PDA

Bekijk Volledige Versie : Radicalisering van arme wijken in Frankrijk dreigt



Simon
06-07-04, 15:27
Rapport Franse inlichtingendienst:

Radicalisering van arme wijken dreigt

Door onze correspondent Pieter Kottman

PARIJS, 6 JULI. De Franse inlichtingendienst heeft in een vertrouwelijk rapport gewaarschuwd voor een islamitische radicalisering van kansarme wijken. Bijna twee miljoen mensen zouden leven in getto-achtige omstandigheden.


Dit schrijft het dagblad Le Monde, dat de hand heeft weten te leggen op het rapport, dat in juni is uitgebracht aan het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het ministerie weigert commentaar. Politiebronnen hebben het bestaan en de alarmerende conclusies ervan, zoals weergegeven door Le Monde, bevestigd tegenover persbureau AP. Vandaag wordt ministersoverleg gehouden over armoede en uitsluiting op het gebied van gezondheidszorg, werk en huisvesting.

De Direction Centrale des Renseignements Généraux (DCRG) heeft 630 'gevoelige' wijken in het hele land nader bekeken. Zeker de helft vertoont de trekken van een getto, of is hard op weg dat te worden. Voor de bepaling van deze tendens hanteerde de dienst acht criteria: het aantal gezinnen van buitenlandse afkomst, hun verenigingsgraad, 'ethnische' winkels, toename van islamitische gebedsruimten, kledinggedrag, anti-joodse en antiwesterse graffiti, het aantal eerstejaarleerlingen dat geen Frans spreekt, en de mate waarin autochtonen wegtrekken.

Hoewel de onderzoekers constateren dat de ,,secularisering van de islam krachtig doorzet'', legt hun rapport de nadruk op de toename van radicale islamitische predikers in meer dan driehonderd van de onderzochte wijken. Vooral bij jongeren en kinderen hebben ze succes. Dit blijkt uit een toenemende eerbiediging van de spijswetten, toenemend verzet tegen de geschiedenis-, natuurkunde en gymnastieklessen, en toenemende druk van jongens op meisjes om een hoofddoek te gaan dragen.

In het algemeen verslechtert de positie van vrouwen. Vooral als die zich 'Europees' gedragen, worden ze vaak slachtoffer van verbaal of fysiek geweld. Het is een van de aspecten van wat het rapport omschrijft als een ,,negatieve identiteit''. Volgens de inlichtingendienst vertellen de radicale imams de jongeren dat zij slachtoffer zijn van discriminatie en racisme en wekken zij daarmee anti-Franse, antiwesterse en anti-joodse sentimenten op. Tegenover het verband tussen de aanslagen van 11 september 2001 en de manier waarop tegen moslims wordt aangekeken, wordt vaak gesuggereerd dat joden de hand hebben gehad in de aanslagen om de islam in diskrediet te brengen.

Het nieuws over het rapport komt naar buiten nu tien ministers vergaderen over de uitsluiting op het gebied van volksgezondheid, arbeid en huisvesting. Dit overleg, voorzien in de Wet op de uitsluiting van 1998, heeft voor het eerst plaats. In 2001 telde Frankrijk 3,5 miljoen armen. Ondanks maatregelen en subsidies is hun aantal sindsdien fors toegenomen.

NRC, 6 juli 2004

© Op dit artikel berust auteursrecht

taouanza
06-07-04, 18:50
Goh wat zou je daar toch aan kunnen doen?:rolleyes:

Rabi'ah.
06-07-04, 18:56
Geplaatst door taouanza
Goh wat zou je daar toch aan kunnen doen?:rolleyes:

Uh........de hoofddoek verbieden op scholen? :tik:






































:moe:

taouanza
06-07-04, 18:58
:lole:

nieuwsgierig
06-07-04, 19:05
Geplaatst door taouanza
Goh wat zou je daar toch aan kunnen doen?:rolleyes:

waaraan ?

barfly
06-07-04, 20:17
Toch is dit niet nieuw, ik heb al een jaar geleden of zoiets gezien op Netwerk oid. Franse sloppenwijken die vol zitten met voornamelijk Noord-Afrikanen, het vuil lag er opgestapeld op de straten een grote kolerezooi en de vuilniswagen kwam inmiddels niet meer langs om wat voor reden dan ook... Het verbaast mij dat er niet eerder enorme problemen zijn ointstaan.

