PDA

Bekijk Volledige Versie : Gewelddadige racistische overval op asielcentrum Ranst



Marsipulami
04-07-04, 16:39
Gewelddadige racistische overval op asielcentrum Ranst


14:11:46

ANTWERPEN - Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag een overval gepleegd op het asielcentrum in Broechem (Ranst). De overvallers gingen een aantal asielzoekers te lijf. Eén asielzoeker raakte daarbij gewond. Volgens het parket van Antwerpen was de overval geïnspireerd door vreemdelingenhaat. Van de daders ontbreekt elk spoor.

De drie overvallers drongen zaterdagmorgen om 2.45 uur het asielcentrum binnen. Eén van hen was gewapend met een mes, de twee anderen hadden stokken bij. Ze drongen binnen in verschillende kamers en sloegen drie asielzoekers. Een van hen moest naar het ziekenhuis worden gebracht.

Volgens het parket spraken de daders Nederlands en stelden ze de asielzoekers racistische vragen. Zo vroegen ze hen of ze moslim waren en of ze in België op zoek waren naar werk. Een positief antwoord werd gevolgd door een afranseling. De slachtoffers, een Israëli, een Rus en een Serviër, werden volgens het parket willekeurig uitgezocht. Van de daders ontbreekt elk spoor. De zaak wordt onderzocht.


04/07/2004 - belga

Marsipulami
04-07-04, 19:36
Vreemd geen reactie op deze post. Tis nochtans het ergste racistische incident dat ik ken uit de Belgische geschiedenis.

Mark
04-07-04, 19:41
dit soort aandachttrekkerij interesseert ons niet vuile kelendoorsnijder.

ps. sinds wanneer vragen israelisch asiel aan in belgie?

Marsipulami
04-07-04, 19:47
Geplaatst door Mark
dit soort aandachttrekkerij interesseert ons niet vuile kelendoorsnijder.

Kom, kom, ik snij helemaal geen kelen door en heb alleen maar een grote mond tegen Nederlanders op internet. Ofline ben ik veel hoffelijker tgo Nederlanders als ik ze per ongeluk ergens tegen kom.



ps. sinds wanneer vragen israelisch asiel aan in belgie?

Er zijn ook Palestijnen met Israëlische nationaliteit.

taouanza
04-07-04, 20:41
Ach die moslims moeten gewoon een keertje leren met kritiek om te gaan en zich niet steeds wentelen in een slachtofferrol.:moe:

ZbaqZbaq
04-07-04, 20:44
Geplaatst door taouanza
Ach die moslims moeten gewoon een keertje leren met kritiek om te gaan en zich niet steeds wentelen in een slachtofferrol.:moe:

moslims moeten niet meer zo zeiken en gewoon gaan rappen

width=300 height=100

taouanza
04-07-04, 21:26
Geplaatst door ZbaqZbaq
moslims moeten niet meer zo zeiken en gewoon gaan rappen

width=300 height=100

hoi barneveld:moe:

taouanza
04-07-04, 22:10
Ik vond een interessante bijdrage op Fok ben benieuwd of er hier mensen zijn die er zo over denken.



Runmaster
wel redelijk ziek ja, laat ze liever de politici aframmelen die verantwoordelijk zijn voor die import van toekomstige criminelen - ergens zijn die asielzoekers net zulke slachtoffers als wij van de linkse kerk

en verder, tja het is immoreel maar het heeft wel een remmende werking op de komst van moslims naar het westen, en op termijn heeft dat iig voordelen voor de vrijheid

Marsipulami
05-07-04, 09:32
05/07 Overval Ranst: meer politiepatrouilles

De lokale politie van Ranst zal de komende dagen extra patrouilles houden in de directe omgeving van het asielcentrum van Broechem nadat daar vrijdagnacht een asielzoeker gewond raakte tijdens een racistische overval.

Dat zegt Lode Hofmans, de burgemeester van Ranst. "We willen de beveiliging garanderen voor de mensen in het centrum die zich sinds de overval onveilig voelen", aldus Hofmans.

De extra patrouilles, die regelmatig en zeker ook 's nachts zullen worden uitgevoerd, gaan alvast tot en met volgend weekend door. Mogelijk wordt er ook de week daarna extra gepatrouilleerd.

Volgens burgemeester Hofmans was de overval van vrijdagnacht bijzonder goed doordacht. Zo hadden de daders paletten op de rijweg gelegd om de politie de doorgang te bemoeilijken.

___________

Echt weer een briljant idee van die domme Belgen.

a) extra patrouilles zijn een uiterst ongeschikt middel om criminaliteit te voorkomen. Extra patrouilles zijn alleen geschikt om verkeerd geparkeerde wagens op te sporen. Voor de rest is het politieke show, het schaamlapje om zowel de onmacht van poltiek als politiediensten te verbergen.

b) Superdom wordt het als men dan ook nog eens via de media gaat aankondigen op welke datum die extra patrouilles zullen stoppen.

Tomas
05-07-04, 09:41
Nou opzich valt dit nieuws wel mee tov al het andere nieuws uit Begie, dus laat ik maar niet verder zeuren over deze zaak.


Geplaatst door Marsipulami
De slachtoffers, een Israëli, een Rus en een Serviër, werden volgens het parket willekeurig uitgezocht.

Maar dan nog over dit lijstje. Volstrekt willekeurig en toevallig naar het schijnt. Dat wil dus zeggen dat in deze aselecte "steekproef" geen enkele nationaliteit zit waarvan ik me kan voorstellen dat ie terecht op humanitaire gronden asiel zoekt. Dit lijstje doet mij denken aan of economische gelukszoekers of criminelen, danwel oorlogsmisdadigers op de vlucht. Het zal wel een vooroordeel zijn, maar ik kan me opeens wel wat voorstellen bij het feit dat asielzoekerscentra een slechte naam krijgen.

Marsipulami
05-07-04, 09:50
Geplaatst door Tomas
Nou opzich valt dit nieuws wel mee tov al het andere nieuws uit Begie, dus laat ik maar niet verder zeuren over deze zaak.



Maar dan nog over dit lijstje. Volstrekt willekeurig en toevallig naar het schijnt. Dat wil dus zeggen dat in deze aselecte "steekproef" geen enkele nationaliteit zit waarvan ik me kan voorstellen dat ie terecht op humanitaire gronden asiel zoekt. Dit lijstje doet mij denken aan of economische gelukszoekers of criminelen, danwel oorlogsmisdadigers op de vlucht. Het zal wel een vooroordeel zijn, maar ik kan me opeens wel wat voorstellen bij het feit dat asielzoekerscentra een slechte naam krijgen.

Eigenlijk is er bij dit incident ook geen sprake van racisme, aangezien de slachtoffers verschillende nationaliteiten hadden.

Zo dat is dus ook weer opgelost.

Tomas
05-07-04, 09:54
Geplaatst door Marsipulami
Eigenlijk is er bij dit incident ook geen sprake van racisme, aangezien de slachtoffers verschillende nationaliteiten hadden.

Zo dat is dus ook weer opgelost.

Een gezonde belg heeft gewoon een hekel aan elke buitenlander.

Marsipulami
05-07-04, 10:01
Geplaatst door Tomas
Een gezonde belg heeft gewoon een hekel aan elke buitenlander.


Er zijn altijd van die lieden die asielzoekers een slechte naam bezorgen en vooroordelen in het leven roepen:



Nederlander vraagt asiel aan in België


llc 21/01/2004
belga

DEN HAAG - Een Nederlandse man heeft asiel aangevraagd in België. De reden? Hij mag in Nederland zijn tent niet opzetten waar hij dat wil. Hij verblijft momenteel in een asielzoekerscentrum in Sint-Truiden.

België is volgens de Nederlandse krant Algemeen Dagblad niet onverdeeld blij met de asielaanvraag. Het zou gaan om een dakloze die behoorlijk in de war is. Enkele maanden geleden werd zijn aanvraag afgewezen, waarna hij in hoger beroep ging. De man zou voorlopig niet worden uitgezet.

Het is overigens niet voor het eerst dat een Nederlander in België asiel aanvraagt. Volgens het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken krijgt de vreemdelingendienst jaarlijks gemiddeld één Nederlandse asielaanvraag.


©Copyright De Standaard

Tomas
05-07-04, 10:08
Geplaatst door Marsipulami
Er zijn altijd van die lieden die asielzoekers een slechte naam bezorgen en vooroordelen in het leven roepen:

En dat cind ik dan weer hypocriet van die Belgen. Enerzijds roepen dat Nederland een achterlijk en intolerant, hypocriet land is en anderzijds de terechte asielzoekers van dit vreselijke systeem afschilderen als zwervers en/of klaplopers.

Make up your mind.

Tomas
05-07-04, 10:10
Maar serieus, zoiets kan wel gezegd worden over een nederlander. Maar probeer zoiets maar eens te zeggen over een asielzoeker die van iets verder komt zonder voor xenofoob of intolerant uitgemaakt te worden.

Marsipulami
05-07-04, 10:24
Geplaatst door Tomas
Maar serieus, zoiets kan wel gezegd worden over een nederlander. Maar probeer zoiets maar eens te zeggen over een asielzoeker die van iets verder komt zonder voor xenofoob of intolerant uitgemaakt te worden.


Het onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen is een arbitrair onderscheid en mist in vele gevallen een solide etische basis. Immers wie in nood is heeft het recht om naar middelen en wegen te zoeken om zijn situatie te verbeteren. Bovendien is de conventie van Genève alleen maar goed om terroristen en afgezette dictators asiel te verlenen in Europa. De mensen die willen werken voor hun boterham daarentegen wordt de toegang geweigerd. Ik ben voorstander van arbeidsmigratie op humanitaire gronden. De politieke vluchtelingen die hadden in eigen land hun mond maar moeten houden en zich moeten aanpassen, dan waren ze niet in de problemen gekomen. Mensen in een uitzichtloze economische situatie die hun kinderen willen eten geven daar kan men volgens mij beter wat aan doen.

Tomas
05-07-04, 10:27
Geplaatst door Marsipulami
Het onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen is een arbitrair onderscheid en mist in vele gevallen een solide etische basis. Immers wie in nood is heeft het recht om naar middelen en wegen te zoeken om zijn situatie te verbeteren. Bovendien is de conventie van Genève alleen maar goed om terroristen en afgezette dictators asiel te verlenen in Europa. De mensen die willen werken voor hun boterham daarentegen wordt de toegang geweigerd. Ik ben voorstander van arbeidsmigratie op humanitaire gronden. De politieke vluchtelingen die hadden in eigen land hun mond maar moeten houden en zich moeten aanpassen, dan waren ze niet in de problemen gekomen. Mensen in een uitzichtloze economische situatie die hun kinderen willen eten geven daar kan men volgens mij beter wat aan doen.

Dus deze hollander krijgt politiek asiel? Is dat wat je nu wilt zeggen?

Marsipulami
05-07-04, 10:31
Geplaatst door Tomas
Dus deze hollander krijgt politiek asiel? Is dat wat je nu wilt zeggen?

Ik ben in ieder geval voorstander van een humane oplossing voor die Hollander. Dat hij misbruik maakt van de asielprocedure betekent dat het sociaal vangnet in Nl tekortschiet.

Tomas
05-07-04, 10:37
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben in ieder geval voorstander van een humane oplossing voor die Hollander. Dat hij misbruik maakt van de asielprocedure betekent dat het sociaal vangnet in Nl tekortschiet.

En wat is die "humane" oplossing dan?

Marsipulami
05-07-04, 10:43
Geplaatst door Tomas
En wat is die "humane" oplossing dan?

Dat hangt af van de specifieke problematiek. Maar het recht op wonen is allerfundamenteelst. Een camping voor daklozen in een tentje misschien in afwachting dat men wat beters weet te bedenken.

Tomas
05-07-04, 10:47
Geplaatst door Marsipulami
Dat hangt af van de specifieke problematiek. Maar het recht op wonen is allerfundamenteelst. Een camping voor daklozen in een tentje misschien in afwachting dat men wat beters weet te bedenken.

Dat vind jij humaan? Je weet toch wel waarom ie uberhaupt asiel heeft aangevraagd?

"De reden? Hij mag in Nederland zijn tent niet opzetten waar hij dat wil."

Dat vind ik dus net zo humaan als voor economische asielzoekers een kamp in te richten met net niet voldoende eten en water.

Marsipulami
05-07-04, 11:42
Geplaatst door Tomas
Dat vind jij humaan? (...)

