PDA

Bekijk Volledige Versie : Sharon: aanslag zondag door hof den haag



Mark
11-07-04, 14:31
Sharon wijst oordeel veiligheidsmuur van de hand

Uitgegeven: 11 juli 2004 09:07
Laatst gewijzigd: 11 juli 2004 14:11

TEL AVIV - In de Israëlische stad Tel Aviv is zondagochtend vlakbij het belangrijkste busstation een bom ontploft. De explosie kostte een vrouw het leven. Ten minste negentien personen raakten volgens de website van de krant Haaretz gewond. Een aantal van hen zou er ernstig aan toe zijn. Sharon schrijft de aanslag op rekening van het internationale hof in Den Haag.

Het was de eerste Palestijnse bomaanslag in Israël in bijna vier maanden. Het ging om een krachtig explosief, aldus de politie, dat was verstopt in struiken. Het werd tot ontploffing gebracht op het moment dat de bus optrok.

De verantwoordelijkheid voor de aanslag, die werd uitgevoerd tijdens de ochtendspits, is volgens de Israëlische radio opgeëist door de al-Aqsa Martelaren Brigades. Deze groepering is gelieerd aan de Fatah-beweging van de Palestijnse leider Arafat. Het zou een vergelding zijn voor de Israëlische "moord'' op twee leiders van de Brigades en de dood van andere Palestijnen eerder dit jaar.

Hof

Afgelopen vrijdag sprak het hof in Den Haag een veroordeling uit over de Israëlische veiligheidsmuur. Sharon heeft laten weten Israël het oordeel van het Internationaal Gerechtshof (ICJ) over de veiligheidsbarrière rond de Westelijke Jordaanoever resoluut van de hand wijst.

"Ik wil duidelijk maken dat de staat Israël de uitspraak absoluut verwerpt'', aldus Sharon in zijn eerste reactie op het oordeel. De regeringsleider noemde de beslissing van het hof in Den Haag "eenzijdig en politiek gemotiveerd.''

De Palestijnse bomaanslag in Tel Aviv, was de eerste aanval die werd uitgevoerd "onder de bescherming van de uitspraak'', aldus de Israëlische premier tijdens de opening van de zondagse kabinetszitting.

Het niet-bindende oordeel van het ICJ "negeert compleet de reden voor het bouwen van het veiligheidshek - dat is het moorddadige Palestijnse terrorisme'', stelde Sharon. Hij noemde de uitspraak een "slag in het gezicht'' van het wereldwijde gevecht tegen terreur. Doorgaan met de bouw van de barrière is volgens Sharon "de meest redelijke maatregelen tegen dit criminele terrorisme.''

Annan

VN-secretaris-generaal Kofi Annan suggereerde zondag dat Israël het oordeel van het ICJ moet volgen. "Ik denk dat het besluit van het hof duidelijk is'', aldus Annan in de Thaise hoofdstad Bangkok, waar hij later op de dag een internationale aids-conferentie zal toespreken.

De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties stemt hoogstwaarschijnlijk donderdag over een ontwerpresolutie die Israël veroordeelt voor de bouw van de veiligheidsbarrière. De verwachting is dat in navolging van het Internationaal Gerechtshof een meerderheid van de vergadering de 'muur' zal veroordelen als een overtreding van het internationaal recht.

Verkiezingen VS

De Palestijnen streven niet langer naar een snelle uitspraak van de VN-Veiligheidsraad over de veiligheidsbarrière rond de Westelijke Jordaanoever. De Palestijnse Autoriteit wil een beslissing over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van november heentillen, zo hebben ministers zondag gezegd.

"We besloten dat het nu niet wijs is om naar de Veiligheidsraad te gaan, omdat we de Amerikanen niet willen ophitsen, vooral niet tijdens de verkiezingscampagne'', aldus een bewindsman na een kabinetsbijeenkomst die werd voorgezeten door de Palestijnse leider Yasser Arafat. De kans voor een succes leek voor de Palestijnen al klein. De Verenigde Staten hadden al laten weten elke veroordelende resolutie met een veto te zullen blokkeren.

