledige Versie : Mannen: Ook de Conceptie pil kent haar Emancipatie!!!



LiaCarina
26-06-04, 20:17
Mannenpil ligt over zes jaar op planchet

Tijd voor emancipatie van anticonceptie

Lynette Wijgergangs

BERLIJN – Het is moeilijk om een mannenpil te ontwikkelen. Veertig jaar na de introductie van de anticonceptiepil voor vrouwen zijn onderzoekers dagelijks in de weer om ook voor mannen een dergelijke pil te ontwikkelen. Pessimisten verwachten dat dit zeker nog zes jaar zal duren.

Waar zit het probleem? Hoeft er bij een vrouw slechts één eicel per maand onderdrukt te worden, bij mannen gaat het om 70 tot 100 miljoen spermacellen per dag. De farmaceutische onderneming Schering AG, marktleider op het gebied van vrouwelijke anticonceptie, doet al jaren onderzoek naar een goede mannenpil. Tijdens het verjaardagsfeest ter gelegenheid van veertig jaar pil, afgelopen week in Berlijn, werd dan ook uitgebreid aandacht besteed aan de toekomstige mogelijkheden voor een mannenpil.

De Italiaanse gynaecologe, dr. M.C. Meriggiola, doet onderzoek naar mannelijke hormonale anticonceptie. ‘Alhoewel wereldwijd het gebruik van contraceptiva sterk toeneemt, blijft de keuze voor mannelijke methoden om de vruchtbaarheid te reguleren zeer beperkt. Deze methoden zijn onbetrouwbaar of irreversibel, en de afgelopen decennia is er niets nieuws ontwikkeld.’

Als mogelijke redenen hiervoor voert Meriggiola onder andere aan dat mannen niet echt betrokken zijn bij geboorteregeling en dat vrouwen het niet vertrouwen als ze de anticonceptie uit handen moeten geven.

Toch gebruikt wereldwijd een aanzienlijk aantal van de stellen een mannelijke anticonceptiemethode, dus wordt het tijd effectievere en reversibele methoden te ontwikkelen. Een aantal methoden (hormonen, vaccins, antistoffen) is de afgelopen jaren bestudeerd en de hormonale benadering lijkt de meest geschikte om spermaproductie te onderdrukken. Meriggiola legt uit dat dit doel het best bereikt kan worden door middel van onderdrukking van gonadotropine. ‘Dit betekent wel dat niet alleen de spermaproductie geblokkeerd wordt, maar ook de testosteronproductie. Aan een mannenpil zal dus altijd testosteron toegevoegd moeten worden. En de gouden standaard voor zo’n pil is het bereiken van azoospermie.’

Hormooncombinatie

Voor dit laatste lijkt nu een succesvolle formule ontwikkeld te zijn. Nadat in de laatste tien jaren allerlei hormooncombinaties zijn getest, is er een doorbraak gekomen door een nieuw testosteron, het zogenaamde testosteron undecanoaat (TU). Deze nieuwe formule is gecombineerd met verschillende progestines en met name de combinatie met norethisteron enanthaat (NETEN) leek zeer attractief omdat beide steroïden gecombineerd kunnen worden in één injectie. De eerste studie waarin een hormooncombinatie van TU 1000 mg en NETEN 200 mg elke zes weken werd toegediend aan veertien gezonde mannen is net gepubliceerd. Deze combinatie bleek de spermaproductie zeer goed te onderdrukken en dertien van de veertien mannen werden steriel. Er waren geen toxicologische effecten (J Clin Endocrinol Metab 2001; 86: 303).

‘Deze veelbelovende resultaten hebben al geleid tot meer studies’, aldus Meriggiola. ‘Wij kijken nu naar het verlengen van zes naar acht en twaalf weken. Voorlopige resultaten laten zien dat acht weken ook nog goede resultaten geeft, maar dat een periode van twaalf weken te lang is.’

Volgens Meriggiola is deze nieuwe hormooncombinatie gereed voor grote efficacy trials. Maar daarnaast is het ook belangrijk om te blijven zoeken naar progestines met betere biologische eigenschappen en andere mogelijkheden om mannelijke contraceptie teweeg te brengen. Meriggiola noemt zichzelf een optimist als zij de hoop uitspreekt dat het nog zeker zes tot acht jaar zal duren voor er een mannenpil op de markt is.

Het word eens tijd dat de mannen het kunst van de conceptie pil leren kennen....:)
Vraagje voor de mannen:
Mocht dit ook echt werken en op de markt te koop zijn, zijn jullie bereid deze te slikken??
Ben je ook bereid deze te slikken als je getrouwd bent?

Joesoef
26-06-04, 20:37
Het is een goede zaak als man en vrouw allebij aan de pil gaan. Mannen hebben niet het probleem en de last van een zwangerschap, een vrouw wel. Ik denk dat een vrouw daardoor trouwer is dan een man in deze anticonceptie.

Simon
26-06-04, 23:51
Geplaatst door EYe_OnNadYa
Ben je ook bereid deze te slikken als je getrouwd bent?

Als je getrouwd bent en je wilt geen kinderen meer krijgen dan kan je je als man natuurlijk nu ook al laten steriliseren.

Simon
26-06-04, 23:57
Geplaatst door BiL@L
Doe ns ff gezond
:moe:

???

Joesoef
27-06-04, 00:04
Geplaatst door BiL@L
Een krop sla is gezonder dan een pil
:moe:

In sex zit geen nitraat.

Simon
27-06-04, 00:05
Geplaatst door BiL@L
Een krop sla is gezonder dan een pil
:moe:

Oh ik dacht dat je reageerde op mijn opmerking. Die pil voor mannen lijkt mij ook niet gezond. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de pil voor vrouwen.

Simon
27-06-04, 00:10
Geplaatst door BiL@L
Ja, snijden in een krop sla is gezonder
:moe:

Je bent echt moe.

sjo
27-06-04, 00:45
Geplaatst door Simon
Oh ik dacht dat je reageerde op mijn opmerking. Die pil voor mannen lijkt mij ook niet gezond. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de pil voor vrouwen.

Vooral voor vrouwen lijkt me die pil uiterst ongezond. Die mannenpil bedoel ik.
Nu heeft meneer nog een reden te meer om niet in de regenjas te gaan.
Hij slikt tenslotte de pil; niet waar ? Famili-planning is toch ok ?

Maar hij is natuurlijk dat avontuurtje van vorige week met dat blonde Poolse hoertje vergeten, waar door hij een SOA opliep. Klachten heeft ie (nog) niet dus de bellen gaan nog niet echt rinkelen.
Mevrouw is het volgende slachtoffer op rij........daar stopt het ook meestal wel, want mevrouw gaat niet vreemd. Ze kijkt wel uit. Ze wil liever nog wat blijven leven...en mannen zijn zo op hun eer gesteld he ? Nog meer dan op hun vrouw, dus vandaar.

Door die pillenmannen kunnen er wel eens veel vrouwen naar het hiernamaals geneukd worden. Met een vals gevoel van veiligheid, want zwanger zullen ze niet worden, maar dood gaan bij hopen.

groet
sjo