PDA

Bekijk Volledige Versie : Getuigschrift van mijn dochter



taouanza
02-07-04, 14:11
Euritmie

.....Kan heel mooi en gevormd bewegen, zeer vaardig in de bewegingen van haar armen en benen, heeft ruimtelijk inzicht en een goed muzikaal gehoor: het is alleen zo jammer, dat ze hiervan in de lessen zo weinig laat zien.

:haha:

Echt kind van haar moeder.:haha:

Joesoef
02-07-04, 14:16
Deja vu...... :nl:

Sarit
02-07-04, 15:26
Ik heb ook op zo'n Vr.School gezeten, vond Eurithmie altijd verschrikkelijk :jeweetog:

Joesoef
02-07-04, 15:53
Geplaatst door Sarit
Ik heb ook op zo'n Vr.School gezeten, vond Eurithmie altijd verschrikkelijk :jeweetog:

Ik ben er niet zo lang gebleven. Ze hadden er te weinig geduld voor mijn dyslexie. Zeer onvriendelijke mensen toen daar.

freya
02-07-04, 16:03
Geplaatst door Joesoef
Ze hadden er te weinig geduld voor mijn dyslexie.

:wow: gooi jij al je posts door de spellingscontrole ofzo??? :maf3:

Joesoef
02-07-04, 16:09
Geplaatst door freya
:wow: gooi jij al je posts door de spellingscontrole ofzo??? :maf3:

Niet meer. Maar zo heb ik wel leren spellen, word op een 386. Was een inverstering toen maar het heeft wel zn vruchten afgeworpen. Voor een autodidact een uitkomst. Ik heb zo een hekel aan leraren..... Moet alles zelf uitvinden, de eigenwijs.
Merk het wel als ik moe ben en het terug lees..........

freya
02-07-04, 16:14
Geplaatst door Joesoef
Niet meer. Maar zo heb ik wel leren spellen, word op een 386. Was een inverstering toen maar het heeft wel zn vruchten afgeworpen. Voor een autodidact een uitkomst. Ik heb zo een hekel aan leraren..... Moet alles zelf uitvinden, de eigenwijs.
Merk het wel als ik moe ben en het terug lees..........

:duim:

Maar ik heb niet de illusie dat mijn zoon ooit nog zal leren spellen.

Joesoef
02-07-04, 16:21
Geplaatst door freya
:duim:

Maar ik heb niet de illusie dat mijn zoon ooit nog zal leren spellen.

Je weet het nooit, dat dachten ze van mij ook. Het is later aardig gelukt, helaas heb ik toen moeten kiezen voor betavakken omdat ik anders nooit ergens zou komen. Richting is wat verkeerd maar dat ik het later niet gecorrigeerd heb is het Oblomov gevoel in mij.

Mijn jeugd is echt vergald door het onbegrip voor dislexy. Laat hem lekker zn gang gaan. Komt heus wel goed (en ik weet dat je dat ook zal doen ;) ).

Joesoef
02-07-04, 16:27
Lezen, echt heel veel lezen helpt ook. Moet je alleen wel interesse in hebben. Dwang gaat niet helpen.

freya
02-07-04, 16:35
Geplaatst door Joesoef
Je weet het nooit, dat dachten ze van mij ook. Het is later aardig gelukt, helaas heb ik toen moeten kiezen voor betavakken omdat ik anders nooit ergens zou komen. Richting is wat verkeerd maar dat ik het later niet gecorrigeerd heb is het Oblomov gevoel in mij.

Mijn jeugd is echt vergald door het onbegrip voor dislexy. Laat hem lekker zn gang gaan. Komt heus wel goed (en ik weet dat je dat ook zal doen ;) ).

Zijn hele basisschoolperiode is erdoor verpest, omdat daar zijn dyslectie ontkend werd.
Pas toen hij daar weg was, werd duidelijk (dmv een goede test) dat hij niet een beetje, maar ernstig dyslectisch is.
Ik heb er toen (tegen allerlei adviesen in) voor gekozen om hem helemaal met rust te laten als het om taal ging. Geen extra training of begeleiding, maar vooral met rust laten.

Resultaat is dat hij nu na ca 4 jaar beetje plezier begint te krijgen in lezen en dat hij zelfs heel aardige cijfers haalt voor opstellen. (spelfouten worden natuurlijk niet meegeteld :D )

Hij heeft geaccepteerd dat hij niet foutloos kan schrijven en heeft er nu gewoon steeds minder last van :)

freya
02-07-04, 16:38
Geplaatst door Joesoef
Lezen, echt heel veel lezen helpt ook. Moet je alleen wel interesse in hebben. Dwang gaat niet helpen.

Hij kan echt niet meer dan 15 hooguit 20 blz achter elkaar lezen, daarna heeft hij barstende hoofdpijn. :(

Mill
02-07-04, 16:40
Geplaatst door Joesoef
Mijn jeugd is echt vergald door het onbegrip voor dislexy. Laat hem lekker zn gang gaan. Komt heus wel goed (en ik weet dat je dat ook zal doen

Ik houd helemaal niet van taal verbeteren op forums, en het is ook echt niet vervelend bedoeld, maar het is niet van ironie gespeend dat je dyslexie verkeerd schrijft. :)

lennart
02-07-04, 16:44
Geplaatst door freya
Hij kan echt niet meer dan 15 hooguit 20 blz achter elkaar lezen, daarna heeft hij barstende hoofdpijn. :(

Bril?

Waterval
02-07-04, 16:47
Jullie verpesten Taouanza d'r topic... :boos:

Joesoef
02-07-04, 17:12
Geplaatst door Waterval
Jullie verpesten Taouanza d'r topic... :boos:


Toen was de vrije school een wat merkwaardige school, in mijn geval dan. Ik dacht daar begrip en hulp te vinden maar integendeel. Ik kreeg te horen dat ik de klas naar beneden zou halen ipv de klas trekt Yousefje wel omhoog.

Maar ja toen was toen. En toen kon ik ook zo klooien bij eurithmie, alleen al over de naam moet ik struikelen.......

freya
02-07-04, 17:41
Geplaatst door lennart
Bril?


Nee slimpie :moe:

Iemand die ernstig dyslectisch is, heeft geen woordbeeld en moet dus elk woord steeds opnieuw spellen ahw.
Bovendien dansen de letters voor je ogen en lijken ze zich om te draaien of van plaats te wisselen.

Kortom een heel inspannende bezigheid. Alsof je net aan het leren bent Japans te lezen, maar er wel van je verwacht wordt dat je meteen een hele roman uitleest en begrijpt :moe:

Heb je de spotjes over dyslectie nooit op TV gezien?

Ik weet nog wel een paar leuke oefeningen waarmee je mensen kan laten voelen hoe het ongeveer is om dislectisch te zijn :duivels:

echnaton
02-07-04, 17:56
Geplaatst door freya
Zijn hele basisschoolperiode is erdoor verpest, omdat daar zijn dyslectie ontkend werd.
Pas toen hij daar weg was, werd duidelijk (dmv een goede test) dat hij niet een beetje, maar ernstig dyslectisch is.
Ik heb er toen (tegen allerlei adviesen in) voor gekozen om hem helemaal met rust te laten als het om taal ging. Geen extra training of begeleiding, maar vooral met rust laten.

Resultaat is dat hij nu na ca 4 jaar beetje plezier begint te krijgen in lezen en dat hij zelfs heel aardige cijfers haalt voor opstellen. (spelfouten worden natuurlijk niet meegeteld :D )

Hij heeft geaccepteerd dat hij niet foutloos kan schrijven en heeft er nu gewoon steeds minder last van :)

Het is inderdaad niet te geloven. Vanaf het zesde, zevende levensjaar kan dyslexie worden vastgesteld. Maar pas in het VO wordt elk kind getest, in de eerste klas En dan blijkt elk jaar weer dat er een hoop kinderen zijn die duidelijk dysletisch zijn en waarbij dat in de hele basisschool niet is vastgesteld! Een jaar of zes hebben ze dan onderwijs gekregen dat voor hen niet adequaat was! Sommige kinderen komen wel met een dyslexieverklaring van de basisschool maar dan moet je constateren dat er eigenlijk helemaal niets aan behandeling is gedaan. Je vraagt je wel eens af wat ze daar eigenlijk aan het doen zijn.

freya
02-07-04, 18:00
Geplaatst door echnaton
Je vraagt je wel eens af wat ze daar eigenlijk aan het doen zijn.

Ouders wijsmaken dat ze overbezorgd zijn en lastig zijn :moe:

Olive Yao
02-07-04, 18:03
Geplaatst door Freya
Iemand die ernstig dyslectisch is, heeft geen woordbeeld en moet dus elk woord steeds opnieuw spellen ahw.
Bovendien dansen de letters voor je ogen en lijken ze zich om te draaien of van plaats te wisselen.


Geplaatst door echnaton
Sommige kinderen komen wel met een dyslexieverklaring van de basisschool maar dan moet je constateren dat er eigenlijk helemaal niets aan behandeling is gedaan. Je vraagt je wel eens af wat ze daar eigenlijk aan het doen zijn.
Hoe behandelen ze dat?

freya
02-07-04, 18:13
Geplaatst door Olive Yao
Hoe behandelen ze dat?

Ten eerste je hebt dyslectie in gradaties en verschillende vormen.
Niet iedereen heeft er evenveel last van.

Met jonge kinderen is wat te bereiken mat veel aangepaste oefeningen, het is immer een niet goedwerkende hersenfunctie die getrained kan worden.

Maar boven een bepaalde leeftijd (12 jaar) wordt dat veel moeilijker.

Er is ook een methode waarbij het evenwicht en de oog-hand coordinatie getrained wordt, dit is vrij nieuw.

Dyslectische kinderen hebben vaak ook moeite met leren fietsen, schaatsen enz, daaraan kan je dus al op heel vroege leeftijd iets merken.
Mijn zoon is ervan overtuigd dat hij iets makkelijker leest sinds hij met boogschieten (= evenwicht + oog-hand coordinatie tegelijkertijd :D) is begonnen, het zou kunnen.

echnaton
02-07-04, 18:15
Geplaatst door Olive Yao
Hoe behandelen ze dat?

Er zijn remedial teachers die zo'n kind het hele jaar één of meer lesuren per week onder hun hoede nemen. Wat ze daarin doen weet ik niet precies. Het gaat, geloof ik, vooral om het aanleren van strategieën om woorden te herkennen.
In scholen met een dyslexiebeleid geldt een speciaal regime voor de dyslectische leerling. Zo kan hij 10% meer tijd krijgen bij repetities e.d., hij kan de opgaven in een groter lettertype krijgen, spelfouten mogen in bepaalde gevallen niet aangerekend worden.

Olive Yao
02-07-04, 18:45
Geplaatst door freya
Ten eerste je hebt dyslectie in gradaties en verschillende vormen.
Niet iedereen heeft er evenveel last van.

Met jonge kinderen is wat te bereiken mat veel aangepaste oefeningen, het is immer een niet goedwerkende hersenfunctie die getrained kan worden.

Maar boven een bepaalde leeftijd (12 jaar) wordt dat veel moeilijker.

Er is ook een methode waarbij het evenwicht en de oog-hand coordinatie getrained wordt, dit is vrij nieuw.

Dyslectische kinderen hebben vaak ook moeite met leren fietsen, schaatsen enz, daaraan kan je dus al op heel vroege leeftijd iets merken.
Mijn zoon is ervan overtuigd dat hij iets makkelijker leest sinds hij met boogschieten (= evenwicht + oog-hand coordinatie tegelijkertijd :D) is begonnen, het zou kunnen.
Toevallig - toen ik je berichtje begon te lezen dacht ik meteen aan speerwerpen.

