PDA

Bekijk Volledige Versie : Ingrijpen in Sudan? Zwart Schaap?



Hylke
06-07-04, 09:54
Annan wil interventie in Sudan

Gepubliceerd op vrijdag 25 juni 2004

Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties vindt dat de internationale gemeenschap moet overwegen in te grijpen in de Sudanese provincie Darfur.
Annan bezoekt Darfur volgende week, en wil dan samen met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell de Sudanese regering onder druk zetten om de moorden, honger en ziekten in de regio aan te pakken. “We zijn tenminste een dag samen in Khartoen, waar we samen druk zullen uitoefenen op de regering om te doen wat ze moet doen.”

Maar Annan onderkend dat de kans klein is dat de internationale gemeenschap zal ingrijpen om de twee miljoen inwoners van Darfur te beschermen. De VN-baas is niet bereid om ‘de cavalerie erheen te sturen en ik weet niet of veel landen bereid zijn om te gaan’.

Maar Annan wees erop dat de internationale gemeenschap in 1999 ook troepen stuurde naar Oost-Timor om het geweld aldaar te bezweren. “De bereidheid om erheen te gaan en te helpen moet er ook voor Sudan zijn en gedemonstreerd worden, en ik vind dat we daar allemaal aan moeten gaan denken.”

Volgens Annan grenst de situatie aan etnische zuivering, maar hij wilde nog niet van genocide spreken. “We zijn het er allemaal over eens dat er ernstige misdaden worden gepleegd. We hebben geen etiket nodig om ons aan te zetten tot daden, en dus vind ik dat we nu moeten handelen en niet moeten discussiëren over welk etiket we erop moeten plakken.”

Het vredesakkoord tussen de islamitische regering en de christelijke en animistische rebellen in het zuiden houdt niet stand als er geen oplossing komt in Darfur, stelde Annan. “We hebben op het noord-zuid vlak vooruitgang geboekt, maar je kunt geen totale vrede hebben als het westen blijft branden. Dus we moeten Darfur oplossen om te kunnen spreken van een totale vrede in Sudan.

Powell wil aandacht voor Sudan
Eerder vrijdag bracht Powell dezelfde boodschap. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken waarschuwde voor een 'menselijke catastrofe' in de omgeving van Darfur in West-Sudan. Volgens Powell zijn veel mensen stervende.

Powell deed zijn uitspraak voorafgaand aan zijn bezoek aan de Sudanese hoofdstad Khartoum en het oorlogsgebied in het westen van het Afrikaanse land. Eerder maakte de Amerikaanse regering bekend sterke aanwijzigingen te hebben voor een volkerenmoord rond Darfur. Mocht er daadwerkelijk sprake zijn van genocide dan is volgens het internationale recht ingrijpen vereist.

Voedsel en medicijnen
Volgens mensenrechtenorganisaties roeien Arabische milities systematisch zwarte Afrikanen in de omgeving uit. Ongeveer 1,2 miljoen mensen zijn inmiddels hun huis ontvlucht. De vluchtelingenkampen in de buurt raken overvol en voedsel en medicijnen worden schaars.

"De situatie is zo precair dat als we alles wat we willen doen morgen gedaan zouden hebben, er nog steeds veel mensen sterven vanwege de ontberingen die ze moeten doorstaan", aldus Powell.

Arabische milities
Verwacht wordt dat de Amerikaanse minister er bij de regering van Sudan op zal aandringen de orde in de zogenoemde 'Janjawid' Arabische milities terug te brengen. De Verenigde Staten zeggen bewijs te hebben dat de regering de milities steunt. Zij dringen er dan ook op aan bij de regering van Sudan de controle in de milities over te nemen.

Het tweedaagse bezoek van minister Powell aan Sudan komende dinsdag en woensdag betekent het hoogste Amerikaanse bezoek aan het land sinds 1978.

'Wreedheden'
In de westelijke regio van Sudan zijn sinds het geweld in februari 2003 begon ten minste 10.000 mensen gedood. Woordvoerder Richard Boucher van Buitenlandse Zaken zei, nadat hij de reis van Powell naar Sudan had aangekondigd, dat wat daar gebeurde zeker neerkwam op etnische zuivering.

"We hebben aanslagen en wreedheden gezien tegen Afrikaanse burgers door milities die door de regering worden gesteund. Dorpen met Afrikanen erin zijn totaal verwoest en een Arabisch dorp ernaast was van elk geweld verschoond gebleven'', aldus Boucher.

Bronnen: BBC, Reuters

Hylke
06-07-04, 10:21
Wat in Sudan gebeurt is erger dan in Irak.

De VN nemen zichzelf nog steeds kwalijk dat er niet werd ingegrepen in Rwanda, nu moet er ingegrepen worden in Sudan.

TheRevolution
06-07-04, 10:23
Geplaatst door Hylke
Wat in Sudan gebeurt is erger dan in Irak.

De VN nemen zichzelf nog steeds kwalijk dat er niet werd ingegrepen in Rwanda, nu moet er ingegrepen worden in Sudan. Wat in Congo gebeurt is erger dan in Soedan.

Kwaitnait
06-07-04, 10:27
Wat zegt Human Right Watch nu? Volgens mij is Sudan veel kritieker.

Congo is ook hartstikke erg. Echter de genocide in Darfur is accuut!

TheRevolution
06-07-04, 10:32
Geplaatst door Kwaitnait
Wat zegt Human Right Watch nu? Volgens mij is Sudan veel kritieker.

Congo is ook hartstikke erg. Echter de genocide in Darfur is accuut! Toen duizenden Congolese vluchtelingen in Oost Congo werden gedood, was toen accuter? Tuurlijk niet.

Soedan is belangrijker omdat het olie bezit en zolang er oorlog heerst kan men de olie niet exploiteren.

En Congo? Tja, coltan is geen motor van de wereld economie.

Kwaitnait
06-07-04, 10:46
Ja olie is belangrijk.

Is die olie dan het excuus voor die dictatoriale Arabische regiems om door te mogen gaan?

Sta jij achter een islamitische regering die genocide uitvoert revolution?

TheRevolution
06-07-04, 10:53
Geplaatst door Kwaitnait
Ja olie is belangrijk.

Is die olie dan het excuus voor die dictatoriale Arabische regiems om door te mogen gaan?

Sta jij achter een islamitische regering die genocide uitvoert revolution? Genocide is een grote term, die geen recht doet aan de werkelijke situatie.

Het is van zelfsprekend dat ik daar niet achter sta. Alleen vind ik het ronduit beschoft, dat je het afvraagt.

Het gaat niet om olie als excuses voor de Arabische despoten.

