PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbi: Land overdragen aan ongelovigen is misdaad



lennart
27-06-04, 14:29
Ex-chief rabbi: Handing over land 'to the infidels' is sin
By Nadav Shragai, Haaretz Correspondent

The former Ashkenazi chief rabbi, Avraham Shapira, now head of the Rabbis Union for the Land of Israel, took a strong and militant line on the disengagement plan in a letter to answer a follower's question.
"It is clear and simple that according to the Torah handing over the land of our holy land to infidels, including parts of Gush Katif, is a sin and a crime.

"Therefore, any thought or idea or decision, and any semblance of actions, of any kind, to evacuate residents from Gush Katif and hand the land to the infidels, is opposed to the halakha, and any action must be taken to prevent it, and not assist in any action that will evict [the settlers] from their homes and land."
http://www.haaretz.com/hasen/spages/443941.html

Any action? Wil de nieuwe Baruch Goldstein nu opstaan?

Sarit
27-06-04, 19:01
Geplaatst door lennart
[b]

Any action? Wil de nieuwe Baruch Goldstein nu opstaan?

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging, lennart? :fuckit:

S@deeQ.
27-06-04, 20:17
Geplaatst door lennart
Ex-chief rabbi: Handing over land 'to the infidels' is sin
By Nadav Shragai, Haaretz Correspondent

The former Ashkenazi chief rabbi, Avraham http://www.haaretz.com/hasen/spages/443941.html

Any action? Wil de nieuwe Baruch Goldstein nu opstaan?

:schok:

lennart
27-06-04, 20:28
Geplaatst door Sarit
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging, lennart? :fuckit:

Ben jij van plan de nieuwe Baruch te worden?

Sarit
27-06-04, 20:30
Geplaatst door S@deeQ.
:schok:

Ashkenazi en Sefardi (+ oriental) heeft niets met nazi's of watdanook te maken.. het zegt enkel iets over de afkomst van de joden in kwestie.. asjkenazi = west europa en vs... sefardi is spaans, marokkaans, portugees, de maghrib en oriental het midden oosten. :boogie:

S@deeQ.
27-06-04, 20:33
Geplaatst door Sarit
Ashkenazi en Sefardi (+ oriental) heeft niets met nazi's of watdanook te maken.. het zegt enkel iets over de afkomst van de joden in kwestie.. asjkenazi = west europa en vs... sefardi is spaans, marokkaans, portugees, de maghrib en oriental het midden oosten. :boogie:

je weet het maar nooit, er waren een hoop joden in dienst van de nazi's. misschien vergat deze om zijn naam te wijzigen.
verveeld

Sarit
27-06-04, 20:36
Geplaatst door S@deeQ.
je weet het maar nooit, er waren een hoop joden in dienst van de nazi's. misschien vergat deze om zijn naam te wijzigen.
verveeld

Nee hoor :hihi:

sjo
27-06-04, 22:16
Geplaatst door S@deeQ.
je weet het maar nooit, er waren een hoop joden in dienst van de nazi's. misschien vergat deze om zijn naam te wijzigen.
verveeld

Je bent in de war met de Arabieren. Zoals de Groot-Moefi van Jeruzalem die A.H. onder druk zette om voorgoed af rekenen met de Joden. Er is verregaande samenwerking geweest tussen Duitsland en de Arabische gemeenschap. Uitgezonderd Marokko en nog een paar landen.
Bron ? "De Zwarte Wieg"
groet
sjo

S@deeQ.
27-06-04, 22:20
Geplaatst door sjo
Je bent in de war met de Arabieren. Zoals de Groot-Moefi van Jeruzalem die A.H. onder druk zette om voorgoed af rekenen met de Joden. Er is verregaande samenwerking geweest tussen Duitsland en de Arabische gemeenschap. Uitgezonderd Marokko en nog een paar landen.
Bron ? "De Zwarte Wieg"
groet
sjo

:student: valt me tegen dat een zionist in hart en nieren zoals jij zijn eigen geschiedenis niet kent.

de geschiedenis boeken staan bol van de honderduizenden joden die met de nazi's heulden :slaap:

Sarit
27-06-04, 22:41
Geplaatst door S@deeQ.

de geschiedenis boeken staan bol van de honderduizenden joden die met de nazi's heulden :slaap:

Zeker alleen arabischtalige geschiedenisboeken :hihi:

