PDA

Bekijk Volledige Versie : Joodse jongeren die hun neergestoken kameraad bezochten beschoten in Antwerpen



Marsipulami
29-06-04, 02:03
Joodse jongeren beschoten in Antwerpen?
Politie sluit uit de hand gelopen grap niet uit

© Wim Kempenaers
ANTWERPEN - Enkele joodse leerlingen die op de terugweg waren van het Middelheimziekenhuis werden zondagavond vanuit een rijdende auto beschoten. Met die mededeling joeg de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) een schokgolf van verontwaardiging door een manifestatie in de Antwerpse diamantwijk. Met die bijeenkomst wilde de joodse gemeenschap protesteren tegen het groeiende antisemitisme. De politie behandelt het incident met de hoogste prioriteit, aldus de burgemeester. Al wordt evenmin uitgesloten dat het om een uit de hand gelopen grap gaat.



VORIGE week donderdag werd een 16-jarige studentneergestoken door een groepje Maghrebijnse jongeren. De aanval leidde tot hevig protest binnen en buiten de joodse gemeenschap. Zondag werd een manifestatie georganiseerd in Anderlecht. Maandag stapten naar schatting duizend betogers op in Antwerpen. Daar liet Patrick Janssens iedereen schrikken met de melding van het nieuwe incident. Waar ging het over?

Een groepje joodse leerlingen was zondagavond omstreeks 21 uur op de terugweg van een bezoek aan hun gewonde schoolmakker in het Middelheimziekenhuis. Volgens de woordvoerder van Patrick Janssens hoorden de jongeren plots een luide knal en zagen ze een klein zwart voorwerp door het raam van een voorbijrijdende auto. Zij gingen ervan uit dat ze beschoten werden.

Er werd meteen een grootschalig politieonderzoek gestart. Een huls of wapen werd niet gevonden en van mogelijke daders is evenmin een spoor. Ook de dader van de steekpartij vorige week is spoorloos.

,,Het kan zijn dat de jongeren in een paniekreactie dachten dat ze beschoten werden en dat het iets anders was. Dat weten we niet, maar we gaan er wel vanuit dat de schietpartij wel degelijk gebeurde. Natuurlijk nemen we dit zeer ernstig. Als je beide incidenten naast elkaar legt, kunnen we niet anders dan zeer alert blijven want de toestand is zorgwekkend.''

In de loop van gisteravond kwamen er meer en meer signalen dat het evengoed om een uit de hand gelopen grap zou kunnen gaan. Maar ook al zou er geen schietpartij zijn geweest, dan geeft het incident wel een idee van de sfeer in Antwerpen.

Het voorbije weekend werden al extra veiligheidsmaatregelen genomen. Zo staat er extra politie bij de joodse scholen. Het incident zondagavond vond niet plaats in de buurt van zo'n school. De politie heeft er dus ook niets van gemerkt. De woordvoerder van de burgemeester wijst erop dat je moeilijk alle straten tegelijkertijd in de gaten kunt houden. ,,Trouwens, sinds de crisis in Irak waren er al extra veiligheidsmaatregelen genomen.''. Dat gebeurt zeer discreet.

Tijdens de plechtigheid in Hoveniersstraat, het hart van de Antwerpse diamantwijk, riep Eli Ringer, de voorzitter van het Forum der Joodse Organisaties, de overheid op om preventief en repressief op te treden tegen antisemitisme. Ringer zei dat minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) het zerotolerantiebeleid in daden moet omzetten.

Burgemeester Patrick Janssens (SP.A) noemde het voorval in Wilrijk ontoelaatbaar. Hij riep op om het racistisch geweld niet met ander racisme te beantwoorden. Ook de Unie der Moskeeën en Islamitische Verenigingen van Antwerpen (Umiva) veroordeelt in een brief aan de joodse gemeenschap de aanslag.

(mvds)


29/06/2004 (mvds)

©Copyright De Standaard

Sarit
29-06-04, 07:16
onaccepteerbaar :droef:

Sarit
29-06-04, 09:58
Geplaatst door sjeng
'k vind het zo'n trieste affaire, jochies gaan gewoon naar school toe en worden neergestoken door van dat kansloos tuig.

om over de dagelijkse scheldpartijen en kleine bedreigingen/aanvallen daar nog maar te zwijgen.. :cheefbek:

Simon
29-06-04, 14:56
Geplaatst door sjeng
na afloop van nederland zweden liepen er hier nog een heel stel van die autochtone kaalkoppen kanker joden en kanker moslims door de straat te roepen, dan voel je je in je eigen land opeens wel heel onwelkom en onveilig. Kan me dan ook wel voorstellen hoe marokkanen die hier zijn geboren zich voelen. racisme is zo onzinnig, mist elke logica.

