PDA

Bekijk Volledige Versie : Big Brother for real



Simon
04-07-04, 08:22
Providers internet tegen bewaren van klantgegevens



Van een verslaggever



AMSTERDAM - Nederlandse internetaanbieders verzetten zich tegen de plicht die de Europese Unie wil opleggen om gegevens over het internetgedrag van hun klanten te bewaren. De kosten daarvan zijn zo hoog dat alle internetters het zullen merken, voorziet de branche.

Europese ministers van Justitie bespreken een voorstel dat internetaanbieders verplicht te registeren welke websites hun klanten bezoeken, en met wie ze e-mailen. Telefoonaanbieders moeten bijhouden wie met wie belt en voor mobieltjes ook waarvandaan.

Die gegevens (in het jargon: verkeersgegevens) moeten minstens een jaar bewaard worden en kunnen door justitie en politie gebruikt worden voor de bestrijding van misdaad en terrorisme. Binnen de kortste keren ontstaan daardoor enorme databanken waaruit valt af te leiden wie met wie contact onderhoudt en welke informatie op internet wordt geraadpleegd.

''Er worden eerst hooibergen gemaakt om er later spelden in te zoeken,'' aldus Maurice Wessling van privacy-organisatie Bits of Freedom.

Volgens de Nederlandse branchevereniging van internetaanbieders (NLIP) gaat de verplichting de gegevens op te slaan en toegangelijk te maken veel geld kosten. In tegenstelling tot veel andere landen moeten de Nederlandse internetbedrijven dat zelf betalen. ''Ik schat wel in dat de internetter dit gaat merken,'' waarschuwt Anne-Wil Duthler van de NLIP.

Internetaanbieder xs4all, die zich sinds de oprichting sterk bekommert om de privacy van de gebruiker, heeft een drietal ernstige bezwaren.

''Er is een toenemende inbreuk op de privacy. Het bedrijfsleven worden allerlei verplichtingen opgelegd, die veel geld kosten, en er zijn onrealistische verwachtingen van. Het is niet duidelijk of al die gegevens wel nuttig zijn,'' zegt woordvoerder Judith van Erve.

Het College Bescherming Persoonsgegevens, de officiële toezichthouder op de privacy, heeft eerder bezwaar gemaakt tegen het langdurig bewaren van verkeersgegevens.

De discussie over het bewaren van gegevens kwam onlangs in een stroomversnelling. Deze maand moeten de landen al aangegeven welke gegevens bewaard moeten blijven en bij welke misdrijven deze gebruikt mogen worden.


© Het Parool, 03-07-2004

Sarit
04-07-04, 08:36
Dat is toch belachelijk? Het is hier China niet :zweep: .
En dan zeurt diezelfde politiek over de internetvrijheid in China :ego: .

Simon
04-07-04, 10:43
Het lijkt mij ook dat er minstens een aanwijzing zou moeten zijn van strafbare feiten. Maar zodra dit wet is gaat iemand die iets te verbergen heeft neem ik aan steeds onder een ander IP nummer surfen via Internetcafés.

Sarit
04-07-04, 11:07
Geplaatst door Simon
Het lijkt mij ook dat er minstens een aanwijzing zou moeten zijn van strafbare feiten. Maar zodra dit wet is gaat iemand die iets te verbergen heeft neem ik aan steeds onder een ander IP nummer surfen via Internetcafés.

Inderdaad, degene die weten dat ze iets doen wat niet mag (foei!), zullen er van alles aan doen om niet gelogd te worden.

En de onschuldige burger wordt gelogd alszijnde een bigbrother :boos: .

Wat gaat het de regering nou aan op welke sites ik zit en met wie ik email, tenzij ze mij natuurlijk verdenken bij al qaida te zitten ofzo.

Het slaat gewoon nergens op.

:moeilijk:

Isaac
04-07-04, 12:12
Een deel van mijn vertrouwelijke mail gaat al via het zogenaamde Mixmaster netwerk. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor iemand om je mailverkeer in de gaten te houden.
Als dit zo door gaat wil ik al mijn mail via deze methode gaan verzenden. De reden waarom ik dit niet nu al doe is omdat je een kleine prijs betaald in de vorm van gemak en betrouwbaarheid.

sjaen
04-07-04, 12:41
:schok:


:nerveus:


:geld:


:rotpc: