PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijna 13.000 euro voor kinderen Manusa



barneveld
07-07-04, 21:16
Bijna 13.000 euro voor kinderen Manusa

BARNEVELD - In een afgeladen volle Markthal genoten afgelopen zaterdag ongeveer 750 mensen van een heerlijke rijstmaaltijd. De opbrengst van 12.700 euro gaat naar de kinderen van Manusa. De mensen in dit dorpje op de Molukken kunnen wel wat steun gebruiken, want er zijn (nog) geen financiële middelen voor de herbouw van een school.


Mensen die niets afwisten van het diner in de Markthal moeten zaterdag gek hebben opgekeken. Waar komt die lekkere etenslucht toch vandaan? En die muziek? Komt dat allemaal uit de Markthal?

Door het ophangen van ballonnen, slingers en vooral door het plaatsen van lange tafels is de Markthal voor de gelegenheid omgetoverd tot één groot restaurant. Verschillende mensen van de organisatie, te herkennen aan hun witte T-shirt, lopen koortsachtig door de zaal om alles in goede banen te leiden. Maar liefst 750 mensen zijn aangeschoven aan een ruim 200 meter lange tafel. ,,En het hadden er nog meer kunnen zijn, maar op dit moment konden wij niet meer behappen”, laat Tjalie Abraham van de organisatie weten. ,,De mensen zijn echt uit alle uithoeken hiernaartoe gekomen. Ik weet bijvoorbeeld dat er mensen uit Den Helder en Terneuzen zijn.” Veel tijd om te praten heeft hij niet, want er is op dit moment werk aan de winkel. Tijdens het eten zorgen enkele muzikanten voor sfeervolle muziek.

In de keuken die zich aan de linkerkant bevindt is het een drukke boel. Elf Molukse vrouwen, ook wel ‘tantes’ genoemd, zijn samen met de bekende topkok Lonny Gerungan, bekend van zijn culinaire programma’s bij de TROS, verantwoordelijk voor het eten. Wat opvalt zijn de grote pannen die worden gebruikt en het plezier dat de tantes in de keuken uitstralen. Aan de rand van de keuken laden verschillende vrijwilligers het eten op karretjes, zodat het naar de mensen kan worden gebracht. Naomi is een van de vrijwilligers die deze klus klaren. ,,Ik vind het leuk om mensen te helpen”, legt ze uit. ,,Ik zet het eten op de tafel en ik neem de lege borden weer mee. De afwas hoef ik gelukkig niet te doen”, zegt ze lachend.


‘Tante’ Kitty is degene die de leiding heeft in de keuken. Als vrijwel iedereen wat op zijn bord heeft is het eindelijk mogelijk om even een praatje te maken. ,,Het koken is heel goed verlopen. De samenwerking was goed. Dit komt ook omdat we veel ervaring hebben met koken voor grote groepen. We hebben bijvoorbeeld vaak gekookt bij grote Molukse feesten, we zijn dus wel wat gewend.” Om alles op tijd klaar te hebben zijn de ‘tantes’ vrijdagochtend al begonnen met de voorbereidingen. ‘Tante’ Kitty: ,,Vrijdag hebben we alles gesneden en vandaag hebben we gekookt.” Hanri Vaasen, de assistent van Lonny Gerungan heeft ook meegeholpen in de keuken. Hij kan dan ook precies vertellen wat er allemaal op het menu staat. ,,Om te beginnen gele rijst, dat brengt geluk. Dit is een traditioneel Moluks gerecht dat we altijd maken.” Verder noemt Vaasen nog een hele waslijst van verschillende vlees- en groentegerechten, die de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk niet kent. Gelukkig staat de Nederlandse vertaling op de menukaart, zodat iedereen weet wat hij eet. Net als ‘tante’ Kitty is ook Vaasen tevreden over de samenwerking in de keuken. ,,Het is perfect gegaan en we hebben bovenal heel veel gelachen.”

Aan de lange tafels wordt gezellig gepraat en natuurlijk gegeten. ,,Het is heel erg lekker en gezellig”, legt een mevrouw uit. ,,Ik hou wel van die muziek. Het doet me denken aan vroeger in Indonesië. Vroeger kookte ik zelf ook altijd dit soort gerechten, maar na het overlijden van mijn man doe ik het niet meer. Ik ga wel heel vaak naar de Molukse rijsttafel.” Kees Slijkhuis heeft ook heerlijk gegeten. ,,Ik eet liever dit dan bijvoorbeeld boerenkool. Ik eet dit soort gerechten niet wekelijks. Mijn schoondochter is van Molukse afkomst en op verjaardagen eten we het wel. Zij kwam ook met de kaartjes voor dit diner. Ik vind het heel leuk en dat het voor een goed doel is, vind ik ook heel belangrijk ” Als Slijkhuis de vraag gesteld wordt of het apart is om aan zo’n lange tafel te eten, moet hij lachen. ,,Het is heel apart. Ik kom wel uit een groot gezin van dertien personen, maar dit is toch wel iets groter.”

Rond 19.00 uur heeft vrijwel iedereen zijn bord leeg en is het tijd voor diverse optredens. De meeste mensen verzamelen zich rond het podium.


Na afloop toont Tjalie Abraham zich tevreden. ,,Het is zeker geslaagd. Hoewel we door de verhuizing naar de Markthal op het laatste moment de organisatie moesten omgooien, is alles goed verlopen. We hebben nog nooit zo’n mengeling van bezoekers gehad.

Jong en oud, groot en klein, Molukkers en geen Molukkers, iedereen had het naar zijn zin. We hebben veel positieve reacties gehad en de opbrengst is ook boven verwachting.”

Tomas
07-07-04, 21:28
Je mag alleen nog maar krantenknipsels plaatsen als je het voorziet van je eigen commentaar, kritiek of een analyse ofzoiets.