PDA

Bekijk Volledige Versie : Brief van een islamitische vrouw



taouanza
04-07-04, 08:20
Brief van een islamitische vrouw van Rana Kabbani.

Gisteren ben ik begonnen met het lezen van dit boek dat is geschreven na aanleiding van de Salman Rushdie-affaire.
De wereld na 11sept what a shitload of crap.:moe:

Als je wil weten wat ik bedoel moet je het boek lezen het is nog geen 100 pagina's.

Manji en consorten hebben me toch ongewild geinspireert want ik ga steeds meer boeken lezen over de islam en vooral boeken geschreven door vrouwen.:duivels:

Levi
04-07-04, 08:34
Geplaatst door taouanza
Manji en consorten hebben me toch ongewild geinspireert want ik ga steeds meer boeken lezen over de islam en vooral boeken geschreven door vrouwen.:duivels:

Kijk eens bij bijvoorbeeld deze LINK (http://www.zoekboeken.nl/zoek/Abdus+Sattar/author) en DEZE (http://www.islamenburgerschap.nl/moslima6.html) , dit zijn typische bibliotheek boeken. Ze zijn geschreven door Sajidah Abdus Sattar, zij is publiciste en ondermeer woordvoerster van de Nederlandse Moslimraad. Ik moet als het goed is ook nog wat boeken van haar hebben. Zij heeft mij gerustgesteld bij mijn vooroordelen over de vrouwonvriendelijkheid van de Islam. Anders was ik nooit Moslim geworden.



Projectie
De neiging om onze bekrompen menselijke visie te projecteren op de onmetelijke wijze God is begrijpelijk, maar niet doeltreffend, want een dergelijke voorstelling kan ons hele blikveld vullen en ons zo het zicht op de zelfopenbaring van God ontnemen.

Waarheidsgehalte
Wie, behalve God, heeft inzicht in het waarheidsgehalte van de diverse godsdiensten?

Harten en hoofden
God zetelt in mensen, niet in instituties. Godsdienst leeft zeker zoveel in de harten van de gelovigen als in de hoofden van hun leiders. Maar helaas is bescheidenheid onder de leiders even zeldzaam als regen in de woestijn.

Simon
04-07-04, 08:35
Nou weet ik nog niet waar het boek over gaat en wat je er van vindt?

Sarit
04-07-04, 11:13
Geplaatst door taouanza
Brief van een islamitische vrouw van Rana Kabbani.

Gisteren ben ik begonnen met het lezen van dit boek dat is geschreven na aanleiding van de Salman Rushdie-affaire.
De wereld na 11sept what a shitload of crap.:moe:

Als je wil weten wat ik bedoel moet je het boek lezen het is nog geen 100 pagina's.

Manji en consorten hebben me toch ongewild geinspireert want ik ga steeds meer boeken lezen over de islam en vooral boeken geschreven door vrouwen.:duivels:


Eeuh, ja? :confused:

Joesoef
04-07-04, 11:49
Geplaatst door Sarit
Eeuh, ja? :confused:

Elkaar een beetje helpen en steunen. We geven elkaar hier wel vaker boekentips. Iedereen zijn nieuws van de dag.......

BiL@L
04-07-04, 12:23
Als ik zo vrij mag zijn, dan beveel ik jou de volgende artikelen ten zeerste en geheel vrijblijvend aan:

1. The Distorted Image of Women in Islaam (http://www.troid.org/articles/islaamicinfo/womeninislaam/distorted.htm)

2. A Canadian Woman's View on the Hijaab [Irshad Manji is ook Canadees geloof ik.] (http://www.troid.org/articles/islaamicinfo/womeninislaam/canadian.htm)

3. The Young Marriage of ’Aa‘ishah: Mother of the Believers [Antwoord op orientalisten en Manji addicts] (http://www.troid.org/articles/islaamicinfo/womeninislaam/young.htm)


Tdlz..
:duim:

Robbedoes
04-07-04, 13:24
Hoe meer je jezelf inbeeld dat alles meevalt en je religie ten onrechte onder vuur ligt, des te meer zul je die inbeelding gaan geloven.

taouanza
04-07-04, 23:28
Geplaatst door Robbedoes
Hoe meer je jezelf inbeeld dat alles meevalt en je religie ten onrechte onder vuur ligt, des te meer zul je die inbeelding gaan geloven.

