PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling:olie is niet belangrijk, kernfusie wel !



nieuwsgierig
02-07-04, 15:58
Olie is niet belangrijk, kernfusie wel !

Stelling:over 50 jaar (een korte periode voor de wereldgeschiedenis) is de invloed van olie op de wereld nihil, de verwachting is dat tegen die tijd kernfusie en andere bronnen zullen voorzien in onze energiebehoefte. Er worden op dit moment miljarden euro’s per jaar door het westen geïnvesteerd in onderzoek naar kernfusie. Mocht kernfusie of andere alternatieven zijn intrede doen, dan is dat een “shock to the system”

Mijn vraag is, heeft dit invloed op het huidige politieke klimaat? Welke scenario’s zijn er denkbaar, tweedeling of samenwerking? Zijn er krachten werkzaam die hierop anticiperen?

Zoals ik al zei, ik ben gewoon nieuwsgierig

BiL@L
02-07-04, 16:01
Het enige wat ik daarop kan antwoorden is het volgende:

Als de rechtvaardigheid niet gelijk kan worden verdeeld, zal de onrechtvaardigheid gelijk worden verdeeld; als niet iedereen kan delen in de welvaart, zal verpaupering - in materiële en spirituele zin - ons allen ten deel vallen. Dat is de harde les die wederzijdse afhankelijkheid ons leert.

Joesoef
02-07-04, 16:04
De resultaten op het gebied van kernfusie zijn nihil, evenals de vooruitzichten op de korte termijn. Kernenergie zal helaas een van de weinige alternatieven zijn de komende eeuw. Kernenergie in de handen van grootmachten is nadelig.......... Het gaat om macht, rechtvaardigheid zal er dus nooit zijn. De wereld zal nooit veranderen in een utopie.

Simon
02-07-04, 16:08
Volgens mij is er nog meer dan genoeg olie voor meer dan 100 jaar en ik vermoed dat tegen die tijd de techniek enorm verandert zal zijn en de afhankelijkheid van olie veel geringer zal zijn. Dus ik geloof zelf niet zo in die scenario's dat de supermachten gaan vechten om de laatste olietonnen.

lennart
02-07-04, 16:08
Wat van belang zal zijn is distributie.

Overigens is niet "kernfusie" de belangrijke energie bron van de volgende eeuw, maar allerlei vormen van plasma toepassingen.

De technologische ontwikkelingen de komende jaren zullen het mogelijk maken aan elke inwoner van deze aarde om energie onafhankelijkheid te krijgen. Deze energie onafhankelijkheid zal de machtsverhoudingen in de wereld en vooral in het Westen ernstig overhoop halen. Van een sterk gecentraliseerde energievoorziening gaan we dan namelijk naar een sterk gedecentraliseerde energievoorziening, in een dergelijk klimaat zijn allerlei nieuwe politieke bewegingen te verwachten en wat ook te verwachten is is een hevig verzet van de grote industriele hydrocarbon bedrijven tegen deze energieonafhankelijkheid.

Ik verwacht dat de gewone man het zal redden en dat we naar een sterk gedecentraliseerde wereld gaan, een wereld waarin de staten en grote industrie minder macht zullen hebben.

Joesoef
02-07-04, 16:11
Ik zal wel weer de enige pessimist zijn in dit topic :tik:

Simon
02-07-04, 16:13
Wat betreft de toepassing van kernfusie zag ik indertijd een documentaire die erop neerkwam dat binnen niet al te lange tijd mensen zelf een energiecentrale in hun huis zullen hebben die energie produceert waarmee je bijvoorbeeld ook je auto kan aandrijven. Uiteraard zullen de bedrijven die nu in de energiesector zitten proberen daarin een vinger in de pap te krijgen maar het zou heel goed kunnen dat energie een veel vrijer verkrijgbaar goed wordt dan nu. Het zou daarom ook wel eens vreedzaamer op aarde kunnen worden.

lennart
02-07-04, 16:15
Geplaatst door Joesoef
Ik zal wel weer de enige pessimist zijn in dit topic :tik:

Ik zag gisteren weer een uiterst interessant documentaire op TV5 over een samenwerkingsverband tussen Zwitserse en Deense bedrijven, waarin allerlei plasma technieken werden gebruikt om van alles en nog wat te produceren, met heel weinig gebruik van olie en hergebruik van alle chemische componenten die werden gebruikt in de biochemische processen. Naar mijn smaak ligt Nederland binnen Europa zwaar achterop als het aankomt op innovatie op energiebeheer.

In elk geval is de Nederlandse media en politiek blind als het aankomt op het energie probleem. Niemand praat erover, men heeft het liever over Ali's laatste bedreiging.

BiL@L
02-07-04, 16:16
Geplaatst door Joesoef
Ik zal wel weer de enige pessimist zijn in dit topic :tik:

Ja.
:duim:

BiL@L
02-07-04, 16:20
Geplaatst door lennart
Ik zag gisteren weer een uiterst interessant documentaire op TV5 over een samenwerkingsverband tussen Zwitserse en Deense bedrijven, waarin allerlei plasma technieken werden gebruikt om van alles en nog wat te produceren, met heel weinig gebruik van olie en hergebruik van alle chemische componenten die werden gebruikt in de biochemische processen. Naar mijn smaak ligt Nederland binnen Europa zwaar achterop als het aankomt op innovatie op energiebeheer.

In elk geval is de Nederlandse media en politiek blind als het aankomt op het energie probleem. Niemand praat erover, men heeft het liever over Ali's laatste bedreiging.

Okej, wat dacht je dan van elektrisch geleide dingen. Alles onder stroom. Dus niet alleen de trein meer. Maar ook snelwegen waarin auto's doorgang kunnen vinden doordat er een soortgelijke net is aangelegd dat stroom verschaft. Helemaal compleet met tol enz. Hoef je in ieder geval nooit meer bang te zijn zonder brandstof te komen staan.

Biochemische brandstoffen zijn denk ik veel te slecht voor het milieu.

lennart
02-07-04, 16:21
Geplaatst door Simon
Wat betreft de toepassing van kernfusie zag ik indertijd een documentaire die erop neerkwam dat binnen niet al te lange tijd mensen zelf een energiecentrale in hun huis zullen hebben die energie produceert waarmee je bijvoorbeeld ook je auto kan aandrijven. Uiteraard zullen de bedrijven die nu in de energiesector zitten proberen daarin een vinger in de pap te krijgen maar het zou heel goed kunnen dat energie een veel vrijer verkrijgbaar goed wordt dan nu. Het zou daarom ook wel eens vreedzaamer op aarde kunnen worden.

Dat was op VPRO's tegenlicht volgens mij. Die uitzending is vast op hun website nog eens te bekijken. Overigens gaat het hierbij dus niet om kernfusie!

Kernfusie als omschrijving is het samenvoegen van 2 nucli waarbij dan enorme energie bij vrij moet komen. Dit kan alleen gebeuren in een zeer heet plasma.

Een andere toepassing van plasma is het creeeren van een koud plasma (plasma is de staat waarin een stof kan verkeren, waarin de eletronen worden versneld en dus "heet" worden) zodat de de stof makkelijker af te breken is tot de moleculen (immers elektronen zorgen voor de bindingen) en te herschikken is naar andere stoffen.

De tegenlicht uitzending ging over het creeeren van hydrogen rijke brandstoffen, dit is uitstekend te doen met koude plasma's en brandstofcellen.

Overigens is het ook mogelijk om voor 3000$ een biodiesel processor te kopen, daarmee is het dus mogelijk om van vet en methanol hoogwaardige diesel te maken.

Joesoef
02-07-04, 16:22
Geplaatst door BiL@L
Ja.
:duim:

Dat moeten we dan maar veranderen !

Joesoef
02-07-04, 16:24
Deze week in Natuur en Techniek een verhaal over kernfusie en de toekomst verwachtingen. N&T is wel is waar niet meer zo sterk als vroeger maar alsnog interessant.

lennart
02-07-04, 16:24
Geplaatst door BiL@L
Okej, wat dacht je dan van elektrisch geleide dingen. Alles onder stroom. Dus niet alleen de trein meer. Maar ook snelwegen waarin auto's doorgang kunnen vinden doordat er een soortgelijke net is aangelegd dat stroom verschaft. Helemaal compleet met tol enz. Hoef je in ieder geval nooit meer bang te zijn zonder brandstof te komen staan.

En als je nu per ongelijk die leidingen aanraakt? :p


Biochemische brandstoffen zijn denk ik veel te slecht voor het milieu.

Dat klopt niet. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om van water, grafiet en electriciteit een CO-OH gas mix te creeeren. Dit gas is extreem goed brandbaar en creeert als bijproducten CO2 en water. De CO2 is vervolgens weer op te vangen in sulfaten, of je kan het gebruiken voor kassen om groenten te verbouwen bijvoorbeeld.

Tomas
02-07-04, 19:10
Geplaatst door Joesoef
Ik zal wel weer de enige pessimist zijn in dit topic :tik:

Ik geloof ook niet in gecontroleerde kernfusie. Volgens mij zou je aankunnne tonen dat de krachten die nodig zijn om het in bedwang te houden altijd net iets groter zullen zijn dan de opgewekte hoeveelheid energie.

Er is echter op dit moment niemand die kritisch naar kernfusieenergie kijkt. Voor alle belanghebbenden is het een leuk speeltje. Voor mij ook. Ik lees er graag over.

Simon
02-07-04, 21:25
Geplaatst door lennart

Overigens is het ook mogelijk om voor 3000$ een biodiesel processor te kopen, daarmee is het dus mogelijk om van vet en methanol hoogwaardige diesel te maken.

Dan stink je de hele dag naar patat!

barneveld
02-07-04, 21:28
gas

BiL@L
02-07-04, 23:29
Geplaatst door barneveld
gas

Gas is ook te duurzaam. Misschien moeten we maar gewoon weer terug naar de rijpaarden en de benen.

nieuwsgierig
03-07-04, 17:54
Erg leuk die discussie over techniek, ga zeker N&T lezen. maar links om rechts om zal de westerse wereld in de toch zeer nabije toekomst onafhankelijk worden van olie.

Of omdat we op het continentale plat kunnen boren 4000m en dieper
of dat we 3000000 graden kunnen controleren in een magneetveld of de brandstofcel etc. etc.

Als dit moment aanbreekt zal dat enorme gevolgen hebben voor de economische situatie in het midden oosten.

Mijn vraag is daarom, of b.v. een bin laden dit inziet en daarom probeert de wereld te destabiliseren. m.a.w. wordt er boven ons hoofd geschaakt door machtswellustelingen wordt daarom de politieke islam ingezet, valt Bush daarom Irak binnen?

Tomas
03-07-04, 17:57
Het zou een zegen voor de arabische wereld zijn.

DEMOcraat
03-07-04, 18:12
[QUOTE]Geplaatst door nieuwsgierig
[B]Olie is niet belangrijk, kernfusie wel !


olie wordt niet alleen voor energie gebruikt denk maar eens hoeveel produkten er van worden gemaakt.iedereen heeft wel iets in huis of aan dat van olie gemaakt is.dus kun je nagaan hoe belangrijk olie is..