PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Eenderde van de software in Nederland is illegaal'



RinC
07-07-04, 14:26
Woensdag, 7 juli 2004 - Softwareproducenten lopen naar schatting jaarlijks bijna 470 miljoen euro mis door het gebruik van illegale software in Nederland.


Dit komt omdat eenderde van alle software in Nederland illegaal wordt gebruikt, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar softwarepiraterij door marktvorser IDC in opdracht van de Business Software Alliance (BSA). In de rest van West-Europa ligt het piraterijpercentage gemiddeld op 36 procent.

De schade die softwarefabrikanten lijden door het illegale softwaregebruik in Nederland is echter een druppel op de gloeiende plaat, zo blijkt uit IDC's Global Piracy Study. In heel West-Europa lopen fabrikanten jaarlijks bijna 7,8 miljard euro mis. Wereldwijd is dit zelfs bijna 23,5 miljard euro, zo hebben de onderzoekers becijferd.

Het percentage illegale software - gemeten naar omzet - bij Nederlandse bedrijven lag in 2002 nog op 36 procent, zo blijkt uit eerdere BSA-studies. In 2001 was dat nog 39 procent en in 1994 - toen de BSA met zijn internationale onderzoek begon - lag dat percentage zelfs 64 procent.

Uitdaging
Hoewel er dus sprake is van een daling, toont dit onderzoek volgens de piraterijbestrijder aan dat illegale software een grote uitdaging blijft. "Dit onderzoek laat duidelijk zien dat nationale softwareproducten in de EU ook de impact van illegale software ervaren", zegt Beth Scott, vice-president van de BSA EMEA.

De OnderwijsWerkGroep (OWG), een Nederlandse non-profit organisatie die educatieve software voor scholen ontwikkelt, onderschrijft de mening van de BSA. "Als scholen in Nederland onze software illegaal gebruikten, zouden we al snel niet meer bestaan", aldus Fer Gubbels, directeur van de OWG, in een door de BSA verspreide verklaring.

"Dan zou de ontwikkeling van educatieve software voor de Nederlandse markt een puur commerciële aangelegenheid worden, wat niet per definitie zal bijdragen aan de kwaliteit van ons onderwijssysteem."

Volgens de directeur is het dan ook belangrijk dat mensen en bedrijven worden geïnformeerd over softwarepiraterij en de impact daarvan op de ontwikkeling van software.

Oost-Europa
In Oost-Europa ligt het piraterijpercentage het hoogst. Gemiddeld is hier 71 procent van de software illegaal, waarbij de Oekraïne volgens IDC de kroon spant met 91 procent illegale software.

Opvallend is dat de schade die producenten zouden lijden als gevolg van de piraterij in Oost-Europa met 1,7 miljard euro beduidend lager ligt dan de 'kostenpost' die West-Europa veroorzaakt.

freya
07-07-04, 14:34
Geplaatst door RinCoonie
Woensdag, 7 juli 2004 - Softwareproducenten lopen naar schatting jaarlijks bijna 470 miljoen euro mis door het gebruik van illegale software in Nederland.


Dit komt omdat eenderde van alle software in Nederland illegaal wordt gebruikt, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar softwarepiraterij door marktvorser IDC in opdracht van de Business Software Alliance (BSA). In de rest van West-Europa ligt het piraterijpercentage gemiddeld op 36 procent.

De schade die softwarefabrikanten lijden door het illegale softwaregebruik in Nederland is echter een druppel op de gloeiende plaat, zo blijkt uit IDC's Global Piracy Study. In heel West-Europa lopen fabrikanten jaarlijks bijna 7,8 miljard euro mis. Wereldwijd is dit zelfs bijna 23,5 miljard euro, zo hebben de onderzoekers becijferd.

Het percentage illegale software - gemeten naar omzet - bij Nederlandse bedrijven lag in 2002 nog op 36 procent, zo blijkt uit eerdere BSA-studies. In 2001 was dat nog 39 procent en in 1994 - toen de BSA met zijn internationale onderzoek begon - lag dat percentage zelfs 64 procent.

Uitdaging
Hoewel er dus sprake is van een daling, toont dit onderzoek volgens de piraterijbestrijder aan dat illegale software een grote uitdaging blijft. "Dit onderzoek laat duidelijk zien dat nationale softwareproducten in de EU ook de impact van illegale software ervaren", zegt Beth Scott, vice-president van de BSA EMEA.

De OnderwijsWerkGroep (OWG), een Nederlandse non-profit organisatie die educatieve software voor scholen ontwikkelt, onderschrijft de mening van de BSA. "Als scholen in Nederland onze software illegaal gebruikten, zouden we al snel niet meer bestaan", aldus Fer Gubbels, directeur van de OWG, in een door de BSA verspreide verklaring.

"Dan zou de ontwikkeling van educatieve software voor de Nederlandse markt een puur commerciële aangelegenheid worden, wat niet per definitie zal bijdragen aan de kwaliteit van ons onderwijssysteem."

Volgens de directeur is het dan ook belangrijk dat mensen en bedrijven worden geïnformeerd over softwarepiraterij en de impact daarvan op de ontwikkeling van software.

