PDA

Bekijk Volledige Versie : Stijging klachten van Marokkanen terwijl aantal klachten over discriminatie daalt.



Zwarte Schaap
08-07-04, 15:05
Aantal klachten over discriminatie vorig jaar gedaald

Van onze verslaggeefster


AMSTERDAM - Het aantal klachten over discriminatie is vorig jaar met 8,6 procent afgenomen van 3928 (in 2002) naar 3589. Opvallend is de daling van meldingen over 'vijandige bejegening' in de vier grote steden. Dit meldt de Landelijke Vereniging van Anti Discriminatie Bureaus en Meldpunten in het jaaroverzicht 2003.

De antidiscriminatiebureaus (ADB's) kunnen de daling van vijandige bejeging niet precies duiden. Het zou kunnen betekenen dat interetnische contacten verbeteren, ondanks de veronderstelde maatschappelijke verharding.

Maar er zou ook sprake kunnen zijn van een dalende meldingsbereidheid, vanwege het harde klimaat. Dat zou dan juist duiden op slechtere interetnische verhoudingen. 'En dan is de daling zorgelijk', aldus de ADB's.

Uit het jaaroverzicht blijkt verder dat opvallend veel Marokkanen klagen, 18,1 procent van de klagers is van Marokkaanse afkomst. Bij de ADB's in de grote steden komen relatief veel klachten binnen over de politie, het Openbaar Ministerie en de vreemdelingendienst: bijna tweemaal zoveel als bij de overige antidiscriminatiebureaus.

Het aantal klachten over discriminatie op grond van godsdienst is stabiel gebleven. In 2003 ging het om 7,5 procent van de klachten, die vooral door allochtonen (veelal moslims) werden ingediend. De meeste discriminatie doet zich voor in de context van buurt of wijk (20 procent) en op de arbeidsmarkt (17,7 procent).


Bron: de Volkskrant 08/07/04

De Nobele
08-07-04, 15:08
Nou, geef Freya eerst maar 's de details van de onderzoeken en waar die klachten op gebaseerd zijn.

Zwarte Schaap
08-07-04, 15:29
Geplaatst door De Nobele
Nou, geef Freya eerst maar 's de details van de onderzoeken en waar die klachten op gebaseerd zijn.

http://www.lvadb.nl/kerncijfers2003.pdf

Pdf-reader noodzakelijk.

Simon
08-07-04, 15:30
Nou je moet naast dit soort meldpunten ook altijd representatief onderzoek doen want de mensen die een aanklacht indienen zijn natuurlijk maar het topje van de ijsberg.

freya
08-07-04, 15:49
Geplaatst door De Nobele
Nou, geef Freya eerst maar 's de details van de onderzoeken en waar die klachten op gebaseerd zijn.

Freya heeft al eerder LBR raporten zitten lezen. CIDIraporten zijn ook altijd heel interessant :) Vandaar nu juist haar kritische vragen over de achtergrond van incidenten :strik:

Simon
08-07-04, 15:51
Overigens is de stijging van klachten van Marokkanen maar met 1% toegenomen t.o.v. 2002 hetgeen mij geen significant verschil lijkt. Dus de topic titel suggereert iets wat volgens mij niet klopt.

Interessant is wel dat er een daling van anti-semitische klachten met maar liefst 25% wordt geconstateerd t.o.v. 2002.

Ook methodisch is nog wel goed ter achtergrond om te weten dat honderden klachten - bijvoorbeeld rond uitlatingen van Hirshi Ali - als één klacht worden geregistreerd.

Zwarte Schaap
08-07-04, 15:57
Geplaatst door Simon
Overigens is de stijging van klachten van Marokkanen maar met 1% toegenomen t.o.v. 2002 hetgeen mij geen significant verschil lijkt. Dus de topic titel suggereert iets wat volgens mij niet klopt.

Een stijging is een stijging, ookal is het 1 %.


Ook methodisch is nog wel goed ter achtergrond om te weten dat honderden klachten - bijvoorbeeld rond uitlatingen van Hirshi Ali - als één klacht worden geregistreerd. Jammer.

De Nobele
08-07-04, 15:59
Geplaatst door freya
Freya heeft al eerder LBR raporten zitten lezen. CIDIraporten zijn ook altijd heel interessant :) Vandaar nu juist haar kritische vragen over de achtergrond van incidenten :strik:

Oh... dan geven we 9/11 toch gewoon als oorzaak op voor de klachten?
Ik begrijp uit die andere topic van Sjeng dat vooral de oorzaak belangrijk is. Dus als westerlingen zich door moslims aangevallen voelen vanwege 9/11, Madrid en dreigend islamitisch terrorisme, is de oorzaak vastgesteld en is het begrip afdoende: dan hoef je verder niets meer te ondernemen.

