PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer geld voor witte scholen



BiL@L
07-07-04, 00:38
gewist

kspeciaal
07-07-04, 09:00
Geplaatst door BiL@L
DEN HAAG - Voor het toekennen van extra geld voor achterstandsleerlingen doet het onderscheid tussen zwarte en witte basisscholen er niet meer toe. Alleen het opleidingsniveau van de ouders is nog van belang. Dit betekent dat er meer geld naar witte scholen gaat.

Dat staat in een voorstel van onderwijsminster Van der Hoeven dat vrijdag aan de orde komt in de ministerraad. RTL Nieuws berichtte dinsdag over het plan.

Achterstand

Zeshonderd scholen komen erbij die een beroep kunnen doen op geld voor leerlingen die met een achterstand op school komen. Nu zijn dat er 2800. Voor de gehele regeling is een kleine 300 miljoen euro beschikbaar. Dit bedrag blijft even hoog.

Nu krijgt een basisschool met veel allochtone leerlingen wier ouders bovendien slecht zijn opgeleid, bijna tweemaal zoveel geld als een doorsnee school. Straks kunnen scholen alleen nog extra geld krijgen als de ouders laag opgeleid zijn.

Taalachterstand

Voor leerlingen met de slechtst opgeleide ouders is er meer geld dan voor scholieren die van huis uit iets meer hebben meegekregen. Voor een kleine groep leerlingen met een grote taalachterstand, rond 16.000, is er dan ook nog eens extra geld. Om die achterstand vast te stellen moeten ze een taaltoets doen.

De nieuwe verdeling van deze zogeheten gewichtenregeling staat los van een bezuiniging van 100 miljoen op geld dat de gemeenten krijgen voor het bestrijden van achterstanden in het onderwijs. De Tweede Kamer stemde hier vorig jaar al mee in.

Bezuiniging

De Onderwijsbond CNV ziet de plannen van Van der Hoeven als een verkapte bezuiniging. "De spoeling wordt dunner, terwijl er juist extra geld bij zou moeten", zegt een woordvoerder. De bond vindt het wel een goede zaak dat de afkomst van een leerling niet meer meetelt. "Nu kan er ook meer geld gaan naar het wegwerken van achterstanden op scholen op het Friese platteland."

Een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau wees eind vorig jaar uit dat ook op veel witte scholen in het noorden van het land en Zeeland leerlingen zitten die niet goed mee kunnen komen. Zij kwamen vaak niet in aanmerking voor extra geld omdat dat vooral naar zwarte scholen ging.

Schakelklassen

Dinsdag presenteerde onderwijsadviesorganisatie Sardes samen met de betrokken provincies een plan voor extra taalonderwijs voor autochtone leerlingen. Vanaf de zomer van 2005 krijgen ze een jaar alleen maar taalonderwijs in zogeheten schakelklassen. Dit geldt ook voor achterstandsleerlingen in de vier grote steden.

http://nu.nl/news.jsp?n=355102&c=11
Het is inderdaad niet alleen fout en onrechtvaardig naar de “autochtonen” toe om een “achterstands”school te definiëren als school met veel allochtone leerlingen en dat te gebruiken als basis om subsidies toe te kennen. Het heeft zelfs meer nadelen dan voordelen voor de allochtoon zelf. Het is stigmatiserend voor die allochtoon, het versterkt alleen maar de haat naar die allochtoon toe ( Alweer overheidsgeld die naar die allochtonen toe gaat en deels terecht!!) . Het stimuleert “zwarte” scholen om uit te breiden ( Commissie Blok) en om te frauderen (islamitische scholen in A’dam)!
Dus kortom , ben blij dat er eindelijk rechtvaardig beleid is, al besef dat het maar beleid is, de uitwerking en invulling in het veld moet nog blijken!

barneveld
07-07-04, 20:57
ze willen zwart geld wit wasen. maar dat gaat niet op die manier.

:zwaai:

kspeciaal
07-07-04, 23:38
Geplaatst door barneveld
ze willen zwart geld wit wasen. maar dat gaat niet op die manier.

:zwaai:
Waar heb jij over? Kun je niet wat inhoudelijks bedenken?

Bismilaah
08-07-04, 02:56
Geplaatst door barneveld
ze willen zwart geld wit wasen. maar dat gaat niet op die manier.

:zwaai:


:haha:

Joesoef
08-07-04, 06:38
Geplaatst door kspeciaal
Waar heb jij over? Kun je niet wat inhoudelijks bedenken?


Ik geloof dat het nogal duidelijk is. Lees het topic nog maar eens door.

taouanza
08-07-04, 07:52
Geplaatst door kspeciaal
Het is inderdaad niet alleen fout en onrechtvaardig naar de “autochtonen” toe om een “achterstands”school te definiëren als school met veel allochtone leerlingen en dat te gebruiken als basis om subsidies toe te kennen. Het heeft zelfs meer nadelen dan voordelen voor de allochtoon zelf. Het is stigmatiserend voor die allochtoon, het versterkt alleen maar de haat naar die allochtoon toe ( Alweer overheidsgeld die naar die allochtonen toe gaat en deels terecht!!) . Het stimuleert “zwarte” scholen om uit te breiden ( Commissie Blok) en om te frauderen (islamitische scholen in A’dam)!
Dus kortom , ben blij dat er eindelijk rechtvaardig beleid is, al besef dat het maar beleid is, de uitwerking en invulling in het veld moet nog blijken!


Kijk dit is rechtvaardig!

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=103306

kspeciaal
08-07-04, 09:22
Geplaatst door Joesoef
Ik geloof dat het nogal duidelijk is. Lees het topic nog maar eens door.
Nee, Ik vrees dat jij het een beetje te ver zoekt op die manier of ik ben te naief voor deze wereld!

kspeciaal
08-07-04, 09:29
Geplaatst door taouanza
Kijk dit is rechtvaardig!

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=103306
Ja Taouanza! Zover ik me kan herinneren, is onderwijsbeleid in het algemeen nooit solide geweest in Nederland! noch landelijk , noch lokaal (met uitzondering van de tijd van Ritzen) Dus waarom wel op achterstandsbeleid?
D'r is een duidelijk gebrek aan visie op dat gebied. Als je zoveel slimme koppen in het land hebt en je zet een simplele geest als Van Der Hoeven of Hermans aan het roer, dan zoek je problemen!

En even voor de duidelijkheid: Met rechtvaadig doel ik op het principe van verdeling van achterstandsgeld binnen het gevoerde beleid, maar daarmee prijs ik het beleid op zich nog niet aan! daar heb ik een andere mening over!

truuske22
08-07-04, 11:14
Geplaatst door Bismilaah
:haha:





:lol: