PDA

Bekijk Volledige Versie : Open brief aan Hirsi Ali en Leon de Winter..



Bismilaah
05-07-04, 13:01
Graag uw aandacht voor het volgende:


ONWETTIGE MOORDPARTIJEN IN CONGO

Ituri

In het district Ituri laaide het geweld op. In maart 2002 namen Oegandese regeringstroepen Bunia en andere gebieden in handen nadat ze zich hadden ontdaan van de voornamelijk uit Hema bestaande gewapende groepering Unie van Congolese Patriotten (Union des patriotes congolais, UPC), hun voormalige bondgenoten. Bij de gevechten in Bunia kwamen talloze burgers om het leven.

Op 6 mei trokken Oegandese regeringstroepen zich terug uit Ituri. Onmiddellijk daarna kwamen bij etnische moordpartijen door Lendu- en Hema-milities of de UPC naar verluidt ruim vierhonderd burgers om het leven in Bunia en werden talloze anderen buiten de stad vermoord, onder wie twee MONUC-waarnemers in Mongbwalu. De aanwezige MONUC-troepen boden burgers geen adequate bescherming. Met de komst van de multinationale troepenmacht in juli en een versterkte MONUC-brigade in september keerde de rust terug in Bunia, ofschoon onveiligheid ook de rest van het jaar voortduurde.

Massamoorden op burgers duurden echter voort in andere delen van Ituri. De meeste van de honderden slachtoffers waren vrouwen en kinderen, die aangevallen werden met hakmessen, zelfgemaakte wapens en kleine geweren. Honderdduizenden mensen ontvluchtten het geweld en eind 2003 waren ze in eigen land ontheemd, vaak buiten bereik van humanitaire hulp vanwege het aanhoudende geweld, of leefden ze als vluchtelingen in precaire omstandigheden.


Massamoorden vonden onder meer plaats in Nizi, waar op 7 juli 22 burgers werden gedood; Tchomia, waar op 31 mei ruim driehonderd mensen zouden zijn gedood en ten minste tachtig op 15 juli; Fataki, waar ten minste zestig mensen werden gedood in juli en begin augustus; en Katshele, waar op 6 oktober 65 burgers omkwamen, onder wie naar verluidt 42 kinderen.

Mambasa

In februari berechtte de MLC als reactie op internationale kritiek 27 soldaten door een militaire rechtbank wegens hun aandeel in grootschalige moorden, marteling, waaronder verkrachtingen, en andere schendingen door troepen van de MLC en RCD-Nationaal in en rondom Mambasa (provincie Oriental) eind 2002. Eind 2003 zouden veel van de soldaten echter zijn vrijgelaten. De slachtoffers waren voornamelijk etnische Nande, die bloot stonden aan geweld vanwege hun vermeende steun aan een rivaliserende gewapende groepering Congolees Verbond voor de Democratie-Beweging voor de Bevrijding van Congo (Rassemblement congolais pour la démocratie-Mouvement de libération, RCD-ML), en de Twa-gemeenschap.

Zuid-Kivu

In de provincie Zuid-Kivu werden talloze ongewapende burgers gedood bij gevechten tussen gewapende groeperingen of door onwettige moordpartijen door alle bij het conflict betrokken partijen. De gevechten leidden tot massale ontheemding. Strijders plunderden en vernielden op grote schaal huizen, scholen, medische centra, voedselopslagplaatsen en kerken.

Op de Ruzizi-vlakte begingen ze stelselmatig schendingen tegen burgers die ze ervan beschuldigden de “vijand” te steunen. In oktober ondertekenden de Congolese mayi-mayi-milities en het RCD-Goma een overeenkomst om de vijandigheden te staken na bemiddeling door MONUC.

De regio Hauts-Plateaux, waar een omvangrijke Banyamulenge (Congolese Tutsi)-bevolking woont, was het toneel voor een aanhoudende opstand door een voormalige RCD-Goma commandant. Troepen van het RCD-Goma slaagden er niet echt in de rebellen in bedwang te houden en zouden buitensporig en willekeurig geweld hebben gebruikt tegen burgers, met name Banyamulenge. Grote aantallen burgers werden gedood bij de gevechten, en maar liefst dertigduizend mensen raakten ontheemd.

*In april zouden talloze ongewapende burgers zijn gedood in Uvira, Walungu en Bukavu bij gevechten tussen het RCD-Goma en mayi-mayi.

KINDSOLDATEN

Alle strijdende partijen in de DRC bedienden zich van kindsoldaten. In het oosten waren gewapende politieke groeperingen actief bezig kinderen te rekruteren, die in sommige gevallen naar verluidt meer dan veertig procent van hun gewapende troepen uitmaakten. Kindsoldaten, jongens en meisjes, soms nog maar zeven jaar oud, werden veelvuldig mishandeld tijdens hun opleiding: in sommige kampen overleden kinderen als gevolg van de erbarmelijke omstandigheden. Ze werden vaak naar het front gestuurd of gebruikt als seksslaven. Sommigen werden gedwongen hun eigen families te doden; anderen moesten meedoen aan kannibalistische of seksuele verrichtingen met de stoffelijke resten van vijanden. Meisjessoldaten werden verkracht en sommigen overleden daarbij. Kindsoldaten die werden gedetineerd wegens ondisciplinair gedrag werden gemarteld of mishandeld.

Geen van de door de gewapende troepen gedane beloften om kinderen te demobiliseren werd nagekomen, en er werd weinig gedaan om de herintegratie van voormalige kindsoldaten in de maatschappij te bevorderen. In het oosten liepen de kleine aantallen kinderen die officieel werden gedemobiliseerd voortdurend het gevaar opnieuw te worden ingelijfd. Tijdens bezoeken aan de DRC hoorden afgevaardigden van Amnesty International getuigenissen van voormalige kindsoldaten over de marteling, mishandeling en andere schendingen van kindsoldaten door strijders.


Een kindsoldaat, op dertienjarige leeftijd ingelijfd door het RCD-Goma, kon zijn benen niet meer gebruiken als gevolg van slagen op zijn ruggengraat in het opleidingskamp in Mushaki (Noord-Kivu).
Een twaalfjarige kindsoldaat, die voor het eerst onder dwang was gerekruteerd toen hij zeven zag hoe strijders het hoofd van zijn commandant eraf hakten bij gevechten in Ituri. De jongen raakte gewond aan zijn arm en werd niet naar behoren behandeld voor zijn verwonding of trauma.
Een voormalige kindsoldaat uit Zuid-Kivu, die op twaalfjarige leeftijd was ingelijfd door het RCD-Goma, werd herhaaldelijk geslagen, gegeseld en verkracht door andere soldaten. Ze kreeg een kind als gevolg van deze verkrachtingen.

GEWELD TEGEN VROUWEN

Seksueel geweld tegen vrouwen van alle leeftijden, onder wie zeer jonge meisjes, werd door de meeste strijdende partijen gebruikt als oorlogswapen. In veel gevallen werd verkrachting gevolgd door het opzettelijk verwonden of doden van het slachtoffer. Duizenden vrouwen en meisjes werden ontvoerd en gedwongen de gewapende groeperingen te vergezellen als seksslavinnen. De prevalentie van HIV/aids onder strijders versterkte het trauma en sociale stigma waarmee deze vrouwen te maken kregen, die vreesden door hun families en gemeenschappen te worden verstoten. Zelden werden slachtoffers medisch en psychologisch behandeld op een wijze die aansloot bij hun behoeften. Leiders van gewapende groeperingen hebben weinig wezenlijke stappen genomen om vrouwen en meisjes te beschermen tegen verkrachting door hun strijders, en de verantwoordelijken zijn zelden voor de rechter gebracht.


Volgens schattingen van de VN zijn in Zuid-Kivu circa vijfduizend vrouwen verkracht tussen oktober 2002 en februari 2003, een gemiddelde van veertig per dag.
Op 16 mei drong een soldaat het huis van Kavira Muraulu binnen, afkomstig uit Mangangu in de buurt van Beni (Noord-Kivu) en verkrachtte haar. Nadat ze de verkrachting had gemeld bij de gouverneur van het district, werd ze opnieuw bij haar thuis aangevallen door de vermeende verkrachter en andere soldaten, die haar sloegen en staken met een bajonet.

MARTELING EN ONWETTIGE DETENTIE

Mensen die ervan verdacht werden banden te onderhouden met gewapende politieke oppositiegroeperingen stonden bloot aan marteling en onwettige detentie. Mensenrechtenactivisten en journalisten die rechtmatig onderzoek deden of kritiek leverden werden eveneens geslagen, bedreigd en onwettig gedetineerd vanwege hun verslaggeving over de mensenrechtensituatie.

Tot de martelpraktijken behoorden het stelselmatig slaan en geselen van gedetineerden, steken met bajonetten of bewerken met stroomstoten. Marteling werd in de hand gewerkt door het wijdverbreide gebruik van particuliere en niet-officiële detentiecentra, waaronder ondergrondse kuilen, vrachtcontainers en de huizen van veiligheidsagenten, met name in het oosten van de DRC dat in handen was van gewapende politieke groeperingen.

Willekeurige detenties kwamen veel voor in de DRC en vrijwel geen enkele gedetineerde zag werd op bevel van een onafhankelijke gerechtelijke functionaris gearresteerd. Velen zaten langdurig in detentie zonder aanklacht of proces.


Twee mannen, Paul Mbonabihama en Ndibwami Nyanga, overleden in januari als gevolg van marteling terwijl ze door het RCD-Goma werden vastgehouden in Bunagana (Noord-Kivu). Ten minste drie andere mannen werden eveneens gemarteld. Ze kregen een gloeiend heet strijkijzer op hun rug gedrukt en zware gewichten werden vastgemaakt aan hun testikels; ook werden ze langdurig aan hun enkels opgehangen. Een vrouwelijke gedetineerde verklaarde dat buskruit was aangestoken dichtbij haar borsten en dat haar nagels waren uitgetrokken. De daders werden niet vervolgd.

Donatien Kisangani Mukatamwina, een lid van de niet-gouvernementele mensenrechtenorganisatie Solidariteit-Uitwisseling voor Geïntegreerde Ontwikkeling (Solidarité-Echange pour le développement intégral), gevestigd in Uvira (Zuid-Kivu) werd in juni gearresteerd door het RCD-Goma. Functionarissen van het RCD-Goma detineerden hem gedurende dertien dagen zonder aanklacht omdat hij banden zou hebben met mayi-mayi; ook zouden ze hem hebben geslagen en met de dood bedreigd.
Mensenrechtenactivist N’sii Luanda Shandwe werd op 26 januari vrijgelaten nadat hij negen maanden als gewetensgevangene in het Penitentiair en Heropvoedingscentrum van Kinshasa (Centre pénitentiaire et de réeducation de Kinshasa) had gezeten. Hij was gedetineerd vanwege zijn mensenrechtenactiviteiten, maar werd niet formeel aangeklaagd wegens een vergrijp.

