PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamitische Universiteit Rotterdam krijgt steun van de Jordaanse prins Hassan



Marsipulami
02-07-04, 20:59
Islamitische Universiteit Rotterdam krijgt steun van de Jordaanse prins Hassan

De Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR) heeft vrijdag steun gekregen van de Jordaanse prins Hassan bin Talal (foto) in haar streven naar erkenning door de overheid. "Het is van het grootste belang dat u zo snel mogelijk overheidserkenning krijgt'', zei de prins in een toespraak bij de opening van een instituut voor interreligieuze dialoog aan de IUR.

De IUR is een particuliere instelling die moslims opleidt tot imam, geestelijk verzorger en godsdienstwetenschapper. De financiële situatie van de universiteit is al sinds de oprichting in 1997 penibel. Erkenning en financiering door de overheid zijn nog niet in zicht.

De prins, oom van de Jordaanse koning Abdullah II en vooraanstaand pleitbezorger van de interreligieuze dialoog, opende het Averroës Instituut voor Godsdienststudies. Dat wil de dialoog met andere godsdiensten stimuleren. Het moet er volgens de IUR toe bijdragen dat de imams die ze opleidt, "met een verruimd wereldbeeld onze multiculturele maatschappij zullen gaan verrijken''.

Met het instituut, genoemd naar de befaamde 12e-eeuwse islamitische filosoof Averroës (Ibn Roesjd), loopt de IUR volgens de prins voorop, "niet door een monopolie op de waarheid maar door het delen van visies op de vraag hoe we kunnen bijdragen aan een gezamenlijke toekomst van de mensheid''.

Hassan, die enkele ontmoetingen van Iraakse religieuze leiders heeft georganiseerd, brak een lans voor een federaal staatsbestel in Irak. De indeling in deelstaten moet volgens hem puur geografisch zijn en niet langs etnische lijnen verlopen. Anders dreigt een 'balkanisering' van het land, waarschuwde hij.

De Iraakse interim-regering moet ervoor zorgen dat Iraakse burgers met uiteenlopende etnische en religieuze achtergronden met elkaar in gesprek raken, aldus de prins. De dialoog die de mensenrechtenorganisatie Helsinki Citizens' Assembly tussen Turken, Armeniërs en Azeri heeft opgezet, kan volgens hem een model voor zulke gesprekken zijn.

Hassan veroordeelde het geweld van moslimextremisten. Die zijn volgens hem slechts in naam islamitisch. "Moslimextremisten zijn net zo islamitisch als de Duitse Democratische Republiek (DDR) democratisch was.''

Bron: ANP

2 JULI 2004

barneveld
02-07-04, 21:01
ik help ook mee

BiL@L
02-07-04, 21:03
Geplaatst door barneveld
ik help ook mee

:slaap:

barneveld
02-07-04, 21:05
Geplaatst door BiL@L
:slaap:


:chinees: :chinees: :chinees:

barfly
02-07-04, 21:06
Heeft die Jordaanse sloeber dan geen geld om de boel te sponsoren zoals de Saudisch graag doen?

BiL@L
02-07-04, 21:07
Die universiteit is gered. Ze hadden te weinig financien. Dat ze dat er niet bij vermelden...

barneveld
02-07-04, 21:11
ik heb ook gesponserd met paar lekker kippen

barfly
02-07-04, 21:16
Geplaatst door barneveld
ik heb ook gesponserd met paar lekker kippen

Ken jij dat verhaal van die Zambiaan? Die was ook gek op kippen :blij:

barneveld
02-07-04, 21:23
Geplaatst door barfly
Ken jij dat verhaal van die Zambiaan? Die was ook gek op kippen :blij:


ja, het was genant verhaal. maar ik zit niet in zambia

barfly
02-07-04, 21:25
Geplaatst door barneveld
ja, het was genant verhaal. maar ik zit niet in zambia

Precies in Nederland is dat allemaal bespreekbaar! :)

barneveld
02-07-04, 21:33
Geplaatst door barfly
Precies in Nederland is dat allemaal bespreekbaar! :)

maar niet hier aub

barfly
02-07-04, 21:35
Geplaatst door barneveld
maar niet hier aub

PM dan maar? :p