Zeg, eh ... vind je het goed als ik niet met een appel op mijn hoofd ga staan?

Tomas
02-07-04, 18:51
Voor sommige ouders is het feit dat hun kind niet naar het gym mag al al overtuigend bewijs dat hun kind een leerstoornis heeft.

Joesoef
02-07-04, 19:08
Geplaatst door Tomas
Voor sommige ouders is het feit dat hun kind niet naar het gym mag al al overtuigend bewijs dat hun kind een leerstoornis heeft.


Het ????


Wat onsportief!

Tomas
02-07-04, 19:12
Geplaatst door Joesoef
Het ????


Wat onsportief!

Gymnasium, dyslecticus!!

Joesoef
02-07-04, 19:14
Geplaatst door Tomas
Gymnasium, dyslecticus!!


Geintje ! jeweetwelkater....

Joesoef
02-07-04, 19:15
Dislektikussen hebben vaak een heel hoog IQ :ego:

Tomas
02-07-04, 19:18
Geplaatst door Joesoef
Dislektikussen hebben vaak een heel hoog IQ :ego:

En heel soms weten ze dat te bewijzen met behulp van boeken met gigantische letters, 1 vraag per bladzijde, een koptelefoon die het ook nog 's heel langzaam voorleest, een klein beetje bijstuurd en het goede multopagok antwoord iets harder uitspreekt en 10x zoveel extra tijd.

freya
02-07-04, 19:19
Geplaatst door Tomas
Voor sommige ouders is het feit dat hun kind niet naar het gym mag al al overtuigend bewijs dat hun kind een leerstoornis heeft.

:mad:

Dat is dus precies wat ik jarenlang te horen heb gekregen :(

:fuckit2:


Totdat m'n kind met zelfmoord plannen op het speciaal onderwijs terechtkwam, waar wel naar ons beiden werd geluisterd.
In het eerste geprek zei die directeur: "Als ik zo naar de leerproblemen van ..... kijk, dan lijkt het me verstandig als we maar eens op dyslectie gaan testen.

leuk hoor als je kind in een intelligentie test die mondeling wordt afgenomen een verstand op idd VWO-nivo blijkt te hebben, terwijl hij met z'n cito-score nauwelijks op het laagste nivo VMBO terecht kon :mad:

Tomas
02-07-04, 19:21
Geplaatst door freya
:mad:

Dat is dus precies wat ik jarenlang te horen heb gekregen :(

:fuckit2:


Totdat m'n kind met zelfmoord plannen op het speciaal onderwijs terechtkwam, waar wel naar ons beiden werd geluisterd.
In het eerste geprek zei die directeur: "Als ik zo naar de leerproblemen van ..... kijk, dan lijkt het me verstandig als we maar eens op dyslectie gaan testen.

leuk hoor als je kind in een intelligentie test die mondeling wordt afgenomen een verstand op idd VWO-nivo blijkt te hebben, terwijl hij met z'n cito-score nauwelijks op het laagste nivo VMBO terecht kon :mad:

Niet zo zeuren, daar worden ze hard van. Watjes hebben we al genoeg tegenwoordig.

freya
02-07-04, 19:21
Geplaatst door Tomas
En heel soms weten ze dat te bewijzen met behulp van boeken met gigantische letters, 1 vraag per bladzijde, een koptelefoon die het ook nog 's heel langzaam voorleest, een klein beetje bijstuurd en het goede multopagok antwoord iets harder uitspreekt en 10x zoveel extra tijd.

Goh wat ben je grappig :moe:








not

freya
02-07-04, 19:22
Geplaatst door Tomas
Niet zo zeuren, daar worden ze hard van. Watjes hebben we al genoeg tegenwoordig.

Ik zou bijna hopen dat jouw dochter ook ooit eens thuiskomt met de mededeling dat ze niet meer wil leven :moe:

lennart
02-07-04, 19:24
Geplaatst door freya
Nee slimpie :moe:

Iemand die ernstig dyslectisch is, heeft geen woordbeeld en moet dus elk woord steeds opnieuw spellen ahw.
Bovendien dansen de letters voor je ogen en lijken ze zich om te draaien of van plaats te wisselen.

Kortom een heel inspannende bezigheid. Alsof je net aan het leren bent Japans te lezen, maar er wel van je verwacht wordt dat je meteen een hele roman uitleest en begrijpt :moe:

Heb je de spotjes over dyslectie nooit op TV gezien?

Ik weet nog wel een paar leuke oefeningen waarmee je mensen kan laten voelen hoe het ongeveer is om dislectisch te zijn :duivels:

Jawel, maar toen mij werd verteld dat ik een lichte vorm van dyslexie had, werd mij aangeraden een bril te nemen tegen de hoofdpijn en voor betere concentratie.

Joesoef
02-07-04, 19:25
Geplaatst door Tomas
En heel soms weten ze dat te bewijzen met behulp van boeken met gigantische letters, 1 vraag per bladzijde, een koptelefoon die het ook nog 's heel langzaam voorleest, een klein beetje bijstuurd en het goede multopagok antwoord iets harder uitspreekt en 10x zoveel extra tijd.

Dat kan gezellig worden als we samen in de ouderraad zitten. Zit het voetbal je nog steeds zo dwars?

Tomas
02-07-04, 19:32
Geplaatst door freya
Ik zou bijna hopen dat jouw dochter ook ooit eens thuiskomt met de mededeling dat ze niet meer wil leven :moe:

Oh god, wat heb jij toch unieke en gigantische problemen.

Tomas
02-07-04, 19:33
Geplaatst door Joesoef
Dat kan gezellig worden als we samen in de ouderraad zitten. Zit het voetbal je nog steeds zo dwars?

Eigenlijk had ik nooit gedacht dat ze met advocaat zover zouden komen.

Joesoef
02-07-04, 19:36
Geplaatst door Tomas
Eigenlijk had ik nooit gedacht dat ze met advocaat zover zouden komen.

Advocaat is haraam vandaar dat ze niet verder kwamen :moe: .

Joesoef
02-07-04, 19:52
Geplaatst door Tomas
Oh god, wat heb jij toch unieke en gigantische problemen.

:confused:

Tomas
02-07-04, 19:56
Geplaatst door Joesoef
:confused:

Freya?

freya
02-07-04, 22:53
Geplaatst door Tomas
Oh god, wat heb jij toch unieke en gigantische problemen.

Het is niet aan jou om van zo'n afstand te beoordelen hoe groot mijn problemen zijn of waren :mad:

Uniek is dit specifieke probleem helaas niet nee, vandaar dat ik er hier over schrijf, om de algemene onwetendheid over wat dyslectie precies is ietsje te verkleinen.

Voorlopig heb ik het even helemaal met jou gehad :moe:

Tomas
02-07-04, 23:53
Ach, gut.

Op de kast.

BiL@L
03-07-04, 00:01
Geplaatst door taouanza
Euritmie

.....Kan heel mooi en gevormd bewegen, zeer vaardig in de bewegingen van haar armen en benen, heeft ruimtelijk inzicht en een goed muzikaal gehoor: het is alleen zo jammer, dat ze hiervan in de lessen zo weinig laat zien.

:haha:

Echt kind van haar moeder.:haha:

Sjooooooooooo ik wist niet dat jij een dochtertje had. Nou je kunt best geinig zijn voor een moeder. Kan ze ook al prikken?
:p

taouanza
03-07-04, 07:47
Geplaatst door BiL@L
Sjooooooooooo ik wist niet dat jij een dochtertje had. Nou je kunt best geinig zijn voor een moeder. Kan ze ook al prikken?
:p

Ze is twaalf:moe: