PDA

Bekijk Volledige Versie : Jacht op al-Zarqawi verhevigd



echnaton
01-07-04, 18:12
Jacht op al-Zarqawi verhevigd

AMSTERDAM - Het Amerikaanse leger heeft de jacht op terroristenleider Aboe Moesab al-Zarqawi verhevigd. De premie op zijn hoofd is verhoogd van 10 naar 25 miljoen dollar en een mogelijke schuilplaats in Falloedja werd gebombardeerd.

Bij de aanval op Falloedja, de vierde in korte tijd, kwamen volgens het lokale ziekenhuis vier mensen om het leven en raakten vier gewond. Al-Zarqawi bevond zich niet onder de slachtoffers.

Inwoners van de stad meldden dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen raketten afvuurden op een huis in het oosten van Falloedja.

Volgens bridage-generaal Mark Kimmitt volgde de aanval op 'meervoudige bevestigingen van Iraakse en internationale geheime diensten'. Kimmitt zei dat 'precisie-wapens' waren ingezet tegen een pand dat als schuilplaats zou worden gebruikt door al-Zarqawi. Volgens hem toont de operatie de vastbeslotenheid aan van de coalitie- en de Iraakse troepen om 'het terroristennetwerk te vernietigen'.

Falloedja wordt door de VS gezien als het bolwerk van de Tawhid en Jihad-groep van al-Zarqawi, vooral sinds de Amerikanen in april hun belegering van de stad ophieven en de controle overdroegen aan het Iraakse leger. De stad zou nu worden gedomineerd door radicale geestelijken en strijders van al-Zarqawi's militie.

Met de verhoging van de premie op het hoofd van al-Zarqawi, is de beloning voor wie hem aanbrengt even hoog als die voor al-Qaida-leider Osama bin Laden. Dat bewijst het belang dat de Amerikanen hechten aan het onschadelijk maken van al-Zarqawi, die geldt als de topman van al-Qaida in Irak.

Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor een hele reeks aanslagen en ontvoeringen in Irak. De groep claimde de onthoofdingen van twee gegijzelde buitenlanders, de Amerikaan Nicholas Berg en de Zuidkoreaan Kim Song-il. Begin deze week meldden Arabische zenders dat de Jordaanse terrorist zou zijn gegrepen, maar de Amerikaanse strijdkrachten spraken de berichten vrijwel onmiddellijk tegen.

© Het Parool, 01-07-2004

lennart
01-07-04, 18:18
Het mooie is dat in Falujjah niemand ooit van die Zarqawi hadden gehoord, totdat de Amerikanen ermee kwamen.

Er was van de week ook een bombardement op een huis in Falujjah waarbij de Amerikanen beweerden dat er 15 doden waren gevallen. De burgemeester van Falujjah bevestigde echter dat er helemaal geen doden waren en dat het huis zelfs leeg stond.

De Amerikanen hebben overigens weer een nieuwe divisie opgetrommeld die te popelen staat om Falujjah binnen te vallen. Waarschijnlijk om de slachting die in april plaatsvond nog eens dunnetjes over te doen.

http://www.wsws.org/articles/2004/jun2004/fall-j29.shtml



In one of the more shameless examples, the media has universally reported the unsubstantiated US military claim that the third air strike on Fallujah, on a house in al-Askeri, killed between 15 and 25 members of Zarqawi’s organisation. According to the Al Jazeerah correspondents who reported from the site, the precision-guided bomb hit only a vacant house and wounded four people in a neighboring home.

The mayor of al-Askeri showed an Associated Press correspondent the bombed-out house the next day and stated it was owned by Youssef Kanash, who had moved his family out of the area due to the prospect of major fighting in eastern Fallujah.

The only evidence of casualties was a dead rabbit on the front lawn. The mayor told AP: “If this animal is a member of the al-Zarqawi group, then I congratulate the Americans on their victory.”

Hylke
01-07-04, 18:47
Mullah Omar, de grote "denker" achter de Taliban was ook nog nooit echt als bekend gezicht naar buiten getreden. Maar zijn bedenksels hebben ook vele duizenden Afghanen het leven gekost.

Als ze niet eerder sterven op natuurlijke manier zullen ze gepakt worden.

lennart
01-07-04, 18:51
Geplaatst door Hylke
Mullah Omar, de grote "denker" achter de Taliban was ook nog nooit echt als bekend gezicht naar buiten getreden. Maar zijn bedenksels hebben ook vele duizenden Afghanen het leven gekost.

Als ze niet eerder sterven op natuurlijke manier zullen ze gepakt worden.

Misschien dat de VS nog meer leeg staande huizen kunnen bombarderen om de pakkans te vergroten!

Inmiddels hebben Sunni Religieuze Leiders keihard uitgehaald naar "Zarqawi" inclusief Sunni leiders afkomstig uit Falluja, waar de "Zarqawi" zogenaamd zich zou ophouden.

Laat Fallujah ook net de stad zijn die in handen is van het Iraakse verzet, who would have guessed.

De Amerikanen moeten nog heel even wachten totdat de CIA premier van Iraq de opdracht geeft om Fallujah plat te branden.

Robbedoes
01-07-04, 22:17
Tja ook hier zal de slimste/sterkste/vqasthoudendste winnen.

Ik wou maar dat Irak opgedeeld werd in drieën, de Koerden hun eigen land, de Sunnie's, en de sjia's ook!

illmatik
01-07-04, 23:38
Ik heb ergens een artikel gelezen dat de onthoofding van Nick Berg door de Amerikanen zelf in scene is gezet. :cheefbek:
Als ik het artikel kan vinden zal ik het zeer zeker plaatsen.

barfly
01-07-04, 23:56
Geplaatst door illmatik
Ik heb ergens een artikel gelezen dat de onthoofding van Nick Berg door de Amerikanen zelf in scene is gezet. :cheefbek:
Als ik het artikel kan vinden zal ik het zeer zeker plaatsen.

Volgens de Saudies heeft de Mossad het gedaan ja...... :rolleyes:

Al Sawt
02-07-04, 00:59
QUOTE]Mullah Omar, de grote "denker" achter de Taliban was ook nog nooit echt als bekend gezicht naar buiten getreden. Maar zijn bedenksels hebben ook vele duizenden Afghanen het leven gekost.[/QUOTE] Met de verschil, dat Mullah Omar altijd bekend stond als leider van de Taliban.

Terwijl Zarqawi plotseling zijn intrede deed. En ik vraag me af, of die Zarqawi wel bestaat en geen bliksemafleider is.





Geplaatst door Robbedoes
Tja ook hier zal de slimste/sterkste/vqasthoudendste winnen.

Ik wou maar dat Irak opgedeeld werd in drieën, de Koerden hun eigen land, de Sunnie's, en de sjia's ook! Laten we ook Belgie opdelen in Nederlandstaligen, Franstaligen en Duitstaligen.