S@deeQ.
27-06-04, 22:47
Geplaatst door Sarit
Zeker alleen arabischtalige geschiedenisboeken :hihi:


nope

heb een spoedcursus gehad bij CIDI

sjo
28-06-04, 23:44
Geplaatst door S@deeQ.
nope

heb een spoedcursus gehad bij CIDI

Is het hun ook niet gelukt om je iets bij te brengen ?

groet
sjo

Sarit
29-06-04, 08:20
Geplaatst door sjo
Is het hun ook niet gelukt om je iets bij te brengen ?

groet
sjo

Bij sommige mensen is het nogal moeilijk om tot de grijze massa door te dringen :slapen: als ze die al hebben :melig2: :stout:

Beëlzebub
29-06-04, 08:35
Het bericht toont weer eens aan hoe het met de mentaliteit van die joodse religieuze fanatici gesteld is: je rooft land en daarna zeg je dat je het niet mag afstaan aan ongelovigen. Zo kun je nog wel even voort met je zucht naar Lebensraum.

Beëlzebub
29-06-04, 08:39
Geplaatst door Sarit
Ashkenazi en Sefardi (+ oriental) heeft niets met nazi's of watdanook te maken.. het zegt enkel iets over de afkomst van de joden in kwestie.. asjkenazi = west europa en vs... sefardi is spaans, marokkaans, portugees, de maghrib en oriental het midden oosten. :boogie:

Ik dacht dat Sefardische joden al in de Zeventiende Eeuw o.a. naar Nl. kwamen en dat de Ashkenazische joden wat later vanuit O.Europa volgden.

Beëlzebub
29-06-04, 08:43
Geplaatst door sjo
Je bent in de war met de Arabieren. Zoals de Groot-Moefi van Jeruzalem die A.H. onder druk zette om voorgoed af rekenen met de Joden. Er is verregaande samenwerking geweest tussen Duitsland en de Arabische gemeenschap. Uitgezonderd Marokko en nog een paar landen.
Bron ? "De Zwarte Wieg"
groet
sjo

Ja, de Arabieren zochten steun bij de tegenstanders van hun bezetters. Dat deden sommige Ieren ook in die tijd: de Nazi's steunen tegen de Britten). Zoiets is misschien bedenkelijk als je ziet wie de 'tegenstanders van de tegenstanders' (de Nazistische Duitsers) waren, maar toch ook wel weer te begrijpen.

Beëlzebub
29-06-04, 09:10
Geplaatst door sjeng
QUOTE]Geplaatst door Beëlzebub
Ja, de Arabieren zochten steun bij de tegenstanders van hun bezetters. Dat deden sommige Ieren ook in die tijd: de Nazi's steunen tegen de Britten). Zoiets is misschien bedenkelijk als je ziet wie de 'tegenstanders van de tegenstanders' (de Nazistische Duitsers) waren, maar toch ook wel weer te begrijpen.

totdat de moslims van joegoslavie hun eigen ss divisie (hanshar) kregen en hun buren (serviers, zigeuners, joden) gingen afknallen. Dat had niets met ebzetting te maken.[ [/QUOTE]

Ik heb me niet verdiept in de Joegoslavische moslims t.t.v. WO II. Als sommigen voor de Nazi's gingen werken, deden ze hetzelfde als sommige Nederlanders, die vrolijk naar het Oostfront gingen.
Ik denk dat de moslims in Bosnië van toen (helaas) ook wel een reden hadden voor hun daden, zoals wraak voor iets dat daar weer aan vooraf was gegaan. En zo blijven we aan de gang.
Wat ik dus níet denk, is dat zulke dingen alleen aan moslims voorbehouden zijn.

lennart
29-06-04, 12:12
Geplaatst door sjeng
zeg dat 0,1 procent van alle religieuzen extreem ultra wauw flappie orthodox is dan krijg je op de gehele (+/-) joodse bevolking van pak em beet 12 miljoen joden 12000 fanaten

Deze Rabbi was de leider van de Joodse Ashkenazi sekte, dat is een zeer grote religieuze sekte.

Sarit
29-06-04, 13:19
Geplaatst door lennart
Deze Rabbi was de leider van de Joodse Ashkenazi sekte, dat is een zeer grote religieuze sekte.

de ashkenazische stroming is geen sekte, dat zou betekenen dat 9 miljoen mensen tot de 'sekte' behoren... De Ashkenazi-beweging houdt gewoon in dat de religie gepraktiseerd wordt met de specifieke religieuze gebreuken van (oost) europese joden (van oorsprong dan).

:wat?!: niets geen sekte lennart... tenminste niet op de manier waarop 'sekte' in nederland verstaan wordt (dus zoiets als jehova's, baghwan, raelianen enz). Als je bedoeld dat het een van de 2 stromingen is (ashkenazi ft. sefardi), dan heb je gelijk. Binnen de Ashkenazi 'stroming' zitten natuurlijk ultra veel verschillende stromingen... chassidisch, orthodox, liberaal, niet religieus enz enz enz

Iwan
29-06-04, 13:49
Geplaatst door sjeng


Religieuze fanaten zoals deze rabbi kunnen ze samen met de religueze islamitische fanaten die de wondere wereld van democratie en respect voor het leven weer een stapje verder af brengen, door het toilet spoelen.

Vind jij ook dat deze rabbi en zijn aanhangers in de lijst van de terroristische organisaties moest staan en behandelen zoals islamitische fanaten worden behandeld?

Sarit
29-06-04, 14:02
Geplaatst door Iwan
Vind jij ook dat deze rabbi en zijn aanhangers in de lijst van de terroristische organisaties moest staan en behandelen zoals islamitische fanaten worden behandeld?

Je kunt zulke rabbijnen niet vergelijken met islamitische fanaten. :nerd:

lennart
29-06-04, 15:57
Geplaatst door Sarit
de ashkenazische stroming is geen sekte, dat zou betekenen dat 9 miljoen mensen tot de 'sekte' behoren... De Ashkenazi-beweging houdt gewoon in dat de religie gepraktiseerd wordt met de specifieke religieuze gebreuken van (oost) europese joden (van oorsprong dan).

:wat?!: niets geen sekte lennart... tenminste niet op de manier waarop 'sekte' in nederland verstaan wordt (dus zoiets als jehova's, baghwan, raelianen enz). Als je bedoeld dat het een van de 2 stromingen is (ashkenazi ft. sefardi), dan heb je gelijk. Binnen de Ashkenazi 'stroming' zitten natuurlijk ultra veel verschillende stromingen... chassidisch, orthodox, liberaal, niet religieus enz enz enz

Ik heb het niet over een of andere culte als ik het over een sekte heb. Een sekte is gewoon een gedeelte van een religieuze bevolking die zich identificeert met een religieuze leider. De Askenazi Sekte hangt dus de Askenazi Rabbi aan. Je hebt in Israel natuurlijk niet-religieuze en religieuze Joden. Een aantal niet-religieuzen in Israel hadden ouders die zich identificeerden met de Ashkenazi sekte. Deze mensen worden wanneer Israeli het hebben over Europese Joden en Joden uit het midden-oosten nog steeds geduid als Ashkenazi, maar zullen de religieuze leider van de Ashkenazi niet meer volgen uiteraard. Echter om nu te gaan zeggen zoals sjeng doet, dat de religieuze Ashkenazi Sekte een kleine religieuze stroming is, getuigt van weinig kennis van de Israelische samenleving. Naar uitspraken van deze hoogste religieuze leiders, zoals de opperrabbi van de Sephardische sekte (die ondermeer religieus leider is van Shas) en die van de Ashkenazi sekte (die ondermeer invloed heeft in de UTJ en de NRP), wordt binnen de Israelische samenleving nog weldegelijk geluisterd.

lennart
29-06-04, 16:00
Geplaatst door Sarit
Je kunt zulke rabbijnen niet vergelijken met islamitische fanaten. :nerd:

Dat kan weldegelijk. Zowel Baruch Goldstein als Yigal Amir hadden de toestemming van Rabbi's om tot hun terroristische daden over te gaan.

lennart
29-06-04, 16:38
any action must be taken to prevent it


Any action is any action.

lennart
29-06-04, 17:05
Geplaatst door sjeng
oh man
1: ashenazi is joden uit oost europa , enkel. Joden uit midden oosten zijn of sephardim (bijeengeraapt onder noemer middelands zee gebied) of meer precies jemenitisch.

Helemaal goed, beiden hangen andere Rabbi's aan.



2: een sekte kenmerkt zich door de term sektarisch hetgeen duidt op een kleine stroming. De ashkenazi zijn geen religieuze stroming (groot of klein) maar is een etnische noemer.