Idioot!Ga een boek lezen.
Wat valt mee?! Denk je dat ik blind ben of dat ik van een ander planeet kom?!
Zo als de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Mensen blijven zich overtreffen in domheid en onwetendheid.

Door wie wordt de islam onder vuur genomen? Teletubbies?Heiligen?De onschuld zelve?
Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Die domme autochtonen denken zeker bij allochtonen: In het land der blinden is eenoog koning.
Je kunt je niet voorstellen dat er allochtonen zijn in tegenstelling tot jou verder kijken dan hun neus lang is.
'Ik ben onwetend en denk zwartwit dus zullen ze dat ook doen'
Domheid rulleert zwaar hiero.

taouanza
04-07-04, 23:40
Geplaatst door Simon
Nou weet ik nog niet waar het boek over gaat en wat je er van vindt?

Ik heb het boek nog niet uitgelezen maar het is eerste hoofdstuk geeft al aan dat de islambashing zolang als de islam bestaat er is. Dus al die mensen die steeds beginnen over sinds 11/9 zus sinds 11/9 zo zijn of hypocriet of gewoon dom. Ik gok op allebei.:moe:

taouanza
04-07-04, 23:42
Geplaatst door BiL@L
Als ik zo vrij mag zijn, dan beveel ik jou de volgende artikelen ten zeerste en geheel vrijblijvend aan:

1. The Distorted Image of Women in Islaam (http://www.troid.org/articles/islaamicinfo/womeninislaam/distorted.htm)

2. A Canadian Woman's View on the Hijaab [Irshad Manji is ook Canadees geloof ik.] (http://www.troid.org/articles/islaamicinfo/womeninislaam/canadian.htm)

3. The Young Marriage of ’Aa‘ishah: Mother of the Believers [Antwoord op orientalisten en Manji addicts] (http://www.troid.org/articles/islaamicinfo/womeninislaam/young.htm)


Tdlz..
:duim:

Engels :schok:

sjo
04-07-04, 23:47
Geplaatst door taouanza
Ik heb het boek nog niet uitgelezen maar het is eerste hoofdstuk geeft al aan dat de islambashing zolang als de islam bestaat er is. Dus al die mensen die steeds beginnen over sinds 11/9 zus sinds 11/9 zo zijn of hypocriet of gewoon dom. Ik gok op allebei.:moe:

Wat een lange tenen heb je om deze tijd. Ben je eenzaam ?

groet
sjo

taouanza
04-07-04, 23:49
Geplaatst door sjo
Wat een lange tenen heb je om deze tijd. Ben je eenzaam ?

groet
sjo

Ik weet dat je me wilt beledigen en ik weet ook waarom.:zwaai:

Joesoef
05-07-04, 06:03
Geplaatst door Robbedoes
Hoe meer je jezelf inbeeld dat alles meevalt en je religie ten onrechte onder vuur ligt, des te meer zul je die inbeelding gaan geloven.

Voor de rest nog meer Fobien Robbedoesje?