De anonieme Palestijnse bewindsman zei dat de Palestijnen de zaak wel zullen voorleggen aan de Algemene Vergadering van de volkerenbond. De Algemene Vergadering stemt hoogstwaarschijnlijk donderdag al over een ontwerpresolutie die Israël veroordeelt voor de bouw van de veiligheidsbarrière. De verwachting is dat in navolging van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag een meerderheid van de vergadering de 'muur' zal veroordelen als een overtreding van het internationaal recht.

Volgens de Israëlische krant Haaretz van zondag is Israël bij de volkerenorganisatie een diplomatiek offensief begonnen dat de schade voor de joodse staat moet beperken. De Israëlische regering lijkt ervan overtuigd dat de resolutie, die door Arabische landen zal worden ingediend, wordt aangenomen. Het streven is er dan ook vooral op gericht om Westerse landen, en dan vooral de Europese Unie, zover te krijgen dat ze zich van stemming onthouden of tegenstemmen.

Volgens diplomatieke bronnen van Haaretz zullen de EU-landen zich van stemming onthouden omdat het blok, waaraan Nederland momenteel leiding geeft, geen eensgezind Europees standpunt kan formuleren.

Is@@c
11-07-04, 14:36
Het lijkt erop dat Israel alleen nog de volledige steun van Amerika heeft.
Dat lijkt me geen prettig gevoel voor een land.

850
11-07-04, 14:47
Geplaatst door Is@@c
Het lijkt erop dat Israel alleen nog de volledige steun van Amerika heeft.
Dat lijkt me geen prettig gevoel voor een land.

Zeker niet als je bedenkt dat Amerika door zo'n beetje alles en iedereen uitgekotst wordt......

Sarit
11-07-04, 15:10
Het lijkt wel of de uitspraak van het hof de terroristen een soort vrijblief lijkt te geven. :moe:

assassijn
11-07-04, 15:37
Wel heel erg toevallig dat dit nu juist gebeurd na de uitspraak van het ICJ.
Begint een beetje voorspelbaar te worden.:moe:

Een weetje:het merendeel van de aanslagen waarbij bussen en busstations waren betrokken,tonen allemaal hetzelfde scenario,namelijk een persoon die de bus inloopt en het explosief tot ontploffing brengt,of dit doet bij de bushalte............bommen in struiken verstoppen wijkt totaal af van dit scenario en kan volgens mij alleen maar wijzen naar een actie van ........

Het verleden toont ons dat sommige mensen er niet voor terugdeinzen om aanslagen te plegen op hun eigen volk...dit alles in het kader van het verwezenlijken van een hoger doel.

Sarit
11-07-04, 15:46
Geplaatst door assassijn

Het verleden toont ons dat sommige mensen er niet voor terugdeinzen om aanslagen te plegen op hun eigen volk...dit alles in het kader van het verwezenlijken van een hoger doel.

Ik denk het niet hoor.
:slaap:

S@deeQ.
11-07-04, 15:48
Geplaatst door Sarit
Ik denk het niet hoor.
:slaap:

ik weet niet hoor

maar schijnt dat sommige zionisten niet te beroerd waren om voor hitler te werken en hun eigen broeders en zusters op de treinen hebben gezet. :jumping:

Sarit
11-07-04, 16:07
Geplaatst door S@deeQ.
ik weet niet hoor

maar schijnt dat sommige zionisten niet te beroerd waren om voor hitler te werken en hun eigen broeders en zusters op de treinen hebben gezet. :jumping:

Schijnt... je weet dus niets zeker?

Je probeert op die manier gewoon voor je zelf goed te praten wat er gebeurt is.......... want je arabische broeders in israel hebben het dus niet gedaan he. :duits:

nwanku kanu
11-07-04, 16:17
yahwa akbar :maf:

Zwarte Schaap
11-07-04, 16:25
Geplaatst door nwanku kanu
yahwa akbar :maf:

Volgens mij staat er onder haar naam jahoed akbar=De joden zijn de grootste.

