PDA

Bekijk Volledige Versie : Eurocent verdwijnt uit Nederlandse kassa's



Bofko
01-07-04, 15:44
WOERDEN - De eurocent verdwijnt binnenkort voor een groot deel uit de dagelijkse betalingen. Winkeliers in heel Nederland mogen vanaf 1 september bedragen aan de kassa afronden op 5 eurocent.
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) heeft dat donderdag aanbevolen. Het MOB is een breed overlegorgaan, waarin onder meer De Nederlandsche Bank, detailhandel, banken en consumenten zijn vertegenwoordigd.

Afronden
Naar verwachting grijpen veel winkeliers de mogelijkheid tot afronden aan. Daardoor gaan straks heel wat minder munten van 1 en 2 cent in Nederland rond. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, waarin de supermarkten zijn verenigd, heeft al besloten de regeling over te nemen.
De landelijke regeling volgt op een succesvolle proef in Woerden. Daar heeft een groep ondernemers de eurocenten de afgelopen weken al afgerond, bij contante betalingen. Onderzoek heeft uitgewezen dat ruim viervijfde van de consumenten in Woerden achter deze manier van afrekenen staat.

Voordeel
De winkeliers hebben ook financieel voordeel bij het afronden. Zij zijn minder kwijt aan bijvoorbeeld het regelen van voldoende muntgeld. Geschat wordt dat de nieuwe regeling jaarlijks een besparing van meer dan 30 miljoen euro oplevert.
De nieuwe regel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij een contante betaling wordt afgerond op 5 cent. Zo ronden winkeliers 19,98 euro af op 20 euro en 23,97 op 23,95 euro.

Wettig
De eurocent blijft officieel een wettig betaalmiddel. Nederland kan in Europa niet op eigen houtje de kleinste munten waardeloos verklaren, dat zou in Brussel geregeld moeten worden.

ww.nu.nl
----------------------------------------
:duim:

Tomas
01-07-04, 18:26
In Delft kwam ik vandaag achter heb je een pontje die 2 cent per overtocht kost voor een fietser en 1 cent voor een voetganger. Als dat 5 cent wordt in het vervolg, betekent dat een inflatie van 500 procent. Da's niet zo mooi.

barfly
01-07-04, 18:31
Geplaatst door Tomas
In Delft kwam ik vandaag achter heb je een pontje die 2 cent per overtocht kost voor een fietser en 1 cent voor een voetganger. Als dat 5 cent wordt in het vervolg, betekent dat een inflatie van 500 procent. Da's niet zo mooi.

Ik zou die pont niet meer nemen uit principe, dan maar een stukje omfietsen :duim:

Tomas
01-07-04, 18:33
Geplaatst door barfly
Ik zou die pont niet meer nemen uit principe, dan maar een stukje omfietsen :duim:

De normale route is tijdelijk afgesloten, dus...

Maar het gaat om het principe!!