PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesië / De islam sluipt binnen



echnaton
05-07-04, 10:41
Indonesië / De islam sluipt binnen

De radicale islam wordt in Indonesië vrijwel unaniem afgewezen en fundamentalistische moslimpartijen trekken weinig stemmen. Maar ondertussen speelt de islam wel een steeds grotere rol in het dagelijks leven.

Geestelijken verbonden aan de grootste moslimorganisatie in Indonesië verklaarden vorige maand dat de wet niet toelaat dat een vrouw president wordt. Verkiezingsretoriek wellicht, bedoeld om de kiezers ervan te weerhouden vandaag tijdens de presidentsverkiezingen hun voorkeur uit te spreken voor Megawati. De oproep lijkt even belachelijk als die van president Megawati zelf, die de kiezers aanmoedigde voor de kandidaat met het knapste uiterlijk te gaan.

Toch lijkt de losse flodder van de 40 miljoen leden tellende moslimorganisatie Nahdlatul Ulama (NU), voor meer te staan. De NU is immers de meest gematigde van de twee grootste moslimorganisaties in Indonesië. Het land is met zo'n 180 miljoen moslims, ongeveer tachtig procent van de bevolking, het grootste moslimland ter wereld. De meeste Indonesische moslims zijn verdraagzaam. De radicale moslimpartijen kregen maar weinig stemmen bij de parlementsverkiezingen van april, en wie in een willekeurige stad bij een moskee gaat kijken ziet een bont spektakel van spelende kinderen, een markt op het voorplein waar verse vruchten te koop zijn, en nisjes waar rituelen worden verricht met bloemen - een gebruik dat is overgenomen uit hindoeïsme en boeddhisme. Erg strikt lijkt het allemaal niet.

Maar hierin lijkt langzaam verandering te komen. Prof.dr. Akhmad Minhaji maakt zich zorgen om de islamisering in zijn land. Dat vooral jonge vrouwen in toenemende mate hoofddoeken dragen, en steeds meer jonge mannen een baard laten groeien vindt hij onbelangrijk. Maar de achterliggende oorzaak van die uiterlijkheden vindt hij verontrustend. Indonesische moslims richten zich steeds meer op de Arabische wereld, niet op het Westen.

Akhmad Minhaji is rector van het filiaal in Yogyakarta van de IAIN, het nationale instituut voor islamstudies. Het is een onderwijsinstituut waar de sjaria, de islamitische wet, wordt bestudeerd. Hier wordt een gematigde islam onderwezen, verzekert hij.

Maar zo heel liberaal gaat het hier niet toe. Geen vrouw loopt zonder hoofddoek rond op de campus, en navraag leert dat dit kledingstuk verplicht is voor vrouwelijke studenten. De rector is ook heel mild over Abu Bakar Bashir, de vermoedelijke leider van de terreurorganisatie Jemaah Islamiah, de groep die verantwoordelijk wordt gehouden voor aanslagen in naam van de islam, onder meer op Bali in 2002 ,,Bashir is niet uit op radicalisering, hij wil slechts dat de sjaria en de Koran letterlijk worden genomen.''

De vijftiger Minhaji heeft zelf zeven jaar islamstudies in Canada gedaan en kijkt met respect terug op de gedegenheid waarmee in dit westerse land de islam wordt bestudeerd. Met dezelfde waardering spreekt hij over Nederland, met name de Universiteit Leiden. ,,Aan westerse universiteiten leer je om zelf na te denken, aan universiteitein in het Midden-Oosten wordt je geïnstrueerd hoe je moet denken.''

Hij houdt ervan het westen te promoten, en zijn studenten te stimuleren om een tijd op een westerse universiteit rond te lopen. Maar de laatste tijd valt het hem moeilijker Indonesische studenten daarvan te overtuigen. ,,Ze willen liever naar het Midden-Oosten, waar de ware islam onderwezen zou worden.''

Die gedachte is niet nieuw. Tijdens zijn eigen studietijd in Canada in de jaren zeventig was er een gebedsgroep met een imam uit Saoedi-Arabië. In al die zeven jaar heeft nooit een Indonesiër mogen voorgaan in het gebed. Toen al deden veel mensen uit Arabische landen laatdunkend over de islam van de Indonesiërs omdat deze te tolerant zou zijn ten aanzien van andere godsdiensten en, erger, invloeden van het hindoeïsme, het boeddhisme of zelfs het animisme laconiek liet vermengen met de islam. Verschil met toen is dat inmiddels veel Indonesiërs hiervan overtuigd raken en zich richten op de Arabische wereld.

Begrijpen doet Minhaji dat wel. ,,Moslims over de hele wereld voelen zich al vele jaren enorm tekort gedaan door de westerse wereld. Dat is de achtergrond van de aanslagen van 11 september 2001 op het WTC in New York. Hoe na die aanslagen bovendien over moslims werd gepraat heeft veel kwaad bloed gezet. Het maakt niet uit dat westerlingen dan allerminst Indonesiërs voor ogen hebben. Wij moslims zijn een lichaam, zeggen wij.''

Hij benadrukt dat hij alle terreur afwijst en niets moet hebben van radicale moslims. Maar hij denkt ook dat Jemaah Islamiah een verzinsel is van westerlingen, Sidney Jones voorop. Deze Amerikaanse onderzoekster was directeur van de Indonesische afdeling van de International Crisis Group. In de rapporten van deze onafhankelijke onderzoeksorganisatie, die in België zijn hoofdkantoor heeft, werd de Indonesische overheid meer dan eens laksheid verweten bij de terreurbestrijding. Ook de rol van de Indonesische inlichtingendienst en die van het leger, dat al dan niet wordt gedekt door de overheid, werden door de Internationale Crisis Groep bekritiseerd. De Indonesische regering zette Sidney Jones onlangs het land uit.

Radicale moslims vormen in Indonesië maar een kleine minderheid, relativeert Minhaji. Maar de radicalisering moet niet verder doorzetten. ,,Dan hebben ook de eigen mensen straks geen ruimte voor andere meningen.'' Minhaji vindt dat moslims niet zo navelstaarderig moeten zijn. De wetenschap die zij beoefenen moet dienstbaar worden aan alle mensen in de wereld, niet alleen aan henzelf. ,,Ja zelfs voor de Joden'', voegt hij eraan toe, en hij staart korte tijd voor zich uit, alsof hij zich ervan wil vergewissen of hij wel achter deze uitspraak staat. Maar dan herneemt hij: ,,Ja, zelfs voor de Joden.''

De IAIN in Indonesië staat voor de gematigde islam. De instelling wordt binnenkort uitgebreid tot een heuse universiteit, waar behalve rechten ook andere studies gevolgd kunnen worden. Nu al speelt het onderwijsinstituut een centrale functie in de aanlevering van hoger kader voor overheidsfuncties. Minhaji: ,,Zo proberen we de tolerante islam te verspreiden.''

Het is een veelzeggende opmerking, omdat die voor een deel blootlegt hoe de islamisering in Indonesië in zijn werk gaat. Niet via de terreuracties, waarvan iedereen de mond vol heeft, maar die bijna unaniem worden veroordeeld. Niet omdat veel mensen er serieus voor voelen de sjaria als enige richtlijn in te voeren. De islamisering gaat sluipenderwijs, en heeft een zichzelf versterkende werking. Gematigde, doch zeer gelovige mensen op belangrijke posities, afgeleverd door onder meer de IAIN, spelen een rol. Televisiemakers zeggen dat de vraag naar islamitische programma's voortdurend toeneemt. Jongeren zetten elkaar ertoe aan zich islamitisch te kleden. En zo langzamerhand groeit ook de sociale controle op de naleving van islamitische voorschriften in de dagelijkse omgang.

In de politiek zet de trend eveneens terloops door. Niet voor niets vindt elke presidentskandidaat het noodzakelijk om dan tenminste als vice-president een uiterst vrome moslim aan te stellen. De afgelopen jaren werden overheidsmaatregelen en wetten aangepast in islamitische richting. De grote nationale partijen -de Democratische Strijdende Partij van president Megawati en Golkar, de partij van voormalig dictator Soeharto- zijn geen van beide groot genoeg om alleen te regeren. Ze zijn verplicht steun te zoeken bij kleine, vaak radicale, partijen. Die vragen hiervoor in ruil dat islamitische wetgeving wordt ingevoerd en eisen cruciale posities op in de regering.

Het bekendste voorbeeld is Yusril Mahendra. Zijn ultrarechtse Partij van de Nieuwe Maan en Ster verwierf maar drie procent van de stemmen in de parlementsverkiezingen van 1999 (en nog maar 2,5 procent in die van afgelopen april). Maar Mahendra werd wel minister van justitie en mensenrechten in het kabinet van Megawati.

Gedurende Megawati's regeerperiode kwam het tot wetgeving, die op zijn zachtst gezegd weinig liberaal is. Een besluit uit 2002 maakt het mogelijk dat christelijke kerken in Jakarta en omgeving gesloten worden als omwonenden bezwaar maken tegen hun aanwezigheid. In korte tijd werden tientallen kerken gesloten. Naar verluidt werden liberale moslims onder druk gezet door radicalere geloofsgenoten om tegen de kerken bezwaar te maken.

Een andere wet bepaalt dat scholen aan alle leerlingen godsdienstonderwijs moeten geven in hun eigen geloof en wel door leraren die datzelfde geloof aanhangen. Het lijkt neutraal geformuleerd, maar in de praktijk treft de wet vooral christelijke scholen, waarheen veel moslimouders hun kinderen sturen vanwege de goede kwaliteit van het onderwijs. Die christelijke scholen moeten nu moslimonderwijzers aanstellen om de moslimleerlingen godsdienstonderwijs te geven. Alle christelijke scholen waarop moslims zitten moeten volgens deze wet bovendien verplicht een gebedsruimte voor moslims inrichten op het schoolterrein.

Nog in de ontwerpfase is de Wet op Religieuze Harmonie, waarvan artikel 1 bepaalt dat er in Indonesië vijf godsdiensten zijn toegestaan: islam, protestantisme, katholicisme, hindoeïsme en boeddhisme. In Indonesië veel beleden godsdiensten als het confucianisme en het animisme worden niet erkend. Volgens dezelfde wet staat er een gevangenisstraf van drie jaar op het vieren van een religieuze feestdag van een andere godsdienst dan de eigen.

De wet bepaalt dat moslimkinderen in de Indonesische weeshuizen niet meer door christelijke ouders geadopteerd mogen worden. Een huwelijk mag alleen gesloten worden tussen mensen van dezelfde godsdienst. Volgens critici speelt ook deze wet vooral de islam in de kaart. Christenen of andere gelovigen die met een moslim willen huwen worden zo bijvoorbeeld verplicht zich tot de islam te bekeren. De moslimtraditie staat niet toe dat een moslim zijn godsdienst inruilt voor een andere. Protest tegen dit wetsontwerp is er zeker, maar erg fel worden de discussies niet gevoerd, omdat geen politicus het verwijt wil krijgen tegen de islam te zijn.

Of deze wet wordt doorgevoerd hangt af van wie de nieuwe president van Indonesië wordt en hoeveel de radicale politici in de melk te brokkelen krijgen. Van alle kandidaten doet generaal Susilo Bambang Yudhoyono het het best in de peilingen. En hij is de enige kandidaat die zich ferm heeft uitgesproken voor een land waarin harmonie heerst in plaats van polarisatie. Hij is ook de enige die belooft met harde hand het moslimextremisme te zullen bestrijden. Hij herhaalde die oproep vorige week nota bene in de Javaanse stad Solo, de thuisbasis van de moslimschool van Abu Bakar Bashir.

Of de trend van islamisering zich doorzet, hangt verder af van de ontwikkeling van de economie. Ook daarop heeft de nieuwe president invloed. Uitgerekend de islamgeleerde Salahuddin Wahid relativeert de islamisering. Wahid is tweede man voor presidentkandidaat Wiranto van de Golkarpartij, hij is een van de leiders van de moslimorganisatie NU en broer van oud-president Abdurrahman Wahid. Volgens Salahuddin Wahid is het feit dat veel gewone burgers troost zoeken in het geloof een natuurlijke reactie op de slechte sociale omstandigheden en economische onzekerheid van de laatste jaren. Als Indonesië weer een stabiel land wordt, zo voorspelt hij, zal het gekoketteer met de islam snel weer verdwijnen en niet meer dan een modegril blijken.

Trouw, Leonoor Kuijk

Rabi'ah.
05-07-04, 10:45
Geplaatst door echnaton
Indonesië / [B]De islam sluipt binnen

De radicale islam wordt in Indonesië vrijwel unaniem afgewezen en fundamentalistische moslimpartijen trekken weinig stemmen. Maar ondertussen speelt de islam wel een steeds grotere rol in het dagelijks leven.


:rolleyes:

Een prachtige genuanceerde titel weer. :duim:


Inhoudelijk commentaar volgt nog. :moe:

taouanza
05-07-04, 10:55
Italie/ het katholisme sluipt binnen.:moe:

Mijn God de grootste islamitische natie blijkt islamitisch te zijn :schok:

Straks blijkt de Noordpool onder het ijs te zitten :verrassin

echnaton
05-07-04, 11:05
Geplaatst door taouanza
Italie/ het katholisme sluipt binnen.:moe:

Mijn God de grootste islamitische natie blijkt islamitisch te zijn :schok:

Straks blijkt de Noordpool onder het ijs te zitten :verrassin

Het artikel gaat over de vervanging van de gematigde, Indonesische variant van de islam door de radicale islam.

Rabi'ah.
05-07-04, 11:06
Geplaatst door taouanza
Italie/ het katholisme sluipt binnen.:moe:

Mijn God de grootste islamitische natie blijkt islamitisch te zijn :schok:

Straks blijkt de Noordpool onder het ijs te zitten :verrassin

:haha: Whahahahahhaah :haha:

Falling of my chair laughing :hihi:

Rabi'ah.
05-07-04, 11:10
Geplaatst door echnaton
Het artikel gaat over de vervanging van de gematigde, Indonesische variant van de islam door de radicale islam.

Waarom staat er dan "DE islam" in de titel? Alsof de "radicale islam" hetzelfde is als "DE islam".
Alsof het salafisme en de islam van Saudi-Arabië normatief is voor DE islam. (niet dus)

:moe:


Groetjes,

Rabiah.

echnaton
05-07-04, 11:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom staat er dan "DE islam" in de titel? Alsof de "radicale islam" hetzelfde is als "DE islam".
Alsof het salafisme en de islam van Saudi-Arabië normatief is voor DE islam. (niet dus)

:moe:


Groetjes,

Rabiah.

Omdat een titel publiek moet trekken, dat snap je zelf ook wel. Ga het artikel nou maar lezen.

taouanza
05-07-04, 11:14
Geplaatst door echnaton
Omdat een titel publiek moet trekken, dat snap je zelf ook wel. Ga het artikel nou maar lezen.

JE moest eens weten hoe jezelf nou hebt laten kennen.
De islam staat dus gelijk aan radicale islam?
Maar goed niet dat ik ooit twijfels had over je intentie.:rolleyes:

Simon
05-07-04, 11:14
Ja erg fraaie ontwikkelingen lijken het niet. Weinig tolerant en het stimuleren van apartheid tussen godsdiensten lijkt mij ook niet goed.

taouanza
05-07-04, 11:19
Geplaatst door Simon
Ja erg fraaie ontwikkelingen lijken het niet. Weinig tolerant en het stimuleren van apartheid tussen godsdiensten lijkt mij ook niet goed.

Zo'n krantenkop die voorspelt iets goeds.
Hoe dom en haatdragend moet je zijn om van zo'n titel op te kijken?
Een islamitisch land blijkt islamitisch te zijn. Wie weet dan nog niet dat Indonesie de grootste moslimbevolking heeft?

Rabi'ah.
05-07-04, 11:21
Geplaatst door echnaton
Omdat een titel publiek moet trekken, dat snap je zelf ook wel. Ga het artikel nou maar lezen.

Het gaat om het kwalijke beeld wat bevestigd wordt, nl. dat DE islam gelijkstaat aan extremistische uitwassen.
Daarvoor hoef ik het artikel niet gelezen te hebben, want door deze -bewuste?- denkfout is de toon nl. al gezet.

Groetjes,

Rabiah.

sjaen
05-07-04, 11:23
Geplaatst door taouanza
JE moest eens weten hoe jezelf nou hebt laten kennen.
De islam staat dus gelijk aan radicale islam?
Maar goed niet dat ik ooit twijfels had over je intentie.:rolleyes:

Ja we weten nu wel dat jij en echnaton geen vriendjes zijn, maar wat vindt je nou van de inhoud?
Wie zegt dat de Islam gelijk staat aan radicale islam?!
Verontrust het jou dan niet dat die radicale vorm van Islam verder Indonisië insluipt? :confused:

Robbedoes
05-07-04, 11:30
Het gebeurt nu al dat meisjes die uitgaan in sommige steden door radicale gelovigen lastig gevallen worden, en dat drankwinkels vernield worden.

Dit soort ontwikkelingen zijn vaak moeilijk tegen te houden. Maar ja, de fanaten hebben het hele land ermee als ze steeds meer aanhang zouden krijgen, daar het vertrouwen van de rest van de wereld in de Indonesische economie daardoor verslechterd.

Simon
05-07-04, 11:33
Geplaatst door taouanza
Zo'n krantenkop die voorspelt iets goeds.
Hoe dom en haatdragend moet je zijn om van zo'n titel op te kijken?
Een islamitisch land blijkt islamitisch te zijn. Wie weet dan nog niet dat Indonesie de grootste moslimbevolking heeft?

Ik had het meer over hetgeen in het artikel staat.

taouanza
05-07-04, 11:34
Geplaatst door sjaen
Ja we weten nu wel dat jij en echnaton geen vriendjes zijn, maar wat vindt je nou van de inhoud?
Wie zegt dat de Islam gelijk staat aan radicale islam?!
Verontrust het jou dan niet dat die radicale vorm van Islam verder Indonisië insluipt? :confused:

Ik ben niet verder dan de titel gekomen. Ik woon niet in Indonesie maar in Nederland. Dus die titel verontrust mij meer. Radicalisering wordt veroorzaakt en gevoed door angst. Zoals men nu hier angst voor moslims voedt. Dus ik zou zeggen ga maar zelf nadenken voordat je dat van een ander eist.

taouanza
05-07-04, 11:36
Geplaatst door Robbedoes
Het gebeurt nu al dat meisjes die uitgaan in sommige steden door radicale gelovigen lastig gevallen worden, en dat drankwinkels vernield worden.

Dit soort ontwikkelingen zijn vaak moeilijk tegen te houden. Maar ja, de fanaten hebben het hele land ermee als ze steeds meer aanhang zouden krijgen, daar het vertrouwen van de rest van de wereld in de Indonesische economie daardoor verslechterd.


Ik ga sinds een maand ook niet meer savonds met de trein. Door autochtone fanaten die mij intimideerden en bedreigden. Wat is je westerse visie daarop?

Robbedoes
05-07-04, 11:41
Afgelopen zaterdag was ik met iemand "op huizenjacht" in Amsterdam. Ik vond dat we ook in Amsterdam oost moesten gaan kijken. Vanwege de vele renovatieprojekten en verkoop van gerenoveerde huurwoningen zou het daar volgens mij wat meer leefbaar zijn geworden.

Maar de confrontatie was hard. Het was een vieze wijk, het is net een ghetto. Volgens mij duurt het nog wel een jaar of tien voordat ook daar het een echte multi-etnische wijk is. Wat een rotzooi en slecht onderhouden winkels en vieze stoepen zeg. Komt gewoon benauwend over.
Voor diegeen met wie ik daar rondkeek dus geen woning in dat gedeelte van Zeeburg.

echnaton
05-07-04, 11:43
:regie: En nu even on-topic mensen!

Rabi'ah.
05-07-04, 11:43
Geplaatst door Robbedoes
Afgelopen zaterdag was ik met iemand "op huizenjacht" in Amsterdam. Ik vond dat we ook in Amsterdam oost moesten gaan kijken. Vanwege de vele renovatieprojekten en verkoop van gerenoveerde huurwoningen zou het daar volgens mij wat meer leefbaar zijn geworden.