ZbaqZbaq
11-07-04, 16:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij staat er onder haar naam jahoed akbar=De joden zijn de grootste.

jehova niet joden

nwanku kanu
11-07-04, 16:39
ja klopt :maf:

nwanku kanu
11-07-04, 16:41
nee klopt niet :maf:

Sarit
11-07-04, 16:59
Er staat JaHWeH Akbar ! :duim:

assassijn
11-07-04, 17:07
Geplaatst door Sarit
Schijnt... je weet dus niets zeker?

Je probeert op die manier gewoon voor je zelf goed te praten wat er gebeurt is.......... want je arabische broeders in israel hebben het dus niet gedaan he. :duits:

Inderdaad,het verwezenlijken van een hoger doel voor alles en iedereen.Dr. Rudolf Kastner (een zionistische leider,en was trouwens niet de enige zionist die samenwerkte met de nazi's)maakte toedertijd afspraken met Adolf Eichman,Volgens die afspraken stemde Eichman er mee in dat enkele duizenden prominente joden en leden van zionistische jeugdbewegingen naar Palestina mochten vertrekken. In ruil voor hun vlucht was Kastner echter bereid om mee te werken aan de deportatie van meer dan 800.000 joden naar de vernietigingskampen. Zij werden in tegenstelling tot joden uit andere landen niet per trein getransporteerd, maar moesten lopen. Menig Hongaarse jood sneuvelde tijdens deze tocht voordat de kampen goed en wel bereikt werden. Deze 'dodenmarsen' waren zo verschrikkelijk dat zelfs Auschwitzcommandant Rudolf Höss het niet aan kon zien en hij was toch wel wat gewend.

Raad je ook aan om te googelen op de woorden Madagascar,zionisten en nazi......samenwerking was er wel degelijk.
En wie dit ontkent moet z'n kop maar eens uit het zand halen.

Het verwezenlijken van een hoger doel gaat bij de zionisten boven alles

850
11-07-04, 17:09
Geplaatst door Sarit
Er staat JaHWeH Akbar ! :duim:

Ben je Rastafari?

Sarit
11-07-04, 17:46
Geplaatst door 850
Ben je Rastafari?

Nope.












Pssssssst...
'k ben Jehoedi
:tover:

assassijn
11-07-04, 17:52
Geplaatst door Sarit
Nope.












Pssssssst...
'k ben Jehoedi
:tover:

Shalom/Salaam,

Pas maar op dat Ronny Maffethaniel of een van de zijnen dit leest...........of je nu joods bent of niet,pssssssssssst en het woord jood kan wel eens duiden op antisemitisme :wink:

Sarit
11-07-04, 19:44
Geplaatst door assassijn
Shalom/Salaam,

Pas maar op dat Ronny Maffethaniel of een van de zijnen dit leest...........of je nu joods bent of niet,pssssssssssst en het woord jood kan wel eens duiden op antisemitisme :wink:


:lol: k 'zal op mijn tellen passen!

850
11-07-04, 19:52
Geplaatst door Sarit
Nope.

Pssssssst...
'k ben Jehoedi
:tover:

Ooh.....
Dan heb je in iedergeval wel het een en ander gemeen met rastafari

Al Sawt
12-07-04, 01:42
Geplaatst door assassijn
Inderdaad,het verwezenlijken van een hoger doel voor alles en iedereen.Dr. Rudolf Kastner (een zionistische leider,en was trouwens niet de enige zionist die samenwerkte met de nazi's)maakte toedertijd afspraken met Adolf Eichman,Volgens die afspraken stemde Eichman er mee in dat enkele duizenden prominente joden en leden van zionistische jeugdbewegingen naar Palestina mochten vertrekken. In ruil voor hun vlucht was Kastner echter bereid om mee te werken aan de deportatie van meer dan 800.000 joden naar de vernietigingskampen. Zij werden in tegenstelling tot joden uit andere landen niet per trein getransporteerd, maar moesten lopen. Menig Hongaarse jood sneuvelde tijdens deze tocht voordat de kampen goed en wel bereikt werden. Deze 'dodenmarsen' waren zo verschrikkelijk dat zelfs Auschwitzcommandant Rudolf Höss het niet aan kon zien en hij was toch wel wat gewend.

Raad je ook aan om te googelen op de woorden Madagascar,zionisten en nazi......samenwerking was er wel degelijk.
En wie dit ontkent moet z'n kop maar eens uit het zand halen.

Het verwezenlijken van een hoger doel gaat bij de zionisten boven alles Dan heb je de zogenaamde Havara akkoorden.

Waarin Nazi-Duitsland en Zionistische leiders in Palestina, afspraak maakten om samen te werken.

En dat terwijl de ovens van Auswitchz begonnen te branden.

Al Sawt
12-07-04, 01:43
Geplaatst door Sarit
Nope.












Pssssssst...
'k ben Jehoedi
:tover: Dus een zogenaamde Semiet?

Sarit
12-07-04, 08:58
Geplaatst door Al Sawt
Dus een zogenaamde Semiet?

ja

Mark
12-07-04, 09:15
Geplaatst door Sarit
Het lijkt wel of de uitspraak van het hof de terroristen een soort vrijblief lijkt te geven. :moe:

waarom?

nard
12-07-04, 10:12
Ze hebben al jaren zonder enige vorm van veroordeling door de VN of door het internationale hof aanslagen kunnen plegen. Het enige dat ik mij kan herinneren is dat Kofi Annan een paar keer een lauw-afkeurende reactie vertoonde bij bepaalde grote aanslagen, maar verder ging t nooit.

Terwijl daarentegen Israel al jarenlang hele vrachten met veroordelende resoluties en nu die veroordeling van het hof over zich heen heeft gekregen.
In de activiteiten van de VN is Israel altijd al de gebeten hond geweest.

Iedereen, en zeker de terreur, weet nu dat als er met deze veroordeling nog een stapje verder is gedaan door de internationale gemeenschap tegen Israel, dat veroordelingen van aanslagen nu helemaal beperkt zullen blijven tot wat halfzacht politiek gebabbel.
Om de schijn van objectiviteit nog in leven te houden.

De hele wereld weet inmiddels dat de VN en zélfs (!!) het internationale strafhof objectiviteit t.a.v. het Midden-Oosten niet hoog in t vaandel heeft staan.
Zelfs de schijn van neutraliteit is op sterven na dood.

En zo zou je deze veroordeling van Israel dus inderdaad politiek gezien heel goed kunnen beschouwen als een legitimatie voor terreur.
Vandaar de zeer begrijpelijke reactie van Sharon; deze aanslag is uitgevoerd onder de vlag van de VN.
En dus evenzeer begrijpelijk dat hij de uitspraken van de VN en van het strafhof niet bepaald serieus neemt. De geschiedenis leert nou eenmaal dat deze organen de veiligheid en het voortbestaan van Israel niet als prioriteit nummer 1. op de agenda hebben staan.

(NB. vandaar dat in deze context het bezoek van ElBaradei van het IAIE aan Israel ook gewoon een goeie international mop is .....)

Mark
12-07-04, 10:15
Geplaatst door nard
Ze hebben al jaren zonder enige vorm van veroordeling door de VN of door het internationale hof aanslagen kunnen plegen. Het enige dat ik mij kan herinneren is dat Kofi Annan een paar keer een lauw-afkeurende reactie vertoonde bij bepaalde grote aanslagen, maar verder ging t nooit.

Terwijl daarentegen Israel al jarenlang hele vrachten met veroordelende resoluties en nu die veroordeling van het hof over zich heen heeft gekregen.
In de activiteiten van de VN is Israel altijd al de gebeten hond geweest.

Iedereen, en zeker de terreur, weet nu dat als er met deze veroordeling nog een stapje verder is gedaan door de internationale gemeenschap tegen Israel, dat veroordelingen van aanslagen nu helemaal beperkt zullen blijven tot wat halfzacht politiek gebabbel.
Om de schijn van objectiviteit nog in leven te houden.

