PDA

Bekijk Volledige Versie : De Kerk is als enige in staat gebleken een brug naar die islamitische wereld te slaan



Marsipulami
11-07-04, 00:53
Mgr. Punt:'Soms is geweld geoorloofd'

De bisschop van Haarlem, tevens bisschop voor de strijdkrachten, mgr. Punt, bracht van 15 tot 19 juni een bezoek aan de Nederlandse troepen in Irak. KN sprak met hem over ons aandeel in Irak.

Dick Berts

Volgens het Amerikaanse General Accounting Office, is Irak er na veertien maanden Amerikaanse bezetting op veel vlakken slechter aan toe dan aan het begin van de oorlog. Is het wel verstandig om met de Amerikanen in Irak te blijven samenwerken?
"We zijn in een dilemma terechtgekomen. De vraag voor mij is ook niet, hoelang moeten we blijven, maar hoe snel kunnen we weg. Ik blijf gewoon tegen de oorlog in Irak. De argumenten van de paus waren toentertijd dat het conflict uiteindelijk niet beheersbaar zou blijven. Ik denk dat nog steeds. Maar we mogen niet met de argumenten van toen de situatie van nu bekijken.

De Nederlandse troepen zijn zeker welkom in Irak. Driekwart van de kinderen en van de mensen op straat, wuift naar de Nederlandse militairen. De meerderheid van de bevolking staat achter hun aanwezigheid.

'Het Midden-Oosten spreekt met respect over de paus'


De Nederlanders creëren een stuk reële veiligheid. Onmiddellijk terugtrekken, zeg ik met de politiek, zou te snel zijn. Je laat dan een veiligheidsvacuüm achter, waar allerlei terroristische en criminele groeperingen inspringen. Zo worden er regelmatig auto's gekaapt op de wegen. Nederlandse patrouilles proberen dat te verhinderen. En er is geen politiemacht. Die zijn ze nog aan het opbouwen. We hebben een verantwoordelijkheid op ons genomen naar de bevolking toe. Die mensen kun je niet zomaar in de steek laten door uit Irak te vluchten. De Nederlandse aanwezigheid zal op verantwoorde wijze afgebouwd moeten worden."

Op welke termijn?

"We moeten daar niet te lang blijven. Nu de mogelijkheid zich voordoet dat troepen uit de Arabische wereld hun verantwoordelijkheid willen nemen, moeten we naar mijn mening die kans grijpen en onze taak zodra het kan overdragen. Westerse politieke en militaire inzet zal het probleem uiteindelijk niet kunnen oplossen.

Want ik zie ook nog niet onmiddellijk hoe het politieke traject in Irak tot een succes kan worden. Ik hoop dat men de creativiteit zal vinden er iets van te maken, want er zijn geen alternatieven op dit moment.

Ik vind ook dat Nederland elk moment de eigen positie moet kunnen heroverwegen. Ontwikkelt zich de situatie in een hoopvolle richting, waaraan wij een bijdrage kunnen leveren? Of zeggen we: het werkt niet en we komen te veel in de rol van een bezettingsmacht. Dan kunnen we beter vertrekken. Een keuze tussen twee kwaden.

Er ligt nog zoveel problematiek in Irak, tussen de diverse religieuze groeperingen onderling, met de Koerden, de olie en noem maar op. Ik vrees dat wij dit niet vanuit het Westen kunnen oplossen. Daarom moeten we op een bepaald moment onze taak beëindigd zien."

Maakt het nog verschil dat u daar als bisschop was?

Het Westen wordt in de islamitische wereld als immoreel en materialistisch gezien. Het opvallende is - dat heb ik ook in Irak gemerkt - dat het Westen niet over een kam wordt geschoren met het christendom. Dat willen terroristen wel: de botsing van de culturen, van de religies, maar er was naar mij toe een grote openheid. Ook bij de ayatollah Samawi, die ik heb ontmoet. Over de paus wordt in het hele Midden-Oosten met respect gesproken. Mijn gids in Ur zei spontaan: 'Laat die fantastisch oude man toch naar Ur komen.' Er is veel respect voor het feit dat de katholieke Kerk zich tegen de oorlog in Irak heeft uitgesproken en voor haar respectvolle houding naar de islamitische wereld. De Kerk is als enige in staat gebleken een brug naar die islamitische wereld te slaan."

