PDA

Bekijk Volledige Versie : Europees Hof keurt Turks verbod hoofddoek goed



Joepie
29-06-04, 13:27
Uitgegeven: 29 juni 2004 13:36

STRAATSBURG - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft dinsdag bepaald dat de Turkse staat het recht heeft op universiteiten hoofddoekjes te verbieden.

Een Turkse studente, Leyla Sahin, had Turkije voor het Europees Hof gedaagd, omdat zij meende dat het verbod haar recht op vrijheid van godsdienst belemmerde. De universiteit van Istanbul weigerde de vrouw in 1998 in te schrijven wegens haar hoofddoek.

Het hof gaf de regering in Ankara echter gelijk. Het verbod op religieuze uitingen is toegestaan om het seculiere karakter van staatsinstellingen en het principe van gelijkheid te bewaken, oordeelde het hof.

bron: nu.nl

nard
29-06-04, 13:29
Nou ja. Waar slaat dat nou weer op?
Ze willen wel héél graag bij de EU horen, geloof ik......

Turkish_boy
29-06-04, 13:42
Heeft toch niks met de EU te maken. Het gaat om prenciepes. In Turkije mag je in openbare gebouwen je niet religieus uiten. Aangezien dat een school tot de catogerie openbare gebouwen behoort mag je daar geen hoofdoekje dragen zo simpel is het. Het zelfde geld voor het parlament daar werd een vrouwlijke volksvertegenwoordiger uitgezet omdat ze een hoofdoekje draagde.

David
29-06-04, 13:54
Geplaatst door Turkish_boy
een hoofdoekje draagde.


een hoofddoekje droeg

BiL@L
29-06-04, 13:56
Belachelijk.

Mark
29-06-04, 13:59
Geplaatst door BiL@L
Belachelijk.

Inderdaad, wat heeft turkije met een europees hof te maken?

Scipio
29-06-04, 14:00
Dit is een steuntje in de rug voor de Fransen die de hoofddoekjes op school ook gaan verbieden. Ik zou zeggen: nu Nederland nog!

David
29-06-04, 14:02
Ik vind een hoofddoekjes verbod op school belachelijk. Maar daar hebben we het al zó vaak over gehad. Maar ja, over wat niet eigenlijk?

BiL@L
29-06-04, 14:06
Geplaatst door David
Ik vind een hoofddoekjes verbod op school belachelijk. Maar daar hebben we het al zó vaak over gehad. Maar ja, over wat niet eigenlijk?

Sodomie (met mensen) door hetero's.
:stout:

David
29-06-04, 14:08
Geplaatst door BiL@L
Sodomie (met mensen) door hetero's.
:stout:


Goed, om er op terug te komen: die kip met die chorizo, zal ik die aanbraden, of meteen in de oven zetten? Wat denk je?

BiL@L
29-06-04, 14:10
Geplaatst door David
Goed, om er op terug te komen: die kip met die chorizo, zal ik die aanbraden, of meteen in de oven zetten? Wat denk je?

Wel de getrouwde hetero's natuurlijk he. De rest is niet zo'n hele grote ramp.
:romance:

David
29-06-04, 14:11
Geplaatst door BiL@L
Wel de getrouwde hetero's natuurlijk he. De rest is niet zo'n grote ramp.
:romance:


225 graden, 250 graden? Bedruipen met bouillon, met vet?

Mark
29-06-04, 14:11
Geplaatst door BiL@L
Wel de getrouwde hetero's natuurlijk he. De rest is niet zo'n hele grote ramp.
:romance:

Ongetrouwde mensen kunnen ook kinderen krijgen.

Of geef je niet om de gezondheid van bastaard kindjes? :verrassin

BiL@L
29-06-04, 14:14
Geplaatst door Mark
Ongetrouwde mensen kunnen ook kinderen krijgen.