Oost-Europa
In Oost-Europa ligt het piraterijpercentage het hoogst. Gemiddeld is hier 71 procent van de software illegaal, waarbij de Oekraïne volgens IDC de kroon spant met 91 procent illegale software.

Opvallend is dat de schade die producenten zouden lijden als gevolg van de piraterij in Oost-Europa met 1,7 miljard euro beduidend lager ligt dan de 'kostenpost' die West-Europa veroorzaakt.

Mss helpt het als ze die software eens wat betaalbaarder maakten.

Ik betwijfel btw of ze al die inkomsten wel werkelijk mislopen.
Veel mensen copieren software omdat ze het origineel gewoon niet kunnen betalen, of er niet zoveel geld voor over hebben.
Als deze mensen geen copie zouden kunnen krijgen, zouden ze de software nog steeds NIET kopen dus.

Simon
07-07-04, 15:19
Geplaatst door freya
Mss helpt het als ze die software eens wat betaalbaarder maakten.


Helemaal mee eens. Ik koop best regelmatig software maar sommige software is schandalig duur. Microsoft heeft 56,4 miljard dollar in kas. En ze gaan bezuinigen lees ik net ....

Isaac
07-07-04, 15:33
Er zijn genoeg goeie, gratis alternatieven.

barfly
07-07-04, 15:43
Kijk als Windows XP 50 euro zou kosten en de Office ook zoiets, dan kan ik me nog wel voorstellen dat mensen de software kopen. Maar op dit moment betaal je vijf keer zoveel voor een stukje brak programmeersel dat bij lange na niet stabiel is en er zat gratis alternatieven bestaan.
Zo is Openoffice een gratis compatible alternatief voor MS Office dus ik zou wel gek zijn om 260 euro te betalen voor MS Office.

euhh
07-07-04, 16:39
nou en 1/3 van de inwoners van amsterdam is ook illegaal

assassijn
07-07-04, 18:54
Geplaatst door Isaac
Er zijn genoeg goeie, gratis alternatieven.

Daar moet het "klik-vee" alleen nog achterkomen.

freya
07-07-04, 18:57
Geplaatst door Isaac
Er zijn genoeg goeie, gratis alternatieven.

graag een link naar een gratis programma dat gelijkwaardig is aan photoshop :strik:

En doe er ook maar een leuk Quark alternatiefje bij :)

assassijn
07-07-04, 19:02
Geplaatst door freya
graag een link naar een gratis programma dat gelijkwaardig is aan photoshop :strik:

En doe er ook maar een leuk Quark alternatiefje bij :)

photoshop?...weleens gehoord van The Gimp,helemaal gratis en voor niets.
http://www.gimp.org/

freya
07-07-04, 19:04
Geplaatst door assassijn
photoshop?...weleens gehoord van The Gimp,helemaal gratis en voor niets.
http://www.gimp.org/

nee nog nooit van gehoord

Te vinden op tucows?

assassijn
07-07-04, 19:07
Geplaatst door freya
nee nog nooit van gehoord

Te vinden op tucows?

Tucows?

Mischien moet je het eens proberen op de link die ik eerder plaatste. :)

plexus
07-07-04, 19:40
er bestaat geen alternatief voor photoshop!

Isaac
07-07-04, 20:23
Geplaatst door assassijn
photoshop?...weleens gehoord van The Gimp,helemaal gratis en voor niets.
http://www.gimp.org/

Volgens mij schreeuwt ze het uit zodra ze die interface ziet. :hihi:

Maar mocht je het toch willen proberen Freya, dan moet je eerst GTK installeren klik (http://karolyrobert.hu/mofli/win-gimp/gtk+-2.4.3-setup.zip)

En daarna het programma zelf klik (http://karolyrobert.hu/mofli/win-gimp/gimp-2.0.2-i586-setup-1.zip)

~Panthera~
07-07-04, 20:43
Geplaatst door Isaac
Volgens mij schreeuwt ze het uit zodra ze die interface ziet. :hihi:


-------------------------

Interface is niet zo veel anders dan Photoshop of PSP, dus dat zal wel mee vallen.
Gebruikersgemak, daar gaat het om. :cola:

barfly
07-07-04, 20:44
http://freshmeat.net/ :duim:

~Panthera~
07-07-04, 20:46
Geplaatst door barfly
http://freshmeat.net/ :duim:
-------------

Even in de Favorieten gepleurd. :D

Trouwens 1/3 van Nederland maar ??? Valt me vies tegen. :schrik:

barfly
07-07-04, 20:55
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Even in de Favorieten gepleurd. :D

Trouwens 1/3 van Nederland maar ??? Valt me vies tegen. :schrik:

Zeker als je ziet wat je via usenet kan binnenslurpen :D

Joesoef
07-07-04, 20:58
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Even in de Favorieten gepleurd. :D


:hihi: :zegniets:

freya
07-07-04, 22:41
Geplaatst door Isaac
Volgens mij schreeuwt ze het uit zodra ze die interface ziet. :hihi:



en waarop is dat vooroordeel nu weer gebaseerd?