De hele wereld weet inmiddels dat de VN en zélfs (!!) het internationale strafhof objectiviteit t.a.v. het Midden-Oosten niet hoog in t vaandel heeft staan.
Zelfs de schijn van neutraliteit is op sterven na dood.

En zo zou je deze veroordeling van Israel dus inderdaad politiek gezien heel goed kunnen beschouwen als een legitimatie voor terreur.
Vandaar de zeer begrijpelijke reactie van Sharon; deze aanslag is uitgevoerd onder de vlag van de VN.
En dus evenzeer begrijpelijk dat hij de uitspraken van de VN en van het strafhof niet bepaald serieus neemt. De geschiedenis leert nou eenmaal dat deze organen de veiligheid en het voortbestaan van Israel niet als prioriteit nummer 1. op de agenda hebben staan.

(NB. vandaar dat in deze context het bezoek van ElBaradei van het IAIE aan Israel ook gewoon een goeie international mop is .....)

wat een onzin, dus elke kritiek op de politiek van Sharon is in feite een vrijbrief voor terrorisme en degene die die kritiek uit is dan verantwoordelijk

De aanslag is uitgevoerd onder de vlag van de VN, sorry maar hoe maak je jezelf onsterfelijk belachelijk...

nard
12-07-04, 10:20
Geplaatst door Mark
wat een onzin, dus elke kritiek op de politiek van Sharon is in feite een vrijbrief voor terrorisme en degene die die kritiek uit is dan verantwoordelijk

De aanslag is uitgevoerd onder de vlag van de VN, sorry maar hoe maak je jezelf onsterfelijk belachelijk...

Juridisch klopt er geen barst van, heb je gelijk in.
Maar politiek, in het kader van de geschiedenis, gaat er wel een bepaalde legitimatie vanuit, denk ik.

Mark
12-07-04, 10:23
Geplaatst door nard
Juridisch klopt er geen barst van, heb je gelijk in.
Maar politiek, in het kader van de geschiedenis, gaat er wel een bepaalde legitimatie vanuit, denk ik.

Ik zie absoluut niet in hoe het afkeuren van een de bouw van een muur met een zeer omstreden route zou legitimeren dat onschuldige burgers worden opgeblazen?

nard
12-07-04, 10:34
Geplaatst door Mark
Ik zie absoluut niet in hoe het afkeuren van een de bouw van een muur met een zeer omstreden route zou legitimeren dat onschuldige burgers worden opgeblazen?

Nee, maar jij ziet er waarschijnlijk sowieso het nut niet van in om onschuldige burgers op te blazen.

Wat ik bedoel te zeggen:
1. Aanslagen vonden al plaats
2. zijn nooit of zelden écht veroordeeld, lijkt me een lekkere omstandigheid voor terroristen(-groepen).
3. het (wan-)gedrag van Israel wordt voortdurend veroordeeld.
4. nu een juridische veroordeling
5. Dus al met al is er al een situatie die niet in balans is. Als je terrorist bent die je met name tegen Israel richt vanwege (o.a.) die veiligheidsmuur, kan je nu heel makkelijk gestimuleerd voelen door het feit dat de "gehele" internationale gemeenschap achter je staat.

Het is hetzelfde als een twee broertjes, waarvan de één altijd op zijn mieter krijgt van vader en de ander zelden. Alleen als het niet anders kan omdat het er dan wel héél dik boven opligt, zodat je er praat van krijgt, dus voor de vorm.
Waarom? Niemand ka'n't precies duiden. Waarschijnlijk ligt de ene zoon wat beter bij vaders dan de andere. Persoonlijkheden die beter passen. Wie zal't zeggen?
Maar één ding is zeker: Pa is zijn gezag en respect op een gegeven moment finaal kwijt. En begrijpelijk. Misschien niet altijd terecht.

Op een gegeven moment dat de ene (de gebeten hond) groot genoeg zijn, of inmiddels zover geduwd zijn, dat hij zegt: "Pa, je zakt maar in mekaar. Mijn respect ben je kwijt, dus dat kan je vergeten, ik naai mijn eigen naad wel. Iedere keer als broerlief mij te na komt, hak ik'm gewoon in mekaar. Ongeacht jouw sancties.".