Of geef je niet om de gezondheid van bastaard kindjes? :verrassin

Jawel, maar dat is probleem verschuiving. Dat proberen we zo lang mogelijk uit te stellen. Anders gaat iedereen hier zijn eten koken. Het moet niet veel gekker worden...
:verward:

Turkish_boy
29-06-04, 14:59
Geplaatst door David
een hoofddoekje droeg

ach niemand is perfect. :maf2:

Hanim2
29-06-04, 15:54
Geplaatst door Turkish_boy
ach niemand is perfect. :maf2:


ik vind wat turkije doet echt schandalig....

alleen geld is wat turkije nog leidt...

Turkish_boy
29-06-04, 16:16
Geplaatst door Hanim2
ik vind wat turkije doet echt schandalig....

alleen geld is wat turkije nog leidt...

Het regel hoofdoekjes dragen verboden bestaat al langer dan EU zelf dus ik vind het kunnen.

Marsipulami
29-06-04, 16:35
Geplaatst door Joepie
Uitgegeven: 29 juni 2004 13:36

STRAATSBURG - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft dinsdag bepaald dat de Turkse staat het recht heeft op universiteiten hoofddoekjes te verbieden.

Een Turkse studente, Leyla Sahin, had Turkije voor het Europees Hof gedaagd, omdat zij meende dat het verbod haar recht op vrijheid van godsdienst belemmerde. De universiteit van Istanbul weigerde de vrouw in 1998 in te schrijven wegens haar hoofddoek.

Het hof gaf de regering in Ankara echter gelijk. Het verbod op religieuze uitingen is toegestaan om het seculiere karakter van staatsinstellingen en het principe van gelijkheid te bewaken, oordeelde het hof.

bron: nu.nl

Dit lijkt me wel een beslissend moment door de jurisprudentie die door dit vonnis gecreëerd wordt. Als dit een definitief vonnis is dan zullen in de toekomst ook andere rechtbanken gaan verwijzen naar dit vonnis als hen vergelijkbare kwesties worden voorgelegd. De moslims zijn de juridische strijd omtrent het dragen van het hoofddoek aan het verliezen. Want het komt hier op neer dat het recht op godsdienstvrijheid niet kan ingeroepen worden om een hoofddoek te dragen.

Scipio
29-06-04, 16:40
Geplaatst door Hanim2
ik vind wat turkije doet echt schandalig....

alleen geld is wat turkije nog leidt...

Ik vind het juist een goede zaak om dit soort aanstootgevende uitingen van godsdienst-extremisme te verbieden. We leven in Europa in de 21e eeuw, je kan gewoon moslima zijn zonder hoofddoekje.

Julien
29-06-04, 16:48
ik heb hier geen mening over. ik vind alleen dat landen als Frankrijk en Turkije zelf moeten beslissen welke politieke structuur ze hebben... Turkije kiest voor de perfecte laicité en dat is hun goed recht.

Olive Yao
29-06-04, 18:12
geplaatst door Nard
Nou ja. Waar slaat dat nou weer op?
Ze willen wel héél graag bij de EU horen, geloof ik......


geplaatst door Bil@l
Belachelijk.
Daar gaan we weer:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=87559


Geplaatst door Turkish_boy
Heeft toch niks met de EU te maken. Het gaat om prenciepes. In Turkije mag je in openbare gebouwen je niet religieus uiten. Aangezien dat een school tot de catogerie openbare gebouwen behoort mag je daar geen hoofdoekje dragen zo simpel is het. Het zelfde geld voor het parlament daar werd een vrouwlijke volksvertegenwoordiger uitgezet omdat ze een hoofdoekje draagde.


geplaatst door Mark
Inderdaad, wat heeft turkije met een europees hof te maken?

:student:

Het internationale verdrag waar het hier om gaat is het Europees verdrag voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, met als hoogste rechter het Europees Hof voor de idem.

Dat verdrag staat los van de EU. Een land hoeft niet bij de EU aangesloten te zijn om het verdrag te erkennen.

Binnen de EU is het hoogste rechtscollege het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen, dat je dus niet met het Europees Hof moet verwarren.