U ging naar Irak om de Nederlandse troepen een hart onder de riem te steken. Had u daartoe, vanuit het perspectief van de militairen, niet beter een vrachtwagen met bier kunnen sturen?
"Nou, bier? Bier drinken ze daar niet. Ze worden nuchter gehouden. Dat is ook wel terecht. Maar aan voeding hebben die jongen echt alles wat nodig is. Dat moet natuurlijk ook. Van de Kerk wordt geen bier verwacht, maar wel dat we betrokken zijn bij het wel en wee van de Nederlandse militairen.

'We mogen niet met de argumenten van toen de situatie van nu bekijken.'


Ik ben drie dagen in Irak geweest en heb daar vier bases bezocht. De sfeer was heel hartelijk. Er is grote waardering voor de inzet van de geestelijke verzorgers. Ik heb met diverse groepen militairen gesproken en er waren ook mensen die mij persoonlijk aanspraken. Maar de omstandigheden waaronder onze militairen moeten werken, heb ik wel als vrij bar ervaren. Zij zijn daar inmiddels aan gewend. Maar als je zo overgeplant wordt van 15 graden naar 50 graden in de schaduw, en je met een scherfvest van 20 kilo iedere keer buiten het kamp komt en je slaapt in een container, dan is dat wel een beetje zwaar. Maar overal waar Nederlandse militairen langere tijd aanwezig zijn, probeer ik een keer te zijn, ook als dat niet zo comfortabel is."

Nederlandse militairen blijken dermate succesvol in hun optreden naar de bevolking toe, dat de Britten hebben gevraagd of wij hun provincie niet over willen nemen. Toch wil minister van Defensie Kamp Nederlandse eenheden bij toekomstige conflicten in een hoger geweldsspectrum inzetten. Kunnen we niet beter blijven doen waar we goed in zijn?
"Ik heb de indruk gekregen dat Nederlandse militairen in de contacten naar de bevolking en in de wat psychologische benadering van het geheel extra sterk zijn. Dat is hun grote kracht. Natuurlijk ben ik er niet blij mee als Nederlandse troepen in een toekomstig conflict in een hoger geweldsspectrum terechtkomen.

'De Kerk is als enige in staat gebleken een brug naar die islamitische wereld te slaan'


Maar als zich een extreme situatie voordoet, een bevolking wordt afgeslacht en je kunt dat alleen maar op die manier voorkomen, dan moet het maar. Dat is de gebrokenheid van onze wereld. Je moet de vrede tot het uiterste in stand proberen te houden. Maar als een klein kind op straat door volwassen mannen in elkaar geslagen wordt, dan moet je daar niet met een bord 'vrede' naast gaan staan. Dan grijp je in. Christus zegt, keer uw andere wang toe. Dat moeten we volop waar maken. Het is een aansporing voor eenieder, om tot het uiterste te incasseren, zonder terug te slaan. Alleen zo wordt de wereld beter. Kwaad met kwaad vergelden, geweld met geweld, dat werkt niet. Maar als er een verantwoordelijkheid voor een derde in het spel komt, dan wordt het een andere zaak. Zo heeft een staat ook het recht zijn burgers te verdedigen en niet over te leveren aan wreedheid. Je mag niet zeggen, ik zit hier goed, maar jij moet je andere wang maar toekeren."





--------------------------------------------------------------------------------
© 2004 Katholiek Nieuwsblad
Niets van deze uitgave mag opnieuw worden uitgegeven in welke vorm dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever

sjaen
11-07-04, 11:26
Wijze woorden.
:duim:

Iwan
11-07-04, 12:08
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4]Mgr.
De Nederlandse troepen zijn zeker welkom in Irak. Driekwart van de kinderen en van de mensen op straat, wuift naar de Nederlandse militairen. De meerderheid van de bevolking staat achter hun aanwezigheid.