En het andere broertje, want daar ging t eigenlijk over, zal iedere ruimte die hij krijgt benutten. Iedere keer als zijn broer op zijn mieter krijgt (terecht of onterecht, maar wel zo dat hij eigenlijk ook straf verdiend had) lacht hij zich rot. En gaat vervolgens lekker verder met waar hij mee bezig was. Iedere keer dat hij geen sancties ontmoet, is voor hem een positieve stimulans om vooral verder te gaan, nog verder, met zijn gedrag. Afwijkend gedrag wordt niet negatief beloond, nee, juist zelfs gestimuleerd.

Dat bedoel ik met legitimatie van aanslagen.

Mark
12-07-04, 10:48
Geplaatst door nard
Nee, maar jij ziet er waarschijnlijk sowieso het nut niet van in om onschuldige burgers op te blazen.

Wat ik bedoel te zeggen:
1. Aanslagen vonden al plaats
2. zijn nooit of zelden écht veroordeeld, lijkt me een lekkere omstandigheid voor terroristen(-groepen).
3. het (wan-)gedrag van Israel wordt voortdurend veroordeeld.
4. nu een juridische veroordeling
5. Dus al met al is er al een situatie die niet in balans is. Als je terrorist bent die je met name tegen Israel richt vanwege (o.a.) die veiligheidsmuur, kan je nu heel makkelijk gestimuleerd voelen door het feit dat de "gehele" internationale gemeenschap achter je staat.

Het is hetzelfde als een twee broertjes, waarvan de één altijd op zijn mieter krijgt van vader en de ander zelden. Alleen als het niet anders kan omdat het er dan wel héél dik boven opligt, zodat je er praat van krijgt, dus voor de vorm.
Waarom? Niemand ka'n't precies duiden. Waarschijnlijk ligt de ene zoon wat beter bij vaders dan de andere. Persoonlijkheden die beter passen. Wie zal't zeggen?
Maar één ding is zeker: Pa is zijn gezag en respect op een gegeven moment finaal kwijt. En begrijpelijk. Misschien niet altijd terecht.

Op een gegeven moment dat de ene (de gebeten hond) groot genoeg zijn, of inmiddels zover geduwd zijn, dat hij zegt: "Pa, je zakt maar in mekaar. Mijn respect ben je kwijt, dus dat kan je vergeten, ik naai mijn eigen naad wel. Iedere keer als broerlief mij te na komt, hak ik'm gewoon in mekaar. Ongeacht jouw sancties.".

En het andere broertje, want daar ging t eigenlijk over, zal iedere ruimte die hij krijgt benutten. Iedere keer als zijn broer op zijn mieter krijgt (terecht of onterecht, maar wel zo dat hij eigenlijk ook straf verdiend had) lacht hij zich rot. En gaat vervolgens lekker verder met waar hij mee bezig was. Iedere keer dat hij geen sancties ontmoet, is voor hem een positieve stimulans om vooral verder te gaan, nog verder, met zijn gedrag. Afwijkend gedrag wordt niet negatief beloond, nee, juist zelfs gestimuleerd.

Dat bedoel ik met legitimatie van aanslagen.

Ik vind het vergezocht, volgens mij heeft de VN aanslagen tegen burgers nooit goedgepraat. Daarnaast worden andere landen (ook islamitische landen) ook door de VN veroordeeld (zie het embargo tegen Irak). Het wangedrag van Israel wordt meestal niet veroordeeld vanwege veto's.

De juridische veroordeling betreft de muur en niet de aanslagen tegen burgers. Iedereen begrijpt het wel als Israel zich beschermt tegen aanslagen maar er zijn grenzen, je kunt niet alles doen onder het mom van veiligheid.

iedereen staat achter de VN als zijn vijand wordt veroordeeld en gaat vervolgens huilen als ze zelf kritisch bekeken worden.