PDA

Bekijk Volledige Versie : Besnijden meisje kan ouders 12 jaar kosten



Joesoef
05-07-04, 11:53
Besnijden meisje kan ouders 12 jaar kosten






DEN HAAG - Ouders die hun dochter laten besnijden, zijn in de toekomst strafbaar volgens de Nederlandse wet. Ook als de ingreep gebeurt in een land waar het besnijden van meisjes en vrouwen niet strafbaar is.

Dat is het gevolg van een amendement van de PvdA op de Wet herijking strafmaxima, dat door een ruime meerderheid in de Tweede Kamer is goedgekeurd.

Besnijdenis wordt voortaan expliciet genoemd als vorm van zware mishandeling. ''Wie zich daaraan schuldig maakt of daarbij betrokken is, kan maximaal acht jaar gevangenisstraf krijgen,'' zegt Tweede-Kamerlid en oud-rechter Aleid Wolfsen van de PvdA. ''Voor ouders geldt bovendien dat zij extra zwaar gestraft kunnen worden. Als zij met voorbedachten rade hun dochters deze ingreep laten ondergaan, kunnen zij maximaal twaalf jaar de cel in.''

In landen als Soedan, Somalië, Ethiopië en Egypte is het gebruikelijk meisjes onder de tien jaar te besnijden. Bij de zwaarste variant worden de clitoris en de kleine schaamlippen weggesneden en de grote schaamlippen aan elkaar genaaid, zodat alleen een kleine opening voor het doorlaten van urine en menstruatiebloed overblijft.

''Met dit amendement is besnijdenis ook strafbaar als het gebeurt in een land waar het zelf niet verboden is. Daarmee willen we heel duidelijk ouders uit die landen waarschuwen: ga niet met je dochter naar je vaderland om haar daar te laten besnijden, want je kunt in Nederland voor jaren de gevangenis indraaien,'' zegt Wolfsen. De enige voorwaarde om hier een vervolging in te stellen, is dat het meisje haar vaste woon- of verblijfplaats heeft in Nederland.

Onderwijzers of artsen kunnen bij de politie een vermoeden melden dat een meisje tijdens een vakantie is besneden. De politie stelt dan een onderzoek in. ''In principe kan iedereen de politie tippen,'' zegt Wolfsen. (GPD)

Robbedoes
05-07-04, 11:54
Nu nog de slachtoffers traceren. Verder goede straf voor zulke ouders.

Joesoef
05-07-04, 11:55
Wel vreemd dat dit amendement van de PVDA afkomstig is. AHA doet alleen maar alsof ze wat aan het doen is. Behalve dan het verwerken van haar eigen frustraties.

Tomas
05-07-04, 12:03
Geplaatst door Joesoef
Wel vreemd dat dit amendement van de PVDA afkomstig is. AHA doet alleen maar alsof ze wat aan het doen is. Behalve dan het verwerken van haar eigen frustraties.

De PvdA heeft en amandement toegevoegd, volgens mij komt de wet als zodanig wel bij AHA vandaan.

Bismilaah
05-07-04, 12:20
Mooi zo! Vrouwenbesnijdenis moet volledig worden weggebannen uit deze wereld. Kleine kinderen verminken is niet islamitisch en is niet menselijk!

Jammer dat die hoge straf (max 12 jaar) niet geldt voor andere vormen van kindermisbruik zoals verkrachting. Daar lopen ze na een paar jaar weer vrij rond en mogen ze het zoveelste baantje als concierge op een basisschool aan nemen..

MokroMike
05-07-04, 12:37
Geplaatst door Bismilaah
Mooi zo! Vrouwenbesnijdenis moet volledig worden weggebannen uit deze wereld. Kleine kinderen verminken is niet islamitisch en is niet menselijk!

Jammer dat die hoge straf (max 12 jaar) niet geldt voor andere vormen van kindermisbruik zoals verkrachting. Daar lopen ze na een paar jaar weer vrij rond en mogen ze het zoveelste baantje als concierge op een basisschool aan nemen..

je slaat de spijker weer helemaal op z'n kop

Mark
05-07-04, 12:39
net alsof iemand er ooit achter komt

Joesoef
05-07-04, 12:41
Geplaatst door Tomas
De PvdA heeft en amandement toegevoegd, volgens mij komt de wet als zodanig wel bij AHA vandaan.

