PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer Europese waarden in de klas



Hylke
12-07-04, 18:17
Meer Europese waarden in de klas
ROTTERDAM - Scholieren in alle landen van de Europese Unie moeten leren wat Europa deelt aan waarden en normen zoals democratie en mensenrechten. Bij hervormingen van het onderwijs in de EU-landen moeten deze aspecten van Europees burgerschap in de lessen worden opgenomen. Dat hebben de Europese ministers van Onderwijs maandag in Rotterdam geconcludeerd, aldus minister Van der Hoeven na het eerste deel van de driedaagse bijeenkomst.
Waarden die in de EU gemeenschappelijk worden gedragen, moeten in de onderwijsprogramma's worden opgenomen. De ministers sturen er niet op aan dat scholieren in heel Europa leren hoe ze een Europees burger moeten zijn. Dat gaat hen te ver, omdat de ze de verschillen tussen de landen willen respecteren.

Julien
12-07-04, 18:21
het is wachten totdat iemand weer gaat beginnen over WO2 en slavernij en kolonisatie :moe:

jaaaaaah we hebben ook zwarte bladzijdes gekend, maar alle Europeanen delen ook goede waarden zoals democratie, vrijheid van menigsuiting/ geloof, mensenrechten, secularisatie.

taouanza
12-07-04, 21:54
Geplaatst door Julien
het is wachten totdat iemand weer gaat beginnen over WO2 en slavernij en kolonisatie :moe:

jaaaaaah we hebben ook zwarte bladzijdes gekend, maar alle Europeanen delen ook goede waarden zoals democratie, vrijheid van menigsuiting/ geloof, mensenrechten, secularisatie.

Uh mensenrechten?:vreemd:

barfly
12-07-04, 21:56
Geplaatst door Julien
het is wachten totdat iemand weer gaat beginnen over WO2 en slavernij en kolonisatie :moe:

jaaaaaah we hebben ook zwarte bladzijdes gekend, maar alle Europeanen delen ook goede waarden zoals democratie, vrijheid van menigsuiting/ geloof, mensenrechten, secularisatie.

Vergeet de bevrijding van Afrika niet!

Rabi'ah.
13-07-04, 12:05
Geplaatst door Julien
het is wachten totdat iemand weer gaat beginnen over WO2 en slavernij en kolonisatie :moe:

jaaaaaah we hebben ook zwarte bladzijdes gekend, maar alle Europeanen delen ook goede waarden zoals democratie, vrijheid van menigsuiting/ geloof, mensenrechten, secularisatie.

En zijn deze waarden per definitie Europees volgens jou?

Mark
13-07-04, 12:06
Geplaatst door barfly
Vergeet de bevrijding van Afrika niet!

Breng je mensen wat beschaving en dankbaar? ho maar :knife_hea

Mark
13-07-04, 12:07
Geplaatst door Rabi'ah.
En zijn deze waarden per definitie Europees volgens jou?

Buiten Europa moet je wat meer moeite doen om ze te vinden

taouanza
13-07-04, 12:13
Geplaatst door Mark
Buiten Europa moet je wat meer moeite doen om ze te vinden

hoe komt dat?:vreemd:

Mark
13-07-04, 12:14
Geplaatst door taouanza
hoe komt dat?:vreemd:

Door al die oorlogen, dictaturen en dat soort ellende :cool:

Rabi'ah.
13-07-04, 12:57
Geplaatst door Mark
Door al die oorlogen, dictaturen en dat soort ellende :cool:

En hoe zijn die tot stand gekomen?

Mark
13-07-04, 13:12
Geplaatst door Rabi'ah.
En hoe zijn die tot stand gekomen?

Gebrek aan europese normen en waarden :)

Rabi'ah.
13-07-04, 13:17
Geplaatst door Mark
Gebrek aan europese normen en waarden :)

:rolleyes:

Ik verbaas me steeds weer over jouw selectieve historische besef. :)


:moe:

Mark
13-07-04, 13:22
Geplaatst door Rabi'ah.
:rolleyes:

Ik verbaas me steeds weer over jouw selectieve historische besef. :)


:moe:

Jij ziet gewoon het glas als halfleeg en ik als halfvol :)

taouanza
13-07-04, 13:25
Geplaatst door Rabi'ah.
:rolleyes:

Ik verbaas me steeds weer over jouw selectieve historische besef. :)


:moe:

Mischien is hij moslim.:haha:

Mark
13-07-04, 13:28
Geplaatst door taouanza
Mischien is hij moslim.:haha:

Wel alle topics lezen he, ik ben satanisch zionist :)

Rabi'ah.
13-07-04, 13:32
Geplaatst door Mark
Jij ziet gewoon het glas als halfleeg en ik als halfvol :)

:)

Tsja zo kun je honderden jaren van kolonisatie, slavernij, verdeel-en-heerspolitiek en volkerenmoord door het Westen ook wegrelativeren he? :) :duim:




:moe:

Mark
13-07-04, 13:35
Geplaatst door Rabi'ah.
:)

Tsja zo kun je honderden jaren van kolonisatie, slavernij, verdeel-en-heerspolitiek en volkerenmoord door het Westen ook wegrelativeren he? :) :duim:




:moe:

Kolonisatie, slavernij, verdeel en heers politiek.... allemaal zaken die niet alleen door het westen met succes zijn toegepast :duim:

Wat slavernij betreft is het merendeel zelfs door Afrikanen en Arabieren uitgevoerd.

Rabi'ah.
13-07-04, 13:43
Geplaatst door Mark
Kolonisatie, slavernij, verdeel en heers politiek.... allemaal zaken die niet alleen door het westen met succes zijn toegepast :duim:

Dus jij vindt het feit dat andere landen ook niet brandschoon zijn een argument om het Westen vrij te pleiten van schuld?


Geplaatst door Mark

Wat slavernij betreft is het merendeel zelfs door Afrikanen en Arabieren uitgevoerd.

De transatlantische slavernij ook? :rolleyes:

Mark
13-07-04, 13:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Dus jij vindt het feit dat andere landen ook niet brandschoon zijn een argument om het Westen vrij te pleiten van schuld?

Niet brandschoon is nogal een understatement. En ik vind het niet een reden om het westen vrij te pleiten maar wel een reden om niet te geloven dat alle conflicten, oorlog, ellende in de wereld uiteindelijk het schuld van het westen is. Mensen in die landen moeten ook maar eens zelf wat verantwoordelijkheid nemen voor de problemen.



Geplaatst door Rabi'ah.

De transatlantische slavernij ook? :rolleyes:

Dat deel niet, wel intern in afrika en de grote stroom naar de arabische wereld.

Rabi'ah.
13-07-04, 13:52
Geplaatst door Mark
Niet brandschoon is nogal een understatement. En ik vind het niet een reden om het westen vrij te pleiten maar wel een reden om niet te geloven dat alle conflicten, oorlog, ellende in de wereld uiteindelijk het schuld van het westen is.

Dat laatste heb ik nergens gezegd. Maar het valt niet te ontkennen dat veel ellende in de ex-koloniën idd te wijten is aan de rol van het Westen. Dat ontkennen getuigt dus van een gebrek aan histoisch besef.


Geplaatst door Mark

Mensen in die landen moeten ook maar eens zelf wat verantwoordelijkheid nemen voor de problemen..

O dus alle mensen in economische ontwikkelingslanden die dagelijks vechten om te overleven, politiek actief zijn en vluchtelingen uit buurlanden opvangen nemen geen verantwoordelijkheid volgens jou? :mad:




Geplaatst door Mark

Dat deel niet, wel intern in afrika en de grote stroom naar de arabische wereld.

Mooi, dan zijn we het daar over eens.
Hopelijk ben je het dan ook met me eens dat misdaden van andere landen de misdaden van het Westen niet minder erg maken en dat de transatlantische slavernij een van de grootste misdaden uit de moderne geschiedenis is. :)


Groetjes,

Rabiah.

Mark
13-07-04, 14:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat laatste heb ik nergens gezegd.

Niet letterlijk nee :p



Geplaatst door Rabi'ah.

Maar het valt niet te ontkennen dat veel ellende in de ex-koloniën idd te wijten is aan de rol van het Westen. Dat ontkennen getuigt dus van een gebrek aan histoisch besef.

Mede te wijten, en die invloed wordt steeds minder. In Europa zijn door de eeuwen heen ook vaak genoeg landen bezet geweest, maar dat soort dingen ebt niet eeuwig door. Daarnaast waren er ook landen waarmee het niet florissant ging voor de kolonisatie. De meeste landen zijn ook geen honderden jaren gekoloniseerd geweest.



Geplaatst door Rabi'ah.

O dus alle mensen in economische ontwikkelingslanden die dagelijks vechten om te overleven, politiek actief zijn en vluchtelingen uit buurlanden opvangen nemen geen verantwoordelijkheid volgens jou? :mad:

Helaas bestaat de wereld niet alleen uit sociaal actieve helden :cheefbek:




Geplaatst door Rabi'ah.

Mooi, dan zijn we het daar over eens.
Hopelijk ben je het dan ook met me eens dat misdaden van andere landen de misdaden van het Westen niet minder erg maken en dat de transatlantische slavernij een van de grootste misdaden uit de moderne geschiedenis is. :)


Groetjes,

Rabiah.

Nee hoor die misdaden zijn erg, maar moeten niet de misdaden van de landen zelf en van andere landen doen vergeten omdat die politiek minder interessant zijn.

Rabi'ah.
13-07-04, 14:08
Geplaatst door Mark
Niet letterlijk nee :p

Nee, en dat bedoelde ik dus ook niet. :moe:




Geplaatst door Mark

Mede te wijten, en die invloed wordt steeds minder. In Europa zijn door de eeuwen heen ook vaak genoeg landen bezet geweest, maar dat soort dingen ebt niet eeuwig door. Daarnaast waren er ook landen waarmee het niet florissant ging voor de kolonisatie. De meeste landen zijn ook geen honderden jaren gekoloniseerd geweest.

Zuid- en Midden-Amerika, India en Indonesië zijn eeuwenlang gekoloniseerd geweest.
De effecten van echt kolonialisme zijn niet te vergelijken met de uitwerking van bezettingen van enkele tientallen jaren.
Vergeet niet dat de meeste landen pas in de vorige eeuw onafhankelijk zijn geworden, en dat het neokolonialisme nog steeds voortduurt.




Geplaatst door Mark

Helaas bestaat de wereld niet alleen uit sociaal actieve helden :cheefbek: .

Reageer eerst maar eens inhoudelijk op wat ik schreef. :moe:





Geplaatst door Mark

Nee hoor die misdaden zijn erg, maar moeten niet de misdaden van de landen zelf en van andere landen doen vergeten omdat die politiek minder interessant zijn.

IK vergeet niks. :rolleyes:



Groetjes,

Rabiah.

Mark
13-07-04, 14:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Zuid- en Midden-Amerika, India en Indonesië zijn eeuwenlang gekoloniseerd geweest.
De effecten van echt kolonialisme zijn niet te vergelijken met de uitwerking van bezettingen van enkele tientallen jaren.
Vergeet niet dat de meeste landen pas in de vorige eeuw onafhankelijk zijn geworden, en dat het neokolonialisme nog steeds voortduurt.

Toch vreemd dat het met Z-Amerika, India en Indonesie relatief beter gaat dan met Afrika. In Europa zijn ook landen voor langere tijd dan enkele decennia bezet geweest.

Ik denk dat het wel of niet ontstaan van oorlogen, armoede en conflicten niet zozeer door kolonisatie wordt bepaald als door andere lokale omstandigheden. Sterker nog, ik denk dat er gebieden bestaan waar de huidige situatie ook zonder kolonisatie niet bijzonder goed zou zijn.





Geplaatst door Rabi'ah.

Reageer eerst maar eens inhoudelijk op wat ik schreef. :moe:



Ehhhh de meeste mensen doen vast hun best om er wat van te maken. Maar die leiders die stemmen proberen te winnen door mensen wijs te maken dat het allemaal de schuld is van het westen en dat het westen maar alles moet vergoeden zijn verkeerd bezig.