Het gaat om de hypocrisie van internationale gemeenschap. In Soedan woedt al 20 jr een burgeroorlog. Kennelijk is het nu pas tot het int. gemeenschap doorgedrongen of er moeten nieuwe belangen gerijzen zijn zoals het vondst van olievelden.

nard
06-07-04, 11:02
Geplaatst door TheRevolution
[B]Genocide is een grote term, die geen recht doet aan de werkelijke situatie.


:maf: :maf: :maf:

Je hebt gelijk, alleen wat zijdelingse schade....



Het is van zelfsprekend dat ik daar niet achter sta. Alleen vind ik het ronduit beschoft, dat je het afvraagt.

Het gaat niet om olie als excuses voor de Arabische despoten.


Dat is niet onbeschoft, je geeft er aanleiding toe.
Of het in de eerste plaats om olie gaat denk ik niet. Misschien dat het conflict entnisch-religieus van origine is ......... ????????



Het gaat om de hypocrisie van internationale gemeenschap. In Soedan woedt al 20 jr een burgeroorlog. Kennelijk is het nu pas tot het int. gemeenschap doorgedrongen of er moeten nieuwe belangen gerijzen zijn zoals het vondst van olievelden.

Het gaat in de eerste plaats om wandaden die opnieuw onder de vlag van het pan-arabisme en mogelijk zelfs van de islam worden gepleegd en goed gepraat. Daar gaat t in de eerste plaats om.
Hoe het westen hier op reageert is hun eigen vrije keuze. De reactie van het westen kan nooit worden aangevoerd als oorzaak van (blijvende) probleem. De oorzaak zijn in dit geval Arabieren.

TheRevolution
06-07-04, 11:08
Geplaatst door nard
:maf: :maf: :maf:

Je hebt gelijk, alleen wat zijdelingse schade....



Dat is niet onbeschoft, je geeft er aanleiding toe.
Of het in de eerste plaats om olie gaat denk ik niet. Misschien dat het conflict entnisch-religieus van origine is ......... ????????



Het gaat in de eerste plaats om wandaden die opnieuw onder de vlag van het pan-arabisme en mogelijk zelfs van de islam worden gepleegd en goed gepraat. Daar gaat t in de eerste plaats om.
Hoe het westen hier op reageert is hun eigen vrije keuze. De reactie van het westen kan nooit worden aangevoerd als oorzaak van (blijvende) probleem. De oorzaak zijn in dit geval Arabieren. Jouw onwetendheid kent geen grenzen.

De regime in Soedan is alles behalve pan-Arabisch georienteerd. En onder de vlag van Islam helemaal niet. Aangezien de slachtoffers van Darfoer ook moslims zijn.

En waarom gaat de westen niet in Congo ingrijpen en wel in Soedan?
Waarom maakt de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken geen gang naar Kinsasha en wel naar Khartoum?

Kwaitnait
06-07-04, 11:17
De regime in Soedan is alles behalve pan-Arabisch georienteerd. En onder de vlag van Islam helemaal niet. Aangezien de slachtoffers van Darfoer ook moslims zijn.

Misschien wel racistisch??

850
06-07-04, 11:19
Geplaatst door TheRevolution
Jouw onwetendheid kent geen grenzen.

De regime in Soedan is alles behalve pan-Arabisch georienteerd. En onder de vlag van Islam helemaal niet. Aangezien de slachtoffers van Darfoer ook moslims zijn.

En waarom gaat de westen niet in Congo ingrijpen en wel in Soedan?
Waarom maakt de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken geen gang naar Kinsasha en wel naar Khartoum?

:moe: Jouw schrijfstijl komt me erg bekend voor...........

nard
06-07-04, 11:21
Geplaatst door TheRevolution
De regime in Soedan is alles behalve pan-Arabisch georienteerd. En onder de vlag van Islam helemaal niet. Aangezien de slachtoffers van Darfoer ook moslims zijn.


Ik wil niet zeuren hoor, maar de doden in Soedan, worden gemaakt door Arabieren.



En waarom gaat de westen niet in Congo ingrijpen en wel in Soedan?
Waarom maakt de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken geen gang naar Kinsasha en wel naar Khartoum? [/B]


Dat weet ik niet .....

Weet je waarom niet?



geplaatst door TheRevolution
Jouw onwetendheid kent geen grenzen.


En daarom heb ik voor jou ook nog een paar vragen:
Waarom houden de Arabieren niet gewoon op met doden?
Wat is de rechtvaardiging om zo massaal en zo nutteloos te doden?
Komt deze rechtvaardiging volgens deze arabieren uit de koran, of niet?

Kwaitnait
06-07-04, 11:23
Juist Nard, goede vragen

850
06-07-04, 11:29
Geplaatst door nard
Ik wil niet zeuren hoor, maar de doden in Soedan, worden gemaakt door Arabieren.

En daarom heb ik voor jou ook nog een paar vragen:
Waarom houden de Arabieren niet gewoon op met doden?
Wat is de rechtvaardiging om zo massaal en zo nutteloos te doden?
Komt deze rechtvaardiging volgens deze arabieren uit de koran, of niet?

Reken er maar niet op dat je zinnige antwoorden gaat krijgen.......

Iemand die interesse toont voor Sudan krijgt doodleuk dit als antwoord van Al Revolution:
Weer een zielige figuur, die helemaal in de ban is van Soedan en Darfoer

TheRevolution
06-07-04, 11:39
Geplaatst door nard
Ik wil niet zeuren hoor, maar de doden in Soedan, worden gemaakt door Arabieren.
Grappige van alles is, dat Arabieren in Soedan zwarter zijn dan de bewoners van Mali, Tsjaad en Niger, die zich niet als Arabieren beschouwen. Arabische Soedanezen zijn gewoon negroide Afrikanen met lichtere huid en wat blanke gelaatstrekkingen, ze spreken inderdaad Arabische en beschouwen zich als Arabieren.

Maar raciaal gezien zijn ze dat niet. Ze hebben gewoon zelfde ontwikkelingen doorgemaakt als Afro-Amerikanen, die onder de invloed van de blanke een hele andere uiterlijk hebben dan de West Afrikanen waar ze vanaf stammen.


Geplaatst door nard


Dat weet ik niet .....

Weet je waarom niet? Omdat Soedan olie bezit en olievelden bevinden zich in conflict gebieden. Zolang er geen stabiliteit is, kan je de olie niet exploiteren.

Ook als je dat zou kunnen, dan nog moet je rust in de tent brengen. Want anders zal er een nare smaakje kleven aan de olieproductie in Soedan.

Delfstoffen in Congo, hebben helaas geen strategische waarde en zijn heel gemakkelijk te exploiteren.


Geplaatst door nard


En daarom heb ik voor jou ook nog een paar vragen:
Waarom houden de Arabieren niet gewoon op met doden? Wie zegt dat het alleen de Arabieren zijn? En heb je nooit gehoord van een viceuze cirkel?

Geplaatst door nard

Wat is de rechtvaardiging om zo massaal en zo nutteloos te doden? Zoals ik al zei, massal is het niet. Als je een verklaring wilt, dan moet je naar Janjaweed.
Geplaatst door nard

Komt deze rechtvaardiging volgens deze arabieren uit de koran, of niet? Nee!

Ik heb ook paar vragen voor:
Waarom houden Christenen niet op met doden?
Waar halen de Christenen de rechtvaardiging vandaan voor genocides op joden en Tutsis?
Komt deze rechtvaardiging volgens deze Christenen uit de Evangelie, of niet?

TheRevolution
06-07-04, 11:39
Geplaatst door 850
:moe: Jouw schrijfstijl komt me erg bekend voor........... Is dat zo?

nard
06-07-04, 11:55
Geplaatst door TheRevolution
[B]Grappige van alles is, dat Arabieren in Soedan zwarter zijn dan de bewoners van Mali, Tsjaad en Niger, die zich niet als Arabieren beschouwen. Arabische Soedanezen zijn gewoon negroide Afrikanen met lichtere huid en wat blanke gelaatstrekkingen, ze spreken inderdaad Arabische en beschouwen zich als Arabieren.


Interesseert me geen biet hoe ze genetisch in elkaar steken. Blijkbaar vind jij het nodig om over rassen te beginnen.
Maar je hebt zelf het antwoord al gegeven:
"ze spreken inderdaad Arabische en beschouwen zich als Arabieren. Maar raciaal gezien zijn ze dat niet. Ze hebben gewoon zelfde ontwikkelingen doorgemaakt als Afro-Amerikanen,......."

Dan zijn we er toch, niet?

En olie heeft er niets mee te maken. De arabische afrikanen zijn dit probleem begonnen op een etnisch-religieuze basis.



Wie zegt dat het alleen de Arabieren zijn? En heb je nooit gehoord van een viceuze cirkel?
Zoals ik al zei, massal is het niet. Als je een verklaring wilt, dan moet je naar Janjaweed.Nee!


Iedere dag honderden doden door de arabieren. Na tien dagen zijn het er duizenden, tienduizenden. Dus genocide door de arabieren.
Zeg niet van die verbijsterend stomme dingen, het is wel massaal.
Wat mij betreft einde discussie hierover, er is blijkbaar geen land met je te bezeilen.



Ik heb ook paar vragen voor:
Waarom houden Christenen niet op met doden?
Waar halen de Christenen de rechtvaardiging vandaan voor genocides op joden en Tutsis?


Ik had het over arabieren, niet over moslims. Dus als je de juiste parallel wilt trekken moet je beginnen over westerlingen en niet over christenen.
Dat jij er dus nu automatisch in je stellingname een religieus conflict van maakt, toont wel heel duidelijk wie je bent.
Ik stelde alleen op het laatst de vraag of de rechtvaardiging uit de koran kwam. Dat mag je gewoon beantwoorden met ja of nee. En zo mogelijk met enige argumenten.



Komt deze rechtvaardiging volgens deze Christenen uit de Evangelie, of niet?

Deze vraag is niet moeilijk te beantwoorden, ware het niet dat je m gebruikt als ontwijking van mijn vragen.
Mocht je hierover willen praten, open dan even een nieuw draadje.
We hebben het nu over de arabieren van Soedan die genocide plegen op de afrikaanse bevolking en over de redenen waarom ze dan doen.

Wel apart, zo duidelijk als je laat zien hoe je tegen deze materie aankijkt:
- eerst maak je er onnodig een raciale kwestie van
- dan over-reageer je door christenen parallel te trekken met arabieren.
Zeg eens, is in jouw denkwijze een arabier automatisch een moslim?

taouanza
06-07-04, 11:59
Geplaatst door 850
:moe: Jouw schrijfstijl komt me erg bekend voor...........

Mwah vind het wel goed.
Het is ook ronduit onbeschoft om iemand te vragen of hij/zij achter schending van mensenrechten staat.

taouanza
06-07-04, 12:02
Geplaatst door nard
Interesseert me geen biet hoe ze genetisch in elkaar steken. Blijkbaar vind jij het nodig om over rassen te beginnen.
Maar je hebt zelf het antwoord al gegeven:
"ze spreken inderdaad Arabische en beschouwen zich als Arabieren. Maar raciaal gezien zijn ze dat niet. Ze hebben gewoon zelfde ontwikkelingen doorgemaakt als Afro-Amerikanen,......."

Dan zijn we er toch, niet?

En olie heeft er niets mee te maken. De arabische afrikanen zijn dit probleem begonnen op een etnisch-religieuze basis.



Iedere dag honderden doden door de arabieren. Na tien dagen zijn het er duizenden, tienduizenden. Dus genocide door de arabieren.
Zeg niet van die verbijsterend stomme dingen, het is wel massaal.
Wat mij betreft einde discussie hierover, er is blijkbaar geen land met je te bezeilen.



Ik had het over arabieren, niet over moslims. Dus als je de juiste parallel wilt trekken moet je beginnen over westerlingen en niet over christenen.
Dat jij er dus nu automatisch in je stellingname een religieus conflict van maakt, toont wel heel duidelijk wie je bent.
Ik stelde alleen op het laatst de vraag of de rechtvaardiging uit de koran kwam. Dat mag je gewoon beantwoorden met ja of nee. En zo mogelijk met enige argumenten.



Deze vraag is niet moeilijk te beantwoorden, ware het niet dat je m gebruikt als ontwijking van mijn vragen.
Mocht je hierover willen praten, open dan even een nieuw draadje.
We hebben het nu over de arabieren van Soedan die genocide plegen op de afrikaanse bevolking en over de redenen waarom ze dan doen.

Wel apart, zo duidelijk als je laat zien hoe je tegen deze materie aankijkt:
- eerst maak je er onnodig een raciale kwestie van
- dan over-reageer je door christenen parallel te trekken met arabieren.
Zeg eens, is in jouw denkwijze een arabier automatisch een moslim?


:haha:
Echt prachtig om jou te zien kronkelen als een slang. Een tuinslang welliswaar.:haha:

850
06-07-04, 12:05
Geplaatst door nard

Zeg niet van die verbijsterend stomme dingen, het is wel massaal.
Wat mij betreft einde discussie hierover, er is blijkbaar geen land met je te bezeilen.

ja ik en GJ zijn daar ook al mee op onze bek gegaan. Het in stomweg niet mogelijk om zinnig over Sudan te prikken. Valt me nog mee dat je niet van propaganda bent beticht.