Dan is er iets mis met de PR afdeling van AHA. Ze komt alleen in het nieuws wanneer het haar persoontje zelf betreft.

Tomas
05-07-04, 12:45
Geplaatst door Joesoef
Dan is er iets mis met de PR afdeling van AHA. Ze komt alleen in het nieuws wanneer het haar persoontje zelf betreft.

Ja, hier op het pb wel, ja. Dat valt wel op.

Maar misschien is dit artikel uit een erg PvdA geortienteerde krant? Je hebt namelijk geen bronvermelding erbij gezet.

Joesoef
05-07-04, 12:58
Geplaatst door Tomas
Ja, hier op het pb wel, ja. Dat valt wel op.

Maar misschien is dit artikel uit een erg PvdA geortienteerde krant? Je hebt namelijk geen bronvermelding erbij gezet.


Het Parool, ondefinieerbaar.

Tomas
05-07-04, 13:01
Geplaatst door Joesoef
Het Parool, ondefinieerbaar.

Yep. Lastig. In ieder geval vind de journalist het amandement van de PvdA op dit moment belangrijker dan de wet en zijn ontstaan zelf. Dat kan gebeuren.

mark61
05-07-04, 15:05
Geplaatst door Bismilaah
Kleine kinderen verminken is niet islamitisch en is niet menselijk!

Nouhou, bij jongetjes mag het wel.

Rabi'ah.
05-07-04, 15:18
Geplaatst door mark61
Nouhou, bij jongetjes mag het wel.

Moet ik hieruit opmaken dat jij het als hygiënische maatregel wegsnijden van een klein stukje huid wilt vergelijken met gedeeltelijke of gehele seksuele verminking? :moe:

Joesoef
05-07-04, 16:12
Geplaatst door mark61
Nouhou, bij jongetjes mag het wel.

Je kan het absoluut niet met elkaar vergelijken. Zoek jij maar eens op internet met FGM als trefwoord.

Bismilaah
05-07-04, 16:28
Geplaatst door mark61
Nouhou, bij jongetjes mag het wel.

Een klit wegsnijden zou bij jongetjes betekenen de eikel er af snijden. Op z´n minst.. Ik denk niet dat dat gebeurt he Mark?

Tomas
05-07-04, 16:31
Geplaatst door mark61
Nouhou, bij jongetjes mag het wel.

Pas op, taboe.

Maar weet jij hoe dat zit met dergelijke wetgeving dat je dus strafbaar kunt zijn als je de nederlandse wet in het buitenland overtreed. Dat betekent dus dat een Amerikaan die in a'dam een joint rookt ook strafbaar kan zijn als hij weer terug is in eigenland. Is dit normaal, of is dit uniek?

Bismilaah
05-07-04, 16:49
Geplaatst door Tomas

Maar weet jij hoe dat zit met dergelijke wetgeving dat je dus strafbaar kunt zijn als je de nederlandse wet in het buitenland overtreed. Dat betekent dus dat een Amerikaan die in a'dam een joint rookt ook strafbaar kan zijn als hij weer terug is in eigenland. Is dit normaal, of is dit uniek?

Slim punt..

Dan zouden de mannelijke leden van de koninklijke familie van SA volgens de wet in Arabie schuldig zijn aan onzedig gedrag. Zij komen immers meer dan vaak naar Marbella en Monaco om te zuipen, neuken, snuiven en gokken.

Bofko
05-07-04, 17:00
Geplaatst door Tomas
Pas op, taboe.

Maar weet jij hoe dat zit met dergelijke wetgeving dat je dus strafbaar kunt zijn als je de nederlandse wet in het buitenland overtreed. Dat betekent dus dat een Amerikaan die in a'dam een joint rookt ook strafbaar kan zijn als hij weer terug is in eigenland. Is dit normaal, of is dit uniek?

Jouw voorbeeld is moeilijk bewijsbaar.

Maar de analogie met besnijdenis.
De strafbaarheid van deze besnijdenis kan dan alleen bewezen worden als het meisje onbesneden het land verlaat en vervolgens besneden terugkeert. Dat vergt 2 maal een controle.

Joesoef
05-07-04, 17:07
Geplaatst door Bofko
Jouw voorbeeld is moeilijk bewijsbaar.