Rabi'ah.
06-07-04, 20:24
Geplaatst door barfly
Toch is dit niet nieuw, ik heb al een jaar geleden of zoiets gezien op Netwerk oid. Franse sloppenwijken die vol zitten met voornamelijk Noord-Afrikanen, het vuil lag er opgestapeld op de straten een grote kolerezooi en de vuilniswagen kwam inmiddels niet meer langs om wat voor reden dan ook... Het verbaast mij dat er niet eerder enorme problemen zijn ointstaan.

Die problemen waren er waarschijnlijk allang, maar werden gewoon doodgezwegen om het falen van de Franse overheid te maskeren.
Pas als het al uit de hand gelopen is en de boeken over groepsverkrachtingen (Samira Bellil), straatbendes en de films over het troosteloze leven in de banlieus (La Haine) verschijnen, "bestaat" het ineens wel. :moe:
Net zoiets als een tijdbom die men pas een halve minuut voordat hij afgaat onschadelijk wil gaan maken.



Groetjes,

Rabiah.

lennart
06-07-04, 21:38
Geplaatst door Olive Yao
Deze kwesties zijn allang bekend en worden allang in het oog gehouden.


En daarom zien de achterwijken van Marseille er nog steeds uit als derdewereld steden. Omdat het zo goed in het oog wordt gehouden.

barfly
06-07-04, 22:11
Geplaatst door Olive Yao
Deze kwesties zijn allang bekend en worden allang in het oog gehouden.
Alleen omdat er nu weer een bericht in de media is verschenen is er nu opeens weer extra opschudding.

Laat je daar toch niet op zo'n naive manier door meeslepen!

Neuh tis koek en ei daar, de regering gaat die sloebers wel helpen?... Laat me niet lachen! De regering verziekt de boel met opzet.

Loop je in Parijs door het gore riool dat de Fransen de metro noemen en dan kom je gewoon Franse soldaten tegen met volautomatisch. De Franse regering máákt de shit in Frankrijk en zijn juist helemaal niet bezig om het te verbeteren.

Kwaitnait
06-07-04, 22:46
Goh wat zou je daar toch aan kunnen doen?

Wat zouden die mensen er zelf aan kunnen doen? Hoe komt het dat het meestal noord-Afrikanen zijn?


Die problemen waren er waarschijnlijk allang, maar werden gewoon doodgezwegen om het falen van de Franse overheid te maskeren.

Waarom nou alleen het falen van de Franse overheid? Is het ook niet het falen van die grote bevolkingsgroep zelf?

Weer
07-07-04, 02:35
Geplaatst door barfly
Toch is dit niet nieuw, ik heb al een jaar geleden of zoiets gezien op Netwerk oid. Franse sloppenwijken die vol zitten met voornamelijk Noord-Afrikanen, het vuil lag er opgestapeld op de straten een grote kolerezooi en de vuilniswagen kwam inmiddels niet meer langs om wat voor reden dan ook... Het verbaast mij dat er niet eerder enorme problemen zijn ointstaan.

Tsjah... vuilniswagens en vuilnismannen worden daar zonder reden aangevallen. Daarom rijden er vaak ook geen bussen meer. Logisch.

Maar er is wel een oplossing!

Iedere zwakzinnige daar moet gewoon een haatzaaiende imam worden!
En elke vrouw moet natuurlijk een burqa aan.
Moet jij eens opletten wat dat voor het welzijn doet!
Ongelofelijk gewoon...

Ei

barfly
07-07-04, 11:55
Geplaatst door Weer
Tsjah... vuilniswagens en vuilnismannen worden daar zonder reden aangevallen. Daarom rijden er vaak ook geen bussen meer. Logisch.

Maar er is wel een oplossing!

Iedere zwakzinnige daar moet gewoon een haatzaaiende imam worden!
En elke vrouw moet natuurlijk een burqa aan.
Moet jij eens opletten wat dat voor het welzijn doet!
Ongelofelijk gewoon...

Ei

Ik ga ervan uit dat de mosilm milities eea wel zullen rechtzetten! Verder alles goed? :p

mal y pense
07-07-04, 12:00
Iedere zwakzinnige daar moet gewoon een haatzaaiende imam worden!
En elke vrouw moet natuurlijk een burqa aan.
Moet jij eens opletten wat dat voor het welzijn doet!
Ongelofelijk gewoon...

En een eigen op de sjariah gebaseerde economie opzetten in die wijken.

Daarnaast eigen rechtbanken waarbij lijfstraffen als basis dienen, en waar rond hangen op straat onder de 21 verboden wordt.

De Nobele
07-07-04, 12:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Die problemen waren er waarschijnlijk allang, maar werden gewoon doodgezwegen om het falen van de Franse overheid te maskeren.
Pas als het al uit de hand gelopen is en de boeken over groepsverkrachtingen (Samira Bellil), straatbendes en de films over het troosteloze leven in de banlieus (La Haine) verschijnen, "bestaat" het ineens wel. :moe:
Net zoiets als een tijdbom die men pas een halve minuut voordat hij afgaat onschadelijk wil gaan maken.


Als je de moeite neemt om het hele artikel te lezen zoals afgedrukt in NRC, zie je dat (hoog)geschoolden ook radicaliseren.

Bovendien zijn kinderen/jongeren makkelijk beinvloedbaar. Jammer dat ze geen verstandige ouders hebben die met hen praten, maar dat de verantwoording wordt doorgeschoven naar debiele, aartsconservatieve imams.

sjaen
07-07-04, 14:49
Volgens de inlichtingendienst vertellen de radicale imams de jongeren dat zij slachtoffer zijn van discriminatie en racisme en wekken zij daarmee anti-Franse, antiwesterse en anti-joodse sentimenten op. Tegenover het verband tussen de aanslagen van 11 september 2001 en de manier waarop tegen moslims wordt aangekeken, wordt vaak gesuggereerd dat joden de hand hebben gehad in de aanslagen om de islam in diskrediet te brengen.

Er zijn teveel radicale imams!

En hier worden de redelijke mensen weer het slachtoffer van.
Op die manier is/blijft/wordt de Islam het gevaarlijkste geloof in het vrije westen.
Triest in triest! :huil:

Bofko
07-07-04, 15:54
Geplaatst door De Nobele
Als je de moeite neemt om het hele artikel te lezen zoals afgedrukt in NRC, zie je dat (hoog)geschoolden ook radicaliseren.

Bovendien zijn kinderen/jongeren makkelijk beinvloedbaar. Jammer dat ze geen verstandige ouders hebben die met hen praten, maar dat de verantwoording wordt doorgeschoven naar debiele, aartsconservatieve imams.

:duim: Fijn je weer terug te zien !

Julien
07-07-04, 16:32
er is steeds meer ghettovorming in France. Steden als Marseille en Paris beginnen steeds meer op New York te lijken wat dat betreft. Maar het hoeft niet persé allemaal negatief te zijn. Als ik eerlijk moet zijn, vind ik de verhouding autochtonen tegenover allochtonen beter geregeld in Frankrijk dan in Nederland.

In Nederland zijn veel mensen echt xenophobisch geworden, velen kijken mensen met een (getint) kleurtje vreemd aan, terwijl dat in Frankrijk veel relaxter is. Ja, er is een grote extreem-rechtse partij in Frankrijk.. maar dat zie ik ook voor een groot gedeelte als een protestpartij. Frankrijk is, naast Engeland, het enige echte multiculturele land van Europa.

nieuwsgierig
07-07-04, 17:20
Geplaatst door Julien
er is steeds meer ghettovorming in France. Steden als Marseille en Paris beginnen steeds meer op New York te lijken wat dat betreft. Maar het hoeft niet persé allemaal negatief te zijn. Als ik eerlijk moet zijn, vind ik de verhouding autochtonen tegenover allochtonen beter geregeld in Frankrijk dan in Nederland.

In Nederland zijn veel mensen echt xenophobisch geworden, velen kijken mensen met een (getint) kleurtje vreemd aan, terwijl dat in Frankrijk veel relaxter is. Ja, er is een grote extreem-rechtse partij in Frankrijk.. maar dat zie ik ook voor een groot gedeelte als een protestpartij. Frankrijk is, naast Engeland, het enige echte multiculturele land van Europa.

Een groot deel van de immigranten in frankrijk spraken al frans, net zoals de mensen uit india al vaak engels spreken en cricket spelen. Toch een iets ander uitgangspunt dan in Nederland.
En om te zeggen dat het in Frankrijk goed gaat gaat mij te ver. de documentaire ging over het plaatsje La Trappe, om de tranen van in je ogen te krijgen, Ook le Pen doet het aardig waarom? Verder raad ik je aan om Houellebecq(platforme) eens te lezen. Met name de passage over het oudere echtpaar dat na een werkzaam leven zo graag naar het platteland wilde verhuizen.

Julien
07-07-04, 19:48
Geplaatst door nieuwsgierig
Een groot deel van de immigranten in frankrijk spraken al frans, net zoals de mensen uit india al vaak engels spreken en cricket spelen. Toch een iets ander uitgangspunt dan in Nederland.
En om te zeggen dat het in Frankrijk goed gaat gaat mij te ver. de documentaire ging over het plaatsje La Trappe, om de tranen van in je ogen te krijgen, Ook le Pen doet het aardig waarom? Verder raad ik je aan om Houellebecq(platforme) eens te lezen. Met name de passage over het oudere echtpaar dat na een werkzaam leven zo graag naar het platteland wilde verhuizen.

ja dat zijn de extreme verhalen, die overigens in elk land voorkomen. Ik geef toe Frankrijk heeft een racistische politie en Le Pen heeft veel aanhang, maar ik ken het sociale leven erg goed in Frankrijk, en France is veel meer een multiculturele samenleving dan Nederland.

nieuwsgierig
08-07-04, 17:41
Geplaatst door Julien
ja dat zijn de extreme verhalen, die overigens in elk land voorkomen. Ik geef toe Frankrijk heeft een racistische politie en Le Pen heeft veel aanhang, maar ik ken het sociale leven erg goed in Frankrijk, en France is veel meer een multiculturele samenleving dan Nederland.

heb je de NRC gelezen van 6 juli

radicalisering arme wijken ca 2 mio leven in ghettoachtige toestanden.

een groot deel van de fransen is ronduit racistisch, ook in betere kringen is het niet ongebruikelijk. Buiten dat, denk ik dat Frankrijk(belgie en nederland maken ook een goede kans) het eerste land zal zijn waar het fout gaat. De situatie in de voorsteden van Parijs is al bijna onhoudbaar. Stadsvernieuwing etc. het mag niet baten en dat zijn geen extreme verhalen. West Europa kijkt mee

Hak
08-07-04, 18:19
Geplaatst door barfly
Ik ga ervan uit dat de mosilm milities eea wel zullen rechtzetten! Verder alles goed? :p

Met mij alles goed!

Ja, de moslim milities gaan voor welzijn zorgen.
Net als in Irak.
Sieg Halal!

Julien
08-07-04, 19:52
Geplaatst door nieuwsgierig
heb je de NRC gelezen van 6 juli

radicalisering arme wijken ca 2 mio leven in ghettoachtige toestanden.

een groot deel van de fransen is ronduit racistisch, ook in betere kringen is het niet ongebruikelijk. Buiten dat, denk ik dat Frankrijk(belgie en nederland maken ook een goede kans) het eerste land zal zijn waar het fout gaat. De situatie in de voorsteden van Parijs is al bijna onhoudbaar. Stadsvernieuwing etc. het mag niet baten en dat zijn geen extreme verhalen. West Europa kijkt mee

:moe: ghettovorming geef ik toe. maar het loopt absoluut niet uit de hand in Frankrijk.

TheoF
09-07-04, 06:31
Geplaatst door Simon
Rapport Franse inlichtingendienst:

Radicalisering van arme wijken dreigt

Door onze correspondent Pieter Kottman

PARIJS, 6 JULI. De Franse inlichtingendienst heeft in een vertrouwelijk rapport gewaarschuwd voor een islamitische radicalisering van kansarme wijken. Bijna twee miljoen mensen zouden leven in getto-achtige omstandigheden.

Goh, de islamitische radicalisering wordt voor de verandering weer eens aan de omstandigheden geweten. Dan zijn het weer provocerende politici en opniemakers, nu dan weer de getto-achtige omstandigheden. Wanneer beseffen moslims dat ze ZELF GEHEEL verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten? Radicalisering kan je toelaten of uitbannen. Extremistische imams die massa's opjutten negeren of het land uitzetten.

De Joden hebben eeuwenlang in nog veel erbarmelijke getto's geleefd. Ik heb nergens kunnen lezen dat ze regelmatig de massa's christenen in restaurants, treinen, drukke marktplaatsen, etc. hebben opgeblazen. Zelfs niet in nazi-Duitsland.

Die moslims in Frankrijk zouden eens wat meer kennis moeten nemen van de gruwelijke getto's in WOII, maar ook die door de eeuwen heen door diverse pausen zijn ingesteld. Tip: ga eens de film "The Pianist" kijken: http://www.thepianistmovie.com/
Ik heb genoeg van dat geklaag en die radicalisering van die moslims vanwege de omstandigheden en de buitenwereld! Ga eens aan jezelf werken!

taouanza
09-07-04, 09:02
Geplaatst door De Nobele
Als je de moeite neemt om het hele artikel te lezen zoals afgedrukt in NRC, zie je dat (hoog)geschoolden ook radicaliseren.



Die komen niet aan de bak, muts!



Dan kan je niet veel met je hoge opleiding

taouanza
09-07-04, 09:04
Geplaatst door TheoF
Goh, de islamitische radicalisering wordt voor de verandering weer eens aan de omstandigheden geweten. Dan zijn het weer provocerende politici en opniemakers, nu dan weer de getto-achtige omstandigheden. Wanneer beseffen moslims dat ze ZELF GEHEEL verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten? Radicalisering kan je toelaten of uitbannen. Extremistische imams die massa's opjutten negeren of het land uitzetten.

De Joden hebben eeuwenlang in nog veel erbarmelijke getto's geleefd. Ik heb nergens kunnen lezen dat ze regelmatig de massa's christenen in restaurants, treinen, drukke marktplaatsen, etc. hebben opgeblazen. Zelfs niet in nazi-Duitsland.

Die moslims in Frankrijk zouden eens wat meer kennis moeten nemen van de gruwelijke getto's in WOII, maar ook die door de eeuwen heen door diverse pausen zijn ingesteld. Tip: ga eens de film "The Pianist" kijken: http://www.thepianistmovie.com/
Ik heb genoeg van dat geklaag en die radicalisering van die moslims vanwege de omstandigheden en de buitenwereld! Ga eens aan jezelf werken!

Nou gelukkig zijn de omstandigheden verbetert van de joden nadat er 6miljoen van zijn vergast.
Het gaat zo goed dat zij een land hebben gekrgen om hetzelfde bij andere te doen.
Als de moslims nou braaf wachten op hun holocaust dan komt het ook allemaal wel goed.:duim:

taouanza
09-07-04, 09:06
Geplaatst door sjeng
ik weet dat de noord afrikanen in cannes voor zo ontiegelijk veel overlast zorgden dat de gemeente een naburige gemeente geld heeft gegeven om ze over te nemen. Cannes heeft zelf de flats waarin ze wonen met de grond gelijk gemaakt zodat er ook geen meer terug komen. Ziet er heel bizar uit als je daar langs rijdt. Heb daar wat politie mensen gesproken en die zullen het niet snel met je eens zijn, maar dat geld dan vooral voor die regio.

Palestijnen bezorgen Israel ook veel 'overlast'



Cannes heeft zelf de flats waarin ze wonen met de grond gelijk gemaakt zodat er ook geen meer terug komen .

Iwan
09-07-04, 10:56
Geplaatst door TheoF
Goh, de islamitische radicalisering wordt voor de verandering weer eens aan de omstandigheden geweten. Dan zijn het weer provocerende politici en opniemakers, nu dan weer de getto-achtige omstandigheden. Wanneer beseffen moslims dat ze ZELF GEHEEL verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten? Radicalisering kan je toelaten of uitbannen.


Je kan het ook zo bekijken:
Het radicalisering is ook een vorm van eigen verantwoordelijkheid nemen om je huidig positie te vranderen. :zweep:

Iwan
09-07-04, 11:02
Geplaatst door TheoF

De Joden hebben eeuwenlang in nog veel erbarmelijke getto's geleefd. Ik heb nergens kunnen lezen dat ze regelmatig de massa's christenen in restaurants, treinen, drukke marktplaatsen, etc. hebben opgeblazen. Zelfs niet in nazi-Duitsland.

Wat zijn,volgens je, de reden dat de christenen eeuwenlang joden vermoord en verjaagd? :boeps:

taouanza
09-07-04, 11:07
Geplaatst door Hak
Met mij alles goed!

Ja, de moslim milities gaan voor welzijn zorgen.
Net als in Irak.
Sieg Halal!

Je moet de groenten van Puk hebben.:moe:

TheoF
09-07-04, 11:54
Geplaatst door Iwan
Wat zijn,volgens je, de reden dat de christenen eeuwenlang joden vermoord en verjaagd? :boeps:

Ze gaven eeuwenlang de Joden de schuld van de dood van Jezus en rekenden dit alle generaties nog aan. Nog steeds zijn er helaas vele christenen die dit geloven.

Daarnaast was en is het christendom een bekeringsgodsdienst, net zoals de islam. Bij uitwassen van zo'n bekeringsgodsdienst vindt fysieke bestrijding van andersgelovenden plaats, net zoals bij de extremistische islam.

TheoF
09-07-04, 11:58
Geplaatst door taouanza
Nou gelukkig zijn de omstandigheden verbetert van de joden nadat er 6miljoen van zijn vergast.
Het gaat zo goed dat zij een land hebben gekrgen om hetzelfde bij andere te doen.
Als de moslims nou braaf wachten op hun holocaust dan komt het ook allemaal wel goed.:duim:

Jij weet ofwel helemaal niets van de holocaust, ofwel je weet helemaal niets van het MO-conflict ofwel je bent bewust de holocaust aan het ontkennen/bagatelliseren ofwel je bent bewust de Israëli's als nazi's aan het demoniseren (pervers!). Of alle opties.

Iwan
09-07-04, 12:01
Geplaatst door TheoF

Die moslims in Frankrijk zouden eens wat meer kennis moeten nemen van de gruwelijke getto's in WOII, maar ook die door de eeuwen heen door diverse pausen zijn ingesteld. Tip: ga eens de film "The Pianist" kijken: http://www.thepianistmovie.com/
Ik heb genoeg van dat geklaag en die radicalisering van die moslims vanwege de omstandigheden en de buitenwereld! Ga eens aan jezelf werken!

Sommige mensen hebben ook genoeg van dat geklaag van joden over wat hen in de WOII hebben meegemaakt en wraakwoed op moslims afreageren. Ik zal je zeggen, het wordt tijd dat de joden en de christenen hun verleden gaan uitpraten in plaats van hun aandacht op moslims blijven richten. Wist jij dat joden eeuwen lang naar moslims landen vluchten en aziel krijgen, denk aan de periode van krijstochten? :maf2:
Trouwens zijn niet alleen de joden die een dramatisch verleden hebben. Denk jij wel eens aan andere bevolkingsgroepen die een dramatisch verleden en heden hebben bijv. indianen in gehele America incl. slavenrij, oorsponkelijk bewoners van australie, bevolkingen die krijstochten en coloniale tijd mee gemaakt hebben.
Na de WOII en tot met heden worden veel bevolkingsgroepen vermoord en verjaagd.
Volgens me hebben moslims meer kennis over de bloedig geschiedenis van christenen machthebbers omdat ze sinds begin van de krijstochten tot met heden worden vermoord/verjaagd/onderdrukt/hun geschiedenis vervalst/hun identiteit proberen te vernietigen.

Iwan
09-07-04, 12:25
Geplaatst door TheoF
Jij weet ofwel helemaal niets van de holocaust, ofwel je weet helemaal niets van het MO-conflict ofwel je bent bewust de holocaust aan het ontkennen/bagatelliseren ofwel je bent bewust de Israëli's als nazi's aan het demoniseren (pervers!). Of alle opties.

Ik ontken de holocaust absolut niet. Sterker nog ik heb ervan geleerd dat als een bepaald groep te vaak zwart maakt (zoals je doet tegen de moslims) leidt het tot een gruwelijk geweld.
Ik probeer dus een holocaust voorkomen.