(Amnesty International)


U heeft helemaal gelijk in uw brief mw. Hirsi Ali; kennelijk is het ene slachtoffer het andere niet. Als de dader een moslim is dan meet u dit lang en breed uit en profileert u zich in no time als een zelfbenoemde redder in nood voor het slachtoffer, als Zwarte Engel der Onderdrukten. Maar als de dader een christen is of een jood of een atheist dan zwijgt u in alle talen en kijkt u de andere kant op. Een tikkeltje doortrapt vindt u niet?

Nee, mw Hirsi Ali. Voor mij was u een leugenares met dubbele bedoelingen en zult u altijd een leugenares met dubbele bedoelingen blijven. Met alle gevolgen van dien. De aandacht van wat u werkelijk wilt met uw open brief probeert u slinks af te leiden, maar u houdt mij niet voor de gek. Opkomen voor rechten van mensen kunt u blijven doen. Maar uw motieven stroken niet met de aangeboren gedachte van welwillenden..

Een groet, Bismilaah

taouanza
05-07-04, 13:04
Heerlijk he andersmansleed?
Kun je elkaar mee bekogelen.Ondertussen sterven duizenden mensen.:moe:



Maar als er iemand een manier weet om echt tegen dit geweld te protesteren zou ik het graag willen weten.Dank u.

Rabi'ah.
05-07-04, 13:08
Inhoudelijk valt er wat voor te zeggen, maar naar de vorm is deze brief van een zeer twijfelachtige kwaliteit.

Mark
05-07-04, 13:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Inhoudelijk valt er wat voor te zeggen, maar naar de vorm is deze brief van een zeer twijfelachtige kwaliteit.

Ja het is net zoiets als de oorspronkelijke brief.

Ik heb geen idee wat je tegen die misstanden zou kunnen doen.... als ik eerlijk ben snap ik ook niet wie nou waar om vecht...

de conclusie mag zijn dat mensen in wezen uitschot zijn.

Bismilaah
05-07-04, 13:11
Geplaatst door taouanza
Heerlijk he andersmansleed?
Kun je elkaar mee bekogelen.Ondertussen sterven duizenden mensen.:moe:

Maar als er iemand een manier weet om echt tegen dit geweld te protesteren zou ik het graag willen weten.Dank u.

Of er nu bekogeld wordt met andermans leed of niet, het leed is al geschied en je verandert er bar weinig aan. De oorzaak van de moordpartijen en massaverkrachtingen in Congo eo is trouwens de VS die een machtsbasis in Midden Afrika wilde.. Het is ze gezien de rapporten van Amnesty aardig gelukt..:jammer:

Dus als je wil protesteren doe dat tegen de VS en doe dat tegen de EU die de VS steunt en doe dat tegen jouw ´christelijke´ minister-president die de VS steunt..

Mark
05-07-04, 13:12
Geplaatst door Bismilaah
Of er nu bekogeld wordt met andermans leed of niet, het leed is al geschied en je verandert er bar weinig aan. De oorzaak van de moordpartijen en massaverkrachtingen in Congo eo is trouwens de VS die een machtsbasis in Midden Afrika wilde.. Het is ze gezien de rapporten van Amnesty aardig gelukt..:jammer:

Dus als je wil protesteren doe dat tegen de VS en doe dat tegen de EU die de VS steunt en doe dat tegen jouw ´christelijke´ minister-president die de VS steunt..

ohw waren het de amerikanen? ik geloof je meteen

taouanza
05-07-04, 13:13
Geplaatst door Bismilaah
Of er nu bekogeld wordt met andermans leed of niet, het leed is al geschied en je verandert er bar weinig aan. De oorzaak van de moordpartijen en massaverkrachtingen in Congo eo is trouwens de VS die een machtsbasis in Midden Afrika wilde.. Het is ze gezien de rapporten van Amnesty aardig gelukt..:jammer:

Dus als je wil protesteren doe dat tegen de VS en doe dat tegen de EU die de VS steunt en doe dat tegen jouw ´christelijke´ minister-president die de VS steunt..

Ja dat weet ik heus wel maar hoe protesteer ik?

Bismilaah
05-07-04, 13:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Inhoudelijk valt er wat voor te zeggen, maar naar de vorm is deze brief van een zeer twijfelachtige kwaliteit.

Wat is er twijfelachtig aan? De feiten en cijfers zijn geplakt van Amnesty en het slotwoord heb ik ff tijdens het snotpieken in elkaar gefrutseld..

Kwaliteit is wel gaar, maar mijn wijsvinger was dan ook verwikkeld in een gevecht met een hardnekkig stukje snot
:zozo:

Mark
05-07-04, 13:18
Geplaatst door Bismilaah
Kwaliteit is wel gaar, maar mijn wijsvinger was dan ook verwikkeld in een gevecht met een hardnekkig stukje snot
:zozo:

:maf3:

Isaac
05-07-04, 13:21
Geplaatst door Bismilaah

Dus als je wil protesteren doe dat tegen de VS en doe dat tegen de EU die de VS steunt en doe dat tegen jouw ´christelijke´ minister-president die de VS steunt..

Alsof de mensen in het Midden-Oosten geen eigen wil hebben.
Natuurlijk spelen de VS een kwalijke rol. Maar wij kunnen hier in Nederland toch ook ons drugsbeleid voeren en het strafhof huisvesten, ook al wil de VS er niks van hebben.

Bismilaah
05-07-04, 13:22
Geplaatst door Mark
Ja het is net zoiets als de oorspronkelijke brief.

Ik heb geen idee wat je tegen die misstanden zou kunnen doen.... als ik eerlijk ben snap ik ook niet wie nou waar om vecht...

de conclusie mag zijn dat mensen in wezen uitschot zijn.

Ik heb ´m alleen geplaatst omdat ik mw Hirsi Ali nimmer heb gehoord over wat er gaande is in Congo of wat er gaande is in Palestina of voor mijn part in Algerije. Je moet begrijpen waarom zij deze brief plaats, waarom op dit moment en waarom in die vorm.

Je kan tegen alle misstanden wat doen. Oplossingen zat. Maar de hoofdregels zijn mi consequent zijn, VN regels toepassen en niet meten met 2 maten.

Bismilaah
05-07-04, 13:23
Geplaatst door taouanza
Ja dat weet ik heus wel maar hoe protesteer ik?

Stuk witte stof kopen op de markt en er opschrijven wat jij vindt of denkt en ermee op straat lopen al dan niet gepaard gaand met de nodige kreten!

Mark
05-07-04, 13:25
Geplaatst door Bismilaah
Ik heb ´m alleen geplaatst omdat ik mw Hirsi Ali nimmer heb gehoord over wat er gaande is in Congo of wat er gaande is in Palestina of voor mijn part in Algerije. Je moet begrijpen waarom zij deze brief plaats, waarom op dit moment en waarom in die vorm.

Je kan tegen alle misstanden wat doen. Oplossingen zat. Maar de hoofdregels zijn mi consequent zijn, VN regels toepassen en niet meten met 2 maten.

Ik begrijp dat wel en ben dat met je eens. Die brief van Ali was ook duidelijk een "tool" om haar politieke doeleinden te ondersteunen.

Maar jouw brief was dat ook, vandaar dat ik ze met elkaar vergelijk. Beiden wekken ze eerst sympathie op door een heleboel leed en wreedheden te omschrijven om vervolgens de eigen boodschap erin te verwerken.

Bismilaah
05-07-04, 13:26
Geplaatst door Mark
ohw waren het de amerikanen? ik geloof je meteen


In 1996 en 1997 steunden de VS de alliantie van de Congolese nationalisten rond Kabila en de Rwandese troepen van Kagame tegen Mobutu en zijn bondgenoot Frankrijk. Washington wilde de Franse overheersing in Centraal-Afrika vervangen door een Amerikaanse. Maar Laurent Kabila bleek een authentiek nationalist. Daarom spoorden de VS Kagame aan om, een jaar na de val van Mobutu, Congo binnen te vallen. Kagame en de VS wilden Kabila met een korte blitzkrieg omverwerpen, maar Kabila verhinderde dit door het Congolese volk te mobiliseren en dankzij de hulp van Angola en Zimbabwe. De blitzkrieg veranderde in een jarenlange uitputtingsoorlog.

mark61
05-07-04, 13:39
Geplaatst door Bismilaah
Of er nu bekogeld wordt met andermans leed of niet, het leed is al geschied en je verandert er bar weinig aan. De oorzaak van de moordpartijen en massaverkrachtingen in Congo eo is trouwens de VS die een machtsbasis in Midden Afrika wilde.. Het is ze gezien de rapporten van Amnesty aardig gelukt..:jammer:

Das superkort door de bocht. Amerika staat er om bekend nauwelijks geïnteresseerd te zijn in Afrika. Al heel lang, nl. sinds er geen Russische invloed meer is. Voorzover het ze wat interesseert zijn ze in Afrika ruim vertegenwoordigd. In heel West-Afrika, zelfs in de francofone landen, Noord-Afrika, Kenya, Tanzania...in feite overal.

De uiteindelijke oorzaak van het Congogedoe is het kolonialisme. Waarbij zelfs niet uit te sluiten valt dat zonder het kolonialisme het net zo'n zootje was geweest. Wat denk je daarvan? Of denk je dat de Bons Sauvages zelf altijd vreedzaam ende gezellig samenleven?

Als je wat aan Congo wilt doen zul je het eerst moeten veroveren, iedereen ontwapenen en een civil society scheppen. Dat kost duizenden mensenlevens, miljarden, en decennia. Wie heeft daar nou trek in?

Bismilaah
05-07-04, 13:43
Geplaatst door Isaac
Alsof de mensen in het Midden-Oosten geen eigen wil hebben.
Natuurlijk spelen de VS een kwalijke rol. Maar wij kunnen hier in Nederland toch ook ons drugsbeleid voeren en het strafhof huisvesten, ook al wil de VS er niks van hebben.

Mensen in MO hebben wel een eigen wil, maar uiteindelijk heeft de VS de touwtjes in handen. Kwestie in Palestina bijvoorbeeld kan 123 worden opgelost, maar blijkbaar heeft de VS baat bij een langdurige vertraging..

Voormalige minister James Baker zei het al ooit: ´Het enige dat telt voor de VS in het MO zijn 3 letters; O-I-L!!!

Het feit dat dat hof niet door de VS erkend wordt is alleszeggend. Wij hebben schijt aan jullie zeggen de Amerikanen. En de EU blijft maar slijmen en likken bij de VS. Hoe naief!

Bismilaah
05-07-04, 13:45
Geplaatst door mark61
Wie heeft daar nou trek in?

Blijkens mijn reactie voor die van jou de VS!

mark61
05-07-04, 13:47
Geplaatst door Bismilaah
In 1996 en 1997 steunden de VS de alliantie van de Congolese nationalisten rond Kabila en de Rwandese troepen van Kagame tegen Mobutu en zijn bondgenoot Frankrijk. Washington wilde de Franse overheersing in Centraal-Afrika vervangen door een Amerikaanse. Maar Laurent Kabila bleek een authentiek nationalist. Daarom spoorden de VS Kagame aan om, een jaar na de val van Mobutu, Congo binnen te vallen. Kagame en de VS wilden Kabila met een korte blitzkrieg omverwerpen, maar Kabila verhinderde dit door het Congolese volk te mobiliseren en dankzij de hulp van Angola en Zimbabwe. De blitzkrieg veranderde in een jarenlange uitputtingsoorlog.

Hoewel niet geheel onwaar, heeft dit allemaal geen klap te maken met wat er in Oost-Congo gebeurt.

Kabila heeft net zo min zijn volk 'gemobiliseerd' als enige dictator voor hem. Na een paar weken hadden de Kinois het alweer gehad met incompetente corrupte sukkelaar nummer zoveel. Wel charterde hij een stuk of zes landen om voor hem de kolen uit het vuur te halen, want het Congolese leger stelt niks voor en heeft nooit wat voorgesteld. Al die huurlingen leidden tot een waarlijk continentale oorlog die het hele land ontwrichtte, voorzover dat nog mogelijk was.

Amerika heeft geen geopolitieke, maar alleen nog economische belangen in Congo. Eén sterke dictator controleren en verder rust in de tent zijn dan je belangen. Maar ze hebben het elders druk, dus daar komt niet zoveel van. De Amerikaanse economie hangt tenslotte niet van de GSM-productie af.

Congo is geen land en is dat ook nooit geweest. Maar de koloniale grenzen zijn heilig. Sommige inwoners denken daar anders over. Maar eigenlijk is het gewoon een Somalië: warlords, stammetjes en clubjes met praktische belangen. Daar doet geen externe macht wat aan.

mark61
05-07-04, 13:51
Geplaatst door Bismilaah
Blijkens mijn reactie voor die van jou de VS!

De VS besteden honderden miljarden aan Irak. Nog geen fractie daarvan aan Congo. Duizenden bodybags uit Congo, daar zitten ze al helemaal niet op te wachten. Zoals je zegt, oil is andere koek. Zoiets als opbouwen zegt de Amerikanen al helemaal niets, gezien het budget dat ze voor Irak uitgetrokken hebben: 90% afbreken, 10% opbouwen. En zelfs dat geld hebben ze niet eens uitgegeven. Das dan nog Irak. Dus Congo is totaal oninteressant.

Bismilaah
05-07-04, 13:52
Geplaatst door mark61
Hoewel niet geheel onwaar, heeft dit allemaal geen klap te maken met wat er in Oost-Congo gebeurt.

Kabila heeft net zo min zijn volk 'gemobiliseerd' als enige dictator voor hem. Na een paar weken hadden de Kinois het alweer gehad met incompetente corrupte sukkelaar nummer zoveel. Wel charterde hij een stuk of zes landen om voor hem de kolen uit het vuur te halen, want het Congolese leger stelt niks voor en heeft nooit wat voorgesteld. Al die huurlingen leidden tot een waarlijk continentale oorlog die het hele land ontwrichtte, voorzover dat nog mogelijk was.

Amerika heeft geen geopolitieke, maar alleen nog economische belangen in Congo. Eén sterke dictator controleren en verder rust in de tent zijn dan je belangen. Maar ze hebben het elders druk, dus daar komt niet zoveel van. De Amerikaanse economie hangt tenslotte niet van de GSM-productie af.

Congo is geen land en is dat ook nooit geweest. Maar de koloniale grenzen zijn heilig. Sommige inwoners denken daar anders over. Maar eigenlijk is het gewoon een Somalië: warlords, stammetjes en clubjes met praktische belangen. Daar doet geen externe macht wat aan.

Dit klopt allemaal wel, maar als de VS Kagame niet aanspoorden tot een vechtpartijTJE met Kabila dan zou er niet sprake zijn van zo´n ellenlange oorlog met zoveel slachtoffers.. Elk gevolg heeft zo een oeroorzaak.

mark61
05-07-04, 14:12
Geplaatst door Bismilaah
Dit klopt allemaal wel, maar als de VS Kagame niet aanspoorden tot een vechtpartijTJE met Kabila dan zou er niet sprake zijn van zo´n ellenlange oorlog met zoveel slachtoffers.. Elk gevolg heeft zo een oeroorzaak.

Ach de VS zullen er wat geld tegenaan gegooid hebben. Kagame heeft zijn eigen agenda en had zonder de VS ook wel gedaan wat hij doet. Denk dat hij veel meer onder invloed van Museveni staat for that matter. En in any case wil hij Ruanda oprecht rustig krijgen, dat geloof ik wel. Wat je ook verder van de man kan vinden. Maar met voortdurende invallen van allerlei tuig uit buurlanden schiet dat natuurlijk niet op. En met zijn ingrijpen ws. ook niet. Maar wat moet hij dan? De Interahamwe hun gang laten gaan? Bovendien wil hij de Banyamulenge beschermen, misschien alleen al om te voorkomen dat ze 'remigreren'. Zo'n beetje als Kohl die Oost-Duitsland wil herenigen, niet omdat hij dat zo leuk vindt, zo'n nieuw Duits Rijk, maar om te voorkomen dat het land instort en miljoenen berooide Oostduitsers naar West-Duitsland vluchten.

Sommige politici zijn staatslieden die wat verder kijken dan hun neus lang is. Dat hun methoden minder fris zijn is wat anders. Maar de problemen zijn dan ook gigantisch.

Ruanda heeft al problemen genoeg zonder nog een massale immigratie. Politiek is niet zo simpel.

Bismilaah
05-07-04, 14:26
Geplaatst door mark61
Ach de VS zullen er wat geld tegenaan gegooid hebben. Kagame heeft zijn eigen agenda en had zonder de VS ook wel gedaan wat hij doet. Denk dat hij veel meer onder invloed van Museveni staat for that matter. En in any case wil hij Ruanda oprecht rustig krijgen, dat geloof ik wel. Wat je ook verder van de man kan vinden. Maar met voortdurende invallen van allerlei tuig uit buurlanden schiet dat natuurlijk niet op. En met zijn ingrijpen ws. ook niet. Maar wat moet hij dan? De Interahamwe hun gang laten gaan? Bovendien wil hij de Banyamulenge beschermen, misschien alleen al om te voorkomen dat ze 'remigreren'. Zo'n beetje als Kohl die Oost-Duitsland wil herenigen, niet omdat hij dat zo leuk vindt, zo'n nieuw Duits Rijk, maar om te voorkomen dat het land instort en miljoenen berooide Oostduitsers naar West-Duitsland vluchten.

Sommige politici zijn staatslieden die wat verder kijken dan hun neus lang is. Dat hun methoden minder fris zijn is wat anders. Maar de problemen zijn dan ook gigantisch.

Ruanda heeft al problemen genoeg zonder nog een massale immigratie. Politiek is niet zo simpel.

Of Kagame zonder de VS had gedaan wat hij met de VS heeft gedaan weet ik niet. Maar vast staat dat de VS hem in elk geval heeft overgehaald.

`De overgrote meerderheid van de bevolking wil vrede en verkiezingen voor juni 2005 en een eengemaakt Congo. Ook een groot deel van de Europese en Amerikaanse burgerij beseft dat de oorlog de hele Congolese bevolking meer en meer tegen het Westen doet keren. Door de oorlog kunnen multinationals bovendien niet in Congo investeren en er de rijkdommen dus niet efficiënt uitbuiten. Al die krachten willen dat Kabila de overgangsperiode binnen de vooropgestelde periode kan afsluiten met verkiezingen.

Ieder met zijn eigen doelstellingen. Het Congolese volk wil verkiezingen om eindelijk een nationalistische regering aan de macht te brengen. Een belangrijk deel van de Westerse burgerij wil verkiezingen in de hoop zo hun controle over Congo te behouden.

Maar Kagame en sommige krachten in de VS en Groot-Brittannië hebben alles te verliezen bij dit scenario. De oorlogsmisdadigers weten dat eens de overgangsregering plaats maakt voor een verkozen en internationaal erkende regering, hun misdaden zullen worden bestraft en er een einde zal komen aan de plundering van het land. Daarom willen ze de overgangsregering doen springen en opnieuw oorlog voeren. Kagame wil bovendien de rijke Kivu-provincies annexeren.´

Met dank aan de VS!

Arvid
05-07-04, 14:38
Jaja de boodschap is wel duidelijk....alle leed in de wereld is de schuld van Amerika....wij geloven dat uiteraard als makke lammetjes....klaar zo?

mark61
05-07-04, 14:45
Geplaatst door Bismilaah
Of Kagame zonder de VS had gedaan wat hij met de VS heeft gedaan weet ik niet. ...Kagame wil bovendien de rijke Kivu-provincies annexeren.´

Met dank aan de VS!

Hiermee reageer je helemaal niet wat ik schrijf. Ik weet niet van wie je het bovenstaande aanhaalt, maar dat 99% van de mensen vrede wil is een open deur. Dat diezelfde mensen ook vrije verkiezingen willen is een veronderstelling, want er is de Congolezen nu juist nooit wat gevraagd. Een groot deel van de Eur en Ami burgerij beseft helemaal niks, ze weten niet eens waar Congo ligt. Wat de Congolese bevolking van het westen vindt interesseert al helemaal niemand wat. De uitbuiting gaat prima, zoals hij altijd gegaan is. In Congo zijn verkiezingen onmogelijk. Er is geen infrastructuur, geen bestuur, het is een complete chaos. Er zijn niet eens wegen. Lees eens wat van Lieve Joris, die heeft er meer verstand van.

Wat Kagame al of niet met de VS heeft bekokstoofd weet niemand zeker. Zoals alles in Afrika altijd onzeker is.

Ik weet niet welke wereldvreemde dit heeft geschreven, maar hij of zij heeft geen idee van Congo. Vol-ko-men wereldvreemd.

Bismilaah
05-07-04, 14:53
Geplaatst door Arvid
Jaja de boodschap is wel duidelijk....alle leed in de wereld is de schuld van Amerika....wij geloven dat uiteraard als makke lammetjes....klaar zo?

Niet alle leed.. Trouwens jouw constatering is niet de strekking van mijn berichtjes in deze topic. De VS heeft op veel plaatsen in de wereld de touwtjes in handen en de oorlog in Congo is het gevolg van de machtgeile bemoeizuchtige drang van de VS om overal en nergens wat te zeggen te hebben.. Dus niet alle leed in de wereld is de schuld van de VS.

Natuurlijk, ik ben niet achterlijk om in te zien dat ook de VS liever vrede op aarde wil en op een vreedzame manier aan geld komt. Maar daarnaast ben ik ook niet achterlijk om in te zien dat de VS hun gegeil op macht en geld liever botviert dan onderdrukt.. En een bedriegende, liegende en op geld en macht beluste president als Bush is als benzine op een vuurtje. Fffffffloeeeeeemmmmm..

Arvid
05-07-04, 15:02
Geplaatst door Bismilaah
Niet alle leed.. Trouwens jouw constatering is niet de strekking van mijn berichtjes in deze topic. De VS heeft op veel plaatsen in de wereld de touwtjes in handen en de oorlog in Congo is het gevolg van de machtgeile bemoeizuchtige drang van de VS om overal en nergens wat te zeggen te hebben.. Dus niet alle leed in de wereld is de schuld van de VS.

Natuurlijk, ik ben niet achterlijk om in te zien dat ook de VS liever vrede op aarde wil en op een vreedzame manier aan geld komt. Maar daarnaast ben ik ook niet achterlijk om in te zien dat de VS hun gegeil op macht en geld liever botviert dan onderdrukt.. En een bedriegende, liegende en op geld en macht beluste president als Bush is als benzine op een vuurtje. Fffffffloeeeeeemmmmm..

Lekker boeiend allemaal...wat wou je dan, China aan de macht? Of de Arabische wereld? Dan vrees ik helemaal het ergste voor Afrika en anderen.

Bismilaah
05-07-04, 16:31
Geplaatst door mark61
Hiermee reageer je helemaal niet wat ik schrijf. Ik weet niet van wie je het bovenstaande aanhaalt, maar dat 99% van de mensen vrede wil is een open deur. Dat diezelfde mensen ook vrije verkiezingen willen is een veronderstelling, want er is de Congolezen nu juist nooit wat gevraagd. Een groot deel van de Eur en Ami burgerij beseft helemaal niks, ze weten niet eens waar Congo ligt. Wat de Congolese bevolking van het westen vindt interesseert al helemaal niemand wat. De uitbuiting gaat prima, zoals hij altijd gegaan is. In Congo zijn verkiezingen onmogelijk. Er is geen infrastructuur, geen bestuur, het is een complete chaos. Er zijn niet eens wegen. Lees eens wat van Lieve Joris, die heeft er meer verstand van.

Wat Kagame al of niet met de VS heeft bekokstoofd weet niemand zeker. Zoals alles in Afrika altijd onzeker is.

Ik weet niet welke wereldvreemde dit heeft geschreven, maar hij of zij heeft geen idee van Congo. Vol-ko-men wereldvreemd.

Mbt wat de rol van de VS tav Congo was haal jij het hier en nu aan en allerlei binnenlandse aangelegenheden die niet gaan over die rol van de VS. Daar wil ik het niet over hebben.

Wellicht staat Amerika er in jouw ogen om bekend geen interesse te hebben in Afrika, niet in mijn ogen. En ik kan niet alleen steunen op wat ik zelf weet, zie en lees maar ook op wat mijn Afrikaanse vrienden mij laten weten. De VS is zelfs operatief op allerlei gebieden binnen Afrika waar geen kip van weet zonder welke vorm van controle..

Je hoeft niet te weten waar een land zit om er een mening over te hebben. Zo´n 7, 8 van de 10 Nederlanders kan Polen of Italie niet eens aanwijzen op de kaart. Ook zeg je dat wat de bevolking in Congo van het Westen vindt niet telt. Dan weet je niet hoeveel geld het Westen misloopt omdat zij daar niet optimaal kunnen investeren.

Degene die eerdergenoemd citaat heeft geschreven heeft kennis opgedaan over Congo en baseert zich op feiten die hij niet alleen wetenschappelijk heeft vergaard maar ook dmv gesprekken met allerlei organisaties werkzaam in en om Congo.. Dus vraag ik jou hoe jij weet of de Congolezen ooit wat is gevraagd of niet? Jij bent zeker 24-7 in Congo..

Ik denk dat zonder bemoeienis van de VS de kemphanen de buit zouden hebben verdeeld al dan niet voorafgaand aan een korte oorlog.. Nu zijn er miljoenen doden, verkrachtingen, verminkingen en huislozen. En het einde is nog lang niet in zicht..

ps: Het ging mij er niet om Congo te bespreken, maar om om aan te geven wie in eerste instantie heeft gezorgd voor het geweld in die regio. Dat dat icm de VS was staat vast..

Bismilaah
05-07-04, 16:39
Geplaatst door Arvid
Lekker boeiend allemaal...wat wou je dan, China aan de macht? Of de Arabische wereld? Dan vrees ik helemaal het ergste voor Afrika en anderen.


Nou, wat dacht je er van dat ieder land macht uitoefent op eigen land en dat de VS de neus er buiten houdt? En als het een en ander dreigt te escaleren dan heb je nog altijd de VN.

Macht in de vorm van de meeste wapens of de meeste olie is niets mis mee. Maar wanneer je met je macht een regio, een land, of een leider infecteert enkel en alleen ten behoeve van het versterken van je machtspositie, het lot van de gewone burgers ontziend, dan ben je even slecht bezig als een dictator.

Bismilaah
05-07-04, 16:43
Geplaatst door Mark
Ik begrijp dat wel en ben dat met je eens. Die brief van Ali was ook duidelijk een "tool" om haar politieke doeleinden te ondersteunen.

Maar jouw brief was dat ook, vandaar dat ik ze met elkaar vergelijk. Beiden wekken ze eerst sympathie op door een heleboel leed en wreedheden te omschrijven om vervolgens de eigen boodschap erin te verwerken.