Dit is onzin, Ashkenazi is een religieuze stroming, maar zoals ik al eerder zei, worden niet-religieuze Europese Joden ook wel eens als Ashkenazi aangeduid, en dan is dit om de afkomst van deze mensen aan te tonen.

Ashkenazi en Serphadische Joden hebben bijvoorbeeld andere religieuze gebruiken. Om aan te geven dat Askenazi weldegelijk een Sekte is, is het goed om te verwijzen naar de leider. Ashkenazi volgen namelijk 1 religieuze leider, die door de staat officieel wordt aangesteld, op dit moment is dat Rabbi Yona Metzger.

Wat betreft je opmerking van "kleine" stroming, wat is een kleine stroming? Negen miljoen mensen op wereldschaal is een kleine stroming. Aangezien ik alle one-god religies zie als verschillende sektes van een basisgeloof, is mijn keuze voor het woord sekte compleet gerechtvaardigd.

Maar als jij een beter woord ervoor weet, dan hoor ik het graag.



3: ik heb nooit gezegd dat deze rabbijn een kleine sekte vertegenwordigd. Ik had het over de juridsche en politieke strekking van zijn uitspraken.


ok.



4: ashkenazi rabbijn of niet, de religieuze gemeenschap in israel is net zo verdeeld als waar dan ook ter wereld. Mischien zelfs meer gelijk het joods spreekwoord " zoveel joden zoveel politieke partijen". Andries rouvoet vertegenwoordigd ook niet al het protestants denken in nederland en balkenende niet al het katholieke.


De bovenstaande uitspraken zijn van de voormalig, door de staat aangestelde, Ashkenazi Opper Rabbijn . Dus niet Rabbi Jan Doedel.



5:Het grote gedeelte van de joden in israel is niet geinteresseerd in religieuze extremen. De orthodoxen worden verguisd, de seculariteit wint steeds meer terrein. ( kijk naar de opkomst van de sterk a-religieuze shinui partij).


Ik geef je na dat Shinui [=Verandering] een belangrijke stroming in de huidige Israelische politiek vormt, met name dankzij liberale jongeren. Helaas is het zo dat de religieuze stromingen in Israel nog steeds belangrijker zijn dan liberale stromingen. Bovendien wordt een groot deel van liberale stem in Israel nog steeds opgevangen door de pseudoreligieuze partij Likud.

Ik was bijvoorbeeld afgelopen Januari in Tel Aviv en, tot mijn grote verbazing, er werd mij verteld toen we stonden bij een uitgebrande winkel in Tel Aviv (Israels liberale hoofdstad), dat de winkel was platgebrand vanwege het schenden van de Sjabat.


[b]De Ultra orthodoxen zoals de shas zijn veel israeli juist een doorn in het oog, ze slurpen staatsgeld op, werken amper, hoeven niet in het leger, maar hebben wle een grote bek, Daarnaast hinderen ze ook de weg naar de vrede door hun ultra religieuze opvattingen over de omvang van israel. Eikels zijn het en veel israeli's dneken er net zo over.
Dat zij een parlementaire wip-positie hebben is gewoon een nadeel van de parlementaire democratie en kan waar dan ook ter weereld voorkoemn en geeft de bezitter van die positie onevenredig veel macht aangezien zij, bij polarisatie van de mainstream partijen, in elke coalitie nodig zijn.

Ik zie Hamas en Jihad hetzelfde, ze zorgen voor de nodig polarisatie van de mainstream partijen. De gemiddeld Israeli is het niet eens met Joden die om religieuze reden niet het leger in willen, echter dit zijn voornamelijk Sephardische Joden [van Shas], die juist weer iets minder hebben met de Zionistische staat. De ultra-orthodoxe Ashkenazi, die de core vormen van kolonistenbeweging, gaan weldegelijk het leger in en hebben inderdaad een grote bek maar bovendien ook belangrijke handlangers binnen de Likud partij. Feit is dat de kolonisten nog steeds worden aangepakt als pasgeboren katjes, dat terwijl Israels linkse activisten steeds meer het doel worden van gewelddadige onderdrukking.

De voormalig Ashkenazi hoofd roept op tot het gebruik van "any action" om te voorkomen dat de nederzettingen worden ontruimt. Dat is in mijn ogen oproepen tot politiek geweld [=terrorisme].