Maar de analogie met besnijdenis.
De strafbaarheid van deze besnijdenis kan dan alleen bewezen worden als het meisje onbesneden het land verlaat en vervolgens besneden terugkeert. Dat vergt 2 maal een controle.


Niet alleen dat. Kan je de ouders aansprakelijk stellen als zij hun dochter hebben "toevertrouwd" aan een tante/ buurvrouw/ (schoon)moeder. Stel dat zo iets wel kan, die ouders doen gewoon aangifte bij de politie, laten de aangifte vertalen, valideren door de ambassade en klaar......

Tomas
05-07-04, 17:58
Geplaatst door Bofko
Jouw voorbeeld is moeilijk bewijsbaar.

Ja, maar 't is ook maar een voorbeeld. Misschien tellen foto's van fbi agenten die hier in a'dam foto's van amerikaanse hasjrokers maken. Weet ik veel.


Maar de analogie met besnijdenis.
De strafbaarheid van deze besnijdenis kan dan alleen bewezen worden als het meisje onbesneden het land verlaat en vervolgens besneden terugkeert. Dat vergt 2 maal een controle. [/B]

Nou, nee. Want in deze wet maakt het dus niet uit of je het in het binnen- of buitenland hebt laten doen. Zodra het geconstatteerd wordt, kan je je dus niet beroepen op "'t was in zus-en-me-zo, waar het gewoon legaal is..."

Tomas
05-07-04, 18:01
Geplaatst door Joesoef
Niet alleen dat. Kan je de ouders aansprakelijk stellen als zij hun dochter hebben "toevertrouwd" aan een tante/ buurvrouw/ (schoon)moeder. Stel dat zo iets wel kan, die ouders doen gewoon aangifte bij de politie, laten de aangifte vertalen, valideren door de ambassade en klaar......

Als je in nl aangifte doet, maak je in principe je familie strafbaar. Die kan dan in (nogmaals) in principe niet meer Europa in zonder een straf te riskeren. Da's ook zo wat.

En als je in het buitenland aangifte wilt doen, moet het daar wel strafbaar zijn, anders kan dat niet. En is het strafbaar in dat land. Dan maak je het je familie ook niet erg gemakkelijk.

je kunt beter die aangifte namaken.

Tomas
05-07-04, 18:03
Geplaatst door Bismilaah
Slim punt..

Dan zouden de mannelijke leden van de koninklijke familie van SA volgens de wet in Arabie schuldig zijn aan onzedig gedrag. Zij komen immers meer dan vaak naar Marbella en Monaco om te zuipen, neuken, snuiven en gokken.

Daar kan je weinig mee met nederlandse wetgeving. Trouwens voordat dergelijke dingen strafbaar worden in nl, moet er nog heel wat water door de rijn en ik geemigreerd zijn.

Joesoef
05-07-04, 18:10
Geplaatst door Tomas
Als je in nl aangifte doet, maak je in principe je familie strafbaar. Die kan dan in (nogmaals) in principe niet meer Europa in zonder een straf te riskeren. Da's ook zo wat.

En als je in het buitenland aangifte wilt doen, moet het daar wel strafbaar zijn, anders kan dat niet. En is het strafbaar in dat land. Dan maak je het je familie ook niet erg gemakkelijk.

je kunt beter die aangifte namaken.

Ik schat de kans klein dat familie van daar waartegen aangifte gedaan is (er is iets gedaan "zonder" toestemming) naar Nederland komt. Namaken is onmogelijk anders krijg je geen legalisatie van de ambassade.

lennart
05-07-04, 18:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Moet ik hieruit opmaken dat jij het als hygiënische maatregel wegsnijden van een klein stukje huid wilt vergelijken met gedeeltelijke of gehele seksuele verminking? :moe:

Besnijdenis bij Joden en Moslims is een religieuze gebeurtenis, daar het vanuit hygienische perspectief in onze huidige samenleving slechts bij een klein aantal jongetjes en mannen noodzakelijk is.

Tomas
05-07-04, 18:14
Geplaatst door Joesoef
Ik schat de kans klein dat familie van daar waartegen aangifte gedaan is (er is iets gedaan "zonder" toestemming) naar Nederland komt.

Maar je weet het nooit zeker. Ik zou me, al was het tegen een vergelijkbare wet in saoudi-arabie, ook nogwel eens twee keer bedenken om zoiets trafbaars te doen voor familie.


Namaken is onmogelijk anders krijg je geen legalisatie van de ambassade.