Maar de confrontatie was hard. Het was een vieze wijk, het is net een ghetto. Volgens mij duurt het nog wel een jaar of tien voordat ook daar het een echte multi-etnische wijk is. Wat een rotzooi en slecht onderhouden winkels en vieze stoepen zeg. Komt gewoon benauwend over.
Voor diegeen met wie ik daar rondkeek dus geen woning in dat gedeelte van Zeeburg.

Zou je met verband tussen deze verhandeling van jou en het topic uit kunnen leggen? :)

Isaac
05-07-04, 11:43
Geplaatst door taouanza
Ik ben niet verder dan de titel gekomen. Ik woon niet in Indonesie maar in Nederland. Dus die titel verontrust mij meer. Radicalisering wordt veroorzaakt en gevoed door angst. Zoals men nu hier angst voor moslims voedt. Dus ik zou zeggen ga maar zelf nadenken voordat je dat van een ander eist.

Die is sterk...:moe:

Rabi'ah.
05-07-04, 11:45
Geplaatst door echnaton
:regie: En nu even on-topic mensen!

Hey we zijn het ergens over eens! :hihi:

taouanza
05-07-04, 12:02
Geplaatst door Isaac
Die is sterk...:moe:

goh vertel.....:moe:

taouanza
05-07-04, 12:03
Geplaatst door Robbedoes
Afgelopen zaterdag was ik met iemand "op huizenjacht" in Amsterdam. Ik vond dat we ook in Amsterdam oost moesten gaan kijken. Vanwege de vele renovatieprojekten en verkoop van gerenoveerde huurwoningen zou het daar volgens mij wat meer leefbaar zijn geworden.

Maar de confrontatie was hard. Het was een vieze wijk, het is net een ghetto. Volgens mij duurt het nog wel een jaar of tien voordat ook daar het een echte multi-etnische wijk is. Wat een rotzooi en slecht onderhouden winkels en vieze stoepen zeg. Komt gewoon benauwend over.
Voor diegeen met wie ik daar rondkeek dus geen woning in dat gedeelte van Zeeburg.

Is dit antwoord op mijn vraag over de treinincident?:moe:

BiL@L
05-07-04, 12:12
Geplaatst door Robbedoes
Afgelopen zaterdag was ik met iemand "op huizenjacht" in Amsterdam. Ik vond dat we ook in Amsterdam oost moesten gaan kijken. Vanwege de vele renovatieprojekten en verkoop van gerenoveerde huurwoningen zou het daar volgens mij wat meer leefbaar zijn geworden.

Maar de confrontatie was hard. Het was een vieze wijk, het is net een ghetto. Volgens mij duurt het nog wel een jaar of tien voordat ook daar het een echte multi-etnische wijk is. Wat een rotzooi en slecht onderhouden winkels en vieze stoepen zeg. Komt gewoon benauwend over.
Voor diegeen met wie ik daar rondkeek dus geen woning in dat gedeelte van Zeeburg.

Dat komt doordat mensen zoals jij zo wanhopig zijn dat ondanks alle pogingen de segregatie tegen te gaan, het natuurlijke verloop van de wens van de allochtoon om lekker knus bij elkaar te wonen, zich gewoon voort zet. Met als gevolg dat mensen zoals jou dit soort plaatsen gaan verwaarlozen en niet de nodige aandacht geven, zoals bijvoorbeeld Wassenaar, waar alles op en top wordt schoongehouden door de overheid, inclusief de natuur en de onderhoud van de brede bestratingen. Terwijl dat niet eens de drukst bezochte gebieden zijn.

Als jij geen ghetto vorming wil, dan moet je pro multi zijn en dan moet je de segregatie niet onderdrukken door gebieden die daar naartoe neigen te verwaarlozen. Eigenlijk hoef je daar niet eens pro multi voor te zijn. Een klein beetje humaniteit kan dan al heel veel helpen...

sjaen
05-07-04, 12:28
Geplaatst door taouanza
Ik ben niet verder dan de titel gekomen. Ik woon niet in Indonesie maar in Nederland. Dus die titel verontrust mij meer. Radicalisering wordt veroorzaakt en gevoed door angst. Zoals men nu hier angst voor moslims voedt. Dus ik zou zeggen ga maar zelf nadenken voordat je dat van een ander eist.

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
Jij maakt je erdruk over dat elk bericht in de media de Islamfobie hier versterkt, hmm zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat veel mensen niet verder komen dan de Koppen te lezen!
:schrik:

Simon
05-07-04, 12:37
Geplaatst door Robbedoes
Maar de confrontatie was hard. Het was een vieze wijk, het is net een ghetto. Volgens mij duurt het nog wel een jaar of tien voordat ook daar het een echte multi-etnische wijk is. Wat een rotzooi en slecht onderhouden winkels en vieze stoepen zeg. Komt gewoon benauwend over.
Voor diegeen met wie ik daar rondkeek dus geen woning in dat gedeelte van Zeeburg.

Waarschijnlijk is het aandeel huurwoningen nog te hoog. Ik ben erg voor een groot aandeel koopwoningen in een wijk. Dan voelen mensen het gelijk in hun portemonnee als ze de wijk laten verslonsen. Hun woningen worden minder waard en worden moeilijker verkocht. Dat helpt volgens mij enorm als stimulans !

nard
05-07-04, 12:39
Geplaatst door taouanza
Ik ben niet verder dan de titel gekomen. Ik woon niet in Indonesie maar in Nederland. Dus die titel verontrust mij meer. Radicalisering wordt veroorzaakt en gevoed door angst. Zoals men nu hier angst voor moslims voedt. Dus ik zou zeggen ga maar zelf nadenken voordat je dat van een ander eist.

ijzersterk !! :D


Als ik deze redenatie dus consequent volg, dan was mijn opmerking dus volledig terecht dat wij ons in Nederland niets van de Marokkaanse gezins- en huwelijkscultuur en -wetgeving behoeven aan te trekken.
Immers we wonen toch niet in Marokko?

Of waarschijnlijk begrijp ik jouw kristalzuivere beweegredenen dan zeker verkeerd?

;)

taouanza
05-07-04, 12:40
Geplaatst door sjaen
De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
Jij maakt je erdruk over dat elk bericht in de media de Islamfobie hier versterkt, hmm zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat veel mensen niet verder komen dan de Koppen te lezen!
:schrik:

Whateva:moe:

taouanza
05-07-04, 12:42
Geplaatst door nard
Of waarschijnlijk begrijp ik jouw kristalzuivere beweegredenen dan zeker verkeerd?

;)

So what els is new?
Ik daag je nog steeds uit om dit in het echt tegen me te zeggen.Je woont toch in Rotterdam kom maar van achter je pc vandaan als je lef hebt.

nard
05-07-04, 12:47
Geplaatst door taouanza
So what els is new?
Ik daag je nog steeds uit om dit in het echt tegen me te zeggen.Je woont toch in Rotterdam kom maar van achter je pc vandaan als je lef hebt.