Inderdaad. En helaas komt racisme in alle bevolkingsgroepen voor.

Julien
29-06-04, 17:11
:kotsen2:

Fykria
30-06-04, 23:54
Ik ga niet goed keuren wat die jongens hebben gedaan. Maar er wordt een jood aangeraaakt of allle politischi allemaal samen zitten in Brussel. En dat er manifestatie komen. vindt het wel een beetje opgeblazen gedoe. Daarbij die joden hier in Antwerpen hebben allemaal beveiliging van de politie. Heel het antwerpse politiekorps zit in Antwerpen centraal en Antwerpen -Borgerhout.

Bofko
01-07-04, 00:05
Geplaatst door Fykria
Ik ga niet goed keuren wat die jongens hebben gedaan. Maar er wordt een jood aangeraaakt of allle politischi allemaal samen zitten in Brussel. En dat er manifestatie komen. vindt het wel een beetje opgeblazen gedoe. Daarbij die joden hier in Antwerpen hebben allemaal beveiliging van de politie. Heel het antwerpse politiekorps zit in Antwerpen centraal en Antwerpen -Borgerhout.


QUOTE]Geplaatst door Fykria
Geslacht: Onzijdig
Registratie: Nov 2002
Locatie: een belg die binnenkort naar nl verhuist
Berichten: 41
Strafpunten: 0
[/QUOTE]

Is deze Antwerpse situatie voor jou een reden om naar Nederland te verhuizen ?

Sarit
01-07-04, 07:29
Geplaatst door Fykria
Ik ga niet goed keuren wat die jongens hebben gedaan. Maar er wordt een jood aangeraaakt of allle politischi allemaal samen zitten in Brussel. En dat er manifestatie komen. vindt het wel een beetje opgeblazen gedoe. Daarbij die joden hier in Antwerpen hebben allemaal beveiliging van de politie. Heel het antwerpse politiekorps zit in Antwerpen centraal en Antwerpen -Borgerhout.

Als er een groepje rondhangenden Joodse jongens moslims/noord-afrikanen zou lastigvallen cq. beschieten of in elkaar slaan, dan zou er net zo veel ophef over worden gemaakt...... :vreemd:




























maar wat gek, dat gebeurd nou nooit :huil2: .

Fykria
02-07-04, 08:41
Nou dit is niet de reden waarom ik naar NL verhuis dat zijn meer persoonlijke redenen. Nogmaals ik ga niet goedkeuren wat die jongens gedaaan hebben.Er mogen dan meningverschillen zijn dit geen reden om elkaar gaan neer te steken.Natuurlijk zie je geen jood en marokkaan neer steken. Zij spelen dit vele veiliger. Hier in antwerperen behouden ze de vrede maar ze sturen wel maandelijk een mooie som aan israël om zo de meeste moderne wapens te kopen om meer paslestijnen te vermoorden.

Sarit
02-07-04, 09:17
Geplaatst door Fykria
ze sturen wel maandelijk een mooie som aan israël om zo de meeste moderne wapens te kopen om meer paslestijnen te vermoorden.

Wat ik wel apart vind, omdat de meeste Joden in antwerpen anti-zionistisch zijn en nooit geld zouden sturen naar Israel, omdat zij Israel pas erkennen als het door de Mashiach gesticht is.....hmmm

nard
02-07-04, 09:28
Geplaatst door Sarit
Wat ik wel apart vind, omdat de meeste Joden in antwerpen anti-zionistisch zijn en nooit geld zouden sturen naar Israel, omdat zij Israel pas erkennen als het door de Mashiach gesticht is.....hmmm

Zijn de Antwerpse Joden zo behoudend?

Fykria
02-07-04, 09:29
Mij moet je niets wijsmaken. Zij hebben de staat israël al altijd erkend.Daar begond de joodse beshaving. Jij hebt totaal geen overzicht van wat hier gebeurt. En als bewoner van Antwerpen zo ik dat toch beter weten. Ik namelijk voor joden en met joden samen gewerkt. En er was wederzijds respect. Maar begin nou niet te discuseren over de problematiek van het midden oosten en de haat die hier overgedragen. Er is zelfs geen dialoog mogelijk. En begrijpend ook. Wat moet je met een dialoog met een arme arabier als zij de geld en de macht hebben.