Turkije heeft het verdrag aanvaard, en dat betekent dat Turkse mensen er een beroep op kunnen doen. Leyla Sahin heeft dat gedaan.

Eerder deed de Refah Partisi dat toen de Turkse overheid die partij verbood. De Refah beriep zich op vrijheid van vereniging en vergadering. De Refah heeft de zaak verloren, is onder een andere naam opnieuw opgericht en heeft vervolgens de verkiezingen gewonnen.

Het EVRM is zelfs belangrijk voor asielzoekers uit de hele wereld. Artikel 3 EVRM luidt nl. dat europese landen zich ertoe verplichten mensen niet bloot te stellen aan (kort gezegd) “onmenselijke behandeling”. Asielzoekers (of liever, hun advocaten) doen daar altijd een beroep op.
En via een kronkelredenatie weet Nederland daar altijd onderuit te komen.

De rest van het bericht luidt:

De uitspraak van het Hof heeft ook voor andere Europese landen grote gevolgen. In meerdere landen woedt een politieke discussie over een verbod op hoofddoekjes op scholen. Zo heeft het Franse parlement een wet aangenomen die alle 'religieuze symbolen' op openbare scholen verbiedt en heeft de Duitse deelstaat Baden-Württemberg de hoofddoek verboden omdat het een 'politiek symbool' zou zijn. Ook de deelstaten Beieren en Hessen overwegen stappen tegen de hoofddoek.

BiL@L
29-06-04, 18:19
Hoofddoek en vrijheid onlosmakelijk verbonden?


We hebben op deze wereld verschillende overtuigingen. We hebben overtuigingen die bekend staan als de gedachte dat het eigen denkvermogen genoeg zou zijn voor een goed en gezond leven, en we hebben overtuigingen die deze overtuiging ook hebben, maar het ook aanvaarden dat er een God bestaat die het nog beter weet.

Om ons voor de begrijpbaarheid te beperken tot de monotheïstische overtuigingen en de agnostisch cq atheïstische, zal ik beginnen met een simpele doch duidelijke en omvattende uitleg van de grenzen waarbinnen deze overtuigingen toelaatbaar zijn.

Om te beginnen zijn de monotheïstische overtuigingen ook wel beter bekend als godsdiensten. De grenzen van deze godsdiensten reiken dusdanig zo ver, tot op het moment dat de ander zijn vrijheid ontzegd zou worden dan wel een gevaar voor een ander zou vormen en anders wel een gevaar voor de openbare veiligheid. Deze erkende godsdiensten bezitten alle drie de waarborg dat er volledige vrijheid van denken moet bestaan voor andersdenkenden. Dat deze als mens zijnde met respect behandeld dient te worden, en er als mens zijnde ook geen verschil mag worden gemaakt met andere mensen. Dat is de hoeksteen waar onze wijze koningin het bijvoorbeeld ook over had, ze zei:

"Gods vrede wordt immers in alle wereldgodsdiensten centraal gesteld. Respect voor de heiligheid van het menselijke leven is de hoeksteen van elke religieuze moraal."

Als we naar de atheïstische/agnostische overtuiging gaan kijken, dan zien we dat het eigen geweten, soms wat twijfelachtig, boven alles staat. Echter zoals algemeen bekend; is de mens niet onfeilbaar. Deze overtuiging heeft bovendien geen algemeen bekende 'leerboek' waarin dezelfde hoeksteen te vinden is als in de bekende wereldgodsdiensten.

Wanneer we spreken van een rechtvaardige wet, dan is dat een wet waarin iedere overtuiging die algemeen wereldlijk geaccepteerd is, grenzen heeft die zich binnen het aanvaardbare bevinden. Dat houdt o.a. in dat de overtuiging vastgestelde normen en waarden kent die als uitgangspunt genomen kunnen worden voor de godsdienstige zonder dat het de ander schade kan berokkenen of buiten de grondwet treedt. Daarnaast zal een dergelijke overtuiging in grote lijnen veel gelijkenissen vertonen tussen de aanhangers van diezelfde godsdienst.