Je moet wel ernstig persoonlijk betrokken zijn als je daarvan door het lint gaat .........

taouanza
05-07-04, 12:48
Geplaatst door nard
Je moet wel ernstig persoonlijk betrokken zijn als je daarvan door het lint gaat .........

Nee hoor alles speelt zich alleen af op de televisie en de krant. Daar zijn nooit echte mensen meegemoeid.:moe:

sjaen
05-07-04, 12:51
Geplaatst door taouanza
Whateva:moe:

Heb je werkelijk niet in de gaten dat je het tegenovergestelde hierme bereikt van wat je beoogt?! verveeld

nard
05-07-04, 12:52
Geplaatst door taouanza
Nee hoor alles speelt zich alleen af op de televisie en de krant. Daar zijn nooit echte mensen meegemoeid.:moe:

Mijn compliment ...

Dat is voor't eerst dat ik je een opmerking van dat kaliber zie plaatsen.

taouanza
05-07-04, 12:54
Geplaatst door nard
Mijn compliment ...

Dat is voor't eerst dat ik je een opmerking van dat kaliber zie plaatsen.


:moe:

echnaton
05-07-04, 12:56
Geplaatst door taouanza
:moe:

Taouanza. JE HEBT MIJN TOPIC VERKRACHT. Shame on you!

Julien
05-07-04, 12:58
Geplaatst door taouanza
So what els is new?
Ik daag je nog steeds uit om dit in het echt tegen me te zeggen.Je woont toch in Rotterdam kom maar van achter je pc vandaan als je lef hebt.

hahahah :D maak er wel een filmpje van he ;)

nard
05-07-04, 12:58
Geplaatst door echnaton
Taouanza. JE HEBT MIJN TOPIC VERKRACHT. Shame on you!

Nee hoor echnaton. Het is mijn fout.

Ik was zo vrij een verband te leggen naar een ander onderwerp.

Verontschuldiging......

nard
05-07-04, 12:59
Geplaatst door Julien
hahahah :D maak er wel een filmpje van he ;)


Wat is dat toch met die Fransen?
Ze hebben toch altijd iets sadistisch over zich hé ........

Rabi'ah.
05-07-04, 15:07
Ff weer ontopic, mijn persoonlijke commentaar op dit artikel. :)
(Mijn God wat een pokkewerk was het, maargoed. :) :wink: )


Geplaatst door echnaton
Indonesië / De islam sluipt binnen

De radicale islam wordt in Indonesië vrijwel unaniem afgewezen en fundamentalistische moslimpartijen trekken weinig stemmen. Maar ondertussen speelt de islam wel een steeds grotere rol in het dagelijks leven.

Zoals gewoonlijk wordt hier al geen onderscheid gemaakt tussen extremistische uitwassen binnen de islam en de islam als geheel, om nog maar te zwijgen over de echte islam, de islam zoals de in de Koran beschreven staat.
Dat de islam een grote rol speelt in het dagelijks leven, is geen wonder, aangezien Indonesië het grootste islamitische land ter wereld is.
Maar over welke islam hebben we het hier dan eigenlijk?
Ik zou het persoonlijk alleen maar toejuichen als de islam rissala -een term van Fatima Mernissi- en de echte islamitische waarden zoals religieuze tolerantie, strijdbaarheid tegen onrecht, solidariteit, gelijkwaardigheid van man en vrouw, eerlijkheid, gastvrijheid,
vrijgevigheid en respect voor de natuur en dieren een grote(re) rol zouden spelen in iedere samenleving.
Maargoed, ik neem aan dat dat hier niet bedoeld wordt.


Geplaatst door echnaton
[B][
[B]Geestelijken verbonden aan de grootste moslimorganisatie in Indonesië verklaarden vorige maand dat de wet niet toelaat dat een vrouw president wordt. Verkiezingsretoriek wellicht, bedoeld om de kiezers ervan te weerhouden vandaag tijdens de presidentsverkiezingen hun voorkeur uit te spreken voor Megawati. De oproep lijkt even belachelijk als die van president Megawati zelf, die de kiezers aanmoedigde voor de kandidaat met het knapste uiterlijk te gaan.

Ik zie het verband niet tussen een uitspraak van een kleine groep geestelijken -want alhoewel een organisatie groot kan zijn, de clerus vormt altijd de minderheid- en de invloed van "DE islam" in het publieke leven. En idd een zeer zwak verweer van Megawati, waarin zij zich qua argumentatie verlaagt tot het niveau van haar opponenten.


Geplaatst door echnaton
[B][
Toch lijkt de losse flodder van de 40 miljoen leden tellende moslimorganisatie Nahdlatul Ulama (NU), voor meer te staan. De NU is immers de meest gematigde van de twee grootste moslimorganisaties in Indonesië. Het land is met zo'n 180 miljoen moslims, ongeveer tachtig procent van de bevolking, het grootste moslimland ter wereld. De meeste Indonesische moslims zijn verdraagzaam. De radicale moslimpartijen kregen maar weinig stemmen bij de parlementsverkiezingen van april, en wie in een willekeurige stad bij een moskee gaat kijken ziet een bont spektakel van spelende kinderen, een markt op het voorplein waar verse vruchten te koop zijn, en nisjes waar rituelen worden verricht met bloemen - een gebruik dat is overgenomen uit hindoeïsme en boeddhisme. Erg strikt lijkt het allemaal niet..

Ok, duidelijk, maar nu zal waarschijnlijk wel de dikke vette MAAAR komen.


Geplaatst door echnaton
[B][
Maar hierin lijkt langzaam verandering te komen. Prof.dr. Akhmad Minhaji maakt zich zorgen om de islamisering in zijn land. Dat vooral jonge vrouwen in toenemende mate hoofddoeken dragen, en steeds meer jonge mannen een baard laten groeien vindt hij onbelangrijk. Maar de achterliggende oorzaak van die uiterlijkheden vindt hij verontrustend. Indonesische moslims richten zich steeds meer op de Arabische wereld, niet op het Westen...

Meer gericht zijn op de Arabische wereld is geen religieuze keuze, maar een culturele. Men neemt Arabische cultuuruitingen, zoals de baard en de hoofddoek, over en ziet dat als een geloofsuiting.
Maar nog steeds zie ik niet de link tussen meer invloed van de islam in Indonesië en intolerantie.
Intolerantie is juist heel onislamitisch.
En ook al gaan meer Indonesische moslims op de Arabische toer; dat wil nog niet zeggen dat zij de vrijheid van een ander willen beperken. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen.



Geplaatst door echnaton
[B][
Akhmad Minhaji is rector van het filiaal in Yogyakarta van de IAIN, het nationale instituut voor islamstudies. Het is een onderwijsinstituut waar de sjaria, de islamitische wet, wordt bestudeerd. Hier wordt een gematigde islam onderwezen, verzekert hij.