Nou, dan is het toch best wel lastig, lijkt mij, om er onderuit te komen.

Tomas
05-07-04, 18:16
Geplaatst door lennart
Besnijdenis bij Joden en Moslims is een religieuze gebeurtenis, daar het vanuit hygienische perspectief in onze huidige samenleving slechts bij een klein aantal jongetjes en mannen noodzakelijk is.

Ik las laatst in de opzij meen ik dat mannen wel eens een voorhuid herstel-operatie laten doen. Ik vraag me af waar ze dat vel vandaan halen...

Puur toeval trouwens dat ik de opzij las. Er lag geen playboy in de wachtkamer van de... Waar was ik in godsnaam?

nl-x
05-07-04, 18:32
Geplaatst door Tomas
Pas op, taboe.

Maar weet jij hoe dat zit met dergelijke wetgeving dat je dus strafbaar kunt zijn als je de nederlandse wet in het buitenland overtreed. Dat betekent dus dat een Amerikaan die in a'dam een joint rookt ook strafbaar kan zijn als hij weer terug is in eigenland. Is dit normaal, of is dit uniek?
Het is een bijna-unieke gebeuren. Een tijd terug zei een politicus ook op tv hierover dat het dan een duidelijk geval is van Nederland die haar eigen wetgeving superieurder acht dan die van een ander land.

Hetzelfde geldt trouwens al een tijdje voor tegen betaling sex hebben met kinderen in het buitenland.

Op zich best een positieve zaak, als het niet was dat het puur uit een hype voorkomt.

Andere landen moeten gaan oppassen dat hun souvereiniteit zo niet in het geding komt en haar onderdanen moet beschermen als zij onterecht worden veroordeeld in het buitenland. In ieder rechtssysteem is het een fundement dat een persoon maar 1x voor een overtreding bestraft mag worden. Hiermee kan het gebeuren dat iemand door ieder land apart bestraft kan gaan worden.

nl-x
05-07-04, 18:33
Nou Hirsi! Waar wacht je op! Wil je eerst even wachten tot de DHC rel is ingezonken voordat je weer voorpagina probeert te halen met : "Hirsi Ali laat haar ouders oppakken met nieuwe wet." ????

nl-x
05-07-04, 18:43
Geplaatst door Bofko
Jouw voorbeeld is moeilijk bewijsbaar.

Maar de analogie met besnijdenis.
De strafbaarheid van deze besnijdenis kan dan alleen bewezen worden als het meisje onbesneden het land verlaat en vervolgens besneden terugkeert. Dat vergt 2 maal een controle.

Dat zal de komende tijd best wel een probleem kunnen zijn. Je moet eerst weten wanneer het gebeurd moet zijn. Want als een ouder zegt dat het gebeurd is voordat deze nieuwe wet is ingetreden zijn ze op zich nog niet strafbaar.

Maar er zijn volgens mij wel meerdere haken en ogen aan dit gebeuren. Er moet namelijk eerst aangifte worden gedaan. En dat kan niet zomaar iedereen doen. Iemand zou de politie kunnen tippen met een 'verdenking'... Maar die verdenking zal moeilijk te onderbouwen zijn tenzij het kind zelf gewoon zegt dat het is besneden... En de politie mag een kind bij een verdenking niet zomaar -zonder toestemming van de ouders- worden ontkleed.

Bovendien rest de vraag of het niet zo is dat het per sé het kind, ouders of voogd is dat de aangifte moet doen. Maar dat zal wel hetzelfde zijn als bij kindermishandeling. (weet het niet)

Isaac
05-07-04, 18:45
Die vergelijking met Amerikanen die in Amsterdam in joint roken is nogal krom. Die Amerikanen doen dat uit vrije wil, terwijl die besneden meisjes in zekere zin nog wilsonbekwaam zijn.

Tomas
05-07-04, 18:49
Geplaatst door nl-x
Hetzelfde geldt trouwens al een tijdje voor tegen betaling sex hebben met kinderen in het buitenland.

Da's waar ook, ja. Kindermisbruik is nu ook in het geval van thailand waar het gewoon wordt toegstaan strafbaar.


Op zich best een positieve zaak, als het niet was dat het puur uit een hype voorkomt.

Nou ja, wat je een hype noemt. Kan mij niet zo schelen of het uit een hype voort komt. Meestal moet er eerst vanalles mis gaan vor er iets in dit land aan gedaan wordt. Dus ik ben wel tevereden.


