PDA

Bekijk Volledige Versie : Na twee jaar eindelijk verlost van de hik



Marsipulami
01-07-04, 10:16
Na twee jaar eindelijk verlost van de hik

Amerikaanse chirurgen zijn erin geslaagd een man te genezen die al twee jaar lang de hik had. Shane Shafer (50) uit Texas kreeg twee jaar geleden de hik na een beroerte. Vóór de operatie moest hij dagelijks tien spuitjes krijgen om zijn leed enigszins te verzachten. Nu kreeg hij een toestelletje ingeplant dat de stimulatie van de tiende hersenzenuw controleert. Hij zou de eerste mens ter wereld zijn die een dergelijke operatie onderging.

Hikken is een onvrijwillige contractie van het middenrif, een spier die de borstholte scheidt van de buik. Het is vrij ongevaarlijk, tenzij het lang blijft duren. In dat geval kan het fenomeen ziekte veroorzaken met zelfs de dood tot gevolg. De hik heeft vaak te maken met irritaties van de zenuwen tussen de nek en de borst.

In het geval van Shafer denken de dokters dat de beroerte een onregelmatigheid teweegbracht in de tiende hersenzenuw. Om dit probleem tegen te gaan, plantten ze bij Shafer een toestelletje in, de 'Vagus Nerve Stimulator', dat elektrische impulsen geeft aan de zenuw in de nek.

prikkerd
01-07-04, 13:04
heeft hij er geen hik-tik aan over gehouden.....ik bedoel dat hij dan automatisch gaat hikken omdat hij eraan gewend is geraakt of gewoon om de zoveel seconde zijn spraak onderbreekt

:zwaai:

Bofko
01-07-04, 13:19
Geplaatst door prikkerd
heeft hij er geen hik-tik aan over gehouden.....ik bedoel dat hij dan automatisch gaat hikken omdat hij eraan gewend is geraakt of gewoon om de zoveel seconde zijn spraak onderbreekt

:zwaai:

:D . Ja het zou wat zijn dat hij van de hik genezen is, maar uit gewoonte gewoon doorhikt.

Simon
01-07-04, 14:07
Zou het een bug zijn in de schepping de hik? Het heeft n.l. weinig praktisch nut voorzover ik weet.

prikkerd
03-07-04, 04:20
Geplaatst door Simon
Zou het een bug zijn in de schepping de hik? Het heeft n.l. weinig praktisch nut voorzover ik weet.

inderdaad met de nadruk op "voor zover JIJ weet"