Alweer vaag. Het lijkt soms net alsof Westerlingen de islam alleen in 2 kleuren kennen, de "radicale" en de "gematigde". Erg ongenuanceerd en voor mij als moslima dus onduidelijk. En erg gefixeerd op uiterlijkheden, dus. :moe:


Geplaatst door echnaton
[B][
Maar zo heel liberaal gaat het hier niet toe. Geen vrouw loopt zonder hoofddoek rond op de campus, en navraag leert dat dit kledingstuk verplicht is voor vrouwelijke studenten. De rector is ook heel mild over Abu Bakar Bashir, de vermoedelijke leider van de terreurorganisatie Jemaah Islamiah, de groep die verantwoordelijk wordt gehouden voor aanslagen in naam van de islam, onder meer op Bali in 2002 ,,Bashir is niet uit op radicalisering, hij wil slechts dat de sjaria en de Koran letterlijk worden genomen.''.

Het verplichtstellen van een hoofddoek om ergens te kunnen studeren, vind ik niet liberaal, omdat men dan treedt in de persoonlijke keuze van een ander.
Maargoed, wat dan te denken van schooluniformen? Duidt dat dan ook op radicalisering in het geloof? :rolleyes:
En wat die shari'a en Qor'an betreft.......zowel de Qor'an als de shari'a zijn voor meerdere uitleggen vatbaar, gezien vanuit het perspectief van de gelovige, de tijd en cultuur.
Ik begrijp werkelijk niks van mensen die denken dat ze met één bepaalde interpretatie de waarheid in pacht hebben. :moe:


Geplaatst door echnaton
[B][
De vijftiger Minhaji heeft zelf zeven jaar islamstudies in Canada gedaan en kijkt met respect terug op de gedegenheid waarmee in dit westerse land de islam wordt bestudeerd. Met dezelfde waardering spreekt hij over Nederland, met name de Universiteit Leiden. ,,Aan westerse universiteiten leer je om zelf na te denken, aan universiteitein in het Midden-Oosten wordt je geïnstrueerd hoe je moet denken.''.

Hmz, hier weet ik net te weinig van, maar Leiden heeft idd een goede reputatie als het om Midden-Oosten en islamstudies gaat. :)
Alleen hoor ik dat ze daar nogal op de shi'ietische toer zijn, hetgeen natuurlijk ook een eenzijdig beeld van de islam geeft.......


Geplaatst door echnaton
[B][
Hij houdt ervan het westen te promoten, en zijn studenten te stimuleren om een tijd op een westerse universiteit rond te lopen. Maar de laatste tijd valt het hem moeilijker Indonesische studenten daarvan te overtuigen. ,,Ze willen liever naar het Midden-Oosten, waar de ware islam onderwezen zou worden.''.

Pfff......pure propaganda weer. :moe:
Alsof men in het Midden-Oosten de wijsheid in pacht heeft als het om de islam gaat. De islam is een geloof, geen etniciteit of cultuur hoor. :rolleyes:
Maar er is natuurlijk een verschil tussen het bestuderen van de islam vanuit een academisch gezichtspunt en het je als gelovige verdiepen in de islam vanuit o.a. een academisch gezichtspunt.
Come to think of it, een wereld van verschil zelfs......


Geplaatst door echnaton
[B][
Die gedachte is niet nieuw. Tijdens zijn eigen studietijd in Canada in de jaren zeventig was er een gebedsgroep met een imam uit Saoedi-Arabië. In al die zeven jaar heeft nooit een Indonesiër mogen voorgaan in het gebed. Toen al deden veel mensen uit Arabische landen laatdunkend over de islam van de Indonesiërs omdat deze te tolerant zou zijn ten aanzien van andere godsdiensten en, erger, invloeden van het hindoeïsme, het boeddhisme of zelfs het animisme laconiek liet vermengen met de islam. Verschil met toen is dat inmiddels veel Indonesiërs hiervan overtuigd raken en zich richten op de Arabische wereld..

Bah, walgelijk racistisch is dat zeg. :moe:
Echt erg dat dat er kennelijk zo is ingeramd en -gewreven dat mensen die onzin zelf zijn gaan geloven. :(


Geplaatst door echnaton
[B][
Begrijpen doet Minhaji dat wel. ,,Moslims over de hele wereld voelen zich al vele jaren enorm tekort gedaan door de westerse wereld. Dat is de achtergrond van de aanslagen van 11 september 2001 op het WTC in New York. Hoe na die aanslagen bovendien over moslims werd gepraat heeft veel kwaad bloed gezet. Het maakt niet uit dat westerlingen dan allerminst Indonesiërs voor ogen hebben. Wij moslims zijn een lichaam, zeggen wij.''.

Er is meer gedaan dan alleen gepraat, er is een wereldwijde hetze op touw gezet tegen de islam, en dat is al aan de gang sinds de val van de Muur. 11 september was simpelweg The Third World strikes back.
Verschrikkelijk voor de slachtoffers en vanwege het menselijk leed, maar het zat eraan te komen.
Simpelweg oorzaak-gevolgrelatie.


Geplaatst door echnaton
[B][
Hij benadrukt dat hij alle terreur afwijst en niets moet hebben van radicale moslims. Maar hij denkt ook dat Jemaah Islamiah een verzinsel is van westerlingen, Sidney Jones voorop. Deze Amerikaanse onderzoekster was directeur van de Indonesische afdeling van de International Crisis Group. In de rapporten van deze onafhankelijke onderzoeksorganisatie, die in België zijn hoofdkantoor heeft, werd de Indonesische overheid meer dan eens laksheid verweten bij de terreurbestrijding. Ook de rol van de Indonesische inlichtingendienst en die van het leger, dat al dan niet wordt gedekt door de overheid, werden door de Internationale Crisis Groep bekritiseerd. De Indonesische regering zette Sidney Jones onlangs het land uit.

Radicalisering in het geloof, de Indonesische staat blinkt sowieso niet uit in democratische normen. :moe:


Geplaatst door echnaton
[B][
Radicale moslims vormen in Indonesië maar een kleine minderheid, relativeert Minhaji. Maar de radicalisering moet niet verder doorzetten. ,,Dan hebben ook de eigen mensen straks geen ruimte voor andere meningen.'' Minhaji vindt dat moslims niet zo navelstaarderig moeten zijn. De wetenschap die zij beoefenen moet dienstbaar worden aan alle mensen in de wereld, niet alleen aan henzelf. ,,Ja zelfs voor de Joden'', voegt hij eraan toe, en hij staart korte tijd voor zich uit, alsof hij zich ervan wil vergewissen of hij wel achter deze uitspraak staat. Maar dan herneemt hij: ,,Ja, zelfs voor de Joden.''.

