PDA

Bekijk Volledige Versie : In Spanje moeten imams in het Spaans preken (Spaanse regering)



Marsipulami
12-07-04, 13:42
In Spanje moeten imams in het Spaans preken (Spaanse regering) (13:42)

(Belga) De Spaanse regering wil dat de imams in Spanje hun preken in het Spaans houden en niet in het Arabisch. Dat heeft El Mundo maandag gemeld. "Wij willen dat alle preken in het Spaans gehouden worden omdat we in Spanje zijn en de moskeeën een plaats van integratie moeten zijn en niet van separatisme", aldus Mercedes Rico, verantwoordelijk voor religieuze zaken.

De Spaanse regering is van plan subsidies vrij te maken voor Spaanse cursussen voor imams. De taalcursussen maken deel uit van een plan van de regering om de islam te integreren door imams te laten registreren, hen voordelen te bieden in de sociale zekerheid en de islam te onderwijzen in staatsscholen. De regering wil meer controle krijgen op de moskeeën, waarvan er veel verdacht worden van het verspreiden van extremistische visies. Er wonen zo'n half miljoen moslims in Spanje. (LAN)

taouanza
12-07-04, 13:43
:duim:

Ik wil dat ze ook hier in Nederland in het Spaans preken.:student:

Mark
12-07-04, 13:44
Spaans is makkelijk:

"Muertos a los non-religiosos" :student:

Marsipulami
12-07-04, 13:49
Men kan het beter organiseren zoals in de meeste rechtzinnige moslimlanden. Daar zijn het de ministeries van religieuze affaires die de preken opstellen dewelke worden voorgelezen tijdens het vrijdaggebed (tot meerder eer en glorie van de lokale dictator).

Bofko
12-07-04, 13:52
Dos cerveza

sienia
12-07-04, 13:53
In het Nederlands zou ik ook niet vervelend vinden. Niet dat ik regelmatig in de moskee ben, maar als ik er ben dan moet ik eerst het Arabisch oppoetsen.

En het hoeft natuurlijk ook niet het een of het ander te zijn.

Vaya con dios.

taouanza
12-07-04, 13:54
Geplaatst door Marsipulami
Men kan het beter organiseren zoals in de meeste rechtzinnige moslimlanden. Daar zijn het de ministeries van religieuze affaires die de preken opstellen dewelke worden voorgelezen tijdens het vrijdaggebed (tot meerder eer en glorie van de lokale dictator ).



Prima zolang het maar in het Spaans gebeurd.:duim:

Mill
12-07-04, 14:48
Schandalige maatregel. Als ik dat wil mag ik een clubje oprichten en op een vaste dag in de week in ons clubhuis in het Swahili met m'n clubgenoten praten over klopgeesten. Waarom zouden mensen die in hun clubhuis in het Arabisch over onzichtbare opperwezens willen praten dat niet mogen? Wat dat betreft lijken die nieuw-rechtse mongolen en het moslimfascisme inderdaad meer op elkaar dan ze zullen toegeven. Dat pakt maar individuele vrijheden af alsof het niets is. :jammer: Dit is rechtsomkeert richting Franco voor Spanje.

taouanza
12-07-04, 14:54
Geplaatst door Mill
Schandalige maatregel. Als ik dat wil mag ik een clubje oprichten en op een vaste dag in de week in ons clubhuis in het Swahili met m'n clubgenoten praten over klopgeesten. Waarom zouden mensen die in hun clubhuis in het Arabisch over onzichtbare opperwezens willen praten dat niet mogen? Wat dat betreft lijken die nieuw-rechtse mongolen en het moslimfascisme inderdaad meer op elkaar dan ze zullen toegeven. Dat pakt maar individuele vrijheden af alsof het niets is. :jammer: Dit is rechtsomkeert richting Franco voor Spanje.

Maar zou het niet handig zijn als je voodooclubje ook daadwerkelijk Swahili spreekt?

Mark
12-07-04, 14:55
Geplaatst door taouanza
Maar zou het niet handig zijn als je voodooclubje ook daadwerkelijk Swahili spreekt?

Dat moeten ze maar leren, bij vertalingen gaat de essentie toch echt verloren :)

Mill
12-07-04, 14:58
Geplaatst door taouanza
Maar zou het niet handig zijn als je voodooclubje ook daadwerkelijk Swahili spreekt?

Daar heeft de overheid niets mee te maken. Ook al wil een club mensen elke avond in een clubhuis gaan zitten om te luisteren naar iemand die een verhaal houdt dat niemand kan verstaan, wat heeft de staat daar z'n neus in te steken? Burgers moeten juist worden beschermd tegen overheidsbemoeienis.

ZbaqZbaq
12-07-04, 15:06
hehehehehe....de spaanse regering heeft zeker niet geleerd van de ervaringen van NL.

Een tijd geleden riepen lieden hier ook dat er NL's in de moskeen gesproken moest worden tijdens de vrijdagspreek. M. Cheppih deed een poging in een moskee in R'dam....


De moskee was nog nooit zo vol geweest :D :D sindsdien heb ik eigenlijk geen serieuze oproepen meer gehoord om NL's in de moskee te spreken.

Mill
12-07-04, 15:09
Geplaatst door ZbaqZbaq
hehehehehe....de spaanse regering heeft zeker niet geleerd van de ervaringen van NL.

Een tijd geleden riepen lieden hier ook dat er NL's in de moskeen gesproken moest worden tijdens de vrijdagspreek. M. Cheppih deed een poging in een moskee in R'dam....


De moskee was nog nooit zo vol geweest :D :D sindsdien heb ik eigenlijk geen serieuze oproepen meer gehoord om NL's in de moskee te spreken.

Cheppih had helemaal niet moeten toegeven aan die onzin. Je mag verdorie in je eigen tijd toch zelf weten wat voor taal je spreekt?

Wat heb je trouwens een lame sig zeg. Je identificeren met Tony Montana, dat deed ik ook toen ik 15 was...