PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal soa's stagneert 06-07-2004



Mark
06-07-04, 13:28
Aantal soa's stagneert 06-07-2004



De explosieve stijging van het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) is vorig jaar tot een halt gekomen. Het totaal aantal besmettingen is nog wel toegenomen, maar minder hard dan de voorgaande jaren. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en milieu (RIVM).

Het beeld verschilt voor de verschillende soa's en verschillende bevolkingsgroepen. Zo is het aantal besmettingen met hiv en gonorroe gedaald, maar is het aantal chlamydia-besmettingen juist licht gestegen. Opvallend is de stijging van het aantal syfilisbesmettingen, met name bij homoseksuele en biseksuele mannen: 16 procent.

Het aantal allochtonen dat is besmet met een soa, is relatief hoog. Het RIVM constateert onder deze groep een hoog risicogedrag: veel wisselende contacten en laag condoomgebruik. Steeds meer mensen laten zich op soa's controleren. Vorig jaar maakten ruim 42 duizend mensen de gang naar de polikliniek, een stijging van 8 procent.

Directeur Ton Coenen van het RIVM is blij met de cijfers, maar wil niet te vroeg juichen."We weten dat nog steeds een aanzienlijke groep mensen onveilig vrijt. We weten niet of dit het begin is van een daling van de cijfers, of een tijdelijke stabilisatie. Laten we het eerste hopen. Daar blijven we ons voor inzetten met onze voorlichting en het actieve testbeleid."

www.nieuws.nl

Mill
06-07-04, 13:31
Heb me ook wel eens laten testen bij de kliniek. Wel grappig, niemand durft elkaar aan te kijken in die wachtkamer. :nerveus:

Mark
06-07-04, 13:42
Geplaatst door Mill
Heb me ook wel eens laten testen bij de kliniek. Wel grappig, niemand durft elkaar aan te kijken in die wachtkamer. :nerveus:

En terecht, stelletje smeerlappen ;)

Bofko
06-07-04, 13:44
Ik hoop niet dat ik ooit harde sjanker krijg.

Mill
06-07-04, 13:48
Geplaatst door Bofko
Ik hoop niet dat ik ooit harde sjanker krijg.

Que?

mrz
06-07-04, 14:17
Geplaatst door Mill
Que?

Misschien iemand, die veel ophef maakt, over het niet willen toegeven, godsgruwelijk veel, en hele harde (domme?) - sneaky - spelfouten te maken, om daar vervolgens zelf, om te gaan huilen??? :cheefbek:

Maar ff serieus, uhm, geen idee??? :confused: