PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelovige christenen slachtoffer onverdraagzaamheid buurt



Marsipulami
06-07-04, 15:18
Kerkhekken op slot uit protest klokgelui

Kerkgangers in Ridderkerk stonden zondagmorgen gek te kijken toen ze rond negen uur hun kerk in de Oranjestraat wilden betreden. Onbekenden hadden met kettingsloten de toegangshekken aan de voor- en achterkant afgesloten. Ook waren de sloten volgespoten met kit.

Volgens de dominee was het een protest van buurtbewoners tegen het klokkengebeier op de vroege ochtend. Op de kerkdeuren waren twee spandoeken opgehangen met de teksten 'Bidden ok, bellen nee!' en 'Stop zinloos gebel'. Uiteindelijk kon één slot worden verwijderd, waarna de kerkdienst kon beginnen.

Buurtbewoners protesteerden een paar jaar geleden al eens tegen het klokgelui op zondagmorgen. Toen werd het aantal malen bellen al teruggebracht van vijf naar twee keer. Nu zal men in het vervolg nog maar één keer luiden.

Bron: ANP

5 JULI 2004

barfly
06-07-04, 15:22
Goede actie van die mensen :duim:

Ik woonde vroeger achter een kerk en op zondagmorgen voor dag en dauw gingen die mafketels lopen bellen :maf:

nard
06-07-04, 15:35
Je stelt me niet teleur Mars.

Ik dacht er even over om t te plaatsen, maar wist dat jij t wel zou doen.

Toevallig ken ik de koster; die man heeft halswerk gehad om die sloten op te krijgen.... :fplet:

Bofko
06-07-04, 15:56
Geplaatst door Marsipulami
['Bidden ok, bellen nee!' en 'Stop zinloos gebel'.

Bellende (???) klokken. Is dat wel goed nederlands ?

sienia
06-07-04, 16:02
Geplaatst door barfly
Goede actie van die mensen :duim:

Ik woonde vroeger achter een kerk en op zondagmorgen voor dag en dauw gingen die mafketels lopen bellen :maf:

Ik ook, ging het daarna erg missen.

Wortel
08-07-04, 11:23
Een aantal jaren geleden was er op deze manier iemand die in een kerktoren was geklommen om de klepel van de klok vast te plakken, zodat hij niet meer kon luiden. Hij werd als een held uitgenodigd bij het TV praatprogramma van "Sonja" waar ze zich er erg vrolijk over maakten. Kortom: christenen weten al jaren hoe het is om als een religieuze minderheid te moeten leven...

De Nobele
08-07-04, 11:26
Geplaatst door Wortel
Een aantal jaren geleden was er op deze manier iemand die in een kerktoren was geklommen om de klepel van de klok vast te plakken, zodat hij niet meer kon luiden. Hij werd als een held uitgenodigd bij het TV praatprogramma van "Sonja" waar ze zich er erg vrolijk over maakten. Kortom: christenen weten al jaren hoe het is om als een religieuze minderheid te moeten leven...

Ik denk met weemoed terug aan de tijd waarin zo heerlijk de draak gestoken kon worden met religie zonder dat het doodsbedreigingen opleverde.

taouanza
08-07-04, 11:33
Geplaatst door barfly
Goede actie van die mensen :duim:

Ik woonde vroeger achter een kerk en op zondagmorgen voor dag en dauw gingen die mafketels lopen bellen :maf:


Nou de vogels nog. :duivel:

nard
08-07-04, 11:35
Geplaatst door De Nobele
Ik denk met weemoed terug aan de tijd waarin zo heerlijk de draak gestoken kon worden met religie zonder dat het doodsbedreigingen opleverde.

Nou zeker, dat waren nog eens tijden! Ik heb genoten .....

De Nobele
08-07-04, 11:37
Geplaatst door taouanza
Nou de vogels nog. :duivel:
Als de vogels verdwijnen krijg je meer insecten. Heb je weer wat te klagen.

taouanza
08-07-04, 11:39
Geplaatst door De Nobele
Als de vogels verdwijnen krijg je meer insecten. Heb je weer wat te klagen.

Jij klaagt wel heel erg veel over mij.:zozo:

Wortel
08-07-04, 11:40
Het probleem is mede dat wanneer met de godsdienst van vandaag de draak wordt gestoken het altijd wordt gedaan met de satire en de persiflage van eergisteren. :slapen: (gaap gaap)
We leven inderdaad niet meer in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en nostalgie daarnaar kan nog geen reden zijn om dat wat sommige mensen het dierbaarst is te kleineren en te ridiculiseren. Waar dat wel gebeurt komt het nogal eens erg puberaal en vooral ook erg gedateerd over.

Maar maak je maar geen zorgen, Nobele. Gelovigen gunnen in het algemeen aan eenieder zijn plezier over de rug van een ander. In onze geloofstraditie heet dat: "de tweede mijl gaan" en is ons ook van Hogerhand aanbevolen.
In de Koran staat daarvan overigens een pendant: "Verdraag geduldig wat zij zeggen".