PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak Souverein!



nl-x
05-07-04, 20:32
Doden door luchtaanval op Fallujah

Uitgegeven: 5 juli 2004 20:13

FALLUJAH - Door een Amerikaanse luchtaanval op een woning in de Iraakse stad Fallujah hebben maandag volgens ooggetuigen minstens vijf mensen het leven verloren. Een raket afgevuurd door een Amerikaans gevechtsvliegtuig trof een gebouw in de wijk Shuhada, verklaarden omwonenden. Het was de vijfde Amerikaanse luchtaanval op Fallujah in twee weken tijd.

Volgens reddingswerkers overleefden zeker vier mensen de klap niet. De lichamen van de vier zijn inmiddels uit de puinhopen gehaald. Drie andere personen raakten gewond.

Volgens de Amerikaanse strijdkrachten zijn schuilplaatsen van de organisatie van de gezochte terrorist Abu Musab al-Zarqawi het doelwit van dergelijke luchtaanvallen. De strijdkrachten van de coalitie hebben nog niet bevestigd dat zij Fallujah maandag onder vuur hebben genomen.

Beëlzebub
05-07-04, 20:45
Op mijn werk werd schamper gedaan over moslims die de Oosterse beschaving naar het Westen brachten met een verwijzing naar het incident bij Werchter (hoewel daar geen moslim aan te pas kwam). Mijn opmerking over het beschaven van het Midden-Oosten middels bombardementen bracht een stilte teweeg.
Hoeveel mensen zijn er nu al omgebracht in Fallujah?

Robbedoes
05-07-04, 23:30
Als de huidige Iraakse politie dit soort mannen doodschiet, dan is Irak wel souverein?

Beëlzebub
05-07-04, 23:36
Geplaatst door Robbedoes
Als de huidige Iraakse politie dit soort mannen doodschiet, dan is Irak wel souverein?

Nee, ook dan niet echt; dan is het een actie van de politie van een marionettenbewind. :D

Isaac
05-07-04, 23:40
Geplaatst door Beëlzebub
Op mijn werk werd schamper gedaan over moslims die de Oosterse beschaving naar het Westen brachten...

En terecht...

Beëlzebub
06-07-04, 17:14
Geplaatst door Isaac
En terecht...

Nee, het was vanwege een bevooroordeelde mening en een zienswijze die alleen van het Westen uitgaat. Als je verstandig bent, probeer je de Moslim-wereld ook vanuit ook vanuit haar eigen standpunten te begrijpen (hoewel die natuurlijk niet met één mond spreekt, maar integendeel diverse mogelijkheden kent).

Joepie
06-07-04, 17:30
Geplaatst door Beëlzebub
Nee, het was vanwege een bevooroordeelde mening en een zienswijze die alleen van het Westen uitgaat. Als je verstandig bent, probeer je de Moslim-wereld ook vanuit ook vanuit haar eigen standpunten te begrijpen (hoewel die natuurlijk niet met één mond spreekt, maar integendeel diverse mogelijkheden kent).

leg hun standpunten vanuit hun cultuur geformuleerd inzake deze kwestie even kort uit :student:
hun zijn nl. niet bevooroordeeld wil je zeggen terwijl ze geindoctrineerd worden door evt "foute" interpetaties van het geloof?

hoe dan ook de westerse maatschappij handelt deze kwestie niet goed af, laat dat duidelijk zijn (duh)

Beëlzebub
06-07-04, 18:29
Geplaatst door Joepie
leg hun standpunten vanuit hun cultuur geformuleerd inzake deze kwestie even kort uit :student:
hun zijn nl. niet bevooroordeeld wil je zeggen terwijl ze geindoctrineerd worden door evt "foute" interpetaties van het geloof?

hoe dan ook de westerse maatschappij handelt deze kwestie niet goed af, laat dat duidelijk zijn (duh)

Hun standpunten kunnen ze het beste zelf uitleggen, want ik ben geen moslim, maar alleen maar hun sympathisant in deze barre tijden. Ik heb verder nergens beweerd dat moslims niet bevooroordeeld kunnen zijn. Ze kunnen dat net zo goed zijn als Westerlingen of wie dan ook.
Tenslotte vind ik (in het algemeen) niet dat 'ze' geïndoctrineerd worden en als ze dat wel worden, kunnen we daar een heel leger van geïndoctrineerden aan de andere kant tegenoverstellen.

taouanza
06-07-04, 19:53
Geplaatst door Beëlzebub
Tenslotte vind ik (in het algemeen) niet dat 'ze' geïndoctrineerd worden en als ze dat wel worden, kunnen we daar een heel leger van geïndoctrineerden aan de andere kant tegenoverstellen.

Inderdaad!

Joepie
06-07-04, 23:05
Geplaatst door Beëlzebub
Hun standpunten kunnen ze het beste zelf uitleggen, want ik ben geen moslim, maar alleen maar hun sympathisant in deze barre tijden. Ik heb verder nergens beweerd dat moslims niet bevooroordeeld kunnen zijn. Ze kunnen dat net zo goed zijn als Westerlingen of wie dan ook.
Tenslotte vind ik (in het algemeen) niet dat 'ze' geïndoctrineerd worden en als ze dat wel worden, kunnen we daar een heel leger van geïndoctrineerden aan de andere kant tegenoverstellen.

alg. ben ik zeker met je eens. echter hou ik er m.b.t. ïndoctrinatie"deze visie op na:
Als mensen het slecht hebben en arm zijn (weinig vooruitzichten op verbetering) gaan ze zich richten op geloof (dat is nu eenmaal zo voor welk geloof dan ook) aangezien ze ergens hoop uit moeten putten. Koppel dit samen met een wijzende vinger naar een andere partij. Vertel ze over martelarenschap en interpeteer bepaalde teksten in een bepaalde context en de mensen staan bij bosjes te springen Jihaad, Jihaad!

Ik kom zelf ook niet uit een islamitisch land maar vaak krijg ik wel de indruk dat met de koran in de hand mensen voor een karretje gespannen worden om de belangen van de opdrachtgever te behartigen en sorry die opdrachtgever is dan echt niet allah.

Beëlzebub
06-07-04, 23:35
Geplaatst door Joepie
Als mensen het slecht hebben en arm zijn (weinig vooruitzichten op verbetering) gaan ze zich richten op geloof (dat is nu eenmaal zo voor welk geloof dan ook) aangezien ze ergens hoop uit moeten putten. Koppel dit samen met een wijzende vinger naar een andere partij. Vertel ze over martelarenschap en interpeteer bepaalde teksten in een bepaalde context en de mensen staan bij bosjes te springen Jihaad, Jihaad!
Ik kom zelf ook niet uit een islamitisch land maar vaak krijg ik wel de indruk dat met de koran in de hand mensen voor een karretje gespannen worden om de belangen van de opdrachtgever te behartigen en sorry die opdrachtgever is dan echt niet allah.

Ja, ook uit studies blijkt dat achter religieuze conflicten vaak economische problemen schuilgaan (bijv. uit Gelner's 'Nations and nationalism'). Al zijn de motieven van het Islamitisch verzet niet altijd even 'nobel' of goed gemotiveerd, toch steun ik dat vaak wel (niet altijd dus!) Achter al die geloofsuitingen gaat immers -wat mij betreft- een gerechtvaardigd gevoel van onderdrukking schuil (in Iraq, Palestina, e.d., bedoel ik nu.) En bedenk ook eens dat het Nederlands verzet tijdens de Opstand (eind Zestiende Eeuw) tegen de Spanjaarden ook een strijd tussen twee geloven was. De Nederlanders hebben zich toen 'bevrijd' en onafhankelijk gemaakt.