Rabi'ah.
05-07-04, 10:40
Geplaatst door taouanza

Manji en consorten hebben me toch ongewild geinspireert want ik ga steeds meer boeken lezen over de islam en vooral boeken geschreven door vrouwen.:duivels:

Zo zie je maar, ieder nadeel heb zn voordeel. :wink: :hihi: :p

Nog wat boekentips voor iedereen die wat wil weten over islam en vrouwen:

Onder de sluier , een bloemlezing van diverse vrouwen over islam en vrouwen

Het verboden dakterras , door Fatima Mernissi

Sultanes, de macht van vrouwen in de wereld van de islam , door Fatima Mernissi

De politieke harem , door Fatima Mernissi

De vrouwen van de profeet , door Nahed Selim

De gesluierde Eva , door Nawal el Saadawi

En zo zijn er nog wel meer interessante boeken waar ik de namen niet een-twee-drie van weet, maar...........stay tuned for more. :wink:


Groetjes,

Rabiah.

echnaton
05-07-04, 10:44
Geplaatst door Rabi'ah.
[B]

Nog wat boekentips voor iedereen die wat wil weten over islam en vrouwen:



Een heel interessant boek over dit onderwerp is ook:

Tussen twee paleizen door Nagieb Mahfoes (Nobelprijs!)

Rabi'ah.
05-07-04, 10:49
Geplaatst door echnaton
Een heel interessant boek over dit onderwerp is ook:

Tussen twee paleizen door Nagieb Mahfoes (Nobelprijs!)

Maar dat is toch fictie?

Owja, ook interessant, maar is wel fictie en gaat eigenlijk alleen over Marokko:

Gewijde Nacht, door Tahar Ben Jelloun

Minnares van de duivel , door Naïma El Bezaz

taouanza
05-07-04, 10:53
Geplaatst door echnaton
Een heel interessant boek over dit onderwerp is ook:

Tussen twee paleizen door Nagieb Mahfoes (Nobelprijs!)


Heb je deze al gelezen?:rolleyes:

Sultanes, de macht van vrouwen in de wereld van de islam , door Fatima Mernissi

echnaton
05-07-04, 10:57
Geplaatst door taouanza
Heb je deze al gelezen?:rolleyes:

Sultanes, de macht van vrouwen in de wereld van de islam , door Fatima Mernissi

Lijkt me een interessant boek. Ik ga vanmiddag kijken in de bieb en dan neem ik het eventueel mee. Het is toch geen droge studie? In de zomer kan ik daar niet tegen.

taouanza
05-07-04, 10:58
Geplaatst door echnaton
Lijkt me een interessant boek. Ik ga vanmiddag kijken in de bieb en dan neem ik het eventueel mee. Het is toch geen droge studie? In de zomer kan ik daar niet tegen.

Valt mee de schrijfster heeft humor dat wil ook wel helpen.

echnaton
05-07-04, 11:10
Geplaatst door taouanza
Valt mee de schrijfster heeft humor dat wil ook wel helpen.

Dat is mooi. Ik heb overigens nog niet veel vrouwelijke schrijvers met humor gelezen.

Rabi'ah.
05-07-04, 11:13
Geplaatst door echnaton
Dat is mooi. Ik heb overigens nog niet veel vrouwelijke schrijvers met humor gelezen.

Zie jij een oorzakelijk verband tussen gebrek aan humor en het geslacht van een schrijver? :duivels:

echnaton
05-07-04, 11:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Zie jij een oorzakelijk verband tussen gebrek aan humor en het geslacht van een schrijver? :duivels:

Ik zou niet durven. Ik zeg alleen maar dat ik de twee niet vaak samen heb aangetroffen.

taouanza
05-07-04, 11:40
Geplaatst door echnaton
Dat is mooi. Ik heb overigens nog niet veel vrouwelijke schrijvers met humor gelezen.

Renate Dorrestein?!
De grootste ellende maakt zij draagelijk.
Ik heb trouwens ook heel veel aan haar boeken gehad.Niks over geloof of allochtonen of politiek maar gewoon over mensen en hun menszijn.

Rabi'ah.
05-07-04, 13:25
Geplaatst door echnaton
Ik zou niet durven. Ik zeg alleen maar dat ik de twee niet vaak samen heb aangetroffen.

Maar je impliceert het wel. :moe:

echnaton
05-07-04, 13:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar je impliceert het wel. :moe:

Je doet nu hetzelfde als sommige anderen. Je vult in wat ik bedoel.

sjo
06-07-04, 01:05
Geplaatst door taouanza
Ik weet dat je me wilt beledigen en ik weet ook waarom.:zwaai:

Je slaat de plank mis, maar vertel.

groet
sjo

Zwarte Schaap
06-07-04, 01:27
Goede keuze Taouanza, een leerzame boek waar je meer aan hebt dan de meeste schrijvers die hiervoor genoemd zijn.

De schrijfster Rana Kabbani heeft ook een interessant boek geschreven dat heet Europese mythes over de Arabische wereld.

Volgens mij is ze afgestudeert in Engelse literatuur met specialiteit sex en sexualiteit in de victoriaanse literatuur.

taouanza
06-07-04, 06:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Goede keuze Taouanza, een leerzame boek waar je meer aan hebt dan de meeste schrijvers die hiervoor genoemd zijn.

De schrijfster Rana Kabbani heeft ook een interessant boek geschreven dat heet Europese mythes over de Arabische wereld.

Volgens mij is ze afgestudeert in Engelse literatuur met specialiteit sex en sexualiteit in de victoriaanse literatuur.


leuk dat je er weer bent,alles goed?:)

Joesoef
06-07-04, 07:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Goede keuze Taouanza, een leerzame boek waar je meer aan hebt dan de meeste schrijvers die hiervoor genoemd zijn.


Bedoel je Naima El Bezaz, sociologe? Ze heeft een liberale kijk op de vrouw in de Islam.

Zwarte Schaap
06-07-04, 09:38
Geplaatst door Joesoef
Bedoel je Naima El Bezaz, sociologe? Ze heeft een liberale kijk op de vrouw in de Islam.

Nee ik heb het gewoon over Rana Kabbani. Naima el bezaz heeft trouwens rechten gestudeert en geen sociologie.

Naima el Bezaz zou ik nooit aanraden, ten eerste omdat ik niet van romans hou en al helemaal niet als ze geschreven zijn door een dom wicht zoals Naima.

Rabi'ah.
06-07-04, 09:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee ik heb het gewoon over Rana Kabbani. Naima el bezaz heeft trouwens rechten gestudeert en geen sociologie.

Naima el Bezaz zou ik nooit aanraden, ten eerste omdat ik niet van romans hou en al helemaal niet als ze geschreven zijn door een dom wicht zoals Naima.

Als je niet van romans houdt, heb je waarschijnlijk ook weinig verstand van literatuur en kun je dus niet beoordelen of zij een goede schrijfster is.
Naïma el Bezaz is een uitstekende schrijfster, met een goede stijl en taalgebruik die weet waar ze het over heeft in haar boeken.

En de persoonlijkheid van de schrijfster zelf is geen geldig criterium om haar boeken op te beoordelen.

Groetjes,

Rabiah.

Joesoef
06-07-04, 10:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Naima el Bezaz zou ik nooit aanraden, ten eerste omdat ik niet van romans hou en al helemaal niet als ze geschreven zijn door een dom wicht zoals Naima.

Ik begrijp jouw verontwaardiging gezien haar ideen over de positie van de vrouw binnen de Islam.

Ze heeft trouwens niet alleen Romans geschreven......

Zwarte Schaap
06-07-04, 12:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Als je niet van romans houdt, heb je waarschijnlijk ook weinig verstand van literatuur en kun je dus niet beoordelen of zij een goede schrijfster is.
Naïma el Bezaz is een uitstekende schrijfster, met een goede stijl en taalgebruik die weet waar ze het over heeft in haar boeken.

En de persoonlijkheid van de schrijfster zelf is geen geldig criterium om haar boeken op te beoordelen.

Groetjes,

Rabiah.

Rana Kabbani kun je echt niet vergelijken met Naima El Bezoer. Non-fictie is heel iets anders dan fictie dat ook nog eens geschreven is door een waardeloze omhoog gevallen schrijfster.

Rabi'ah.
06-07-04, 12:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Rana Kabbani kun je echt niet vergelijken met Naima El Bezoer. Non-fictie is heel iets anders dan fictie dat ook nog eens geschreven is door een waardeloze omhoog gevallen schrijfster.

Ik vergeleek hen niet met elkaar.

Bovendien ga je nog steeds niet op mijn stelling in, nl.: De persoonlijkheid van de schrijver zegt niets over de kwaliteit van zijn/haar werk.



Groetjes,

Rabiah.

Zwarte Schaap
06-07-04, 12:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vergeleek hen niet met elkaar.

Bovendien ga je nog steeds niet op mijn stelling in, nl.: De persoonlijkheid van de schrijver zegt niets over de kwaliteit van zijn/haar werk.



Groetjes,

Rabiah.

Ik heb geen zin om over de waardeloze Naima el Bezoer te schrijven. Ik vind Rana Kabbani veel belangrijker zodat die alleen mijn aandacht verdient.

taouanza
06-07-04, 12:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb geen zin om over de waardeloze Naima el Bezoer te schrijven. Ik vind Rana Kabbani veel belangrijker zodat die alleen mijn aandacht verdient.

Ja het is een mooie vrouw.:D

Zwarte Schaap
06-07-04, 12:39
Geplaatst door taouanza
Ja het is een mooie vrouw.:D

Mijn positieve beoordeling van haar werk is niet door haar uiterlijk gemotiveerd.

taouanza
06-07-04, 12:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn positieve beoordeling van haar werk is niet door haar uiterlijk gemotiveerd.

:zozo:

Rabi'ah.
06-07-04, 12:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb geen zin om over de waardeloze Naima el Bezoer te schrijven. Ik vind Rana Kabbani veel belangrijker zodat die alleen mijn aandacht verdient.

Is dat zo Schaap?

Of weiger je alleen maar op mijn stelling in te gaan, omdat je weet dat je het dan van me zult verliezen? :strik:

taouanza
06-07-04, 12:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Is dat zo Schaap?

Of weiger je alleen maar op mijn stelling in te gaan, omdat je weet dat je het dan van me zult verliezen? :strik:

sjow Rabiah op oorlogspad?:D

Mark
06-07-04, 12:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Is dat zo Schaap?

Of weiger je alleen maar op mijn stelling in te gaan, omdat je weet dat je het dan van me zult verliezen? :strik:

zo die zoekt het wel op hey :argwaan:

Rabi'ah.
06-07-04, 12:53
Geplaatst door taouanza
sjow Rabiah op oorlogspad?:D

Yepz. :strik:



:ninja2:

Rabi'ah.
06-07-04, 12:54
Geplaatst door Mark
zo die zoekt het wel op hey :argwaan:

:hihi:

taouanza
06-07-04, 13:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Yepz. :strik:



:ninja2:

Maar wat doe je nou Rabiah?!
Moslims zijn het toch altijd met elkaar eens?! :confused:






:hihi:

Rabi'ah.
06-07-04, 13:54
Geplaatst door taouanza
Maar wat doe je nou Rabiah?!
Moslims zijn het toch altijd met elkaar eens?! :confused:






:hihi:

:haha:

Weleens van het begrip "fitna" gehoord? :duivels: :p

BiL@L
06-07-04, 14:09
Geplaatst door taouanza
Maar wat doe je nou Rabiah?!
Moslims zijn het toch altijd met elkaar eens?! :confused:

:hihi:

Moslims die de juiste 'aqeedah (geloofsleer) hebben zijn het inderdaad altijd met elkaar eens. Wat de verschillen in Fiqh (jurisprudentie) betreft, dat is geen heikelpunt.

Ik vind het onderstaande een prachtig voorbeeld:

Sayyiduna 'Alî, when asked about the khawârij whom he fought fiercely, famously said, "They are our brothers, who have rebelled against us," and refrained from pronouncing takfîr upon them. However, just as the CNN-generation moulded by bigoted Western media will swallow lies that demonise Muslims, some people moulded by bigoted Muslim magazines will swallow lies and pseudo-arguments that demonise "Wahhâbîs" as khawârij. o_ne writer even goes as far as calling for takfîr upon "Wahhâbî ultras" whom he assumes are the "terrorists", justifying this attitude with the strange evidence (from an Islamic viewpoint) of Christian practice with regard to David Koresh. Can we find no other people from whom to take a cue? Certainly no Sunni scholar has ever declared takfîr o_n the basis of murder, even mass-murder, from which tawbah is possible. Who is closer to being a takfîr-bandying kharijî here?

Het gaat vooral om het begin stukje waarin vrij vertaald staat:

Toen onze weledele heer 'Ali ondervraagd werd over de terroristen waar hij keihard tegen vocht, zei hij: 'Zij zijn onze broeders, die tegen ons in opstand zijn gekomen.' En hij weerhield zich ervan hen tot ongelovigen te verklaren...
:duim:

Rabi'ah.
06-07-04, 14:13
Geplaatst door BiL@L
Moslims die de juiste 'aqeedah (geloofsleer) hebben zijn het inderdaad altijd met elkaar eens. Wat de verschillen in Fiqh (jurisprudentie) betreft, dat is geen eikelpunt.



Wat bedoel je met de "juiste geloofsleer"?

En hoe verhoudt dat sich tot de verschillen in fiqh volgens jou? :duivels:

En had onze profeet Mohammed (as) dan wel de juiste geloofsleer, want in de tijd van de profeet bestond er toch nog geen fiqh? :) :strik:
































:moe:

Joesoef
06-07-04, 14:20
http://www.classicrockforums.com/images/smilies/popcorn.gif http://www.click-smilies.de/sammlung0304/ernaehrung/food-smiley-008.gif

BiL@L
06-07-04, 14:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat bedoel je met de "juiste geloofsleer"?

En hoe verhoudt dat sich tot de verschillen in fiqh volgens jou? :duivels:

En had onze profeet Mohammed (as) dan wel de juiste geloofsleer, want in de tijd van de profeet bestond er toch nog geen fiqh? :) :strik:

Met de juiste geloofsleer bedoel ik het fundament om moslim te kunnen zijn en alles dat daartoe leidt.

Met fiqh bedoel ik alle wetten die ingevoerd zijn door de profeet vrede en zegeningen zij met hem, en hoe die uitgevoerd werden door zijn vrienden (metgezellen), die overigens na de dood van de profeet vrede en zegeningen zij met hem, met de hoogste zorg ertoe hebben bijgedragen dat de Qor-aan verzamelt werd, waardoor we het vandaag de dag kunnen lezen, overpeinzen en bestuderen.

:duim:

Rabi'ah.
06-07-04, 16:36
Geplaatst door BiL@L
Met de juiste geloofsleer bedoel ik het fundament om moslim te kunnen zijn en alles dat daartoe leidt.

Met fiqh bedoel ik alle wetten die ingevoerd zijn door de profeet vrede en zegeningen zij met hem, en hoe die uitgevoerd werden door zijn vrienden (metgezellen), die overigens na de dood van de profeet vrede en zegeningen zij met hem, met de hoogste zorg ertoe hebben bijgedragen dat de Qor-aan verzamelt werd, waardoor we het vandaag de dag kunnen lezen, overpeinzen en bestuderen.

:duim:

Ok, ik snap het, bedankt. :)

BiL@L
06-07-04, 16:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Ok, ik snap het, bedankt. :)

Graag gedaan hoor. Kleine moeite. :)

Rabi'ah.
06-07-04, 17:12
Geplaatst door BiL@L
Graag gedaan hoor. Kleine moeite. :)

:wink: :)