Wat ik me afvraag is of het wel de moeite waard is om te downloaden.

Heb nl wel een illegale copie van photoshop (maar voel me daar soms toch wel schuldig onder)

barfly
07-07-04, 22:45
De GIMP is er ook voor Windows. ik gebruik de GIMP alleen met Linux en ik ben er erg tevreden over.

freya
07-07-04, 22:49
Geplaatst door barfly
De GIMP is er ook voor Windows. ik gebruik de GIMP alleen met Linux en ik ben er erg tevreden over.

Maar wat KAN je ermee?

barfly
07-07-04, 22:53
Geplaatst door freya
Maar wat KAN je ermee?

Nagenoeg hetzelfde als Photoshop tenzij je een "dieharder" bent met Photoshop dan is de GIMP niet voldoende.

Gimp
Image
Manipulation
Program

Ofzoiets..

freya
07-07-04, 22:57
Geplaatst door barfly
Nagenoeg hetzelfde als Photoshop tenzij je een "dieharder" bent met Photoshop dan is de GIMP niet voldoende.


Daar was ik al bang voor.

barfly
07-07-04, 23:05
Geplaatst door freya
Daar was ik al bang voor.

Als Photoshop echt zo goed, is wat kost daar een licentie dan van?

assassijn
07-07-04, 23:08
Geplaatst door barfly
Nagenoeg hetzelfde als Photoshop tenzij je een "dieharder" bent met Photoshop dan is de GIMP niet voldoende.

Gimp
Image
Manipulation
Program

Ofzoiets..

Gimp 2 is verbeterd t.o.v. 1,en het zal niet lang meer duren eer Gimp Photoshop ver achter zich laat.

assassijn
07-07-04, 23:10
Geplaatst door freya
Maar wat KAN je ermee?

Even downen...zo groot is Gimp immers niet en kijken of het je bevalt.

barfly
07-07-04, 23:12
Geplaatst door assassijn
Gimp 2 is verbeterd t.o.v. 1,en het zal niet lang meer duren eer Gimp Photoshop ver achter zich laat.

Dat denk ik ook, ik heb Photoshop 7 met Windows en GIMP 2 met Linux. Met de GIMP kan ik bijvoorbeeld wel animated gifs verkleinen in twee klikken en met Photoshop 7 niet.

Isaac
07-07-04, 23:15
Geplaatst door barfly
http://freshmeat.net/ :duim:

http://sourceforge.net

Isaac
07-07-04, 23:17
Geplaatst door freya
en waarop is dat vooroordeel nu weer gebaseerd?


Omdat 9 van de 10 Photoshop gebruikers, die Gimp proberen, uit ellende terug gaan.
Gimp kan inderdaad bijna hetzelfde als Photoshop, maar de interface is gewoon raar als je Photoshop gewend bent.

assassijn
07-07-04, 23:18
Geplaatst door barfly
Dat denk ik ook, ik heb Photoshop 7 met Windows en GIMP 2 met Linux. Met de GIMP kan ik bijvoorbeeld wel animated gifs verkleinen in twee klikken en met Photoshop 7 niet.

Heb de nieuwe photoshop enkele weken geleden gedownd..euhhh gekocht bedoel ik :o ,en moet zeggen dat ik toch Gimp op mijn BSD doosje prefereer.

barfly
07-07-04, 23:18
Geplaatst door Isaac
http://sourceforge.net

Idd, sourceforge is geweldig!

assassijn
07-07-04, 23:24
Een leuke site met wat je o.a. kan met Gimp.

http://www.valutronic.se/gimpdemo/gimpex.html

freya
07-07-04, 23:28
Geplaatst door barfly
Als Photoshop echt zo goed, is wat kost daar een licentie dan van?

Dat wil ik niet eens weten :moe:

freya
07-07-04, 23:30
Geplaatst door assassijn
Even downen...zo groot is Gimp immers niet en kijken of het je bevalt.

Ga ik morgen idd maar eens doen.
Ik begin nu wel echt nieuwsgierig te worden :)

plexus
08-07-04, 00:03
nog een keertje dan...
the gimp=dukes of hazard
photoshop=sopranos

Simon
08-07-04, 07:14
Voor de meesten is PictureIt van Microsoft toch ook een prima programma? We hoeven immers niet allemaal graphic designer te worden.

Simon
08-07-04, 11:36
'Koningin van piraterij' opgepakt in Hongkong

HONGKONG - De politie in Hongkong heeft een 49-jarige vrouw opgepakt op verdenking van grootschalige handel in illegaal gekopieerde computerspelen en andere software. De 'koningin van de piraterij' in de Chinese stad zou 130.000 dollar per maand verdienen aan haar praktijken. De politie nam voor 2,5 miljoen aan illegale software en materiaal in beslag.

Volgens de politie stuurde de vrouw haar drie zonen op pad om zaken te doen in de stad, waar net als in heel China illegale computerprogrammatuur gemeengoed is. Een van de zonen en zes andere personen zijn donderdag ook gearresteerd.