Ik had het over arabieren. Dus als je de juiste parallel wilt trekken moet je beginnen over westerlingen en niet over christenen.
Dat jij er dus nu automatisch in je stellingname een religieus conflict van maakt, toont wel heel duidelijk wie je bent.
Ik stelde alleen op het laatst de vraag of de rechtvaardiging uit de koran kwam. Dat mag je gewoon beantwoorden met ja of nee. En zo mogelijk met enige argumenten.

Forget it! Je zal enkel maar nog harder de bal terug gekaatst krijgen.
En waarschijnlijk wordt Congo zodirect weer voor de 300e keer in de strijd gegooid.

We hebben het nu over de arabieren van Soedan die genocide plegen op de afrikaanse bevolking en over de redenen waarom ze dan doen.

Antwoorden en een dialoog zul je hierover nooit krijgen.

nard
06-07-04, 12:09
Geplaatst door 850
[
ja ik en GJ zijn daar ook al mee op onze bek gegaan. Het in stomweg niet mogelijk om zinnig over Sudan te prikken. Valt me nog mee dat je niet van propaganda bent beticht.

Forget it! Je zal enkel maar nog harder de bal terug gekaatst krijgen.
En waarschijnlijk wordt Congo zodirect weer voor de 300e keer in de strijd gegooid.


Antwoorden en een dialoog zul je hierover nooit krijgen.

Ho ho!!

Nu demoniseer je Taouanza!
Die heeft mij zojuist een antwoord van een bijzonder verfijnd en hoog niveau gegeven:


Taouanza
:haha:
Echt prachtig om jou te zien kronkelen als een slang. Een tuinslang welliswaar. :haha:


Ik vind dat je daar toch te gering over denk ......

;)

taouanza
06-07-04, 12:14
Geplaatst door 850
Zeg niet van die verbijsterend stomme dingen, het is wel massaal.
Wat mij betreft einde discussie hierover, er is blijkbaar geen land met je te bezeilen.

ja ik en GJ zijn daar ook al mee op onze bek gegaan. Het in stomweg niet mogelijk om zinnig over Sudan te prikken. Valt me nog mee dat je niet van propaganda bent beticht.

Ik had het over arabieren. Dus als je de juiste parallel wilt trekken moet je beginnen over westerlingen en niet over christenen.
Dat jij er dus nu automatisch in je stellingname een religieus conflict van maakt, toont wel heel duidelijk wie je bent.
Ik stelde alleen op het laatst de vraag of de rechtvaardiging uit de koran kwam. Dat mag je gewoon beantwoorden met ja of nee. En zo mogelijk met enige argumenten.

Forget it! Je zal enkel maar nog harder de bal terug gekaatst krijgen.
En waarschijnlijk wordt Congo zodirect weer voor de 300e keer in de strijd gegooid.

We hebben het nu over de arabieren van Soedan die genocide plegen op de afrikaanse bevolking en over de redenen waarom ze dan doen.

Antwoorden en een dialoog zul je hierover nooit krijgen.



Waar ben jij nou mee bezig?:zozo:

taouanza
06-07-04, 12:14
Geplaatst door nard
Ho ho!!

Nu demoniseer je Taouanza!
Die heeft mij zojuist een antwoord van een bijzonder verfijnd en hoog niveau gegeven:



Ik vind dat je daar toch te gering over denk ......

;)


:bril:

TheRevolution
06-07-04, 12:17
Geplaatst door nard
Interesseert me geen biet hoe ze genetisch in elkaar steken. Blijkbaar vind jij het nodig om over rassen te beginnen.
Maar je hebt zelf het antwoord al gegeven:
"ze spreken inderdaad Arabische en beschouwen zich als Arabieren. Maar raciaal gezien zijn ze dat niet. Ze hebben gewoon zelfde ontwikkelingen doorgemaakt als Afro-Amerikanen,......."
[QUOTE]Geplaatst door nard
[B]
Dan zijn we er toch, niet? Niet dus! Als jij spreekt over Arabieren in algemeenheid, dan trek je parallelen naar andere Arabische volkeren.

Geplaatst door nard

En olie heeft er niets mee te maken. De arabische afrikanen zijn dit probleem begonnen op een etnisch-religieuze basis.
Heb ik ergens beweerd, dat het alleen olie is?
Over olie heb ik het vooral omtrent de motief van de int. gemeenschap.

En inderdaad zijn de onlusten etnisch gemotiveerd. Maar ze zijn vooral door droogte en schaarste veroorzaakt.


Geplaatst door nard

Iedere dag honderden doden door de arabieren. Na tien dagen zijn het er duizenden, tienduizenden. Dus genocide door de arabieren. Waar kom je aan die cijfers?
Heb je daar bronnen over? Ik denk dat we nu echt aan doorslaan.
Straks gaan we het over miljoenen doden hebben.

Geplaatst door nard

Zeg niet van die verbijsterend stomme dingen, het is wel massaal.
Wat mij betreft einde discussie hierover, er is blijkbaar geen land met je te bezeilen. Janjaweed bestaat uit samenrapsels van 1000 herders en ik kan echt niet geloven dat zo`n compacte groep in zo`n grote gebied instaat is, om dood en verderf te zaaien met dergelijke proporties.

Maar misschien denk je dat janjaweed een gemotoriseerde SS-korps is?


Geplaatst door nard


Ik had het over arabieren. Dus als je de juiste parallel wilt trekken moet je beginnen over westerlingen en niet over christenen.
Dat jij er dus nu automatisch in je stellingname een religieus conflict van maakt, toont wel heel duidelijk wie je bent.
Ik stelde alleen op het laatst de vraag of de rechtvaardiging uit de koran kwam. Dat mag je gewoon beantwoorden met ja of nee. En zo mogelijk met enige argumenten. Wie komt met de Koran aanproppen?

Dan gaat ie zeuren, dat ik een religieuze zaak van gaat maken. Wat kunnen sommige mensen zeer doorzichtig zijn.


Geplaatst door nard


Deze vraag is niet moeilijk te beantwoorden, ware het niet dat je m gebruikt als ontwijking van mijn vragen.
Mocht je hierover willen praten, open dan even een nieuw draadje.
We hebben het nu over de arabieren van Soedan die genocide plegen op de afrikaanse bevolking en over de redenen waarom ze dan doen. Schaarste van goederen en landbouw/grasgrond, droogte (dus weinig waterbronnen), dat zijn de oorzaken van de etnische conflict.

Want als je in je eigen gebied geen noodzakelijke grondstoffen kan vinden, dan zal je verder moeten trekken.

En dat resulteert in botsingen met andere groepen mensen.

Geplaatst door nard

Wel apart, zo duidelijk als je laat zien hoe je tegen deze materie aankijkt:
- eerst maak je er onnodig een raciale kwestie van Ik trek scheidslijnen in een conflict, die sowieso raciaal gemotiveerd is volgens sommige.

Geplaatst door nard

- dan over-reageer je door christenen parallel te trekken met arabieren. Jij komt met de koran en door Christenen te gebruiken heb je een veel grotere spectrum van operatie.
Geplaatst door nard

Zeg eens, is in jouw denkwijze een arabier automatisch een moslim? Alle Soedanese Arabieren zijn moslims en als jij vervolgens met de koran als bron van legitimiteit aan komt zetten, dan moet je niet vreemd opkijken als ik moslims inplaats van Arabieren lees.

sjo
06-07-04, 12:19
Geplaatst door nard
Ho ho!!

Nu demoniseer je Taouanza!
Die heeft mij zojuist een antwoord van een bijzonder verfijnd en hoog niveau gegeven:



Ik vind dat je daar toch te gering over denk ......

;)

Hiermee reken ik er op dat beide onzin-prikkers zich verder zullen onthouden van Congo- en tuinslang gebazel.
Beiden zijn nu voorgoed total-out.

groet
sjo

taouanza
06-07-04, 12:22
Geplaatst door sjo
Hiermee reken ik er op dat beide onzin-prikkers zich verder zullen onthouden van Congo- en tuinslang gebazel.
Beiden zijn nu voorgoed total-out.

groet
sjo

Ja echt waar je bent echt echt echt echt echt de eerste die mij de mond probeert te snoeren.Echt waar.:rolleyes:

Rabi'ah.
06-07-04, 12:41
Dit is echt zo typerend he. :moe:

In plaats dat men het heeft over de schanddaden die daar gepleegd worden en de maatregelen die daartegen genomen moeten worden, gaat de discussie over de etniciteit van de daders, en de interpretatie van de Qor'an. :moe:

Waarom gaat juist deze discussie deze kant op en wordt er niet op een dergelijke toon gesproken over Zuid-Amerikaanse dictatoren die het katholieke geloof misbruikten voor hun misdaden, of zionistische kolonisten die het Oude Testament aangrijpen om hun wandaden te legitimeren? :duivels:

:rolleyes:


:moe:





Groetjes,

Rabiah.

taouanza
06-07-04, 12:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Dit is echt zo typerend he. :moe:

In plaats dat men het heeft over de schanddaden die daar gepleegd worden en de maatregelen die daartegen genomen moeten worden, gaat de discussie over de etniciteit van de daders, en de interpretatie van de Qor'an. :moe:

Waarom gaat juist deze discussie deze kant op en wordt er niet op een dergelijke toon gesproken over Zuid-Amerikaanse dictatoren die het katholieke geloof misbruikten voor hun misdaden, of zionistische kolonisten die het Oude Testament aangrijpen om hun wandaden te legitimeren? :duivels:

:rolleyes:


:moe:





Groetjes,

Rabiah.

Die onthoofding in Belgie had ook niks met geloof te maken.:rolleyes:

Rabi'ah.
06-07-04, 12:46
Geplaatst door taouanza
Die onthoofding in Belgie had ook niks met geloof te maken.:rolleyes:

Welke onthoofding in België?

Wanneer?

850
06-07-04, 12:46
http://www.hrw.org/campaigns/darfur/images/darfur0404.jpg

Bofko
06-07-04, 12:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Welke onthoofding in België?

Wanneer?

Verhalen kunnen een eigen leven gaan leiden. Iemand was de keel doorgesneden, maar niet fataal.

:hihi: Het slachtoffer heeft de onthoofding overleefd.

850
06-07-04, 12:54
Geplaatst door Bofko
Verhalen kunnen een eigen leven gaan leiden. Iemand was de keel doorgesneden, maar niet fataal.

:hihi: Het slachtoffer heeft de onthoofding overleefd.

:gechoquee Het was een racistische daad op een kaaskop door een Belg

:student: Laten we niet van onderwerp veranderen! We hadden het over Sudan.

Rabi'ah.
06-07-04, 12:56
Geplaatst door Bofko
Verhalen kunnen een eigen leven gaan leiden. Iemand was de keel doorgesneden, maar niet fataal.

:hihi: Het slachtoffer heeft de onthoofding overleefd.

Ah ok ikke snap. :strik:

Bofko
06-07-04, 12:58
Geplaatst door 850
[B
:student: Laten we niet van onderwerp veranderen! We hadden het over Sudan. [/B]

:duim: Eindelijk een discussie-leider.

850
06-07-04, 13:02
Geplaatst door TheRevolution
Janjaweed bestaat uit samenrapsels van 1000 herders en ik kan echt niet geloven dat zo`n compacte groep in zo`n grote gebied instaat is, om dood en verderf te zaaien met dergelijke proporties.

Maar misschien denk je dat janjaweed een gemotoriseerde SS-korps is?



De regering steunt die vieze schoften door dik en dun.

Massacres or mass killings of civilians in Fur, Masalit, and Zaghawa areas have taken three forms: extrajudicial executions of men, by army and Janjaweed; attacks in which government soldiers and Janjaweed have played an equal role, fighting side by side; and attacks in which government forces have played a supporting role to Janjaweed -- “softening up” villages with heavier weapons than those carried by the Janjaweed, providing logistical support and, in the opinion of many villagers interviewed, “giving the Janjaweed protection as they leave.”11

Janjaweed always outnumber government soldiers, but arrive with them and leave with them. It is not clear which force is the commanding force. It is clear that the Janjaweed are not restrained, in any way, by the uniformed government forces who accompany them in army cars and trucks.

850
06-07-04, 13:05
Geplaatst door Bofko
:duim: Eindelijk een discussie-leider.

:engel:



Niet eens zon slecht idee om discussie-leiders in te voeren. Soms is het echt nodig.

Rabi'ah.
06-07-04, 13:05
Geplaatst door Bofko
:duim: Eindelijk een discussie-leider.

:) :hihi:

DEMOcraat
06-07-04, 13:08
Geplaatst door Hylke
Wat in Sudan gebeurt is erger dan in Irak.

De VN nemen zichzelf nog steeds kwalijk dat er niet werd ingegrepen in Rwanda, nu moet er ingegrepen worden in Sudan.


wat is er gebeurt in soudan...
volgens de westerse gedachte mag men niet onderhandelen met terroristen..

Bofko
06-07-04, 13:10
Geplaatst door 850
:engel:



Niet eens zon slecht idee om discussie-leiders in te voeren. Soms is het echt nodig.

Jij bent het nu in dit topic.

850
06-07-04, 13:13
Geplaatst door Bofko
Jij bent het nu in dit topic.

:verdriet: Eh....uh..... :loens: Dat is wel een zware verantwoording.....

Rabi'ah.
06-07-04, 13:14
Geplaatst door DEMOcraat
wat is er gebeurt in soudan...
volgens de westerse gedachte mag men niet onderhandelen met terroristen..

In Sudan is er al tien jaar een burgeroorlog gaande, waar de Arabische en zwarte bevolking elkaar beurtelings uitmoorden, verkrachten, tot slaaf maken en verdrijven.

Al tien jaar bezig onder het oog van de wereld en geen hond die er wat aan doet. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

850
06-07-04, 13:16
Geplaatst door Rabi'ah.
:) :hihi:

:regie: Als je alleen maar smileys wilt plaatsen dan ga je maar naar WSDB.
In deze topic dien je serieus met de discussie bezig te zijn!

Rabi'ah.
06-07-04, 13:18
Geplaatst door 850
:regie: Als je alleen maar smileys wilt plaatsen dan ga je maar naar WSDB.
In deze topic dien je serieus met de discussie bezig te zijn!

:rolleyes:

Heb je mijn vorige reply gelezen? :strik:

Een goede discussieleider houdt de discussie goed in de gaten hoor. :duivels: :p

taouanza
06-07-04, 13:21
Geplaatst door 850
:engel:



Niet eens zon slecht idee om discussie-leiders in te voeren. Soms is het echt nodig.
nou maar dan wordt jij het niet
Je bent zo obectief als kameleon.

850
06-07-04, 13:27
Geplaatst door Rabi'ah.
:rolleyes:

Heb je mijn vorige reply gelezen? :strik:

Een goede discussieleider houdt de discussie goed in de gaten hoor. :duivels: :p

:maf2: Ja hallo zeg, ik ben koud op de maag ineens in het diepe gegooid. Kben nog een groentje. Kan ik het helpen dat je zo snel reageert in deze topic.........

:D Maar je hebt gelijk, ik slik mijn vorige posting in.

Rabi'ah.
06-07-04, 13:28
Geplaatst door 850
:maf2: Ja hallo zeg, ik ben koud op de maag ineens in het diepe gegooid. Kben nog een groentje. Kan ik het helpen dat je zo snel reageert in deze topic.........

:D Maar je hebt gelijk, ik slik mijn vorige posting in.


Ok. :)

DEMOcraat
06-07-04, 13:29
Geplaatst door Rabi'ah.
In Sudan is er al tien jaar een burgeroorlog gaande, waar de Arabische en zwarte bevolking elkaar beurtelings uitmoorden, verkrachten, tot slaaf maken en verdrijven.

Al tien jaar bezig onder het oog van de wereld en geen hond die er wat aan doet. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

die oorlog is al meer dan 20 jaar gaande,maar sinds er olie gevonden is wil iedereen het lot van de bevolking aankarten.maar het is de olie waar men op uit is het lot van de bevolking is een bijzaak.
en die vergelijking met irak van Hylke is ook al zo iets olie belangen verbergen onder wmd in irak en in soudan onder het mom van genocide mensenrechten,kennelijk is men abu ghrib en andere gevangenissen vergeten.

850
06-07-04, 13:30
Geplaatst door taouanza
nou maar dan wordt jij het niet
Je bent zo obectief als kameleon.

:duizelig: Hoezo ben ik niet objectief?
Ik wil alleen maar dat er iets gebeurt aan die verschrikkingen in Sudan.
One love en Peace for all.

Rabi'ah.
06-07-04, 13:32
Geplaatst door DEMOcraat
die oorlog is al meer dan 20 jaar gaande,maar sinds er olie gevonden is wil iedereen het lot van de bevolking aankarten.maar het is de olie waar men op uit is het lot van de bevolking is een bijzaak.
en die vergelijking met irak van Hylke is ook al zo iets olie belangen verbergen onder wmd in irak en in soudan onder het mom van genocide mensenrechten,kennelijk is men abu ghrib en andere gevangenissen vergeten.

Ik ben Abu Ghraib niet vergeten, het een sluit het andere toch niet uit?

Julien
06-07-04, 16:33
Geplaatst door TheRevolution
Niet dus! Als jij spreekt over Arabieren in algemeenheid, dan trek je parallelen naar andere Arabische volkeren.
Heb ik ergens beweerd, dat het alleen olie is?
Over olie heb ik het vooral omtrent de motief van de int. gemeenschap.

En inderdaad zijn de onlusten etnisch gemotiveerd. Maar ze zijn vooral door droogte en schaarste veroorzaakt.

Waar kom je aan die cijfers?
Heb je daar bronnen over? Ik denk dat we nu echt aan doorslaan.
Straks gaan we het over miljoenen doden hebben.
Janjaweed bestaat uit samenrapsels van 1000 herders en ik kan echt niet geloven dat zo`n compacte groep in zo`n grote gebied instaat is, om dood en verderf te zaaien met dergelijke proporties.

Maar misschien denk je dat janjaweed een gemotoriseerde SS-korps is?

Wie komt met de Koran aanproppen?

Dan gaat ie zeuren, dat ik een religieuze zaak van gaat maken. Wat kunnen sommige mensen zeer doorzichtig zijn.

Schaarste van goederen en landbouw/grasgrond, droogte (dus weinig waterbronnen), dat zijn de oorzaken van de etnische conflict.

Want als je in je eigen gebied geen noodzakelijke grondstoffen kan vinden, dan zal je verder moeten trekken.

En dat resulteert in botsingen met andere groepen mensen.
Ik trek scheidslijnen in een conflict, die sowieso raciaal gemotiveerd is volgens sommige.
Jij komt met de koran en door Christenen te gebruiken heb je een veel grotere spectrum van operatie. Alle Soedanese Arabieren zijn moslims en als jij vervolgens met de koran als bron van legitimiteit aan komt zetten, dan moet je niet vreemd opkijken als ik moslims inplaats van Arabieren lees.

Waarom probeer je het nou steeds goed te praten? Geef gewoon toe dat de Arabieren in Soudan fout zitten, de bevolking onderdrukken en schuldig zijn aan oorlogsmisdaden. ik neem aan dat je dat ook verwacht van landen als Israel en de V.S. dat ze dat toegeven. Jij doet nu precies hetzelfde als al die Zionisten en Bush-aanhangers!

Julien
06-07-04, 16:34
Geplaatst door DEMOcraat
die oorlog is al meer dan 20 jaar gaande,maar sinds er olie gevonden is wil iedereen het lot van de bevolking aankarten.maar het is de olie waar men op uit is het lot van de bevolking is een bijzaak.
en die vergelijking met irak van Hylke is ook al zo iets olie belangen verbergen onder wmd in irak en in soudan onder het mom van genocide mensenrechten,kennelijk is men abu ghrib en andere gevangenissen vergeten.

:wat?!: het is dus niet erg wat er in Soudan gebeurt?

