PDA

Bekijk Volledige Versie : Mabel Wisse Smit laakt Amerikanen



Simon
12-07-04, 14:49
Mabel Wisse Smit laakt Amerikanen

Uitgegeven: 12 juli 2004 13:33
Laatst gewijzigd: 12 juli 2004 15:03

BANGKOK - Mabel Wisse Smit, de vrouw van prins Johan Friso, heeft maandag op de internationale aids-conferentie in Bangkok kritiek op de Verenigde Staten geuit. Als afgevaardigde van de particuliere hulporganisatie Open Society Institute van George Soros uitte zij haar twijfels over de Amerikaanse aanpak van het aids-probleem.

De Amerikaanse benadering, die vooral gericht is op onthouding, lijkt "meer door ideologie gedicteerd, dan gebaseerd op een evaluatie van de situatie ter plekke", verklaarde ze tegen journalisten. Onthouding is voor veel Afrikaanse meisjes geen optie, omdat zij worden gedwongen tot seks, aldus Wisse Smit. Ook zei ze dat veel Afrikaanse vrouwen worden besmet omdat hun mannen het niet zo nauw nemen met de huwelijkse trouw.

bron: nu.nl

lennart
12-07-04, 15:16
Nou dit lijkt me duidelijk, Mabel haat Amerika om hun vrijheid.

Is@@c
12-07-04, 15:22
Geplaatst door lennart
Nou dit lijkt me duidelijk, Mabel haat Amerika om hun vrijheid.

Wat heb jij toch tegen dat gangsterliefje?

mulan
12-07-04, 15:26
Geplaatst door Is@@c
Wat heb jij toch tegen dat gangsterliefje?

Ze heeft wel lelijke tanden :hardlach:

lennart
12-07-04, 15:30
Geplaatst door Is@@c
Wat heb jij toch tegen dat gangsterliefje?

Wat laat jou dat denken?

Ik zeg slechts dat dit duidelijk maakt dat Mabel Amerika haat om hun vrijheid. Amerika heeft al het recht om hun geld op hun manier uit te geven. Dat Mabel het laakbaar vind de VS geld uitgeeft aan een manier van AIDS preventie waar Mabel zich niets bij kan voorstellen is niet de schuld van Amerika. De VS doen tenminste nog iets, de Europeanen doen niets. Ze weigeren geld uit te geven en ze weigeren patentwetgeving te veranderen.

Is@@c
12-07-04, 15:35
Geplaatst door lennart
Wat laat jou dat denken?


Omdat ze vaker een rol speelt in jouw complottheorieen. :D

lennart
12-07-04, 15:38
Geplaatst door Is@@c
Omdat ze vaker een rol speelt in jouw complottheorieen. :D

Wie zegt dat ik iets tegen mensen heb, die een rol spelen in het organiseren van de NWO?

Is@@c
12-07-04, 16:17
Geplaatst door lennart
Wie zegt dat ik iets tegen mensen heb, die een rol spelen in het organiseren van de NWO?

Jij verdenkt haar toch van wapenhandel in het voormalige Joegoslavie?

lennart
12-07-04, 16:26
Geplaatst door Is@@c
Jij verdenkt haar toch van wapenhandel in het voormalige Joegoslavie?

Verdenken? Ze heeft zich uitgesproken voor militaire steun aan de Bosnische moslims en ging om (heeft geneukt) met iemand die wapenhandel heeft bedreven.

Simon
12-07-04, 17:25
Geplaatst door lennart
De VS doen tenminste nog iets, de Europeanen doen niets. Ze weigeren geld uit te geven en ze weigeren patentwetgeving te veranderen.

Klopt niks van. UNAIDS is de grootste organisatie ter wereld in HIV/AIDS bestrijding en de bijdrage van nederland aan die organisatie is alleen al ruim twee keer zo groot als die van de VS. Terwijl de VS toch echt wel wat meer inwoners heeft:

Ranking Core 2003

RANKING OF GOVERNMENTS' TOTAL CORE CONTRIBUTIONS 2003

Rank
Country
Core Contributions 2003 (in US$)

1
Netherlands
41,725,267

2
United States of America
17,890,000

3
Norway
13,877,802

4
Sweden
7,244,222

5
United Kingdom
4,935,300

6
Japan
4,808,245

7
Canada
3,673,441

8
Denmark
3,623,188

9
Finland
3,456,221

10
Belgium
3,205,444

11
Switzerland
3,030,303

12
Ireland
2,874,133

13
Italy
1,651,473

14
Germany
1,421,174

15
Australia
1,237,878

16
New Zealand
712,971

17
Luxembourg
704,090

18
France
524,146

19
Russian Federation
500,000

20
Switzerland (Canton de Genève)
351,145

21
Spain
339,331

22
Belgium (Flanders)
333,928

23
Portugal
150,000

24
Austria
124,834

25
China
100,000

26
Brazil
50,000

27
Thailand
49,975

28
Poland
40,000

29
Andorra
14,432

30
Monaco
10,000

31
Liechtenstein
7,692

TOTAL
118,666,635

Simon
12-07-04, 17:28
Verder heeft Mabel Wisse Smit uiteraard het recht om kritiek te leveren als ze de benadering van de VS niet effectief vindt.

lennart
12-07-04, 17:44
Geplaatst door Simon
Verder heeft Mabel Wisse Smit uiteraard het recht om kritiek te leveren als ze de benadering van de VS niet effectief vindt.


Beste Simon: De VS hebben onder Bush een miljarden plan aangekondigd dat het UNAIDS fonds direct een kleingewicht heeft gemaakt. De reden dat de VS geen geld aan het UNAIDS fonds geven is omdat ze het niet eens zijn met de strategie van de VN.

Mabel geeft de VS ervan langs omdat zij (heelveel) geld uitgeven aan een programma dat AIDS kan voorkomen, maar waar Mabel niet in gelooft. Dat geeft dus duidelijk aan dat Mabel de VS haat om hun vrijheid (om geld uit te geven aan een programma waar de Amerikanen in geloven).

Verder vind ik het opmerkelijk dat Mabel de EU niet laakbaar vindt. Immers ook de EU doet geen fluit om de bestrijding van AIDS.

Is@@c
12-07-04, 17:59
Geplaatst door lennart
Beste Simon: De VS hebben onder Bush een miljarden plan aangekondigd dat het UNAIDS fonds direct een kleingewicht heeft gemaakt. De reden dat de VS geen geld aan het UNAIDS fonds geven is omdat ze het niet eens zijn met de strategie van de VN.

Mabel geeft de VS ervan langs omdat zij (heelveel) geld uitgeven aan een programma dat AIDS kan voorkomen, maar waar Mabel niet in gelooft. Dat geeft dus duidelijk aan dat Mabel de VS haat om hun vrijheid (om geld uit te geven aan een programma waar de Amerikanen in geloven).

Verder vind ik het opmerkelijk dat Mabel de EU niet laakbaar vindt. Immers ook de EU doet geen fluit om de bestrijding van AIDS.

Lennart die opkomt voor de VS. :jammer:

Het moet niet veel gekker worden. :hihi:

Simon
12-07-04, 18:55
Geplaatst door lennart
Beste Simon: De VS hebben onder Bush een miljarden plan aangekondigd dat het UNAIDS fonds direct een kleingewicht heeft gemaakt. De reden dat de VS geen geld aan het UNAIDS fonds geven is omdat ze het niet eens zijn met de strategie van de VN.

Mabel geeft de VS ervan langs omdat zij (heelveel) geld uitgeven aan een programma dat AIDS kan voorkomen, maar waar Mabel niet in gelooft. Dat geeft dus duidelijk aan dat Mabel de VS haat om hun vrijheid (om geld uit te geven aan een programma waar de Amerikanen in geloven).

Verder vind ik het opmerkelijk dat Mabel de EU niet laakbaar vindt. Immers ook de EU doet geen fluit om de bestrijding van AIDS.

Een plan? Ja we kennen wel meer van die plannen zoals het opbouwplan van de VS voor Irak. Daar is ook nog maar een fractie van uitgegeven. Dus je opmerking dat de VS wel geld geeft en de EU niet slaat in ieder geval al nergens op. Dat moet dus nog gaan gebeuren.
Dat de aanpak van de VS AIDS kan voorkomen ... waar baseer je dat op als de meeste experts het tegendeel beweren? Je kan nu eenmaal niet de cultuur in een land veranderen vanuit jouw arrogante visie op hetgeen juist is voor anderen (zoals onthouding). Dus ik vind de opmerkingen van Mabel volkomen terecht.
En dat de EU wél het nodige aan HIV/AIDS doet had ik al aangetoond.

lennart
12-07-04, 19:21
Geplaatst door Simon
Een plan? Ja we kennen wel meer van die plannen zoals het opbouwplan van de VS voor Irak. Daar is ook nog maar een fractie van uitgegeven. Dus je opmerking dat de VS wel geld geeft en de EU niet slaat in ieder geval al nergens op. Dat moet dus nog gaan gebeuren.

Daar ben ik het niet mee eens, volgende regeringen kunnen niet zomaar onder de belofte van de miljardeninvesteringen heen. Dit miljarden komen er dus. [een andere vraag is natuurlijk hoeveel die miljarden waard zijn, als de dollarinflatie 20% per jaar is].



Dat de aanpak van de VS AIDS kan voorkomen ... waar baseer je dat op als de meeste experts het tegendeel beweren?


Ik baseer mij op Amerikaanse geloof in hun oplossing, of het daadwerkelijk werkt is niet aan mij! Het is immers niet mijn geld!

Als Mabel nu had gezegd, volgens mij zou het Amerikaanse geld beter zus en zo besteed, dan zou ik wellicht nog wat respect hebben voor Mabels uitspraak. Maar Mabel bekritiseert Amerika, terwijl dat land juist veel geld aan het uitgeven is. Dat is op z'n minst zot.

Verder, de meningen van experts zeggen mij niet zo heel veel. Experts bij elkaar willen nog wel eens te buiten gaan aan groupthink. Het onderwijzen over sexuele gewoonten, het promoten van sexuele onthouding, kan werken. Het lijkt mij overigens duidelijk dat een dergelijke boodschap op z'n minst moet samengaan met het opbouwen van medische voorzieningen.



Je kan nu eenmaal niet de cultuur in een land veranderen vanuit jouw arrogante visie op hetgeen juist is voor anderen (zoals onthouding). Dus ik vind de opmerkingen van Mabel volkomen terecht.
En dat de EU wél het nodige aan HIV/AIDS doet had ik al aangetoond.

Mijn arrogante visie? Waar geef ik mijn visie op het AIDS probleem dan precies weer? Het enige waar ik mijn "visie" over weergeef is Mabels arrogante opmerking over de VS.

En de EU doet geen flikker. 110 miljoen? Heb jij enig idee hoeveel miljarden wij hier in Nederland alleen al uitgeven aan medische zorg, ziekenhuizen etc.? 110 miljoen is natuurlijk een schijntje. Als we nou eens een ethisch kijk nemen op medische uitgaven, waarom geven wij 10.000'n euros uit aan het helpen van een baby die het toch niet red in het Westen, terwijl wij voor die 10.000 euro vele andere hadden kunnen laten overleven.

Kortom wat ik niet kan rijmen is kritiek op de VS die veel meer uitgeeft aan AIDS bestrijding dan de EU, terwijl wij in Europa miljarden verkwisten aan onnodige medische zorg. Wie zou zijn geld nou beter kunnen besteden?

Simon
13-07-04, 08:41
Nou ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de VS meer uitgeeft (per hoofd van de bevolking). Bush komt altijd met miljardenplannen ... of het nu gaat om een reis naar Mars, de opbouw van Irak, de oorlog in Irak of de bestrijding van Aids.
Verder gaat het Mabel natuurlijk niet om die boodschap van onthouding die gepreekt wordt vanuit de VS. Maar de neo-cons breken ook bestaande programma's af die zich richten op het geven van voorlichting over condoomgebruik. En 'geld' is natuurlijk niet de issue als je aanpak per saldo meer mensen aan een besmetting van HIV zou helpen door je ideologie. En dat is de claim van Mabel die volgens mij ook wel klopt. Het is dus niet zo omdat de VS beweert de beurs te gaan trekken dat we dus maar moeten zwijgen.