Dat vind ik dus net zo humaan als voor economische asielzoekers een kamp in te richten met net niet voldoende eten en water.

Hulpverlening mag nooit al te humaan zijn, want dan kweek je cliëntilisme en hou je mensen vast in de hulpverlening. Het is beter de zelfredzaamheid van betrokkene na te streven.

Daarom vind ik je kamp voor asielzoekers met net te weinig water of voedsel een goed voorstel, op voorwaarde dan dat voor de mensen in dat kamp een deurtje blijft openstaan waarlangs ze kunnen ontsnappen uit die hulpverlening. Dat betekent dat men hen perspectieven moet kunnen geven op een lotsverbetering. 99% van die asielzoekers in jouw kamp zouden er snel weg zijn als ze de kans kregen om op een normale wijze te participeren aan de samenleving in eigen land of elders in de wereld.

Tomas
05-07-04, 11:47
Geplaatst door Marsipulami
Hulpverlening mag nooit al te humaan zijn, want dan kweek je cliëntilisme en hou je mensen vast in de hulpverlening. Het is beter de zelfredzaamheid van betrokkene na te streven.

Daarom vind ik je kamp voor asielzoekers met net te weinig water of voedsel een goed voorstel, op voorwaarde dan dat voor de mensen in dat kamp een deurtje blijft openstaan waarlangs ze kunnen ontsnappen uit die hulpverlening. Dat betekent dat men hen perspectieven moet kunnen geven op een lotsverbetering. 99% van die asielzoekers in jouw kamp zouden er snel weg zijn als ze de kans kregen om op een normale wijze te participeren aan de samenleving in eigen land of elders in de wereld.

Het is jouw kamp. Niet de mijne. Het was jouw voorstel om voor asielzoekers dezelfde omstandigheden te schapen als ze ontvlucht zijn. Weet je nog?

En denk jij dat de vlaamse economie op een massa laag/niet opgeleide asielzoekers zit te wachten? Wat denk je nou echt dat er gebeurt als je voorstel in praktijk genomen zou worden?

Marsipulami
05-07-04, 11:54
Geplaatst door Tomas
Het is jouw kamp. Niet de mijne. Het was jouw voorstel om voor asielzoekers dezelfde omstandigheden te schapen als ze ontvlucht zijn. Weet je nog?

nee



En denk jij dat de vlaamse economie op een massa laag/niet opgeleide asielzoekers zit te wachten? Wat denk je nou echt dat er gebeurt als je voorstel in praktijk genomen zou worden?

Om de Europese economie op peil te houden heeft men nood aan 50 miljoen nieuwe arbeidsmigranten als men de problemen van de demografische evolutie en de vergrijzing wil opvangen in de komende decennia. (heb ik ergens gelezen).

Een asielzoeker die wil werken voor zijn brood en niemand (ook de overheid niet) tot last is draagt bij tot de welvaart van heel de samenleving.

Tomas
05-07-04, 12:00
Geplaatst door Marsipulami
nee

Is de leeftijd.


Om de Europese economie op peil te houden heeft men nood aan 50 miljoen nieuwe arbeidsmigranten als men de problemen van de demografische evolutie en de vergrijzing wil opvangen in de komende decennia. (heb ik ergens gelezen).

Stel dat het waar is. Wat ik dus niet vind, want ik ben persoonlijk geen voorstander van de eeuwige onbeperkte kapitalistische groei. Maar dus voor argumentsake (ofzoiets) ga ik met je mee.

Waarom denk je dat het aantal asielzoekers stopt bij 50 miljoen als jij je zin krijgt?



Een asielzoeker die wil werken voor zijn brood en niemand (ook de overheid niet) tot last is draagt bij tot de welvaart van heel de samenleving.

Da's waar. Als er werk is dat hij of zij kan doen.

Marsipulami
05-07-04, 12:15
Geplaatst door Tomas
Stel dat het waar is. Wat ik dus niet vind, want ik ben persoonlijk geen voorstander van de eeuwige onbeperkte kapitalistische groei.

er is nog een onderscheid tussen groei en 'op peil houden'. Een heel laag aantal beroepsactieven zullen een recordaantal inactieven moeten onderhouden in de nabije toekomst. Dat kan alleen maar neerkomen op een daling van het welvaartspeil. Je kan dat oplossen door meer actieve arbeidskrachten in te schakelen in de economie.



Waarom denk je dat het aantal asielzoekers stopt bij 50 miljoen als jij je zin krijgt?

Dat is een lange termijn debat. De migratiestromen zullen maar afgeremd worden door meer vrede en een gelijkere verdeling van de rijkdom in de wereld. Maar net zoals in het verleden is het ook mogelijk dat migratiestromen in de omgekeerde richting zullen plaatsvinden.



Da's waar. Als er werk is dat hij of zij kan doen.

Dat gezeur over die kenniseconomie is allemaal onzin. Het probleem is niet dat er alleen hooggeschoolden aan het werk kunnen. Het probleem is dat de loonkosten veel te hoog liggen. Als mijn dakgoot lekt kost me dat een half maandloon terwijl men dat in een paar uur komt fiksen. Bovendien moet ik een jaar wachten alvorens die dakwerker tijd heeft om te komen. Die loonkosten liggen zo hoog o.m. omwille van de problematiek van de vergrijzing. Het loon dat de werkgever uitbetaalt moet ook nog dienen om de inactieven te onderhouden in de samenleving.

Tomas
05-07-04, 12:19
Geplaatst door Marsipulami
er is nog een onderscheid tussen groei en 'op peil houden'. Een heel laag aantal beroepsactieven zullen een recordaantal inactieven moeten onderhouden in de nabije toekomst. Dat kan alleen maar neerkomen op een daling van het welvaartspeil. Je kan dat oplossen door meer actieve arbeidskrachten in te schakelen in de economie.




Dat is een lange termijn debat. De migratiestromen zullen maar afgeremd worden door meer vrede en een gelijkere verdeling van de rijkdom in de wereld. Maar net zoals in het verleden is het ook mogelijk dat migratiestromen in de omgekeerde richting zullen plaatsvinden.




Dat gezeur over die kenniseconomie is allemaal onzin. Het probleem is niet dat er alleen hooggeschoolden aan het werk kunnen. Het probleem is dat de loonkosten veel te hoog liggen. Als mijn dakgoot lekt kost me dat een half maandloon terwijl men dat in een paar uur komt fiksen. Bovendien moet ik een jaar wachten alvorens die dakwerker tijd heeft om te komen. Die loonkosten liggen zo hoog o.m. omwille van de problematiek van de vergrijzing. Het loon dat de werkgever uitbetaalt moet ook nog dienen om de inactieven te onderhouden in de samenleving.

Waar het dus op neer komt is dat je geen enkel idee hebt hoe een liberaal vreemdelingenbeleid zal werken.

Maar dat jouw angstprojectie op de vergrijzing in ieder geval eerst maar eens moet worden opgelost door meer laaggeschoolden binnen te halen. PAs als dat is opgelost wil je verder nadenken over gecontroleerde arbeidsmigratie.

En jouw vergrijzingsangst komt neer ophet feit dat laaggeschoolden in Europa een inkomen hebben waar ze van kunnen leven. Je zou liever willen, dat ze van een honger loontje rond probeerden te komen?

Marsipulami
05-07-04, 13:04
Geplaatst door Tomas
En jouw vergrijzingsangst komt neer ophet feit dat laaggeschoolden in Europa een inkomen hebben waar ze van kunnen leven. Je zou liever willen, dat ze van een honger loontje rond probeerden te komen?

Klopt niets van. Die laaggeschoolde arbeider houdt maar een fractie over van de loonkost die de werkgever werkelijk heeft heeft m.b.t. diezelfde arbeider. Loonkost = Brutoloon (100 %) + patronale bijdragen (108%). Het nettoloon komt dan meestal uit op de helft van het brutoloon. Het overgrote deel van de loonkost komt dus niet terecht bij de arbeider zelf. Men kan perfect systemen bedenken waarbij de loonkost voor de werknemer daalt en het netto inkomen zelfs stijgt. Zie bv www.vivant.be

Tomas
05-07-04, 13:09
Geplaatst door Marsipulami
Klopt niets van. Die laaggeschoolde arbeider houdt maar een fractie over van de loonkost die de werkgever werkelijk heeft heeft m.b.t. diezelfde arbeider. Loonkost = Brutoloon (100 %) + patronale bijdragen (108%). Het nettoloon komt dan meestal uit op de helft van het brutoloon. Het overgrote deel van de loonkost komt dus niet terecht bij de arbeider zelf. Men kan perfect systemen bedenken waarbij de loonkost voor de werknemer daalt en het netto inkomen zelfs stijgt. Zie bv www.vivant.be

Voor laaggeschoolden geldt in NL dat zij een veel aanzienlijker deel van hun bruto salaris overhouden. Soms wel 75% of nog meer.