En over Abu Ghraib zijn er al 12365789430 topics, waarom moet je dat er weer bij halen? :moe:

Rabi'ah.
06-07-04, 16:41
Ik ben het helemaal met Julien eens, zie mijn vorige posts in deze discussie.

taouanza
06-07-04, 16:45
Geplaatst door 850
:duizelig: Hoezo ben ik niet objectief?
Ik wil alleen maar dat er iets gebeurt aan die verschrikkingen in Sudan.
One love en Peace for all.

Oh denk je dat ik het leuk vind wat daar gebeurd???
En dan noemen ze zich nog moslims?!:mad:

taouanza
06-07-04, 16:48
Geplaatst door Julien
:wat?!: het is dus niet erg wat er in Soudan gebeurt?

En over Abu Ghraib zijn er al 12365789430 topics, waarom moet je dat er weer bij halen? :moe:

Nou dat hebt er wel mee te maken hoor.Abugraib is een voorbeeld van wat er gebeurd als Amerika vrijheid en democratie gaat brengen in Sudan.

850
06-07-04, 17:05
Geplaatst door taouanza
Nou dat hebt er wel mee te maken hoor.Abugraib is een voorbeeld van wat er gebeurd als Amerika vrijheid en democratie gaat brengen in Sudan.

:regie: Nee we blijven niet die gevangenis er steeds maar bijslepen. Daarvoor open je topic nr. 12365789431

Rabi'ah.
06-07-04, 17:07
Geplaatst door 850
:regie: Nee we blijven niet die gevangenis er steeds maar bijslepen. Daarvoor open je topic nr. 12365789431

Go 850 go! :lole:


:hihi:

850
06-07-04, 17:08
Geplaatst door taouanza
Oh denk je dat ik het leuk vind wat daar gebeurd???
En dan noemen ze zich nog moslims?!:mad:

Wat heeft deze reactie er nou weer mee te maken dat ik volgens jou niet objectief ben?

:mad: Af en toe spreek je in raadsels.......

taouanza
06-07-04, 17:12
Geplaatst door 850
Wat heeft deze reactie er nou weer mee te maken dat ik volgens jou niet objectief ben?

:mad: Af en toe spreek je in raadsels.......




Geplaatst door 850
[B]Zeg niet van die verbijsterend stomme dingen, het is wel massaal.
Wat mij betreft einde discussie hierover, er is blijkbaar geen land met je te bezeilen.

ja ik en GJ zijn daar ook al mee op onze bek gegaan. Het in stomweg niet mogelijk om zinnig over Sudan te prikken. Valt me nog mee dat je niet van propaganda bent beticht.

Ik had het over arabieren. Dus als je de juiste parallel wilt trekken moet je beginnen over westerlingen en niet over christenen.
Dat jij er dus nu automatisch in je stellingname een religieus conflict van maakt, toont wel heel duidelijk wie je bent.
Ik stelde alleen op het laatst de vraag of de rechtvaardiging uit de koran kwam. Dat mag je gewoon beantwoorden met ja of nee. En zo mogelijk met enige argumenten.

Forget it! Je zal enkel maar nog harder de bal terug gekaatst krijgen.
En waarschijnlijk wordt Congo zodirect weer voor de 300e keer in de strijd gegooid.

We hebben het nu over de arabieren van Soedan die genocide plegen op de afrikaanse bevolking en over de redenen waarom ze dan doen.

Antwoorden en een dialoog zul je hierover nooit krijgen.

850
06-07-04, 17:20
Geplaatst door taouanza


:rolleyes: Dus omdat ik Nard bijsta ben ik niet objectief?
Welnu, Nard probeerde het onderwerp op Sudan te houden maar Al Revolution bleef er maar vanaf wijken en om de vragen heen draaien en er zelfs om liegen. Logisch dat ik dan tegen Nard zeg dat het zinloos is om met die Al Revoluton in discussie te gaan.

taouanza
06-07-04, 18:08
Geplaatst door 850
:rolleyes: Dus omdat ik Nard bijsta ben ik niet objectief?
Welnu, Nard probeerde het onderwerp op Sudan te houden maar Al Revolution bleef er maar vanaf wijken en om de vragen heen draaien en er zelfs om liegen. Logisch dat ik dan tegen Nard zeg dat het zinloos is om met die Al Revoluton in discussie te gaan.
Met Nard in discussie das pas zinvol.:moe:

850
06-07-04, 18:31
Geplaatst door taouanza
Met Nard in discussie das pas zinvol.:moe:


:moe: zucht

taouanza
06-07-04, 18:40
Geplaatst door 850
:moe: zucht

Ja zo objectief ben je.
Je neemt het op voor GJ en Nard of all people.:moe:

850
06-07-04, 18:58
Geplaatst door taouanza
Ja zo objectief ben je.
Je neemt het op voor GJ en Nard of all people.:moe:

:ergleuk: Ooh wat zit je dat toch dwars heh.......

Ik zou zeggen lees de topic nog maar eens door en moet je kijken wat voor bagger die Revolution-clown eruit spuugt. Nard is hier in deze topic zinnig maar dat kan ik niet van die Revolution-pipo zeggen.
Ik weet dat het jou om de persoon gaat en niet zozeer om de inhoud maar daarintegen kijk ik liever naar wat iemand te zeggen heeft. Ik maak geen lijstjes met foute prikkers en goede prikkers. Iedereen (behalve lennart en maarten) heeft bij mij evenveel krediet.

taouanza
06-07-04, 19:02
Geplaatst door 850
:ergleuk: Ooh wat zit je dat toch dwars heh.......

Ik zou zeggen lees de topic nog maar eens door en moet je kijken wat voor bagger die Revolution-clown eruit spuugt. Nard is hier in deze topic zinnig maar dat kan ik niet van die Revolution-pipo zeggen.
Ik weet dat het jou om de persoon gaat en niet zozeer om de inhoud maar daarintegen kijk ik liever naar wat iemand te zeggen heeft. Ik maak geen lijstjes met foute prikkers en goede prikkers. Iedereen (behalve lennart en maarten) heeft bij mij evenveel krediet.

nou ik vond dat die revolitionclown zijn mening beter onderbouwt dan GJ en Nard met hun houding van wij westerlingen doen dat soort dingen niet en als we het doen hebben we een verdomdgoede reden en hoeven we ons niet schuldig te voelen houding.
Weet je wie ook nog meer hun mening onderbouwen?Lennart en Maarten.

850
06-07-04, 19:16
Geplaatst door taouanza
nou ik vond dat die revolitionclown zijn mening beter onderbouwt dan GJ en Nard met hun houding van wij westerlingen doen dat soort dingen niet en als we het doen hebben we een verdomdgoede reden en hoeven we ons niet schuldig te voelen houding.
Weet je wie ook nog meer hun mening onderbouwen?Lennart en Maarten.

mr. Revolting onderbouwt niet maar doet neerbuigend en tevens ontkent hij de ernst van de situatie en verdraait hij en gaat met het vingertje wijzen. Dat is geen manier van discussie voeren. Integendeel, je maakt zon discussie ermee kapot.
Nergens in deze topic zie ik Nard reageren met een houding van wij westerlingen doen dit niet.
Net zoals ik GJ dat ook niet heb zien doen in andere Sudan topics.

DEMOcraat
06-07-04, 20:49
Geplaatst door Julien
:wat?!: het is dus niet erg wat er in Soudan gebeurt?

En over Abu Ghraib zijn er al 12365789430 topics, waarom moet je dat er weer bij halen? :moe:


wat in soudan gebeurt is wel degelijk erg,maar het ergste is dat het westen na 20 jaar er iets over zeggen en wel na de vondst van olie.

weet je eigenlijk hoe het conflict is begonnen.

wat die abu ghraib betreft dat is voordegene die irak met soudan vergelijkt en ik geloof niet dat jij daarbij hoort.

Weer
07-07-04, 03:10
Geplaatst door Rabi'ah.
In Sudan is er al tien jaar een burgeroorlog gaande, waar de Arabische en zwarte bevolking elkaar beurtelings uitmoorden, verkrachten, tot slaaf maken en verdrijven.

Al tien jaar bezig onder het oog van de wereld en geen hond die er wat aan doet. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Ja maar... het zijn toch allemaal moslims?
Hebben die geen eigen verantwoordelijk jegens Allah?
Hoe zit dat?

De oplossing is natuurlijk simpel:
Alle jongens worden imam en
alle meisjes trekken een burqa aan.

Problemen opgelost.
Echt waar.

Dood aan de NEM's!

Rabi'ah.
07-07-04, 16:30
Geplaatst door Weer
Ja maar... het zijn toch allemaal moslims?
Hebben die geen eigen verantwoordelijk jegens Allah?
Hoe zit dat?

De oplossing is natuurlijk simpel:
Alle jongens worden imam en
alle meisjes trekken een burqa aan.

Problemen opgelost.
Echt waar.

Dood aan de NEM's!

:rolleyes:

Ik hoop niet dat jij verwacht dat ik hier serieus opinga. :moe:

Kwaitnait
07-07-04, 16:38
Nieuwe fase in Soedanese burgeroorlogNederlandse belastinginkomsten ten koste van Soedanese bevolking

AANBIEDEN PETITIE OP 17 JUNI OM 10.00 UUR IN NIEUWSPOORT
OPROEP TOT PROTESTBIJEENKOMST,
14.00 uur, Atrium gebouw (WTC) Amsterdam

Utrecht / Den Haag, 17 juni 2002

Het Soedanese leger schendt systematisch de mensenrechten van haar burgers, om haar olie-inkomsten veilig te stellen. Alleen al in het gebied waar de in Nederland gevestigde oliemaatschappij Talisman haar olie wint, zijn de afgelopen maanden 80.000 mensen verjaagd of vermoord. Dorpen worden platgebrand, mensen worden verminkt of zelfs gedood en hulpverlening wordt zo goed als onmogelijk gemaakt. Nederland blijkt veel geld aan de oliewinning in Soedan te verdienen.

De burgeroorlog in Soedan is met deze recente acties van het Soedanese leger een nieuwe fase in gegaan. Sinds 1983 heeft de burgeroorlog in het Afrikaanse land al aan minstens twee miljoen mensen het leven gekost en zijn er ruim vier miljoen mensen van hun land verdreven. Sinds enkele maanden valt het Soedanese leger ook burgerdoelen aan, enkel om de oliewinning, door met name westerse bedrijven, gaande te kunnen houden. In het totaal zijn de afgelopen maanden zeker drie tot vierhonderd duizend mensen op de vlucht geslagen voor deze aanvallen.

De Soedanese regering betaalt de burgeroorlog met de opbrengsten van de oliewinning. Olie biedt Soedan een unieke mogelijkheid tot vrede en voorspoed, maar in plaats daarvan gaat de helft van de olieopbrengsten naar het Ministerie van Defensie en wordt besteed aan onder meer soldij, artillerie, gevechtshelikopters en het bewapenen van milities. De gewone bevolking van Soedan ziet weinig tot niks van deze nationale rijkdom.

Talisman (Greater Nile) B.V., met haar hoofdkantoor in Amsterdam, maakte in 2000 een netto winst na belastingen van $113.970.000,-. Over de jaren 2000 en 2001 heeft Talisman ca. Euro 100 miljoen aan belasting afgedragen aan de Nederlandse regering. De Nederlandse regering zet zich al vele jaren in voor vrede en mensenrechten in Soedan. Nu wordt duidelijk dat Nederland tegelijkertijd meeprofiteert van deze bloedige oliewinning.

De speciale rapporteur van de Verenigde Naties, Dr. Gerhart Baum, concludeert dat olie de oorlog in Soedan verergert. Soedanese kerken en maatschappelijke organisaties pleiten voor stopzetting van de oliewinning, tot er vrede heerst. Pas dan kan de olierijkdom een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het land en haar bevolking.

ECOS, een coalitie van 80 ontwikkelings- en mensenrechtenorganisaties uit 12 landen waaronder Nederland, roept samen de Soedanese gemeenschap in Nederland en maatschappelijke organisaties uit Soedan de Nederlandse regering op haar verantwoordelijkheid te nemen en de in Nederland gevestigde bedrijven aan te spreken. Daarnaast vragen deze organisaties de Nederlandse overheid te onderzoeken, hoe deze belastinginkomsten ingezet kunnen worden voor hulp aan de olie-vluchtelingen in Soedan.

Bron: Novib, 17 juni 2002
Auteur: Pax Christi Nederland, Novib, SCCN Actiecomité

850
07-07-04, 16:43
Geplaatst door Rabi'ah.
:rolleyes:

Ik hoop niet dat jij verwacht dat ik hier serieus opinga. :moe:

:cool: Als discussieleider verbied ik het je zelfs om erop in te gaan.
Dat geraaskal van die pief is niks waard............

850
07-07-04, 16:48
Geplaatst door Kwaitnait
Nieuwe fase in Soedanese burgeroorlogNederlandse belastinginkomsten ten koste van Soedanese bevolking

AANBIEDEN PETITIE OP 17 JUNI OM 10.00 UUR IN NIEUWSPOORT
OPROEP TOT PROTESTBIJEENKOMST,
14.00 uur, Atrium gebouw (WTC) Amsterdam

Utrecht / Den Haag, 17 juni 2002



:duim: Goed stuk.

Maar moet het niet 17 juli zijn?