PDA

Bekijk Volledige Versie : Studiekeuze verlaagt jobkansen voor jonge allochtonen



Marsipulami
28-06-04, 09:12
Studiekeuze verlaagt jobkansen voor jonge allochtonen

VDAB BRENGT ACHTERSTAND OP ARBEIDSMARKT IN KAART
Van onze redacteur
Johan Rasking, 24/06/2004


BRUSSEL - De kansen op het vinden van een baan zijn kleiner voor allochtone schoolverlaters dan voor hun autochtoon-Belgische leeftijdsgenoten. De moeilijke intrede van jonge allochtonen op de arbeidsmarkt is slechts deels te verklaren door discriminerend gedrag bij de bedrijven. Vaak hypothekeert een verkeerde studiekeuze de jobmogelijkheden van allochtonen.



DAT blijkt uit een profielanalyse van 2.700 allochtone schoolverlaters zonder baan, door de Vlaamse overheidsdienst VDAB. Het verschil in scholing is opmerkelijk: 42% van de allochtone schoolverlaters kan als laaggeschoold omschreven worden; bij de ,,etnische Belgen'' is dat 16%. Bij allochtone jongeren verlaat 8,8% de schoolbanken met een diploma hoger onderwijs op zak, tegen 39% bij de ,,Belgen''.

Dat lagere scholingsniveau wordt bovendien gecombineerd met een verkeerde keuze van studierichtingen. Zo kiezen erg weinig allochtone meisjes voor studies die leiden naar een beroep in de zorgsector, hoewel daar veel vacatures zijn. Ze kiezen daarentegen voor middelbare (technische) diploma's handel, secretariaat of kleding, terwijl de jobkansen daar klein zijn.

Als bij laaggeschoolde jongens gemiddeld 35 à 40% van de ,,Belgen'' een jaar na het afstuderen nog zonder baan zit, is dat bij de allochtonen gemiddeld 50%. Bij gemiddeld geschoolden loopt dat verschil op van 20 à 30% werkloze ,,Belgen'' tegen 30 à 40% werkloze allochtonen.

Die kloof verdwijnt bijna helemaal wanneer allochtone jongeren hogere studies hebben gevolgd. Zij doen het bijna even goed op de arbeidsmarkt als hun autochtone collega's. Van de 8,8% hooggeschoolde allochtonen die zich als werkzoekend bij de VDAB hebben ingeschreven, blijven er een jaar later amper 4% over. Dat is een halvering. Bij de ,,Belgen'' gaat het om een daling van 39,6 naar 25,4%, grofweg een vermindering met eenderde.

Alvast één vooroordeel moet bij alle werkgevers weg, vindt de VDAB: de gebrekkige talenkennis van allochtone jongeren. Op alle studieniveaus blijken de werkzoekende Ali's en Fatima's goed tot zeer goed de Nederlandse taal te beheersen.





©Copyright De Standaard

kspeciaal
28-06-04, 10:20
Dramatische cijfers zeg! Echter, Ik geloof dat dit verhaal toch vrij specifiek is en geldt voor zover bekend alleen voor allo’s in België. De verkeerde studiekeuze is inderdaad een belangrijke factor ook NL maar die resulteert eerder in uitval tijdens de studie (na eerste of tweede jaar van HBO en Universiteit) en niet tot minder arbeidskansen (althans nog niet bewezen of nog niet onderzocht in NL).

Maar de belangrijkste punt in beide gevallen (NL en België) blijft toch dat weer een probleem bij hebben! We krijgen die jongeren eindelijk zo”gek “om te gaan studeren en een diploma te halen en dan blijkt dat het de verkeerde keus is met alle consequenties van dien! Onder “normale” omstandigheden is de rol van de ouders enorm belangrijk is in de studiekeuze als primaire begeleiders ( en de school als sec. begeleider). Maar in de situatie van allochtone kinderen kun je dat van de laag/niet opgeleide ouders niet verwachten en helemaal niet als het gaat om het Hoger onderwijs. De kennis en het niveau van die ouders is gewoon niet toereikend om die begeleiding en dat advies te geven en dat geldt overigens voor alle lage socio-economische klassen. In die situatie komt de tweede begeleider (de school) sterker in beeld en krijgt hij de belangrijkste rol. Echter moet ik constateren (ook uit ervaring) dat scholen weinig of geen energie steken om dat extra begeleiding te geven, sterker nog zelfs het besef van het belang van die extra begeleiding in studiekeuze ontbreekt bij onderwijsinstellingen. Ik moest het zelf ooit doen met een paar brochures en that’s it, de rest moet je maar even uitzoeken!
Ik hoop dat die dramatische cijfers enige inzicht en besef geven bij die scholen om dat probleem aan te pakken, al weet ik dat het geld uit Den haag moet komen en dat er weer van daaruit flink bezuinigd wordt!

En dan komt het volgende principiële punt in beeld (voor anti-Paars Policy mensen); moeten we weer specifiek voor een bepaalde groep specifiek beleid maken en specifiek geld voor reserveren! Ik vind van wel! Ik kan dat punt ook niet los zien van integratie of participatie problemen van bepaalde groepen in de samenleving! Vandaar dat het geld voor dat soort beleid, wat mij betreft, uit integratiebeleid moet komen. Ik ben overigens van mening dat zelfs al het geld voor onderwijsachterstand beleid die in de praktijk voornamelijk aan allochtone leerlingen bedoelt is, NIET uit ministerie van OC&W maar uit Verdonk’s ministerie moet komen want als je “integratie” als doel hebt en daarvoor zoveel geld pompt in (zinloze) inburgering van oudkomers, dan moet je toch wat geld over hebben om iets te doen wat werkelijk mensen helpt om hun weg in de samenleving te vinden en perspectieven biedt aan hun kinderen.
Onderwijs blijft echt de basis van een werkelijke participatie van alle groepen van de samenleving! Wat betreft, denk ik dat er nog voldoende te herzien is op het prioriteitenlijstje van de beleidsmakers op onderwijs- en integratiebeleid!