Hoe weet hij dat de meerderheid van de bevolking staan achter de aanwezigheid van bezetter ??

sjaen
11-07-04, 12:30
Geplaatst door Iwan
Hoe weet hij dat de meerderheid van de bevolking staan achter de aanwezigheid van bezetter ??

Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij DAAR is geweest!! :rolleyes:

Iwan
11-07-04, 12:41
Geplaatst door Marsipulami
Mgr. Punt:'Soms is geweld geoorloofd'

De Nederlanders creëren een stuk reële veiligheid. Onmiddellijk terugtrekken, zeg ik met de politiek, zou te snel zijn. Je laat dan een veiligheidsvacuüm achter, waar allerlei terroristische en criminele groeperingen inspringen. Zo worden er regelmatig auto's gekaapt op de wegen. Nederlandse patrouilles proberen dat te verhinderen. En er is geen politiemacht. Die zijn ze nog aan het opbouwen. We hebben een verantwoordelijkheid op ons genomen naar de bevolking toe. Die mensen kun je niet zomaar in de steek laten door uit Irak te vluchten. De Nederlandse aanwezigheid zal op verantwoorde wijze afgebouwd moeten worden."

Misschiebn creeren de Nederlanders daar een stuk reele veiligheid voor zichzelf maar de bevolking worden elke dag onveiliger. Er wordt dagelijkse tientallen burgers vermoord en gemarteld...enz Opvalend dat de nederlandse tv geen aandacht heiraan besteed???

Iwan
11-07-04, 12:57
Geplaatst door sjaen
Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij DAAR is geweest!! :rolleyes:
Dit zegt me niets. Hij was daar zeker continu bewaakt en naar de veiligste plekken gebracht daarnaast heeft hij waarchijnlijk een paar irakezen die samen met nederlandse werken gesproken. Zo kan jij geen beeld krijgen over hoe de irakezen daar over nederlanders denken.

Iwan
11-07-04, 13:10
Geplaatst door Marsipulami
Mgr. Punt:'Soms is geweld geoorloofd'
"We moeten daar niet te lang blijven. Nu de mogelijkheid zich voordoet dat troepen uit de Arabische wereld hun verantwoordelijkheid willen nemen, moeten we naar mijn mening die kans grijpen en onze taak zodra het kan overdragen. Westerse politieke en militaire inzet zal het probleem uiteindelijk niet kunnen oplossen.

Weet hij dat meerderheid van arabisch bevolking tegen zijn om hun eigen leger daarheen te sturen. Het kan hem zeker niet schelen hoe de meerderheid in de arabisch wereld denken hun leiden doen toch amerika en EU van hun wordt verwacht anders lopen ze zelfde lot als Sadam. :fplet:
Amireka en haar bondgenoten moeten hun eigen troep zelf opruimen.

Iwan
11-07-04, 13:16
Geplaatst door Marsipulami
Mgr. Punt:'Soms is geweld geoorloofd'

Ik vind ook dat Nederland elk moment de eigen positie moet kunnen heroverwegen. Ontwikkelt zich de situatie in een hoopvolle richting, waaraan wij een bijdrage kunnen leveren? Of zeggen we: het werkt niet en we komen te veel in de rol van een bezettingsmacht. Dan kunnen we beter vertrekken. Een keuze tussen twee kwaden.

Uiteindelijk kies hij hoe het voor nederlanders goed uitkomt.

Julien
11-07-04, 13:44
Geplaatst door Iwan
Dit zegt me niets. Hij was daar zeker continu bewaakt en naar de veiligste plekken gebracht daarnaast heeft hij waarchijnlijk een paar irakezen die samen met nederlandse werken gesproken. Zo kan jij geen beeld krijgen over hoe de irakezen daar over nederlanders denken.

maar jij als burger van nederland dus helemaal niet. hij is trouwens niet de enige die dat beweert en al die mensen zijn wél in Irak geweest. Ik geloof ze wel als ze zeggen dat de meerderheid wil dat er troepen blijven. Je kan best de algemene stemming in het land achterhalen.