Andere landen moeten gaan oppassen dat hun souvereiniteit zo niet in het geding komt en haar onderdanen moet beschermen als zij onterecht worden veroordeeld in het buitenland. In ieder rechtssysteem is het een fundement dat een persoon maar 1x voor een overtreding bestraft mag worden. Hiermee kan het gebeuren dat iemand door ieder land apart bestraft kan gaan worden.

Het gaat alleen om nederlandse burgers en die zijn al gewaarborgd dat ze niet 2 maal voor hetzelfde delict gestraft kunnen worden. Dus ik begrijp niet zo zeer waarom andere landen voor hun souvereiniteit moeten waken?

Pytaghoras
05-07-04, 18:53
Ik stel een andere straf voor: je moet de penis van de vader afsnijden die zijn dochter laat besnijden.

nl-x
05-07-04, 19:24
Geplaatst door Tomas
Het gaat alleen om nederlandse burgers en die zijn al gewaarborgd dat ze niet 2 maal voor hetzelfde delict gestraft kunnen worden. Dus ik begrijp niet zo zeer waarom andere landen voor hun souvereiniteit moeten waken?
De opmerking dat het ENIGE vereiste is dat de slachtoffer een vaste woon- of verblijfplaats heeft in Nederland lijkt mij juist een teken dat het juist van toepassing kan zijn op niet-Nederlanders.

Het is bovendien in Thailand NIET toegestaan... maar doen ze er gewoon bitter weinig aan. En zonder de Thailandse politie kan je niet iemand hier in Nederland veroordelen voor prostitutiebezoek bij kinderen. Er moet immers een instantie zijn die het delict vastlegt... Nederland zelf heeft immers geen politie in Thailand.

Tomas
05-07-04, 19:29
Geplaatst door nl-x
De opmerking dat het ENIGE vereiste is dat de slachtoffer een vaste woon- of verblijfplaats heeft in Nederland lijkt mij juist een teken dat het juist van toepassing kan zijn op niet-Nederlanders.

Ja, je bedoelt: "De enige voorwaarde om hier een vervolging in te stellen, is dat het meisje haar vaste woon- of verblijfplaats heeft in Nederland." Daar had ik overheen gelezen.

Mja.. Dus dan kunnen de ouders na in nederland berecht te zijn ook nog 's elders berecht worden, zonder dat nl zich om ze bekommert, want ze zijn geen nederlanders... Gaat wel ver. Ik had het beperkt tot nederlands staatsburgers.

mark61
05-07-04, 21:25
Geplaatst door Tomas
Pas op, taboe.

Ik weet het. Zie de gierende reacties hierboven. Maar ik heb dr geen zin meer in.


Maar weet jij hoe dat zit met dergelijke wetgeving dat je dus strafbaar kunt zijn als je de nederlandse wet in het buitenland overtreedT. Dat betekent dus dat een Amerikaan die in a'dam een joint rookt ook strafbaar kan zijn als hij weer terug is in eigen land. Is dit normaal, of is dit uniek?

Tegenwoordig zijn NL mannen die sexuele misdrijven (volgens de NL wet) plegen in pakweg Thailand strafbaar in NL. De eerste is al veroordeeld. Ook andere Europese landen doen dat. Tis wel nieuw. In dit geval is de complicatie ws. dat die Somaliërs in kwestie vaak niet de NL nationaliteit hebben. Dat lijkt me juridisch lastig.

Hoe dat met zo'n Amerikaan zit weet ik niet. Elke Amerikaan die in de VS iets misdoet maar hier woont wordt in ieder geval met het grootste gemak uitgeleverd. Ook al levert NL in principe geen mensen uit aan landen waar de doodstraf bestaat, tenzij gegarandeerd wordt dat die niet wordt toegepast. Dacht ik. De laatste keer dat een Amerikaan werd uitgeleverd was dat zonder die garantie overigens, als ik het me goed herinner.

vlegeltje
05-07-04, 21:42
Er worden ook NLers aan de VS uitgeleverd omdat ze in NL aan een amerikaan een xtc pilletje hebben verkocht.

Als deze amerikaan dat pilletje meeneemt naar amerika is die NLer mede schuldig aan smokkel.

En wordt door NL uitgeleverd aan de VS.