Simon
08-07-04, 16:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een stijging is een stijging, ookal is het 1 %.


Nou volgens de regels van de statistiek: Als het toeval is dan kan je het geen stijging noemen. Maar goed, de telegraaf doet dagelijks wat jij nu doet met onderzoeksgegevens.

voorbeeld:

Bananenvliegen worden gekruist. Op grond van de wetten van Mendel verwacht men onder de nakomelingen van een bepaalde kruising evenveel donkere vliegen als lichtgekleurde vliegen. Men krijgt 100 nakomelingen waarvan 42 licht en 58 donker. De onderzoek wil graag weten of deze uitkomst in overeenstemming is met zijn verwachting en de afwijking dus gevolg is van het toeval.

Iedere afwijking, zelfs de grootste kan door toeval ontstaan. Daarom heeft men ook hier een grens getrokken. Als de kans dat een gevonden afwijking door het toeval ontstaan is kleiner is dan 5% (p = 0.05) dan noemt men de resultaten van de steekproef significant (=betekenisvol). Als de kans dat de afwijking door het toeval ontstaan is kleiner is dan 1% (p= 0.01), dan noemt men de resultaten van de steekproef zeer significant.

freya
08-07-04, 16:09
Geplaatst door sjeng
en ruimte moeten maken voor moskeeen en weet ik veel wat ,

Leuk he af en toe zo'n propaganda leugentje ertussen stoppen.

Net alsof het niet zal opvallen :moe:

Zwarte Schaap
08-07-04, 16:16
Geplaatst door Simon
Nou volgens de regels van de statistiek: Als het toeval is dan kan je het geen stijging noemen. Maar goed, de telegraaf doet dagelijks wat jij nu doet met onderzoeksgegevens.

voorbeeld:

Bananenvliegen worden gekruist. Op grond van de wetten van Mendel verwacht men onder de nakomelingen van een bepaalde kruising evenveel donkere vliegen als lichtgekleurde vliegen. Men krijgt 100 nakomelingen waarvan 42 licht en 58 donker. De onderzoek wil graag weten of deze uitkomst in overeenstemming is met zijn verwachting en de afwijking dus gevolg is van het toeval.

Iedere afwijking, zelfs de grootste kan door toeval ontstaan. Daarom heeft men ook hier een grens getrokken. Als de kans dat een gevonden afwijking door het toeval ontstaan is kleiner is dan 5% (p = 0.05) dan noemt men de resultaten van de steekproef significant (=betekenisvol). Als de kans dat de afwijking door het toeval ontstaan is kleiner is dan 1% (p= 0.01), dan noemt men de resultaten van de steekproef zeer significant.



Geplaatst door Simon
Nou je moet naast dit soort meldpunten ook altijd representatief onderzoek doen want de mensen die een aanklacht indienen zijn natuurlijk maar het topje van de ijsberg .

De Nobele
08-07-04, 16:25
Geplaatst door sjeng
je moet die frustratie van ons wel begrijpen he, onze christenbroeders die worden uitgeroeid in sudan en indonesie, dat steekt en dan zijn we gewoon razend. En zeker nu de heilige plaatsen van onze christelijke cultuur, bethelehem en nazareth onder de PA vallen, en compleet verwaarloosd worden en ruimte moeten maken voor moskeeen en weet ik veel wat , kunnen we gewoon niet toestaan!

Laten we toeslaan. En het wegpoetsen onder wat er overal ter wereld gebeurt: Freya en alle anderen die begrijpen waarom de joden in Europa worden mishandeld, zal ook dat begrijpen.

Simon
08-07-04, 16:31
Ja Zwarte Schaap voordat je eens een fout toegeeft zal de volgende ijstijd wel aangebroken zijn.

Zwarte Schaap
08-07-04, 18:16
Geplaatst door Simon
Ja Zwarte Schaap voordat je eens een fout toegeeft zal de volgende ijstijd wel aangebroken zijn.

Als ik fouten maak en ik dat inzie, geef ik dat heus wel toe. Ik weet zeker dat ik minstens al 2 keer toegegeven heb dat ik naast zat.

In dit geval kun je me niet overtuigen dat een toename van 1 % geen stijging inhoudt.

Zwarte Schaap
08-07-04, 18:22
Geplaatst door sjeng
ja er staat hier ergens nog een islamitsch schooltje, en zij zijn schuldig aan de moorden in sudan en de onderdrukking van onze christenbroeders dus................
( hopelijk zien mensen nu in hoe debiel deze redenatie is )


Tieft op met je lulverhaal. Het is voor mij en naar ik mag aannemen voor de prikkers hier een beleding dat je ons dat wil laten inzien, alsof we geen hersens hebben of zo? Wat denk je wel?