Pffff.......weer mis ik de nuancering. Er is een verschil tussen fundamentalisme en extremisme. Ik ken zelf hele fundamentalistische moslims, die er echter niet over zouden peinzen hun geloof aan een ander op te leggen.
Iets anders is als men dit wel wil, dan is er inderdaad sprake van een zorgwekkende ontwikkeling in de samenleving. :(

Rabi'ah.
05-07-04, 15:08
Geplaatst door echnaton
[B][
De IAIN in Indonesië staat voor de gematigde islam. De instelling wordt binnenkort uitgebreid tot een heuse universiteit, waar behalve rechten ook andere studies gevolgd kunnen worden. Nu al speelt het onderwijsinstituut een centrale functie in de aanlevering van hoger kader voor overheidsfuncties. Minhaji: ,,Zo proberen we de tolerante islam te verspreiden.''.

Ok, positief, maar wat wordt er bedoeld met "de gematigde islam" of "de tolerante islam". Hoe gaat men om met de interpretatie van de Qor'an? De sunna? De shari'ah? Tot welke rechtsschool behoort deze vorm van islam? Hoe staat deze vorm van islam tegenover de ijtihad? En tegenover afwijkende stromingen zoals de shi'a, of het soefisme?
Kunnen die interviewers niet eens wat meer kritische vragen stellen zeg. :moe: :moe: :moe:


Geplaatst door echnaton
[B][
Het is een veelzeggende opmerking, omdat die voor een deel blootlegt hoe de islamisering in Indonesië in zijn werk gaat. Niet via de terreuracties, waarvan iedereen de mond vol heeft, maar die bijna unaniem worden veroordeeld. Niet omdat veel mensen er serieus voor voelen de sjaria als enige richtlijn in te voeren. De islamisering gaat sluipenderwijs, en heeft een zichzelf versterkende werking. Gematigde, doch zeer gelovige mensen op belangrijke posities, afgeleverd door onder meer de IAIN, spelen een rol. Televisiemakers zeggen dat de vraag naar islamitische programma's voortdurend toeneemt. Jongeren zetten elkaar ertoe aan zich islamitisch te kleden. En zo langzamerhand groeit ook de sociale controle op de naleving van islamitische voorschriften in de dagelijkse omgang.

*zucht* Ok, WAT IS ER OP TEGEN DAT DE ISLAM EEN GROTERE ROL GAAT SPELEN IN HET PUBLIEKE LEVEN?
Kan iemand me dat misschien uitleggen? :mad:


Geplaatst door echnaton
[B][
In de politiek zet de trend eveneens terloops door. Niet voor niets vindt elke presidentskandidaat het noodzakelijk om dan tenminste als vice-president een uiterst vrome moslim aan te stellen. De afgelopen jaren werden overheidsmaatregelen en wetten aangepast in islamitische richting. De grote nationale partijen -de Democratische Strijdende Partij van president Megawati en Golkar, de partij van voormalig dictator Soeharto- zijn geen van beide groot genoeg om alleen te regeren. Ze zijn verplicht steun te zoeken bij kleine, vaak radicale, partijen. Die vragen hiervoor in ruil dat islamitische wetgeving wordt ingevoerd en eisen cruciale posities op in de regering.

Wat voor islamitische wetgeving? Van welke rechtsschool? De shari'a? En zo ja welke vorm van shari'ah? In het strafrecht, in het familierecht, het economisch recht?


Geplaatst door echnaton
[B][
Het bekendste voorbeeld is Yusril Mahendra. Zijn ultrarechtse Partij van de Nieuwe Maan en Ster verwierf maar drie procent van de stemmen in de parlementsverkiezingen van 1999 (en nog maar 2,5 procent in die van afgelopen april). Maar Mahendra werd wel minister van justitie en mensenrechten in het kabinet van Megawati.

Nou, joepie. :(


Geplaatst door echnaton
[B][
Gedurende Megawati's regeerperiode kwam het tot wetgeving, die op zijn zachtst gezegd weinig liberaal is. Een besluit uit 2002 maakt het mogelijk dat christelijke kerken in Jakarta en omgeving gesloten worden als omwonenden bezwaar maken tegen hun aanwezigheid. In korte tijd werden tientallen kerken gesloten. Naar verluidt werden liberale moslims onder druk gezet door radicalere geloofsgenoten om tegen de kerken bezwaar te maken.

Dit soort maatregelen druisen in tegen de Vrijheid van Godsdienst en dienen aan de kaak gesteld te worden. De overheid dient zich niet met geloofszaken te bemoeien.


Geplaatst door echnaton
[B][
Een andere wet bepaalt dat scholen aan alle leerlingen godsdienstonderwijs moeten geven in hun eigen geloof en wel door leraren die datzelfde geloof aanhangen. Het lijkt neutraal geformuleerd, maar in de praktijk treft de wet vooral christelijke scholen, waarheen veel moslimouders hun kinderen sturen vanwege de goede kwaliteit van het onderwijs. Die christelijke scholen moeten nu moslimonderwijzers aanstellen om de moslimleerlingen godsdienstonderwijs te geven. Alle christelijke scholen waarop moslims zitten moeten volgens deze wet bovendien verplicht een gebedsruimte voor moslims inrichten op het schoolterrein.

Nog in de ontwerpfase is de Wet op Religieuze Harmonie, waarvan artikel 1 bepaalt dat er in Indonesië vijf godsdiensten zijn toegestaan: islam, protestantisme, katholicisme, hindoeïsme en boeddhisme. In Indonesië veel beleden godsdiensten als het confucianisme en het animisme worden niet erkend. Volgens dezelfde wet staat er een gevangenisstraf van drie jaar op het vieren van een religieuze feestdag van een andere godsdienst dan de eigen.

De wet bepaalt dat moslimkinderen in de Indonesische weeshuizen niet meer door christelijke ouders geadopteerd mogen worden. Een huwelijk mag alleen gesloten worden tussen mensen van dezelfde godsdienst. Volgens critici speelt ook deze wet vooral de islam in de kaart. Christenen of andere gelovigen die met een moslim willen huwen worden zo bijvoorbeeld verplicht zich tot de islam te bekeren. De moslimtraditie staat niet toe dat een moslim zijn godsdienst inruilt voor een andere. Protest tegen dit wetsontwerp is er zeker, maar erg fel worden de discussies niet gevoerd, omdat geen politicus het verwijt wil krijgen tegen de islam te zijn.

Of deze wet wordt doorgevoerd hangt af van wie de nieuwe president van Indonesië wordt en hoeveel de radicale politici in de melk te brokkelen krijgen. Van alle kandidaten doet generaal Susilo Bambang Yudhoyono het het best in de peilingen. En hij is de enige kandidaat die zich ferm heeft uitgesproken voor een land waarin harmonie heerst in plaats van polarisatie. Hij is ook de enige die belooft met harde hand het moslimextremisme te zullen bestrijden. Hij herhaalde die oproep vorige week nota bene in de Javaanse stad Solo, de thuisbasis van de moslimschool van Abu Bakar Bashir..

Idem als boven.


Geplaatst door echnaton
[B][
Of de trend van islamisering zich doorzet, hangt verder af van de ontwikkeling van de economie. Ook daarop heeft de nieuwe president invloed. Uitgerekend de islamgeleerde Salahuddin Wahid relativeert de islamisering. Wahid is tweede man voor presidentkandidaat Wiranto van de Golkarpartij, hij is een van de leiders van de moslimorganisatie NU en broer van oud-president Abdurrahman Wahid. Volgens Salahuddin Wahid is het feit dat veel gewone burgers troost zoeken in het geloof een natuurlijke reactie op de slechte sociale omstandigheden en economische onzekerheid van de laatste jaren. Als Indonesië weer een stabiel land wordt, zo voorspelt hij, zal het gekoketteer met de islam snel weer verdwijnen en niet meer dan een modegril blijken.


Uit het artikel heb ik kunnen destilleren dat een extremistische vorm van sunnisme groeiende is in Indonesië. Een zorgwekkende ontwikeling.
Desalniettemin mis ik zoals gewoonlijk weer de kritische vragen en de nuancering en heb ik weer heel veel onjuiste gevolgtrekkingen moeten constateren. :moe:


That's all folks :wink:


Groetjes,

Rabiah.

mark61
05-07-04, 15:18
Geplaatst door BiL@L
Dat komt doordat mensen zoals jij zo wanhopig zijn dat ondanks alle pogingen de segregatie tegen te gaan, het natuurlijke verloop van de wens van de allochtoon om lekker knus bij elkaar te wonen, zich gewoon voort zet.

Alle tekenen wijzen op het tegendeel. De meeste allo's die ik ken en waarover je in de krant leest, willen helemaal niet bij elkaar wonen. Ze willen wonen in de beste woningen die ze kunnen betalen.


Met als gevolg dat mensen zoals jou dit soort plaatsen gaan verwaarlozen en niet de nodige aandacht geven,

Plaatsen worden niet vies doordat de overheid niet schoonmaakt, maar doordat de bewoners ze vervuilen. Het is onvoorstelbaar hoe smerig bewoners hun wijken soms maken. Ik zie het verband niet tussen achterstandswijk, lage inkomens, etc. en de behoefte je omgeving smerig te maken. Maar het is er blijkbaar wel. Zie ik overal. In alle landen.

Rabi'ah.
07-07-04, 18:20
En gaat er iemand nog reageren op mijn commentaar op dit stuk of wat? :duivels:

BiL@L
07-07-04, 18:48
Geplaatst door mark61
Alle tekenen wijzen op het tegendeel. De meeste allo's die ik ken en waarover je in de krant leest, willen helemaal niet bij elkaar wonen. Ze willen wonen in de beste woningen die ze kunnen betalen.



Plaatsen worden niet vies doordat de overheid niet schoonmaakt, maar doordat de bewoners ze vervuilen. Het is onvoorstelbaar hoe smerig bewoners hun wijken soms maken. Ik zie het verband niet tussen achterstandswijk, lage inkomens, etc. en de behoefte je omgeving smerig te maken. Maar het is er blijkbaar wel. Zie ik overal. In alle landen.

Sjow, je hebt er wel je dagtaak van gemaakt he. Overal waar ik kijk zie ik Mark61 :D :duim: :p

Maar als jij zegt dat plaatsen vies worden doordat mensen dat vies maken. Dan heb je me mooi te pakken, of nie? :p Want daar kan ik niets tegenin brengen natuurlijk. Je hebt me weer eens flink gebokt, makkerrrrrrrr. Maar wat als nou blijkt dat die plaatsen die vervuilt worden in verhouding met de plaatsen die schoon zijn, veel minder bezocht wordt? Maar toch evenveel aandacht aan schoonmaak kosten krijgt. Volgens mij is dat namelijk het geval.

Nou, ksjie je sjow :duim: :p
:zwaai:

Zwarte Schaap
07-07-04, 20:31
Geplaatst door mark61
Plaatsen worden niet vies doordat de overheid niet schoonmaakt, maar doordat de bewoners ze vervuilen. Het is onvoorstelbaar hoe smerig bewoners hun wijken soms maken. Ik zie het verband niet tussen achterstandswijk, lage inkomens, etc. en de behoefte je omgeving smerig te maken. Maar het is er blijkbaar wel. Zie ik overal. In alle landen.

In mijn buurt in Rotterdam centrum kan ik me herrineren dat het een enorme smerige boel was. Veel oude huizen waar de bewoners zich niet betrokken voelden bij hun wijk. Er was ook een doorstroming van bewoners en weinig nieuwkomers bleven er wonen. Als men meer woningen toegankelijk maakt om te kopen voor de lagere inkomens dan ontstaat er ook meer betrokkenheid bij de bewoners.

De vuil ophaaldienst kwam maar 1 keer week langs. Het verschil was duidelijk merkbaar toen men 2 keer per week het vuil op kwam halen.

Woningbouw verenigingen en huisjesmelkers lieten de boel verwaarlozen zodat ze sneller en eerder mochten slopen om daarvoor duurdere woningen en of kantoorpanden in de plaats te bouwen.

In iedere geval nadat men de buurt begon te renoveren en nieuwe sociale woningbouw te bouwen en daarnaast ook nog sociale programma's opstarten is mijn buurt helemaal verandert. Het is nu een super-de-luxe schone woonwijk waar veel lagere inkomens wonen. Het is nu zelfs zo aantrekkelijk om daar te wonen dat men goede sociale woningbouw wil slopen om daarvoor duurdere huizen in de plaats te brengen zodat men aan de vraag om daar te kunnen wonen, er meer aan verdiend kan worden.

De oude bewoners probeert men met zachte hand te laten verhuizen naar mindere wijken, kunnen ze weer terecht in de oude vuiligheid.

Tomas
07-07-04, 20:36
Eigendom is volgens mj essentieel. In mijn wijk staan hier en daar behoorlijk dure huurwoningen. Het is er geen smerige bende, maar e ziet direct het verschil zodra zo'n woning door de wonngbouwvereniging verkocht is aan een particier.

Zwarte Schaap
07-07-04, 20:56
Geplaatst door Tomas
Eigendom is volgens mj essentieel. In mijn wijk staan hier en daar behoorlijk dure huurwoningen. Het is er geen smerige bende, maar je ziet direct het verschil zodra zo'n woning door de wonngbouwvereniging verkocht is aan een particulier.

Daarom lijkt het me een goede punt om meer mogelijkheden te creeren om lagere inkomens huizen te kunnen laten kopen.

Tomas
07-07-04, 20:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom lijkt het me een goede punt om meer mogelijkheden te creeren om lagere inkomens huizen te kunnen laten kopen.

Dat is dan ook al decennia lang beleid, met de renteaftrek en vroeger met premie woningen.

Dat eerste is jammergenoeg vooral een voordeel voor de rijken en dat laatste heeft van veel jonge starters nieuwe rijken gemaakt. Dat was achtraf ook niet de bedoeling.