Ik heb het gevoel dat je de discussie een beetje loopt te ontwijken. Ik heb nu ook geen idee meer wat de discussie nu eigenlijk is. Het verschil tussen Belgie en NL qua belastingtarieven?

Marsipulami
10-07-04, 12:25
Overvallers Ranst opgepakt

Burenruzie leidde tot racistische raid

De bewoners van het asielcentrum kunnen herademen nu twee overvallers zijn opgepakt.
© Koen Fasseur

RANST (belga, eigen berichtgeving) - Twee van de vier jongeren die vorig weekend een overval pleegden op het asielcentrum in Ranst zijn opgepakt. Het gaat om een meerderjarige en een minderjarige die het asielcentrum viseerden na een ruzie met enkele bewoners van het centrum.



DE jongeren die donderdagavond werden opgepakt zijn een achttienjarige Belg uit de streek van Ranst en zijn minderjarige kompaan. Een van de daders ging bij zijn aanhouding over tot bekentenissen en wees drie mededaders aan. Naar de twee andere overvallers wordt nog gezocht, bevestigt Dominique Reyniers van het parket van Antwerpen.

Hoe het gerecht de daders op het spoor kwam, werd niet bekendgemaakt. De opgepakte personen beantwoorden alleszins aan het profiel dat de asielzoekers van hun overvallers schetsten. Volgens hun persoonsbeschrijving ging het om mannen van rond de twintig die Nederlands spraken.

De jongeren worden vervolgd voor het opzettelijk toebrengen van zware slagen en verwondingen met werkonbekwaamheid tot gevolg, met de verzwarende omstandigheid dat het om een racistische daad gaat.

De meerderjarige daders riskeren daarvoor een gevangenisstraf van maximaal drie jaar. Door het racistische motief worden de straffen mogelijk verdubbeld.

De minderjarige, die een blanco strafregister heeft, werd gisteren door de jeugdrechter in een gesloten instelling geplaatst. Zijn meerderjarige kompaan werd door de onderzoeksrechter formeel aangehouden.

De overval op het open asielcentrum in Broechem (Ranst) was volgens het Antwerpse parket duidelijk racistisch geïnspireerd. De vier gemaskerde en gewapende mannen drongen het centrum vrijdagnacht binnen en vielen de slapende asielzoekers aan. Twee mensen werden lichtgewond, één persoon werd even in het ziekenhuis opgenomen.

De overvallers vroegen de asielzoekers waar ze vandaan kwamen en of ze moslim waren. Wie bevestigend antwoordde, werd met stokken afgeranseld en kreeg te horen dat hij werk moest zoeken en terug moest keren naar zijn eigen land.

De burgemeester van Ranst, Lode Hofmans (VLD), is tevreden met de doorbraak in het onderzoek. Hofmans bevestigt dat racistische motieven aan de basis van het geweld lagen. ,,Deze jongeren konden de aanwezigheid van asielzoekers niet verkroppen. Het is triest dat mensen hun onvrede niet meer alleen uiten met hun stemgedrag, maar nu ook met bruut geweld." De burgemeester gelooft niet dat het om een gestructureerde organisatie gaat. ,,Blijkbaar hebben de daders een tijdje voor het incident ruzie gehad met enkele bewoners van het asielcentrum en was de inval een wraakactie."

Het verhoogde politietoezicht dat vlak na de overval werd aangekondigd, blijft ook dit weekend nog van kracht.

(mb)


10/07/2004 (mb)

©Copyright De Standaard

Bofko
10-07-04, 12:29
Geplaatst door taouanza
hoi barneveld:moe:

Zbaqzbaq = barneveld ?