Knap van je dat je inziet waarom ik deze brief heb geplaatst! Ik zou zeggen, trakteer jezelf op een schouderklopje mijn jongen!

Ik heb precies gedaan wat mw. Hirsi Ali heeft gedaan om te laten zien wat zij heeft gedaan. Het enige verschil is dat ik geen hypocriete en bedriegende volksvertegenwoordiger ben.. Ik ben maar een simpele fabrieksarbeider.

ZbaqZbaq
05-07-04, 17:17
Geplaatst door Bismilaah
Knap van je dat je inziet waarom ik deze brief heb geplaatst! Ik zou zeggen, trakteer jezelf op een schouderklopje mijn jongen!

Ik heb precies gedaan wat mw. Hirsi Ali heeft gedaan om te laten zien wat zij heeft gedaan. Het enige verschil is dat ik geen hypocriete en bedriegende volksvertegenwoordiger ben.. Ik ben maar een simpele fabrieksarbeider.

fabrieksarbeiders rule :tik:

width=300 height=100

Mark
05-07-04, 17:30
Geplaatst door Bismilaah
Knap van je dat je inziet waarom ik deze brief heb geplaatst! Ik zou zeggen, trakteer jezelf op een schouderklopje mijn jongen!

Ik heb precies gedaan wat mw. Hirsi Ali heeft gedaan om te laten zien wat zij heeft gedaan. Het enige verschil is dat ik geen hypocriete en bedriegende volksvertegenwoordiger ben.. Ik ben maar een simpele fabrieksarbeider.

Ik geef mezelf dagelijks schouderklopjes, maak je geen zorgen :rolleyes:

Leuk dat fabrieksarbeiders tegenwoordig internet op de werkplek hebben.

Bismilaah
05-07-04, 18:24
Geplaatst door ZbaqZbaq
fabrieksarbeiders rule :tik:

width=300 height=100

Zeker weten!

:lole:

Bismilaah
05-07-04, 18:27
Geplaatst door Mark
Ik geef mezelf dagelijks schouderklopjes, maak je geen zorgen :rolleyes:

Leuk dat fabrieksarbeiders tegenwoordig internet op de werkplek hebben.


Ok dan!

Bijdeweg, wij hebben geen internet op de werkplek. Ik heb gewoon thuis internet (verwesterd :moe: ) en deze week heb ik de late nachtdienst.. :blowen:

Al Sawt
05-07-04, 18:30
Het verbaast me dat Echnaton amper belangstelling toont, voor de Topic.

Mark
05-07-04, 18:42
Geplaatst door Bismilaah
Ok dan!

Bijdeweg, wij hebben geen internet op de werkplek. Ik heb gewoon thuis internet (verwesterd :moe:) en deze week heb ik de late nachtdienst.. :blowen:

dan zou ik zeggen: werkze zometeen

Bismilaah
05-07-04, 20:48
Geplaatst door Al Sawt
Het verbaast me dat Echnaton amper belangstelling toont, voor de Topic.

Echtnieton leest alleen wat ie wil lezen..

Bismilaah
05-07-04, 20:54
Geplaatst door Mark
dan zou ik zeggen: werkze zometeen

:moe:


Jij heb blijkbaar nooit in een fabriek gewerkt..

Late nachtdienst betekent woensdagnacht/donderdagnacht/vrijdagnacht.

Vroege nacht betekent zondagnacht/maandagnacht/woensdagnacht.

Dan heb je de middagdienst maandag tm vrijdag van 15.00 tot 23.00.

En tenslotte die verdomde ochtenddienst van 6.00 tot 15.00..

:fplet:

taouanza
06-07-04, 07:57
Geplaatst door Al Sawt
Het verbaast me dat Echnaton amper belangstelling toont, voor de Topic.

Mij verbaasd het niet.:strik:

taouanza
06-07-04, 08:00
Geplaatst door Arvid
Lekker boeiend allemaal...wat wou je dan, China aan de macht? Of de Arabische wereld? Dan vrees ik helemaal het ergste voor Afrika en anderen.

Je vreest het ergste voor Afrika?
Verklaar je nader?????????????
Of denk je dat Afrikanen het erger vinden om uitgemoordt te worden door Chinezen?
Zovan als ik toch verkracht verminkt vermoord wordt dan maar door geen Chinees.

Mark
06-07-04, 08:32
Geplaatst door Bismilaah
:moe:


Jij heb blijkbaar nooit in een fabriek gewerkt..

Late nachtdienst betekent woensdagnacht/donderdagnacht/vrijdagnacht.

Vroege nacht betekent zondagnacht/maandagnacht/woensdagnacht.

Dan heb je de middagdienst maandag tm vrijdag van 15.00 tot 23.00.

En tenslotte die verdomde ochtenddienst van 6.00 tot 15.00..

:fplet:

dus met nachtdienst werk je 3 nachten per week? dat is niet verkeerd :)

en nee ik heb nog nooit in een fabriek gewerkt :cheefbek:

Bismilaah
07-07-04, 19:50
Geplaatst door Mark
dus met nachtdienst werk je 3 nachten per week? dat is niet verkeerd :)

en nee ik heb nog nooit in een fabriek gewerkt :cheefbek:

Yep 3 nachten.. Je compenseert als het ware de toeslag avond/nachturen met de 2 vrije dagen die je dan dus hebt.

Goed voor jou! Werken in een fabriek is geen aanrader!