U voelt hem misschien al een beetje aankomen. Maar inderdaad, een agnost/atheïst heeft geen 'vastgestelde' normen en waarden, enkel die volgens het eigen geweten als 'goed' ervaren wordt. Maar dat zou dan kunnen betekenen dat wanneer er geen grenzen zijn, deze met hun overtuigingen zowel goedschiks als kwaadschiks veel leed kunnen aandoen. Daarom kennen wij in de 'beschaafde' wereld waarin we nu leven een rechtsstaat waarbinnen eenieder als een gelijke wordt gezien en eenieder zich dient te houden aan de eigen overtuiging binnen de grenzen van de grondwet. De enige vastgestelde normen en waarden die dus voor de atheïst zonder twijfel bestaan, zijn die van de grondwet.

Daarom is het bijvoorbeeld toegestaan, wanneer het niet overdreven wordt, om binnen de juiste context een godsdienst als een achterlijke cultuur te beschouwen. Dat mag omdat degene die een dergelijke beschouwing zou doen, het recht heeft om niet te geloven in de goddelijke boodschap en het dus ervaart als een verzinsel van de mens zelf. Dit is dan ook meteen de definitie van cultuur.

De hoofddoek is een voorbeeld van een wereldlijk algemeen aanvaarde godsdienstige eigenschap. We kennen deze zowel in de Islam maar ook in bijna niet zichtbare mate binnen het Christendom (denk aan nonnen of de schone maagd Maria). Beide godsdiensten hebben ook als centraal punt dat wij allen geschapen zijn door God, en we dus ook met respect zoals dat uitgelegd is vanuit de religieuze teksten, moeten omgaan met Zijn schepselen.

Het is dan ook vanuit beide religies niet gebruikelijk om een andersdenkende te beperken in zijn/haar geloof. Dat geldt dan dus ook voor scholen. Zo mag een meisje zonder hoofddoek vanuit de religie niet geweigerd worden op een Islamitische school en andersom geldt dat ook.

De AWGB is volledig eensgezind met de ideologieën van deze religies. Er bestaan geen tegenstrijdigheden en het is zelfs zo dat deze wet eigenlijk maar een klein onderdeel is van deze religies. De religie is als levenswijze namelijk veel omvattender, het houdt rekening met het feit dat de mens niet onfeilbaar is in al zijn facetten.

BiL@L
29-06-04, 18:31
O okej, geen dank overigens. Ik vind het geen ramp als je toch niet de tijd zag om erop te reageren. Het stuk is overigens van mij zelf, en ik ben geen filosoof. Zie mij maar als een simpele schepsel.
:)

Robbedoes
30-06-04, 10:56
Dit is een steuntje in de rug voor de Fransen die de hoofddoekjes op school ook gaan verbieden. Ik zou zeggen: nu Nederland nog!

Precies, en naar ik verwacht een steun in de rug voor heel west-Europa!

Türk_Gücü
07-07-04, 10:07
zo weten we dat we aihm niet moeten vertrouwen.

rafiq
07-07-04, 10:20
Het zijn

hoofddoeken

geen hoofddoekjes

mal y pense
07-07-04, 12:09
Komend schooljaar zullen er weer meerdere conflicten om de hoofddoekjes aan het licht komen. Maar Europa heeft nu in ieder geval meer duidelijkheid door deze uitspraak.

mal y pense
07-07-04, 12:15
Misschien moeten de islamitische landen maar eens in gesprek gaan met de westerse, en samen tot overeenstemming komen dat elke staat seculier wordt, en men overal mag geloven wat men wil.

Dat christenen ook in Mekka en Medina kerken mogen bouwen, dat er geëvangeliseerd mag worden in die landen, en dat vrouwen niet verplicht mogen worden om een hoofddoekje te dragen in Iran, Saoedie Arabië etc. Zodra ze dat toezeggen kan west Europa eens gaan nadenken of de wetgeving hier ook anders moet worden.